Jumaat, 18 April 2014

Al Fatihah…!


Didoakan semoga Roh Allahyarham di tempatkan disisi roh para solehin..amin

Kalau orang PAS nak hadiah surah Al Fatihah pun kita galakkan..bukan hadiah kepada kapir..!
Baca di sini.

Beliau sesungguhnya seorang pejuang agama, bangsa dan negara..!

Al Fatihah..!

KUALA LUMPUR: Presiden Gagasan Melayu Perak yang juga Pengerusi Biro Politik dan Governan Majlis Perundingan Melayu (MPM), Datuk Seri Mohd Hilmi Ismail meninggal dunia hari ini di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia, di sini. 

Pengerusi Biro Media & Komunikasi MPM, Zainoor Sulaiman, berkata Allahyarham yang berusia 72 tahun meninggal dunia akibat menghidap 'multiple milomia' (peringkat awal leukemia) sejak akhir 2012 dan sudah menjalani pembedahan tulang belakang pada awal 2013.

'Solat jenazah disempurnakan di Masjid At Taqwa, Taman Tun Dr Ismail petang ini dan Allahyarham disemadikan di tanah perkuburan Bukit Kiara," katanya dalam satu kenyataan. 

Allahyarham, pengasas GMP yang berasal dari Kuala Kangsar, meninggalkan isteri Datin Seri Nuraini Ibrahim, 53, dan lima orang anak. 

Allahyarham pernah berkhidmat sebagai guru, pegawai khas di Kementerian Pelajaran (ketika itu) dan pernah bersama Petroliam Nasional Berhad (Petronas) sebagai pengurus serta menjadi pengurus besar di Bank Bumiputera Malaysia Berhad 

Jawatan terakhir yang disandang Allahyarham ialah pengarah di Lapisan Jujur Sdn Bhd dan Sumbangan Wajar Sdn Bhd. 

Bapa Allahyarham, Ismail Hamzah, adalah bekas Mufti Perak dan ibunya ialah Wan Yong Arbiyah Toh Muda Wan Shamsuddin, iaitu Toh Muda Orang Kaya Temenggong Negeri Perak. 

Allahyarham Mohd Hilmi adalah antara pejuang Melayu tulen yang sentiasa mempertahankan hak orang Melayu sejak sebelum kemerdekaan negara lagi. 

Anak kelahiran Kota Lama Kuala Kangsar itu adalah antara tiga wakil Melayu Perak selain Panglima Bukit Gantang, Datuk Abdul Wahab Aziz dan Raja Kamarulzaman yang ke Kuala Lumpur untuk penubuhan UMNO seterusnya menentang Malayan Union dan menuntut kemerdekaan. 

Sehingga akhir hayatnya Allahyarham masih aktif memperjuangkan kepentingan Melayu melalui MPM dan GMP. 

Melalui MPM yang menghimpunkan NGO Melayu, Allahyarham mempertahankan kedudukan dan kepentingan orang Melayu, agama Islam dan Kesultanan Melayu. 

Allahyarham turut lantang bersuara mempertahankan Institusi Kesultanan Perak, agama Islam dan adat istiadat Orang Melayu Perak 

Pada 4 April 2012, Allahyarham melalui MPM menyatakan pendirian 164 NGO Melayu yang berdiri teguh di belakang Pemangku Raja Perak Raja Dr Nazrin Shah melahirkan rasa kecewa terhadap kalangan bukan Islam yang semakin lantang mencabar perkara berkaitan Islam. 

"Saya berikrar akan berada di belakang Tuanku Pemangku Raja Perak untuk mempertahan Islam dan Melayu dan Raja-Raja Melayu. Kami bersedia menentang apa juga rintangan yang cuba menjadi penghalang dan membuat kekecohan mengenai perkara ini," katanya ketika itu. - BERNAMA

Lu Fikir La Sendiri..!!!

8 ulasan:

  1. “ INNA LILLAHI WA INNA ILAIHI RAJI’UN “
    إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

    Ertinya : “Sesungguhnya kita ini semuanya adalah milik Allah dan kepadanya nanti kita akan kembali “.

    Banyak betul JASA dan begitu tinggi ilmunya, Allahyarham DS Mohd Hilmi Ismail ini - arwah adalah antara PERWIRA dan BAPA KEMERDEKAAN TULEN Tanah Melayu, pusaka nenek moyang kita dr. sebelum dijajah si KAPIR LAKNAT Barat-ZIONIS dan mana-mana puak pendatang KAPIR yg. dibawa si PENJAJAH buas tu!!

    Yg. hairannya, kenapa PEMIMPIN/BIJAK-PANDAI/RAKYAT dr. umat Islam/Melayu adalah MAJORITI, ditimpa mcm-mcm penyakit. kemalangan, jenayah dan bencana, di Malaysia ini? Kita bukan nak menyoal Takdir, namun angkara JAHAT pd. mangsa dan keluarga mereka, tidak boleh dibiarkan terlepas dlm. Islam (lihat suntikan kimia utk. menyebabkan kanser/sakit jantung/racun di http://www.globalresearch.ca/the-cia-has-attempted-to-assassinate-50-foreign-leaders-including-chavez/5326864, The CIA has Attempted to Assassinate 50 Foreign Leaders Including Chavez, Global Research, March 15, 2013; dan http://imeu.net/news/article0024562.shtml, Israel's History of Assassinating Palestinian Leaders, The IMEU, Nov 6, 2013)!

    Lihat YB MB Pahang kita jatuh sakit tenat tiba-tiba (syukur dah sembuh tapi harus diawasi dgn. ketat oleh polis di hospital – dan hanya doktor/jururawat khas patut dibenarkan merawatnya). Juga kematian mengejut Allahyarham Bukhari Che Muda, CEO Alhijrah, yg. juga sungguh terpelajar, di usia muda akibat kanser. Serta pembunuhan terbaru Allahyarham Ustaz Raffli dr. JAIP. Dan ramai lagi.

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    BalasPadam
  2. Siapa Menteri-menteri ISLAM/Melayu yg. menghadiri pengekebumian DS Mohd Hilmi Ismail ini? Yg. herannya kenapa si kapal-MUSUH ISLAM/Melayu dpt. mccm-mcm penghargaan dri ramai pemimpin Islam/Melayu termasuk dr. UMNO?!

    Patutlah Tanah Melayu ini semakin TERGADAI kat PENDATANG KAPIRDAJAL!

    Makcik Sambal Belacan.

    BalasPadam
  3. PEMBETULAN:

    Siapa Menteri-menteri ISLAM/Melayu yg. menghadiri pengkebumian Allahyarham DS Mohd Hilmi Ismail ini, yg. amat BERJASA pd. ISLAM/umatnya ini?

    Tapi yg. herannya kenapa pula si karpal-MUSUH ISLAM/Melayu, yg. dpt. mccm-mcm penghargaan dari ramai pemimpin Islam/Melayu termasuk dr. UMNO?!

    Patutlah Tanah Melayu ini semakin TERGADAI kat si PENDATANG KAPIRDAJAL!

    Makcik Sambal Belacan.

    BalasPadam
  4. itu lah melayu, yang datang di raii kan, yang membohong disanjung tinggi, yang menipu di julang, yang berbakti untuk ugama, bangsa, dan Negara di singkir , di perkecilkan dan di fitnah, sedarlah wahai melayu, ini Tanah air mu, kamu tak kan di terima di Tanah besar china, kamu tak kan di terima di Tanah besar india, kamu tak kan di terima di Tanah arab sekali pun, Tanah Melayu (Malaya) ini lah Tanah air mu, dan jangan lah kamu menumpang di Tanah air mu sendiri..tiada siapa yang akan menolong melayu, hanya melayu juga yang cintakan bangsa dan ugamanya...kemaskan diri dengan ilmu pengetahuan, sains dan teknologi, untuk terus mendaulatkan bangsa mu, ugama mu, ditanah air mu.

    BalasPadam
  5. Mak cik sambal belacan, sama sama lah kita sedekah al fatihah kepada roh allahyarham, muga beliau di cucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan manusia beriman. Pedulikan penganut penganut agama PAS untuk melakukan apa saja termasuk tahlil kepada syuhadah baru mereka yang baru mampus kemalangan tu. Sememangnya mereka ini dah bolih dikira sebagai laknatullah.

    BalasPadam
  6. Kome beringat sikit kalau nak menulis pasal hal ini. Teman sepupu Dato Seri Dr Hilmi. Anak beranak aruah ramai yang ahli PAS bahkan bapa saudara aruah merupakan SETIAUSAHA AGUNG PAS... Kalau tak reti baik diam. Kalau tak tahu apa2 baik jangan komen. Bak kata aruah... Kang aku kerat kaki kamu kang.... kurang ajor bebenor kome ya...

    Kami keturunan Mataram. Jangan main-main.

    Raden

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk Makluman semua. Nama sebenar Datuk Seri Mohd Hilmi ialah Raden Mohd Hilmi bin Raden Ismail. Datuk almarhum ialah Raden Hamzah yang dilarikan dari Mataram ke Tanah Melayu setelah Belanda mengeluarkan perintah hukum bunuh keatas beliau. Raden Hamzah merupakan pewaris Kerajaan Mataram.

      Raden Hamzah mempunyai tiga orang isteri dan dari isteri keduanya lahirlah Raden Ismail yang kemudiannya menjadi Mufti Perak. Raden Ismail adalah bapa kepada Raden Mohd Hilmi.

      Sementara itu, daripada perkahwinan ketiganya, Raden Hamzah mendapat tiga orang anak, salah seorang darinya ialah Raden Abdullah Zawawi bin Raden Hamzah. Raden Abdullah Zawawi ini merupakan S/U Agung PAS Malaysia. Hubungan seluruh keluarga keturunan Raden Hamzah ini baik dan tidak bersengkata atas nama politik. Tiada kecam mengecam dan kata mengata seperti komen2 yang terdapat di atas.

      Kome ingat baik baik ya. Ingat baik baik...

      Padam