Ahad, 17 Januari 2010

Majlis Gereja Yang Semakin Gila!!!



Kalimah Allah: Majlis Gereja Bantah Dua Undang-Undang Berbeza

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK

PETALING JAYA: Majlis Gereja Malaysia membantah keputusan kerajaan yang hanya membenarkan penganut agama Kristian di Sabah dan Sarawak menggunakan kalimah Allah namun menghalang penggunaannya di Semenanjung.

Presidennya, Rev. Dr Thomas Phillips berkata, tidak logik untuk memperkenalkan dua undang-undang berbeza dalam sebuah negara.

"Sekarang kita amalkan konsep 1Malaysia, kenapa pula perlu ada undang-undang berbeza bagi menangani satu isu yang sama?

"Apa bezanya Sabah dan Sarawak dengan Semenanjung? Pelik rasanya kita perlu adakan undang-undang yang berlainan," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang membenarkan penganut Kristian di Sabah dan Sarawak menggunakan kalimah Allah dalam upacara sembahyang dan keagamaan kerana secara tradisinya ia telah diamalkan sejak dahulu lagi.

Bagaimanapun Mohamed Nazri dilaporkan berkata, penganut Kristian dan pihak gereja di Semenanjung tetap tidak dibenarkan menggunakan kalimah Allah dalam sebarang upacara keagamaan termasuk penerbitan.

Menurut beliau lagi, larangan tersebut turut melibatkan penganut Kristian Sabah dan Sarawak yang tinggal di Semenanjung.


Komen

Nampaknya dah semakin menjadi babi gila majlis gereja ni, mereka langsung tidak sensitif malah tidak peduli kepada bantahan umat Islam kebelakangan ini. Apakah dengan menganut agama hak asasi manusia maka mereka merasakan segala perbuatan mereka itu sesuatu yang wajar dan murni? Apakah sudah tiada lagi pertimbangan rasional dikepala otak dan hati kaudu mereka bahawa kedamaian, keselamatan dan keharmonian merupakan teras utama dalam sistem hidup kita bernegara?

Jawapan Nazri itu merupakan jawapan sebuah kerajaan yang amat bertanggungjawab dalam mempastikan keharmonian hidup rakyat dapat terus dinikmati dan dikecapi. Walaupun sebenarnya isu larangan penggunaan kalimah Allah ini juga perlu mencakupi Sabah dan Sarawak, Oleh kerana kelemahan pemantauan dan penguatkuasaan maka ianya seakan sudah dapat diterima oleh setiap rakyat dan orang Islam disana sejak sekian lama. Nampak bahawa majlis gereja gila ini langsung tidak membawa dan menjiwai tanggungjawab sosial mereka dalam menjaga kerukunan bernegara. Kalau gitu duduk dalam hutan jer la!

Apakah sikap rakus, biadap dan kurang ajar yang mereka bawa melambangkan suara majoriti rakyat? Hingga terkinja-kinja seperti beruk kena belacan mengenepikan suara majoriti rakyat yang beragama Islam yang jelas menolak penggunaan kalimah suci umat Islam itu oleh orang kafir di Semenanjung.

Pihak Polis dan KDN perlu bertegas didalam isu ini, jangan hanya beramaran dan membawa pihak yang menjadi mangsa keadaan sama ada serius atau main-main didalam isu ini ke mahkamah. Benar bahawa apa jua perkataan, penulisan dan tindakan yang mampu menggugat keamanan dan kesetabilan negara mesti diambil tindakan.

Namun yang lebih penting dari itu ialah mengekang dan mencegah sesuatu perkara buruk dari berlaku. Ini mesti dilakukan dengan mengambil tindakan kepada mereka yang jelas sengaja mencetuskan ketegangan dan suasana tidak tenteram dikalangan rakyat.

Isunya ialah isu agama yang amat sensitif! selama ini tidak timbul masaalah darinya kerana tiada pihak seperti majlis gereja gila yang bertindak diluar batasan adab dan budaya. Namun hari ini negara sedikit berkocak dan kita semua tahu dimana punca segalanya bermula...

Apa Tunggu Lagi!!!

Kepada ALLAH Berserah!

4 ulasan:

  1. Mc ingat puak2 ni jenis haram jadah punya kepala. Penting diri sendiri saja. Hal sensitif macam ni pun mereka tak ambil kisah. Ataupun mereka ni ada niat yang disebaliknya.

    BalasPadam
  2. Salam MC,
    Jenis ni bro...mana reti berhenti menentang islam selagi tak habis hayat di badan mereka, cuma orang Islam sahaja yang lupa diri, alpa dan leka dalam memerangi puak iblis ini...
    terima kasih

    BalasPadam
  3. salam bro PG,
    hehe, kira dah kategori cpu jahanam la...
    terima kasih

    BalasPadam