Ahad, 1 November 2020

Muhyiddin Mohon Sembah Derhaka..?

 

Seksyen 3 AKTA HASUTAN 1948

Jam 4.00 petang semalam, rakyat sememangnya ternanti nanti apakah perkhabaran yang mahu di sampaikan oleh Perdana Menteri. 

Pastinya dengan keserabutan politik yang di warnai dengan pendemik covid-19, rakyat memang menunggu nunggu sesuatu yang pasti melegakan dalam meniti kesuraman dan kesukaran hidup yang melanda kini.

Kalau pun tidak, berilah bayangan pra bajet yang mahu dibentangkan. Jika tak dibenarkan keluar 10k mungkin ada alternatif lain yang membolehkan rakyat berupaya berbelanja dengan duit mereka jika kerajaan masih lagi teraba raba untuk mencairkan duit dari khazanah negara. 

Setidaknya nasib rakyat yang kehilangan kerja juga perlu di bayangkan sinar cahaya setidak tidaknya seminggu sebelum bajet dikata dan di kota. Setakat semalam, hanya pekerja asing sahaja la yang mampu tersenyum menyeringai kerana peluang sudah berada di depan mata.


Fahamkan...

22. Saya sebutkan begini kerana ini bukan perkara main-main. Ini perkara serius. Kerana itu, kalau saudara dan saudari tanya saya, pilihanraya sepatutnya tidak diadakan langsung pada masa ini.

23. Tetapi apa boleh buat kerana itu adalah kehendak dalam Perlembagaan Persekutuan maka kita terpaksa mengadakan pilihanraya. Kecuali jika darurat diisytiharkan di bawah Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan di Batu Sapi dan Sarawak, boleh lah kita tangguhkan dahulu kedua-dua pilihanraya ini sehingga COVID-19 berakhir.

Rupanya juga, semalam merupakan ruang dan peluang bagi TSM untuk menyalahkan orang lain atas apa yang telah berlaku.

Rupanya semalam menjadi ruang dan peluang kepada TSM untuk membela usul yang di tolak oleh Baginda. 

Muhyiddin seakan berdendam dengan keputusan Baginda yang tentunya telah memperinci dan menghalusi seterusnya di angkat untuk dibincangkan oleh Raja Raja Melayu yang akhirnya bertitah bukan memberi pendapat tidak mahu darurat diisytihar.

Agong & Raja Raja pasti serius. Agong dan Raja Raja pasti bukan menganggap perkara ini main main..!

Tak heran lah sejurus usul ditolak, Rais yang juga orang kepercayaan TSM terus mengungkit akan perkara tersebut dan rentetan daripada itu keputusan Agong itu dicabar di Mahkamah.

DYMM SPB Yang Di Pertuan Agong telah memperkenan Muhyiddin dan kabinetnya terbentuk. Realitinya perkenan Tuanku lah yang menjadikan Muhyiddin sebagai Abah sejak Mac lalu. Ironinya kenyataan Muhyiddin semalam tidak begitu.

Muhyiddin tak perlu bermain api. Rakyat bijak menilai. Sebelum ini tidak pulak di sebut, tak pulak kedengaran bahawa tujuan darurat lebih tertumpu di Batu Sapi atau keseluruhan Sabah dan Sarawak bagi mengelak pilihanraya dilaksanakan.

Muhyiddin kena ingat, bahawa negara ini terbentuk dengan perkenan Duli Duli Tuanku Sultan Raja Raja Melayu. Sesungguhnya Raja dan Rakyat berpisah tiada..!

Jadilah pemimpin yang bakal di ingati sebagai pemimpin yang disenangi oleh rakyat dan disayangi oleh Istana.

Jadilah pemimpin yang berdatang sembah taat dan setia. Bukan berdatang sembah derhaka..! Faham..?

Lu Fikir La Sendiri..!

4 ulasan:

  1. Itulah sikap hipokrit puak2 yg sokong yidin. Termasuk umno, pas, bersatu, dll. Bila keputusan raja2 tak memenuhi selera nafsu mereka, mereka durhaka. Waktu lain pura2 menjunjung ke bawah duli raja2. Begitulah juga pura2 jaga rakyat tapi sebenarnya jaga kuasa, kedudukan dan WANG masyukkk.....!

    BalasPadam
  2. BERSATU mcm taik dan haramjadah terutama bila adanya katak2 lompat dr umno (hamzah zainuddin) dan kaki semburit dlm tu

    BalasPadam
  3. Kalau tak dari bersatu yg tak jadi pm..sapa lagi yg layak? Bekas banduan jenayah liwat? Penjenayah perasuah penggubah duit haram..? Pemakan duit yayasan? Lobak man? Hahaha

    BalasPadam