Isnin, 29 Februari 2016

Moo Lagi..!

Kan beza lembu yang di bela di ladang dengan lembu yang di bela di Kondo..!

Nampak tak bezanya???

Lu Fikir La Sendiri!!!

Paluan Gendang Semakin Nyaring..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

HOT ~ New York Post Dedah Kekayaan Jho Low..!

Mystery Malaysian high roller at center of global laundering probe

He arrived from out of nowhere in 2009, a mysterious, geeky 28-year-old dropping ridiculous amounts of money all over the city.
When Lindsay Lohan was celebrating her 23rd birthday at 1Oak, he sent 23 bottles of Cristal to her table. He spent $160,000 on bottle service one evening at Chelsea hot spot Avenue and once flew eight waitresses from Greenwich Village club Pink Elephant to an after-party — in Malaysia.
Yet no one knew who this man, Low Taek Jho — otherwise known as Jho Low — was, or where he got his money.
The intrigue only deepened over the next few years, as Low collected a staggering amount of luxury real estate and famous artwork. He spent $30.55 million for an apartment in the Time Warner Center, as well as $23.98 million for a condo at the Park Laurel.
He bought Monets, Basquiats, Rothkos. He is widely thought to be the person who bought Picasso’s “Women of Algiers” last May for $141 million at auction — the most expensive painting ever purchased. He made the ARTnews list of the world’s 200 top private collectors.
Now the mystery of Jho Low may have finally been solved, thanks to a scandal that threatens the government of Malaysia and Wall Street titan Goldman Sachs.
Real-estate brokers in New York are being asked questions about the deals they worked on involving Jho Low, The Post has learned.
Federal investigators are probing what could end up being “one of the largest money-laundering frauds in the world,” a source told The Post.

Rich history

Jho Low certainly is well connected. The son of a rich Malaysian businessman, he attended the Wharton School and became a financial consultant. One of his clients was Terengganu, an oil-rich sultanate of Malaysia, which in 2008 set up a sovereign wealth fund called TIA.
One of Low’s friends from boarding school in London was Riza Aziz. In April 2009, Aziz’s stepfather, Najib Razak, became prime minister of Malaysia.
According to an online investigative outlet, the Sarawak Report, it was Low who helped orchestrate Razak’s takeover of TIA. The fund was transformed into 1Malaysia Development Berhad, otherwise known as 1MDB. Razak was made head of its advisory board.
The stated purpose of 1MDB was to raise money through bond sales — cash it would use for infrastructure projects in Malaysia or to launch joint ventures with Middle Eastern entities. It would earn enough to benefit the country, while giving the bond holders a reasonable rate of return.
As advisers to 1MDB and Razak, Goldman Sachs benefited greatly. There were three bond sales for 1MDB in 2012-13 totaling about $6.5 billion, reportedly yielding fees, commissions and expenses for Goldman of almost $593 million, about 9.1 percent. The typical cut for an investment bank is about 5 percent.

Malaysia’s Prime Minister Najib Razak and his wife Rosmah MansorPhoto: AP

Then, last year, it all started to fall apart. First, the fund missed a payment on the $11 billion it owed to creditors. Then, in July, The Wall Street Journal reported that about $681 million from 1MDB ended up in the prime minister’s private bank account. Razak denied the money came from 1MDB.
There were calls for Razak’s resignation, which he has ignored, as Malaysian officials and the US Justice Department — along with Switzerland, Singapore and Hong Kong — have launched investigations into possible corruption.
Goldman Sachs, meanwhile, finds itself the target of fury in Malaysia. Its chairman for Southeast Asia operations, Tim Leissner, was involved in 1MDB, and his wife, fashion designer Kimora Lee Simmons, used social media to publicize her friendship with Razak’s wife, Rosmah Mansor. Mansor has spent millions of dollars on jewels, clothes and handbags — drawing unflattering comparisons to “Steel Butterfly” Imelda Marcos, the shoe-hoarding former first lady of the Philippines.
Leissner and Simmons abruptly returned to the United States, and Leissner resigned from Goldman last week.
Everything about the 1MDB scandal has been shrouded in intrigue. The transfer to Razak’s account involved Malaysia’s Ambank. In 2013, shortly after the money was transferred, Ambank’s founder, Hussain Ahmad Najadi, was shot dead in a Kuala Lumpur parking garage.
Najadi’s son, Pascal — a former banker for Merrill Lynch in New York — has fled Malaysia for Russia with his widowed mother. In an interview with The Post, Pascal said his father was murdered to prevent him from revealing what he knew about 1MDB. The Malaysian government has denied there is any connection.

Paying the price

Now the feds are investigating if Jho Low’s wild spending was courtesy of 1MDB, and if he was hiding assets or laundering funds.
Pascal Najadi has no doubt. “Jho Low was the architect . . . of the machinations of the Najib government,” he said.
If the idea was to keep a low profile, Low wasn’t following the script. He rented a $100,000-a-month Midtown apartment for himself — an unheard of sum during the height of the recession — and spent another $50,000 a month to house his entourage in the same building where Sean “Diddy” Combs was living.
Soon Low’s entourage of black Escalades eclipsed Diddy’s, purple Bergdorf Goodman bags were delivered to the Park Imperial, and Low was buying condos on the Upper East Side and 1 Central Park West. Jho Low even bought a jet belonging to New York real-estate billionaire Joseph Cayre.

Tim Leissner and wife Kimora Lee SimmonsPhoto: AP

Low helped Aziz and his partner Joey McFarland found the Hollywood production company Red Granite Pictures, which produced “The Wolf of Wall Street” with Leonardo DiCaprio. Low is thanked in the credits.
The Justice Department’s Kleptocracy Asset Recovery program now is investigating the Low-linked real-estate purchases.
In New York, brokers are “scared,” said another source with direct knowledge of the deals. “They don’t have fancy high-priced lawyers to protect themselves.”
Low, meanwhile, is selling — fast. He unloaded three art works — a Monet, Picasso and Basquiat — at a loss for a combined total of $54 million at Sotheby’s in London.
Aziz and McFarland declined interview requests. McFarland has tweeted photos of himself beside artworks owned by Low — including the “picture of the century,” Picasso’s “Women of Algiers.” “Me and the picture that broke the record,” he tweeted.
If Red Granite’s funds can be traced to illegal use of Malaysian state funds, it, too, could be seized by the Justice Department.
A spokesman for the production company told The Post via an e-mailed statement, “There has never been anything inappropriate about any of Red Granite Pictures or Riza Aziz’s business activities.”
As for Jho Low, he’s no longer throwing money around clubs. His bank accounts in various countries have been frozen, and he is short for cash, according to the Sarawak Report.
Najadi says, if Low’s smart, he’ll tell authorities what he knows.
“He is running out of options,” Najadi said. “The best case scenario is for Jho Low to cooperate with law enforcement — if he can.”
Rakyat Malaysia kena berterima kasih kepada Jho Low kerana contoh baik budak cina kolop ni la rakyat Malaysia dapat BR1M..!
Pemimpin negara pun nampaknya cukup berbangga dapat berkawan dengan budak cina kolop ni..!
Tak gitu?
Lu Fikir La Sendiri!!!

Wartawan Kanan Tak Mahu Jadi Dungu Melulu..!

Baca dan fahamkan...

Biar derhaka daripada setia melulu

Keyakinan  saya terhadap  krisis ketelusan   UMNO kini semakin memuncak apabila sesuatu keputusan besar mengenai parti  mendapat persetujuan "sebulat suara"  daripada kepimpina tertinggi.  Saya fikir hampir semua pemimpin UMNO khususnya yang menduduki kerusi Majlis Tertinggi tidak memahami implikasi  keputusan "sebulat suara"  yang mereka buat.

Saya ada juga membaca buku-buku tentang politik dan kepimpinan.  Daripada pembacaan itu sebahagian besarnya menekankan debat sebagai satu kaedah untuk mendapat keputusan yang terbaik.  Keputusan yang dibuat secara "sebulat suara"  memperlihatkan sesebuah organisasi itu bukan sahaja tidak demokratik malah  menghampiri ciri-ciri diktator.

Saya menyokong tradisi debat yang subur dalam politik  di Amerika Syarikat.  Melalui debat rakyat dapat melihat ketokohan atau  kemuflisan pemikiran seseorang pemimpin.  Tetapi di negara kita  debat diberikan  gambaran negatif, padahal  mereka sebenarnya yang takut berdebat.

Oleh yang demikian saya yakin sebahagian besar pemimpin UMNO  memilih  "sokong"  membuta tuli kepada pemimpin utama kerana menjaga kepentingan lain.  Sikap "membuta tuli" inilah yang   akhirnya terhasil  semua keputusan yang dibuat  adalah "sebulat suara."

Saya sangat hairan kerana sesetengah pemimpin UMNO  dengan bangga menjaja bahawa keputusan menggantung  Muhyiddin Yassin daripada jawatan Timbalan Presiden UMNO  dibuat secara "sebulat suara."   Maknanya tidak ada hujah  daripada ahli Majlis Tertinggi  selepas   Nazri Aziz mencadangkan Muhyiddin digantung atau dipecat daripada UMNO.

Organisasi apakah ini?   Khabarnya umur sudah dekat 70 tahun tetapi  mahu terus hidup  dengan dokongan  ahli-ahli  yang "setia melulu".   Malah berbangga dengan penerapan ciri-ciri  diktator  kerana semua keputusan dibuat secara "sebulat suara."

Jadi tidak hairanlah kalau esoknya di media  penuh dengan kenyataan pemimpin-pemimpin UMNO  memuji tindakan menggantung  Muhyiddin.  Saya yang  tidak arif berpolitik ini  tertanya-tanya  apakah mereka ini dipilih oleh rakyat hanya untuk mengangguk seperti ayam yang menjadi pemakan dedak?

Percayalah UMNO  bukan sahaja tidak akan ke mana-mana malah akan pupus kalau  pemakan dedak terus diberi peluang bersarang dalam parti ini.  Sekarang ini siapa lagi yang hendak percaya bahawa  hanya UMNO yang menjadi dahan untuk orang Melayu kalau di dalamnya penuh dengan pemakan dedak?

Saya fikir UMNO kena kembali kepada teras iaitu memperjuangkan kebenaran.  Jangan  memperjuangkan  setia membuta tuli kepada parti sedangkan ada sesetengah keputusan yang dibuat melanggar prinsip kebenaran.  Dalam konteks ini saya sangat setuju dengan Muhyiddin  di mana tindakannya dilihat tidak setia kepada parti (sebenarnya kepada Perdana Menteri sahaja)  tetapi memperjuangkan kebenaran.
Saya tidak kata yang dibangkitkan oleh Muhyiddin itu suatu yang benar. Tetapi kalau yang dikatakan Muhyiddin tidak benar, apa yang benarnya?  Pemimpin UMNO pemakan dedak tidak berupaya membuktikan Muhyiddin tidak benar.  Saya akan setuju dengan pemakan dedak kalau berjaya membuktikan  kenyataan Muhyiddin tidak benar.

Saya tidak menyertai pihak lain  yang terus menyorong UMNO  tenggelam ke dalam longkang di sebalik tulisan-tulisan mereka yang meminta semua orang setia kepada kepimpinan UMNO.  Bagi saya ini bukan hendak menyelamat UMNO tetapi melongkangkan UMNO.  Bagi saya lebih baik menjadi pembelot atau penderhaka  daripada menjadi penyokong  setia tetapi  dungu  yang membawa  UMNO ke lembah kehancuran.


Berani kerana benar..!
Lu FIkir La Sendiri!!!

Duit SRC 42 Juta Dah Pulang Belum?



Sementara kita terus ketawa dengan lawak jenaka Peguam Negara sejak pagi Selasa dalam usahanya membersihkan nama Najib Razak berkaitan derma RM2,600 juta, penjelasan tentang dana RM42 juta daripada SRC International juga tidak kurang membuatkan kita terbahak-bahak jadinya.

Najib dibersihkan daripada isu berkaitan derma RM2,600 juta bukan saja kerana  tiada apa-apa imbuhan yang diminta, bahkan juga kerana sejumlah RM2,030 juta lebihannya telah dipulangkan semula kepada keluarga Diraja Arab Saudi yang dikenalpasti sebagai pendermanya.

Berkaitan dana RM42 juta daripada SRC International pula, penjelasan Peguam Negara, Apandi Ali ialah:-

- tiada apa-apa keterangan yang boleh menunjukkan  Perdana Menteri mengetahui dan/atau dimaklumkan bahawa terdapat sebarang kemasukan wang daripada akaun SRC International ke dalam akaun-akaun beliau;

- tiada apa-ap keterangan yang boleh menunjukkan bahawa Perdana Menteri memberi apa-apa kebenaran untuk pemindahan mana-mana wang daripada akaun SRC International ke dalam akaun-akaun beliau;

- keterangan menunjukkan bahawa pada masa-masa yang material, Perdana Menteri mempercayai  segala pembayaran yang dibuat oleh beliau adalah dengan menggunakan wang sumbangan keluarga Diraja Arab Saudi yang telah dipindahkan ke akaun-akaun beliau sebelum itu.

Dalam bahasa yang mudah, ayat Apandi itu bermaksud bahawa Najib tidak mengetahui mengenai kemasukan wang sebanyak RM42 juta itu, jauh sekali memberi kebenaran wang tersebut dimasukkan ke dalam akaun peribadinya.

Maka dengan itu, Najib dianggap tidak melakukan apa-apa kesalahan jenayah berkaitan wang RM42 juta itu.

Tidakkah ini satu lagi jenaka yang boleh membuatkan kita ketawa dengannya?

Lebih membuatkan kita ketawa jika persoalan-persoalan di bawah ini terus tergantung tanpa jawapan.

Pertama, siapakah memasukkan wang tersebut dan bagaimana mereka memperolehi nombor akaun bank peribadi Najib?

Kedua, logikkah jika seseorang memasukkan wang sebesar RM42 juta jumlahnya,  tetapi tidak memberitahu atau memaklumkan langsung mengenainya kepada penerima wang tersebut?

Ketiga, adakah sebagai Perdana Menteri, Najib betul-betul tidak pernah memberikan nombor akaun bank peribadinya kepada sesiapa?

Keempat, jika tidak pernah, bagaimana nombor akaun bank itu boleh diperolehi oleh orang lain?

Kelima, adakah perkara biasa bagi Najib memberikan nombor akaun banknya sehingga ia bukan lagi rahsia dan kemudian sesiapa saja boleh memasukkan wang ke dalamnya?

Keenam, setelah mengetahui adanya dana RM42 juta dalam akaun peribadinya, apa yang Najib lakukan terhadap wang tersebut? 

Adakah wang itu sudah habis dibelanjakan atau masih dalam simpanan lagi?

Kenapa ia tidak dipulangkan semula kepada SRC International seperti yang dilakukannya dalam sebahagian daripada wang derma RM2,600 juta kepada keluarga Diraja Arab Saudi itu?

Dalam pada itu, persoalan yang tidak kurang misterinya ialah mengapa dua bekas pengarah SRC International, Nik Faisal Farid Kamil dan Suboh Md Yassin melarikan diri ke luar negara sejak sekian lama?

Apa yang mereka takutkan? Adakah mereka mengetahui mengenai wang RM42 juta yang dimasukkan ke dalam akaun Najib itu?

Adakah selepas kes ini ditutup, mereka akan terus berada di luar negara atau akan segera kembali ke dalam negara?

Sementara kita menunggu ada atau tidak jawapan kepada persoalan-persoalan ini, marilah kita terus ketawa kerana sebenarnya penjelasan Apandi Ali dalam membersihkan Najib semalam  adalah lawak jenaka paling "rare" sejak negara kita merdeka.

Ini mesti salah Tun M..tak pun salah Muhyiddin..! Tak gitu?

Lu Fikir La Sendiri!!!

Ahad, 28 Februari 2016

Apa Kata Rais Yatim..!

Kata orang tua..!

Baju Melayu berbutang tiga
Berbutang suasa ada jua
Orang Melayu jangan lupa
Hilang kuasa hilang semua

Lu Fikir La Sendiri!!!

Lagi Jutaan Sokongan Beralih Kepada UMNO & Barisan Nasional..!

Dalam tempoh 24 jam penggantungan Muhyiddin.. UMNO dan Barisan Nasional telah berjaya memperolehi sokongan yang jitu dan padu..! Kalau macam tu patut dah lama gantung Muhyiddin..!

Tak gitu? Layan...


Lu Fikir La Sendiri!!!

Kuku Cagu Kot..!

Tolong la percaya..!

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak menegaskan bahawa kerajaan yang dipimpinnya bukanlah sebuah kerajaan diktator dan kuku besi.
Sebaliknya, kata beliau, kerajaan mengutamakan kestabilan politik selaras dengan demokrasi berparlimen.
"Kita bukan kerajaan kuku besi dan mengamalkan 'dictatorship'.
“Kita adalah kerajaan yang menyanjung tinggi prinsip demokrasi berparlimen di mana setiap lima tahun kita akan kembalikan kepada rakyat untuk memilih kerajaan yang dikehendaki," katanya.
Najib berkata demikian dalam ucapannya semasa merasmikan Kompleks Muhibbah di PPR Muhibbah, Puchong hari ini.
Kan bukti dah ada..! antara prinsip demokrasi transforbasi Malaysia ialah nafi..! nak saman..! pecat..! gantung..! buang..! tukar..! bubar..! ugut..! dedak..! dan yang sewaktu dengannya..! Mana ada kuku besi..!
Kalau kuku besi takkan rakyat dapat BR1M..! Kan harga kangkung dah turun..! Bersyukur la..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

Gani Setuju Kenyataan Muhyiddin..?

Paling mudah...Gani sanggah dan nafikan kenyataan Muhyiddin..! Tapi...!!!

Bekas Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail tidak mahu mengulas dakwaan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkaitan siasatan dalam kes membabit SRC International.
Dalam satu kenyataan hari ini, Muhyiddin mendakwa Gani telah menunjukkan bukti kepadanya mengenai wang yang dikatakan telah dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak dari syarikat milik negara, SRC International.
"Saya tidak mahu ulas apa-apa," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.
Muhyiddin dalam kenyataannya mendakwa bahawa Gani telah memberitahunya sendiri mengenai perkara itu beserta dengan buktinya sekali yang didakwa sah merupakan suatu perbuatan jenayah.
Terdahulu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menyiasat deposit RM42 juta daripada SRC International dan AS$681 juta dari satu akaun luar pesisir ke dalam akaun bank peribadi Najib.
Peguam Negara yang baru, Tan Sri Mohamed Apandi Ali awal bulan ini berkata tidak ada kes tetapi SPRM merayu keputusan tersebut.
Semalam, Majlis Tertinggi Umno memutuskan untuk menggantung Muhyiddin dari jawatan timbalan presiden.
Ia kerana Muhyiddin dilihat tidak menjalankan tugas sebagai timbalan presiden Umno.
Selain itu Muhyiddin lantang mengkritik kepimpinan Najib berkenaan syarikat pelaburan negara 1MDB dan juga isu derma bernilai RM2.6 bilion.
Ini bukan kes kena pinang lalu tersengeh sengeh@terhegeh hegeh tertunduk malu..! Ini cerita setuju atau tidak dengan kenyataan Muhyiddin tu..! Senang..! Apa yang tak nak ulas pulak???
Kalau fitnah..! kalau tak betul..! cakap tak betul..! Kenapa tak nak ulas???
Lu Fikir La Sendiri!!!

Sabtu, 27 Februari 2016

Apa Kata Muhyiddin..!


Majlis Tertinggi UMNO memutuskan untuk menggantung saya daripada jawatan Timbalan Presiden. Keputusan ini telah saya jangka. Ia bukan satu perkara yang mengejutkan.
Sejak saya digugurkan daripada kabinet, saya telah dihalang daripada menjalankan tugas sebagai Timbalan Presiden. Saya disekat daripada menghadiri program-program parti. Majlis parti yang dianjurkan untuk saya diarahkan supaya dibatalkan. Ahli-ahli parti yang menyokong saya diugut. Malah, buat pertama kali dalam sejarah, seorang Timbalan Presiden dihalang daripada berucap dalam perhimpunan agung.
Sepanjang enam tahun saya memegang jawatan Timbalan Presiden, saya tidak pernah mengabaikan tugas dan tanggungjawab saya membantu Presiden. Saya mengetuai jentera pilihanraya BN dalam setiap kali pilihanraya kecil atau pilihanraya umum dan bekerja keras untuk memastikan kemenangan BN. Dengan kemenangan itulah, maka Presiden selaku ketua parti kekal menjadi Perdana Menteri. Tidakkah itu bermakna saya membantu Presiden?
Saya juga melakukan tugas-tugas lain seperti mempengurusikan mesyuarat pengurusan UMNO, mesyuarat pengurusan BN, menyelesaikan masalah-masalah parti, memantapkan jentera pilihanraya, turun ke bahagian-bahagian dan tugas-tugas untuk memastikan kesempurnaan perjalanan parti. Ini bermakna saya telah membantu Presiden dalam mentadbir dan mengurus parti.
Saya juga bertanggungjawab menyampaikan pandangan dan keluhan ahli-ahli kepada Presiden serta menegur Presiden jika dia melakukan tindakan yang menjejaskan kepentingan UMNO. Inilah yang saya lakukan apabila saya menegur Presiden berhubung pembabitannya dalam skandal 1MDB dan derma RM2.6 billion.
Semua ini saya lakukan dengan niat untuk memastikan kesempurnaan perjalanan parti dan mengembalikan kepimpinan UMNO ke landasan yang betul supaya UMNO terus diterima oleh rakyat. Tetapi saya telah dihukum kerana kononnya saya tidak membantu Presiden.
Adakah membantu Presiden itu bermaksud menyokong Presiden secara membuta-tuli termasuk mempertahankan kesalahannya? Saya tidak fikir begitu. Jika Datuk Seri Najib melakukan kesalahan, maka wajib bagi saya dan yang lain-lain di dalam UMNO menegurnya dan meminta dia memperbetulkan kesilapannya demi kebaikan parti. Jika dia berterusan melakukan kesilapan, dan semua orang di dalam UMNO bersekongkol mempertahankan kesilapannya, maka kesan buruk akan terpalit kepada UMNO.
Hari ini tercatat dalam lipatan sejarah UMNO, seorang Timbalan Presiden yang dipilih dalam pemilihan parti digantung daripada jawatannya oleh MT semata-mata kerana tindakannya menegur Presiden. Nampaknya, kuasa MT mengatasi suara ahli-ahli parti yang memilih saya sebagai Timbalan Presiden.
Ketika pindaan perlembagaan UMNO dibuat untuk membolehkan ahli-ahli di akar umbi memilih pemimpin utama parti, UMNO dicanang sebagai sebuah parti yang paling demokratik di negara ini. Tidak ada mana-mana parti di Malaysia yang membuka ruang seluas-luasnya kepada lebih 140,000 perwakilan dari seluruh negara memilih pemimpin-pemimpin utama parti.
Namun, keputusan MT hari ini langsung tidak memperlihatkan UMNO sebagai sebuah parti yang demokratik. Suara majoriti ahli, malah majoriti rakyat, diketepikan dengan sewenang-wenangnya oleh MT semata-mata untuk mempertahankan seorang individu yang terpalit dalam skandal rasuah dan penyelewengan yang amat memalukan.
MT gagal menangani krisis kepimpinan parti yang berpunca daripada penglibatan Najib dalam skandal IMDB dan derma RM2.6 bilion yang tidak dijelaskan dengan sepenuhnya oleh beliau. MT tidak berani bertanya Najib jika benar RM2.6 bilion itu wang parti, kemana perginya wang itu selepas akaun ditutup pada 2013. MT juga tidak bersedia bertanya Najib mengenai tuduhan wang SRC International berjumlah RM42 juta yang masuk ke dalam akaun Najib. Skandal yang menyelubungi Najib telah memberi imej yang amat teruk kepada parti, kerajaan dan memalukan rakyat.
Mengenai wang yang dikatakan masuk ke akaun peribadi Najib dari SRC International, saya diberitahu mengenainya oleh mantan Peguam Negara sendiri beserta dengan buktinya sekali yang sah merupakan suatu perbuatan jenayah! Saya beristighfar!
Yang terbabit dalam skandal 1MDB dan derma RM2.6 bilion bukan saya, tetapi Najib. Yang menerima RM42 juta duit SRC International bukan saya, tetapi Najib. Yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan berhadapan dengan risiko pendakwaan jenayah bukan saya, tetapi Najib. Yang ditolak oleh sebahagian besar rakyat bukan saya, tetapi Najib. Yang menjadi punca segala masalah UMNO hari ini bukan saya, tetapi Najib. Peliknya, yang digantung adalah saya, manakala Najib terus bersenang-lenang menikmati kuasa jawatan dan wang yang ada padanya.
MT lebih mementingkan soal teknikal dalam mengambil tindakan terhadap diri saya daripada meneliti kandungan ucapan-ucapan saya yang mempunyai implikasi jauh lebih besar terhadap masa depan UMNO dan negara.
Malah MT juga tidak mengikut prosedur tatatertib. Saya tidak diberikan surat tunjuk sebab dan tempoh masa untuk membela diri. Saya tidak dihadapkan ke Lembaga Disiplin untuk membolehkan lembaga membuat perakuan kepada MT. Ahli biasa pun diberikan peluang untuk membela diri sedangkan saya terus dihukum. Nampaknya MT tidak sabar-sabar untuk menggantung saya. Walau bagaimanapun, saya tidak akan merayu.
Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa pada peringkat awalnya, beberapa pemimpin utama UMNO datang menemui saya mengadu hal mengenai pelbagai skandal yang menyelubungi Najib dan isterinya. Mereka meminta saya melalukan sesuatu untuk memperbetulkan keadaan. Mereka bimbang UMNO akan ditolak oleh rakyat jika Najib terus memimpin parti.
Saya katakan kepada mereka bahawa saya tidak boleh memperbetulkan keadaan secara bersendirian. Saya cadangkan supaya mereka bersama-sama secara kolektif menasihati Najib. Mudah-mudahan dia bersedia untuk memperbaiki kesilapannya demi menyelamatkan UMNO dan negara. Malangnya, mereka tidak berani menasihati Najib.
Akhirnya, apabila keadaan bertambah teruk saya mengambil tanggungjawab untuk menegur Najib dalam pertemuan empat mata bersamanya, dalam mesyuarat kabinet, mesyuarat MT dan kemudiannya dalam platform parti secara terbuka. Apabila saya mula bersuara, orang-orang yang sebelumnya datang menemui saya mula menjauhkan diri daripada saya. Hari ini, orang-orang inilah yang paling lantang mengecam saya.
Saya tidak berduka dengan apa yang terjadi kepada diri saya. Namun saya berasa jengkel. Apa sudah jadi dengan sistem nilai di dalam UMNO? Telah terhapuskah nilai-nilai kejujuran, keikhlasan dan keberanian untuk menyatakan yang hak dan menentang yang batil? Telah leburkah semangat perjuangan dalam diri pemimpin UMNO? Atau, apakah yang bermaharajalela hanyalah nafsu kuasa yang penuh muslihat dan tipu daya?
Barangkali sistem nilai dalam UMNO telah punah. Mereka yang berkepentingan tidak lagi dapat membezakan mana yang benar dan mana yang salah. Yang diutamakan bukanlah matlamat asal perjuangan parti, tetapi kepentingan diri. Akibat daripada ini UMNO akan rosak dan ditolak oleh rakyat.
Hari demi hari, kredibiliti dan imej negara juga semakin terjejas. Keadaan ekonomi semakin tidak menentu, rakyat dihimpit masalah kos sara hidup yang semakin meningkat manakala ruang demokrasi dan kebebasan semakin tertutup. Mereka yang lantang mengkritik Najib ditahan di bawah undang-undang keselamatan, portal berita atas talian disekat dan suara-suara yang menentang ditekan dengan pelbagai ugutan.
Najib juga sedang mengukuhkan kuasanya. Peguam Negara memberikan alasan paling tidak munasabah untuk menolak pendakwaan ke atas Najib walaupun mempunyai bukti yang kukuh. Hanya kerana dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri, Peguam Negara tidak berani mendakwa Najib. Institusi seperti SPRM dan Bank Negara tidak dapat berfungsi dengan sempurna kerana ditekan oleh mereka yang berkuasa. Akta Majlis Keselamatan Negara pula digubal untuk memberi kuasa kepada Perdana Menteri mengisytiharkan kawasan keselamatan yang impaknya sama seperti pengisytiharan darurat.
Dalam menghadapi kemarahan rakyat terhadap kepimpinannya, Najib menggunakan segalakuasa yang ada padanya untuk menekan suara yang menentang dan mendiamkan pengkritik. Kita sebenarnya sedang menyaksikan keruntuhan institusi demokrasi dan kemunculan seorang diktator baharu.
Saya akan terus bersuara untuk menegakkan kebenaran dan menuntut reformasi institusi (institutional reform) yang lebih menyeluruh. Kuasa Perdana Menteri untuk menasihati Yang Di-Pertuan Agong dalam pelantikan dan pelucutan jawatan Peguam Negara mesti dihadkan. Oleh kerana Yang Di-Pertuan Agong dalam menjalankan kuasanya di bawah Perlembagaan bertindak atas nasihat Perdana Menteri, maka sesiapa sahaja yang menjadi Perdana Menteri boleh terlepas daripada pendakwaan jenayah dengan hanya menasihati Yang Di-Pertuan Agong supaya melucutkan jawatan Peguam Negara.
Jika Peguam Negara bukan seorang yang berani, maka Perdana Menteri akan menjadi seorang yang amat berkuasa dan kebal di sisi undang-undang. Dia boleh dengan sewenang-wenangnya melakukan apa sahaja jenayah dan terlepas daripada sebarang hukuman. Ini bukanlah sesuatu yang adil malah amat bertentangan dengan prinsip bahawa semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang.
Selain itu, Jabatan Peguam Negara, SPRM, Bank Negara dan Polis Di-Raja Malaysia mesti dipastikan bebas untuk menjalankan fungsi masing-masing tanpa diganggu-gugat oleh sesiapapun. Peranan mereka di bawah Perlembagaan dan undang-undang negara mesti diperkukuhkan. Kuasa Perdana Menteri dalam pelantikan ketua-ketua agensi ini mesti dihadkan untuk membolehkan mereka bertindak secara bebas dan telus.
Saya fikir, episod hitam yang berlaku di Malaysia sedang mematangkan kita. Jika kita mahu melihat Malaysia kembali menjadi sebuah negara yang dihormati dan rakyat menikmati kehidupan yang lebih sejahtera, maka kita mestilah bersedia untuk bersama-sama menuntut perubahan. Ia bukan sekadar mendesak Perdana Menteri supaya berundur, tetapi menolak institusi politik yang telah gagal dalam memenuhi aspirasi rakyat. Ketepikan sentimen kaum, agama dan ideologi untuk membentuk suatu konsensus atau muafakat rakyat ke arah mewujudkan sebuah kerajaan yang adil, amanah dan berintegriti.
Saya menghargai semua pihak yang menyatakan sokongan untuk terus berjuang bersama saya. Datuk Seri Shafie Apdal dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir telah lebih awal menyatakan sokongan kepada saya. Kepada kedua-dua mereka saya ucapkan terima kasih. Kepada pemimpin akar umbi UMNO terutamanya Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM) yang berani berkata benar saya ucapkan tahniah. Saya juga amat menghargai pendirian UMNO Pagoh yang tidak gentar mengharungi badai gelombang bersama saya. Marilah kita terus berjuang!
Rakyat mesti bangkit untuk menentang kezaliman dan kemungkaran. Selamatkanlah Malaysia. Saya bersedia untuk bersama-sama anda dalam perjuangan ini. Jangan takut kerana yang Maha Berkuasa ialah Allah s.w.t.
Allahu Akbar!

27 Februari 2016

Muhyiddin kena gantung pun 26 haribulan..! syok betul dengan angka 26 tu yer..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

Jangan Salah Kritik..!

Lebih selamat jadi penjilat pemakan dedak..!

Boleh joli sakan..! Tak gitu???

Lu Fikir La Sendiri!!!


Itu kata Rafidah Aziz dalam facebooknya..

Betul ke semakin kuat???

Lu Fikir La Sendiri!!!

Pemimpin Semakin 'Sihat' ~ Rakyat Semakin Meluat..!

Mahu tidak nya..! cuba check berapa ramai pemimpin Bahagian yang membawa jemaah yang terdiri dari Ketua Cawangan, Wanita, Pemuda dan Puteri yang sebok mengerjakan umrah sekarang ni..! Ada pegawai Menteri tu siap bertukar baton bergilir membawa rombongan setiap bulan..!

Bagi Ketua Ketua Bahagian dan wakil wakil rakyat sama ada ADUN atau Ahli Parlimen pula..pakej melancong sekarang memang cukup laris..! Itu sebab ada ajer muka belacan yang baru balik, sedang terbang dan menunggu giliran untuk terbang ke luar negara terutama London dan US..! Perhatikan jadual mereka tentu ada yang syok 'terbang' kerana di sponsor..!

Selain bertujuan untuk 'mengepong' dan 'mengawal' agar terus taat dan menumpahkan kesetiaan..! ianya juga dilihat sebagai satu 'pelaburan' yang sedang giat di jalankan dalam meninjau kerusi panas Timbalan dan Naib Presiden parti..! Bagi puak ni negara nak jahanam bukan soal..! yang penting berjawatan dalam parti walaupun jawatan dalam kerajaan dah hampir hilang..!

Keputusan MT semalam hanya suatu yang rasmi di dalam Akta Pertubuhan hakikatnya Muhyiddin dah pun digantung sejak dari hilang jawatan sebagai TPM dan dihalang dari merasmikan sayap dalam Perhimpunan parti tahun lalu..! Semenjak itu Muhyiddin sudah pun dihalang dari berfungsi sebagai Timbalan..!

Rakyat melihat parti sudah dijadikan hak kepunyaan sesetengah pemimpin..! Parti sudah jadi syarikat Sendirian Berhad..! Ahli parti dilihat sebagai pekerja yang mesti menyokong apa jua yang di lakukan oleh bos 'syarikat' mereka..! Pekerja yang pandai menjilat dan kuat mengampu akan diberikan bonus dan ganjaran sementara yang mengkritik akan digantung dan dibuang kerja..! Itu realiti 'syarikat' ini di gerakkan hari ini..!

Apakah dengan suasana ini parti semakin kuat? kerajaan semakin hebat? Rakyat semakin meluat melihat gelagat musibat kaki sebat@kaki rembat..!

Seorang Ahli Parlimen senior pernah bercerita bahawa penggal ini merupakan penggal terakhir beliau sebagai MP..! Beliau akan memilih pengganti dan akan bekerja memenangkan penggantinya..! MP ni yakin bahawa penggantinya akan menang dengan mendapat majoriti sekitar 5 ribu undi..! 

Dalam PRU13 yang lalu MP ini menang dengan majoriti 10 ribu undi sedangkan dalam PRU12 dan PRU11 sebelumnya beliau mampu menang dengan majoriti lebih 20 hingga 30 ribu undi..! Graf menunjukkan penurunan ketara undi yang diterima olehnya..!

Mengambil cerita ini, bagaimana dengan 58 kawasan Parlimen yang hanya mencatat majoriti yang dimenangi oleh BN hanya sekitar 1000 undi? 

Dengan berusaha keras MP tadi beranggapan akan berjaya  memenangkan penggantinya dengan mendapat separuh majoriti..! Kalau mengikut teori MP tadi maka apakah pula jaminan 58 kerusi yang hanya menang dengan majoriti 1000 undi itu akan jatuh kepada 500 undi ?

Apakah calon yang sama? atau apakah calon baru? itu pun kalau tidak di sabotaj oleh calon lama yang digugurkan nanti? 

Sedangkan PRU13 yang lalu tiada dokumen, tiada 1MDB, SRC, Derma masaalah seperti  pecat, buang, gantung, bubar yang mana dapat  rakyat lihat, dengar dan pegang kini?

Dapatkah dipertahankan kerusi kerusi panas yang kelabu asap diwakili oleh BN kini? yang putih pun menjadi kelabu jangan tanya la dengan kerusi yang sedia hitam..!

Apakah kerja kerja pemimpin parti kini benar benar menyumbang kepada kekuatan parti dan kerajaan BN? 

Atau memang mereka menyumbang..! kerja kerja mereka dan tangan tangan mereka la sebenarnya yang menyumbang kepada kehancuran dan kejatuhan kerajaan dalamPRU14 nanti..! 

Tak gitu??? Nauzubillahiminzaliq..!

Mungkin benar ianya last term kepada MP tadi tapi mungkin juga last term bagi kawasan yang diwakilinya berlambangkan dacing..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

Jumaat, 26 Februari 2016

Negara Komunis..?


Mahathir: M'sia mula jadi macam Korea Utara

Sekatan kerajaan terhadap portal berita The Malaysian Insider betujuan menyembunyikan kebenaran, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
“Ini untuk lindungan apa mereka (kerajaan) buat, untuk sembunyi apa yang mereka buat,” katanya.
Kerajaan juga, dakwa Mahathir, tidak mahu rakyatnya tahu apa yang berlaku dalam negara ini.
Bercakap kepada pemberita di Kuala Lumpur hari ini, Mahathir berkata Malaysia kini menuju ke arah negara diktator seperti Korea Utara.
Katanya, di negara ini, orang ramai kini bimbang diheret ke mahkamah atau dipenjarakan jika mengeluarkan kenyataan yang tidak menyebelahi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
“Mungkin tidak terlalu ekstrem tetapi orang ramai takut jika kata atau buat sesuatu terhadap Najib, kamu akan ditangkap, dipenjara atau didakwa di mahkamah,” katanya.
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) semalam menyekat TMI kerana didakwa melanggar peruntukan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998
Seksyen 233 berkaitan penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.
Ia berkaitan kandungan lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain.
Suruhanjaya itu tidak menyatakan dengan jelas tulisan yang mendorong sekatan itu dibuat.
Bagaimanapun, polis akan menyiasat laporannya mengenai syor yang dikatakan dibuat Panel Penilaian Operasi (PPO) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Pengerusi panel itu Hamid Bugo malam tadi menafikan pihaknya percaya terdapat bukti cukup untuk mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam kes kemasukan wang RM2.6 bilion ke dalam akaunnya serta siasatan kes SRC International.
Kalau kita soroti cerita sebelum ni semua perkara yang melibatkan 1MDB, derma 2600 juta, SRC dan yang sewaktu dengannya pasti akan terbit berita PECAT..! BUANG..! LUCUT..! BUBAR..! TUKAR..! TAHAN..! SIASAT..! GANTUNG..! dsb..dsb..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

Pengganti Zeti Sudah Di Kenal Pasti..!

Tak habis habis Pak Kadir ni bikin panas..!


Bank Negara: Politik Lwn Profesionalisme

A Kadir Jasin

SEBUAH lagi institusi teras negara sedang dalam ujian. Siapa yang akan dilantik menggantikan (Tan Sri) Zeti Akhtar Aziz sebagai Gabenor Bank Negara akan menentukan sama ada ia terus menjadi institusi yang berwibawa dan dihormati atau menjadi sebuah lagi institusi pemakan dedak.

Premisnya seperti berikut:

1. Logik konvensyen: negara didahulukan. Mengikut landasan ini, pengganti Zeti haruslah sama kaliber dengan beliau atau berpotensi menjadi sehebat beliau. Lebih-lebih lagi sekarang apabila situasi ekonomi dan pengurusan mata wang (monetary management) negara memerlukan seorang Gabenor yang berwibawa dan diyakini.

Maka pengganti Zeti wajarlah seorang ahli profesional yang pakar dalam bidang mata wang, ekonomi dan perakaunan. Seorang tidak dicemari oleh sebarang bentuk skandal atau konspirasi.

Atas landasan itu nama yang datang ke fikiran kita adalah (Datuk) Muhammad bin Ibrahim, Timbalan Gabenor. Walaupun berprofil rendah, dia dikatakan berintegriti dan dihormati.

Muhammad Ibrahim: Berpengalaman dan dihormati
2. Logik politik: Perdana Menteri (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib Abdul Razak, diutamakan. Pengganti Zeti wajiblah seorang yang telah termakan dedak atau boleh disuapkan dedak. Ciri-ciri integriti, kewibawaan dan kemerdekaan minda bukan syarat.

Seelok-eloknya orang itu adalah dalam acuan yang sama seperti pelantikan  (Tan Sri) Mohamed Apandi Ali sebagai Peguam Negara menggantikan (Tan Sri) Abdul Gani Patail – seorang profesional yang menganggotai Umno dan cergas dalam politik. Apandi adalah peguam Umno, pemegang jawatan Umno Kelantan dan bekas calon pilihan raya Barisan Nasional.

Pelantikan Politik

Dalam kaitan inilah nama (Datuk) Awang Adek bin Hussin disebut-sebut sebagai calon pilihan. Bukan sahaja dia orang Kelantan macam Apandi tetapi dia juga cergas dalam politik Kelantan seperti Apandi.

Macam Apandi, dia pernah bertanding pilihan raya di Kelantan. Tapi tidak seperti Apandi, Awang Adek pernah menang dan jadi Timbalan Menteri.

Awang Adek: Pernah Jadi Penolong Gabenor
Kalau Apandi pernah menjadi peguam Umno dan hakim, Awang Adek pernah menjadi Penolong Gabenor Bank Negara dan Ketua Pengarah pertama Pusat Perkhidmatan Kewangan Luar Pantai Labuan (Lofsa).
Dia menang kerusi Parlimen Bachok dalam Pilihan Raya Umum 2004 dan dilantik Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah. Pada tahun 2006 dia menjadi Timbalan Menteri Kewangan.

Dalam PRU 2008 dia bertanding Parlimen dan DUN tetapi kalah kedua-duanya. Kononnya kalau Umno/Barisan Nasional rampas Kelantan tahun itu, dia akan dilantik Menteri Besar.

Pada tahun 2009 dia dilantik Senator dan diberikan semula jawatan Timbalan Menteri Kewangan. Dia dilantik duta ke Amerika Syarikat pada tahun 2014.

Kalau tidak kerana pembabitannya dalam politik atau sekiranya tidak ada skandal kewangan membabitkan Perdana Menteri, dia sesuai dipertimbangkan sebagai pengganti Zeti.

Namun seandainya dia dilantik juga menggantikan Zeti maka secara semula jadi dia akan membawa imej yang sama seperti Apandi iaitu melindungi Mohd Najib daripada tindakan undang-undang.

Adalah amat memeranjatkan (mind boggling) kalau Awang Adek yang dilantik oleh Mohd Najib tiba-tiba melawan tauke dengan meneruskan siasatan dan memberi kerjasama telus kepada agensi-agensi luar negara yang kini menyiasat 1MDB dan Mohd Najib.

Soalnya apakah Awang Adek bersedia atau akan mengorbankan segala idealisme dan kecendekiawanan yang diwarisinya daripada dua institusi ilmu terkemuka di Amerika iaitu Drew University dan University of Pennsylvania?

Awang Adek adalah antara teknokrat era Dasar Ekonomi Baru yang cemerlang setelah memperoleh ijazah matematik dan ekonomi, dan doktor falsafah dari Amerika Syarikat.

Dark Horse

Turut disebut-sebut adalah (Tan Sri) Ismee Ismail. Dia orang kepercayaan Mohd Najib yang kini menjadi Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji serta ahli lembaga pengarah 1MDB.

Tabung Haji turut terseret ke dalam kontroversi 1MDB  kerana memberi pinjaman bilion ringgit kepada 1MDB dan membeli tanah TRX daripada 1MDB.

Gabungan jawatan dalam Tahung Haji dan 1MDB menjadikan Ismee kontroversial dan boleh membawa lumpur Tabung Haji dan 1MDB ke Bank Negara. Jadi dia bukanlah calon yang kuat atau sesuai.

Ismee: Terlibat dengan Tabung Haji dan 1MDB
Seorang lagi yang datang ke fikiran saya adalah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, (Datuk Seri) Abdul Wahid Omar.

Pandangan saya dari dulu lagi menjurus kepada Abdul Wahid. Di kalangan calon luar dia adalah terbaik cuma dia menyerah kepada godaan dengan menyertai Kabinet – sesuatu yang saya secara terang-terang beritahu beliau adalah kesilapan.

Abdul Wahid: Masih boleh dipertimbangkan
Namun berbanding Awang Adek dan Ismee, dia lebih layak dan dengan itu mungkin juga lebih mudah diterima oleh pasaran.

Tetapi kalau kerajaan mahu mengelakkan kontroversi dan menangkis tuduhan mempolitikkan jawatan Gabenor maka calon semula jadi adalah Muhammad kerana dia orang dalam yang berpengalaman dan dihormati.



Lu Fikir La Sendiri!!!