Selasa, 7 Julai 2009

Manik Urai...Kenapa Nik Aziz Termenung?


Sudah satu hari gelanggang PRK manik Urai dibuka secara rasmi. Pertandingan 2 penjuru seperti mana yang dijangkakan telah pun disahkan. BN menonjolkan calon muda, anak tempatan yang mempunyai latar belakang pendidikan yang baik - Tuan Aziz Tuan Mat yang merupakan calon yang disegani dan mudah didekati kerana sikap mesra beliau terhadap masyarakat selama ini. Amanah yang beliau pikul semasa menjawat jawatan di Kesedar memberikan beliau peluang untuk lebih memahami akan keperluan dan keutamaan pengundi-pengundi di Manik Urai.

Sementara PAS juga mempertaruhkan anak tempatan, pemborong ikan, Mohd Fauzi Abdullah,
Cuma kalau nak dilihat latar belakang kerja kedua-dua calon ini tentunya ia memberi kelebihan kepada calon BN - Tuan Aziz. Ini kerana beliau bertugas dan memberi khidmat kepada segenap lapisan masyarakat sedangkan Mohd Fauzi hanya berdepan dengan segelintir rakyat dan tentunya sebagai peniaga keuntungan menjadi matlamat beliau apabila berurusan dengan orang ramai sehari-hari.

Bagi PAS latar belakang pendidikan tidak penting, yang lebih utama ialah keupayaan calon mereka untuk memenangi PRK ini. Terpulang la kepada pengundi-pengundi di Manik Urai untuk menilai sama ada PAS cuba untuk menghina mereka dengan hujah yang sedemikian sedangkan hari ini taraf pendidikan amat penting dan menjadi ukuran asas dalam kehidupan.

Selain itu seseorang wakil rakyat tentunya mahir dan maklum akan apa yang bakal beliau hadapi apabila membicarakan sesuatu perkara didalam DUN nanti. Menggubal sesuatu enakmen mestilah dilihat dari pelbagai sudut dan dinilai akan pro dan kontranya kepada rakyat, kerajaan dan negeri secara keseluruhan. Ini semua memerlukan pandangan intelektual dari seseorang wakil rakyat.

Keberkesanan seseorang wakil rakyat bukan sahaja boleh berceramah, menjalankan tugasnya di hadapan rakyat malah keberkesanan beliau menyampaikan hujah yang bernas dan berkesan bagi memandu kerajaan dalam mengurus dan mentadbir kerajaan di dalam DUN juga menjadi tuntutan. Tidak lah hanya berselindung di balik serban 'tok guru jer' atau itu yang nik aziz hendakkan kerana semakin ramai yang diam mengangguk maka lebih senang beliau memerintah dan lebih tertonjollah anak emas beliau-husam untuk menjadi MB menggantikan beliau nanti. Itu sebab masa husam beri komen tentang pendidikan Mohd Fauzi beliau senyum sinis sahaja.

Namun isu yang lebih menyesakkan nik aziz ialah bibit perpecahan didalam PAS yang seakan tidak dapat dibendung. Adanya unsur sabotaj yang memang mahu menjahanamkan nik aziz, husam dan konco-konconya didalam PAS begitu giat berkempen secara dalaman. Kelancangan dan keceluparan nik aziz seakan sedang membelit tengkoknya. Nik aziz bukan sahaja sedang berdepan dengan BN yang semakin diterima rakyat apabila menjalankan kempen 'hati ke hati' malah diberitakan jubah dan serban beliau sedang ditanggalkan secara senyap oleh orang sekelilingnya sendiri, sama seperti menyepak nik abduh dalam pemilihan pemuda tempoh hari.

Itu yang dirunsingkan oleh penyokong kuat 'tok guru' tapi ditolak ketepi kerana menentang kumpulan erdogan yang diketuai oleh husam di kelantan. Nik Aziz pula dilihat sudah kehabisan modal, ajak debat tak dilayan, isu royalti masih menjadi rundingan pihak 3 negara, nak bagi tanah macam di KB untuk besarkan tokong Manik Urai tak perlukan itu, nak bagi peruntukan ke berhala di Manik Urai tak de berhala, nak bagi bantuan duit tak ada, malah janji dalam manifesto membangun bersama Islam dan negara kebajikan pon masih tak dapat nak ditunaikan.

Nik Aziz masih belum sedar bahawa beliau sedang ditunggang dan menunggu masa untuk diketepikan oleh orang yang beliau percaya dan sayang, sama seperti nik aziz menunggang dan memperalatkan agama untuk kepentingan politik peribadi beliau. PAS tidak selesa sebenarnya, PAS boleh tersungkur sebenarnya. nik aziz ditikam luar dan dalam...kesian dier..

Penyokong totok beliau yang menjeruk rasa kerana diketepikan ada di Manik Urai. Bagi Hj Hadi dan YB Nasa kekalahan PAS di Manik Urai adalah kesalahan nik aziz, bagi PAS negeri-negeri lain juga beranggapan begitu dan bagi husam dan konco-konconya ia merupakan manifestasi akan penolakan rakyat kepada era pemerintahan seorang yang dikatakan ulama dan tok guru sedangkan hakikatnya hanya seorang ahli politik murahan yang memakai serban dan jubah...itu ajer...

Mudah-mudahan termakbullah doa PAS untuk melihat kekalahan PAS di PRK manik Urai pada 14 Julai ini nanti Insyaallah..

Mari adik kakok...pakat pangkah BN
Hidup UMNO!

12 ulasan:

  1. Berdoalah, mudahan Umno kalah teruk hahahah. Najib pun dah takut nak ke MU. kejap lari sana, lari sini sebab takut. Hey bro, sedarlah Umno dah sampai ke penghujung, kubur kata mari maa.

    Tak lama lagi kita nak taman umno di manik urai tanpa batu nisan. bersiap sedialah. Najib dah tahu umno akan kalah lagi. Masa penamaan calon pun umno dah kalah beb.

    Umno pelajaran tinggi sebab dok hafal buku, kerja nak tipu orang, habis duit minyak kelantan dia sapu. tu perompak dan penipu, cuma orang yang buta mcm sdr saja yang tak tahu, sebabnya sdr ni, bodoh dan banggang tak boleh nak lihat benda benar.

    tak boleh nak beza benda salah dan betul. tak tahu apa jenis mahkluk macam ni. tak tahu nak letak sdr ni jenis spesis apa benda hahahah.

    BalasPadam
  2. MAPPUSSS UMNO + NAJIS + PM = MASUK KUBUR

    BalasPadam
  3. UMNO PEROMPAK HAK RAKYAT KELANTAN

    NAJIS KENA JAWAB!!!
    NAJIS TAKUT NAK DEBAT, SEBAB TELUR DIA DAH KASI HANTUTUYA

    NAJIS DAN UMNO DAN NAK MAMPUSS, MEMANG UMNO SYAITAN SEBAB ROMPAK DAN TIPU RAKYAT KELANATAN!!!!

    BalasPadam
  4. SALAM,
    UMNO MEMANG LAH IBLIS BESAR...SAMA MCM YAHUDI, LAGI TERUK DARI KOMUNIS....TU KITA SEMUA DAH TAHU BEB!!

    BalasPadam
  5. salam anon1,
    aiikh marah! jangan marah sedara nanti kena jual, macam nik aziz kena jual dengan husam..
    Najib bukan takut dan beliau sedikit pun tak merasa takut lebih lagi berdepan dengan puak PAS cuma dalam PRK Manik Urai ni beliau belum berkesempatan untuk turun ke sana.
    UMNO bukan sahaja cerdik malah memberi peluang kepada rakyat untuk menjadi bijak pandai dengan dasar pendidikan negara yang berkesan termasuk anon dan kuda-kuda belang PAS dan pembangkang yang tidak reti mengenang budi...biasiswa dibagi, pinjaman diberi, menerima sudah pasti...nak memberi? jangan mimpi! itu lah sikap anon dan pembangkang...
    pinjaman dah bayar!!!
    terima kasih

    BalasPadam
  6. salam anon2,
    cuba tukarkan ayat anon kepada...
    MAMPUSSS PAS + Nik Aziz + Anon2 = MASUK KUBUR
    jangan mare! sebab penulis hanya menjawab mengikut 'kaedah' anon..
    terima kasih

    BalasPadam
  7. salam anon3,
    siapa pulak yang merompak kelantan? Anon jangan mengutuk PAS dan nik aziz yang selama ini memerintah kelantan, segala hasil hutan, tanah dan pembangunan yang nik aziz kebas jangan pulak anon jadikan alasan untuk memberitahu dunia yang nik aziz perompak...
    Segala kelemahan pentadbiran dan kekurangan prasarana yang rakyat tanggung jangan pula anon sifatkan sebagai kezaliman nik aziz selama ini...kan dia tok guru merapu anon, kan dia ulama dalam semak anon...dosa anon, gi tengok gambar dia cepat untuk cover pahala!
    PAS=jahanam=PAS..
    terima kasih

    BalasPadam
  8. salam anon4,
    anon ni pon lagi sorang yang tak reti suruhan tok guru sesat anon tu...kan dia suruh berkawan dengan setan, jadi anon ni kira taraf setan jadi layak berkawan dengan setan dan tok guru anon tu taraf iblis la..
    nak berdebat biarlah kepada irang yang waras, kalau setakat berdebat dengan orang tua merapu yang ingin mengambil peluang untuk menambah modal berkempen dalam PRK...baik tak payah.. buang masa..membazir jer..dosa tau.
    agama menggalakkan musyawarah... mencari kebaikan bersama bukan kepentingan peribadi dan politik sonsang dan sempit ulama anon..
    terima kasih

    BalasPadam
  9. WAKIL TOK GURU KATA...KALAU PAS KALAH DI MANEK URAI..BELIAU AKAN BERSARA DARI POLITIK. JAWATAN MENTERI BESAR AKAN DISERAHKAN KEPADA HUSAM SEBAGAI PEMANGKU MENTERI BESAR.

    BENAR ATAU TIDAK..SAYA PUN TAK TAHU.

    BalasPadam
  10. untuk keselematan blog anda sila buang flag blog di atas segera. layari alamat ini untuk tahu mengapa dan caranya. jika lambat terdelete le blog anda oleh mereka yang tak bertanggungjawab.http://penembak-tepat5.blogspot.com/2008/10/bagaimana-membuang-flag-di-blog-anda.html

    BalasPadam
  11. salam anon5,
    soal husam menjadi MB kelantan belum pasti walau dia begitu ghairah mendapatkan kerusi tersebut sebab nik aziz setakat ini nampak akan menjadi MB sehingga mati sekiranya PAS tak mati dalam PRU yang akan datang di kelantan...
    terima kasih sdr

    BalasPadam
  12. salam tuan PG,
    terima kasih atas ingatan dan saya telah mengambil tindakan..
    salam perjuangan!
    terima kasih bro

    BalasPadam