Rabu, 5 Ogos 2015

Rakyat Dianggap Tunggul..!


Apakah benar rakyat Malaysia tunggul? Sampai bila rakyat Malaysia mahu diperlakukan seperti tunggul kayu..! Sampai bila???

SOALAN BERKAITAN RM2.6 BILLION
(Nota: Saya harap semua mengambil maklum bahawa sebarang kenyataan yang dikeluarkan saya mengelilingi isu 1MDB dan derma adalah kenyataan saya sendiri.)

Anak MB Johor Kemuka 15 Soalan Kepada PM

Akmal Saufi Mohamed Khaled
PETALING JAYA: Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan, Undang-undang dan Integriti Parlimen Belia Malaysia, Akmal Saufi Mohamed Khaled menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan sama ada derma berjumlah RM2.6 bilion yang didermakan ke dalam akaun peribadinya adalah untuk kegunaan kerajaan, Umno ataupun peribadi.
Ini berikutan hasil siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung punca dana RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi perdana menteri itu telah disahkan bukan dari tabung 1MDB tetapi adalah sumbangan daripada penderma.
Namun hasil siasatan itu tidak menyebut ia adalah derma daripada mana dan siapa.
Akmal Saufi, 28, yang juga anak kepada Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin bertanya; "Andai kata derma tersebut merupakan derma peribadi kepada Datuk Seri dan bukan kepada Umno, adakah Datuk Seri menerima wang tersebut ketika memegang jawatan sebagai salah seorang ahli jemaah menteri?Bolehkah seorang menteri atau timbalan perdana menteri atau perdana menteri menerima derma apabila sedang memegang jawatan di dalam kerajaan? Adakah perlu duit derma tersebut diisytihar kepada rakyat dan ahli Kabinet yang lain?" 
Akmal Saufi bertanya demikian menerusi laman Facebook miliknya pada Selasa.

Bagaimanapun tegas Akmal Saufi, persoalan yang dibangkitkannya berhubung dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan wang derma RM2.6 bilion yang didepositkan ke akaun Najib dibuat atas kapasiti peribadi.

Berikut  adalah 15 soalan yang dibangkitkan Akmal Saufi di Facebooknya:

1) Ketika Datuk Seri Najib menerima dana sejumlah RM2.6 billion, adakah Datuk Seri sedia maklum sejumlah wang telah memasuki akaun Datuk Seri?

2) Apakah bukti bahawa duit tersebut merupakan derma dan bukan duit berkaitan 1MDB mahupun pihak yang mempunyai transaksi berkaitan 1MDB?

3) Sebagaimana kenyataan SPRM, duit tersebut adalah derma. Adakah sumbangan tersebut merupakan sumbangan bagi kepada kerajaan, tujuan Umno atau tujuan peribadi?

4) Jika duit tersebut adalah sumbangan buat Umno, adakah kepimpinan Umno terutamanya Majlis Tertinggi Umno mengetahui tentang derma tersebut?

5) Jika Majlis Tertinggi Umno tidak mengetahui adakah ini bermaksud Umno tidak akan mengetahui kewujudannya jika Datuk Seri tidak memaklumkan kewujudannya?

6) Bilakah Datuk Seri bercadang untuk memaklumkan kepada Majlis Tertinggi jika tidak didedahkan kepada Majlis Tertinggi?

7) Andai kata derma tersebut merupakan derma peribadi kepada Datuk Seri dan bukan kepada Umno, adakah Datuk Seri menerima tersebut ketika memegang jawatan sebagai salah seorang ahli jemaah menteri?

8) Bolehkah seorang menteri atau timbalan perdana menteri atau perdana menteri menerima derma apabila sedang memegang jawatan di dalam kerajaan?

9) Adakah perlu duit derma tersebut perlu diistihar kepada rakyat dan ahli Kabinet yang lain?

10) Adakah Gabenor Bank Negara dan cendekiawannya sedar akan pergerakan duit sejumlah RM2.6 billion ke dalam negara?

11) Adakah Lembaga Hasil Dalam Negeri sedar mengenai sejumlah duit yang telah diterima Datuk Seri Najib?

12) Jika ya, adakah Datuk Seri Najib telah membayar sebarang cukai pendapatan berdasarkan nilai duit tersebut?

13) Adakah seorang perdana menteri boleh mendapat pengecualian cukai?

14) Jika Datuk Seri Najib mendapat pengecualian cukai, adakah pengeculian tersebut adalah kepada gaji Datuk Seri Najib atau apa saja derma yang diterima beliau?

15) Jika derma tersebut adalah bagi tujuan kerajaan, mengapa Kementerian Kewangan tidak mengetahui kewujudannya?
Ada jawapan?

Jadi siapa yang sebenarnya tunggul?

Lu FIkir La Sendiri!!!

24 ulasan:

  1. ini satu lagi anak melayu bangang belajar je tinggi tapi nak terlibat dalam politik. mentang mentang bapak dia MB buat pertanyaan cam tu. hang pi tanya bapak hang dulu ada kah dia akaun asing untuk dia guna dalam politik kalau dia cakap tak de baru bolih tanya PM. setengah benda bukan leh cerita secara terbuka itu lah guna akta rahsia bank, isa, osa. kalau sume nak cerita hang suruh bapak hang tunjuk akaun peribadi dia dan sume akaun keluarga hang tengok berapa banyak duit dia ade. belajar pun pakai duit kerajaan nak tunjuk lagak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Budak ini sepatutnya sudah memahami wang tersebut untuk PRU13 akaun dibuka 2013 untuk menerima dana tersebut dan ditutup slepas PRU13. Budak mentah ini tak tahu apa mesti jolokan org tertentu untuk menanya 15 soalan bodoh. Sambung belajar ye dek.

      Padam
    2. Tanpa Nama5 Ogos 2015 8:27 PG

      Ko kata budak tu bangang? Ko yang memperbodohkan diri, ko sedar tak?

      Kalau duit tu sebenarnya duit 1MDB, ko tak kisah ke? Kalau duit tu sebenarnya rasuah, ko tak kisah ke?

      Wehhh.. takut2 laa kat Allah SWT woii... jangan membabi buta sokong manusia!

      Padam
    3. Kalau belajar tinggi kamu kata bangang, kalau sekolah takat macam kamu ni nak kata apa pulak, bebal atau bengap? Dah tak jadi rahsia lagi dah bila satu dunia dah tau, maka sebab itulah persoalan demi soalan di majukan. Buat apa nak pu tanya bapak dia, bukan kah lebih baik tanya yang panya diri. Nak jugak tau kalau kalau cash dah jadi unit pulak tuh. Usahlah nak dihalalkan yang tak betul. Kalau kamu sayangkan najib, pi pyjuk dia supaya jangan lagi berbohong. Itu pun kalau dia takutkan dosa.. bagi aku lebih najib berundur sebab soal peribadi najib dah jadi masaalah dan maruah UMNO. Patutnya kita lebih paham dan matang dalam menyelesaikan perkara ini. Sayangilah parti dan pemimpin datang dan pergi.

      Padam
    4. Err..who cares about the parti pembangkang? I am not parti pembangkang. Saya bukan pembangkang pun. I am just an ordinary citizen. I don’t care about parti pembangkang. Semua orang nak tahu where this money came from. I want to know if this money came from the fiasco surrounding the 1MDB? Who cares about the parti pembangkang? Timbalan Presiden UMNO bukan pembangkang. He also asked the same question. Bukan pembangkang yang tanya tetapi Timbalan Presiden UMNO yang tanya. So boleh tak presiden UMNO jawab?

      Padam
    5. ape yang aku peduli asal usul duit ni, untuk ape duit ni digunakan, ade bayar tax tak? kenape BNM tak tau.. kalau betul derma tak payah tax ke? aku pon ank suruh company aku isu derma kat aku la tiap2 bulan camtu.. kite kene sokong hasrat murni PM tu nak dedah! tapi kite jangan terime alasan die sebab DAP tak sokong! ape ke hal nak dedah kene sokongan DAP? DAP pegang parlimen ke lau nak gubal undang2?

      Padam
    6. ko bodoh ke budak tu yg bodoh? He's asking all the right questions. Nama saya amran bin heran, niaga minyak urat, akan ada orang nak masuk derma dlm private bank account saya????
      The budak is actually the Thinking One, not u ols yg anggok-anggok tu.
      Agak nya klu wsj tak buat cerita, kita semua tak tau hal wang yg masuk tu. Bila parti akan di beritau.?
      Good on yer WSJ.
      Itu lah... hidup kena membaca.

      Padam
  2. anak bangsawan...tak tau susah...inilah jadinya...


    http://www.malaysia-today.net/dap-is-a-threat-to-racial-harmony/

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama la mcm najib bapok kau tu, ubun ubun lembut da jadi mentri besor pahang!!..yg konfem besor, nafsu dia laki bini..berjalan pun berlaga lutut ader hati declare pahlawan!!..ptuihh!!..najib itulah anak bangsawan bangsat..bangang punya anon 8:42

      Padam
  3. Umno adalah satu organisasi berdaftar, seperti mana organisasi berdaftar sudah tentu penyata akaunnya diaudit.

    Persoalannya kenapa 2.6 billion perlu masuk akaun peribadi? Bukankah UMNO mempunyai akaun amanah? Perbezaannya, di antara akaun peribadi hanya najib dan rosmah boleh tahu berapa ada baki dalam akaun mereka manakala maklumat akaun amanah umno boleh dikongsi beramai ramai diantara ahli ahli nya.

    Kenapa baru hari ini baru nak dedahkan? Kenapa diam bersembunyi sehingga isu ini menjadi tak terkawal? Kenapa selepas rakyat marah baru nak bagitau?

    Walaubagaimanapun Najib masih diam membisu dan masih lagi tidak mahu mengaku ada 2.6 billion dalam akaun peribadi beliau.

    Adakah ini pemimpin yang kita lantik oleh rakyat yang mengundi beliau? Bukankah Najib mengangkat sumpah untuk membela nasib rakyat?

    Najib letak jawatan aje lah.....selesai segala masalah yang sedang berlaku sekarang ini!

    p.s

    Nenek renta kami tak baca ulasan bodoh tu cuba beri yang masuk akal?

    Cuba ikut lirik lagu azalina othman tu nyanyi "yo yo yo umno budak baik....ooops silap umno nek renta vaik, vaik, VAIK, vaik"

    BalasPadam
  4. Sekurang-kurangnya sudah ada jawapan dan penderma. Kenapa tak tanya KETUM dan seangkatan Pembangkang kenapa dan siapa pemberi dana kepada mereka. Najib sudah kata nak tahu lanjut cerita 2,6 bilion Pembangkang mesti istihar dahulu.tetapi KETUM dan Pembangkang enggan dan menentang.Kau pandaikan ajukan soalan sama terhadap Pembangkang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. org nk kerjaan bn ditungjangi oleh umno terus memerintah..

      sebab tu lah org nk umno dilihat bersih terutamanya presiden parti..

      kita x nk jawapan "Sekurang-kurangnya sudah ada jawapan dan penderma."

      itu jwpan kpd budak sek tadika boleh la.. kita nk jawapan yg jitu dan konkrit.. biar jwpan yg diberikan sesuai dgn tahap pendidikan dan pangkat..

      kita jg x nk tny pembangkang dulu.. kerana rumah sendiri pun x bersih lg.. nk sibuk2 pasal rumah org lain pula buat apa..

      bila parti sndiri dah bersih dan kuat.. pasti senang nk lawan pmbangkang..!

      dari pru1 smpai pru10 kita mng bgaya.. dpt 2/3 parlimen dan mng undi popular.. masuk pru12 dh merundum.. lagi teruk masa pru13.. 2/3 parlimen pun x dpt.. undi popular pun tewas teruk..!

      masih lagi nk pertikaikan org lain..?

      Padam
    2. 9.14pm

      Rakyat tahu pembangkang dari dulu tidak telus dan jujur...kenapa rakyat undi umno dan bn? Kerana mereka lebih baik dari pembangkang....

      Jika umno dan bn mahu terus mendapat sokongan rakyat, mereka perlulah bersih, cekap dan amanah

      Bagaimanakah umno dan bn mahu terus mendapat kepercayaan rakyat?

      Ianya bermula dengan Najib wajib letak jawatan!

      Padam
  5. Wahai pembaca yang budiman, kita boleh mengutip derma secara peribadi untuk diri sendiri dengan membawa tempurung berjumpa setiap orang dan meminta sumbangan. Wang itu boleh deposit ke akaun persendirian kita tanpa masalah. Tetapi perlu juga dinyatakan dalam penyata cukai pendapatan. Malah ketua Negara Malaysia yang berstatus pahlawan sendiri mahu setiap penerimaan wang dinyatakan bagi mengelak ianya membawa tanggapan wang rasuah juga disalah erti sebagai pembersihan wang daripada sumber haram. Malangnya kini seorang yang diberi amanah sebagai pemimpin utama Negara telah keluar Negara dan memperkenalkan diri sebagai seorang yang sangat berkuasa mewakili kerajaan Malaysia lalu memungut derma yang terus masuk ke akaun sendiri. Di manakah intergriti pemimpin seperti ini yang menggunakan nama kerajaan Malaysia untuk menerima derma terus ke akaun peribadi?? Jumlah derma tersebut juga sangatlah banyak hingga boleh menanggung 5 kali pilihanraya umum bagi sesebuah parti. Malah pada PRU 13 lalu ramai dari kalangan cawangan UMno yang mengeluh kekurangan dana dalam menjalankan kempen yang berkesan hingga mengakibatkan parti BN hampir boleh kehilangan kerajaan. BAnyak sangat tandatanya hinggalah kepada soal pemecatan ramai orang kuat Umno yang dibuat secara zalim dan menghinakan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada baiknya WSJ korek barulah satu dunia tau. Tak kiralah sumber dari mana tapi yang pasti dah disalurkan ke dalam akaun sesaorang. Bayangkan kalau tak dikorek dan takda siapa pun tau dan tetiba sesaorang itu pun mati maka jadilah bilionan baru para warisnya. Bila dah padi pebgetahuan umum barulah timbul terma saperti sumbangan untuk partilah, tidak gunakan untuk peribadi dsb. Kalau takda siapa tau dikepit dan ditokok tambah amaunya.

      Padam
    2. WSJ korek kerana duit tu datang dari Negara Islam kepada satu Negara Islam yang lain. Kenapa tak korek duit yang DAP dan PKR dapat. Kerana duit itu dari pertubuhan anti Islam seperti Soros, NED dan NDI serta dari Singapura dan Vatican.
      Melayu seperti anak Khaled memang bodoh dan termakan hasutan pihak kafir laknat.

      Padam
  6. Najib tidak berjaya dan tidak berupaya untuk menangkis segala tomahan..samada betul atau tidak..yg penting cara seorang ketua menangkis segala serangan. Imej sudah amat tercalar ..tidak mampu diperbetulkan..banyak tuduhan tidak mampu dijawab oleh najib sendiri..yg akhirnya dibuktikan betul oleh pihak penyiasat. Oleh itu..demi kelansungan parti..demi maruah melayu..najib perlu berundur agar penganti dapat berusaha menaikan kembali maruah umno.

    BalasPadam
  7. Najib tidak berjaya dan tidak berupaya untuk menangkis segala tomahan..samada betul atau tidak..yg penting cara seorang ketua menangkis segala serangan. Imej sudah amat tercalar ..tidak mampu diperbetulkan..banyak tuduhan tidak mampu dijawab oleh najib sendiri..yg akhirnya dibuktikan betul oleh pihak penyiasat. Oleh itu..demi kelansungan parti..demi maruah melayu..najib perlu berundur agar penganti dapat berusaha menaikan kembali maruah umno.

    BalasPadam
  8. nk buat cmna.penderma nk najib jer tahu dia bagi derma.dua tknak org lain tahu.klu masuk tabung amanah,mesti kea audit.sapa yg derma.macam gst.dulu cina berniaga benda haram.seludup,dadah,pelacuran.tapi adasyarikat kilang kicap yg tk berapa nk maju,duit haram masuk ac kilang kicap utk menyuci wang tersebut.klu ada audit mcm gst.paroh ler.mana datang duit tu.sy rasa pembangkang dh faham apa itu gst.minta acc najib di audit.sama la mcm penderma.tk mahu org tahu sapa yg derma.yg perlu kejujuran n takut kn Allah.klu semua berbalik kerana Allah,insyaallah tkkan jadi mcm ni.jadi pemimpin kna jujur dan amanah.
    jadi rakyat kena bersangka baik.yg tk pasti jngan diperbesar2 kn,takut fitnah.takut lh kepada Allah.insyaallah selamat.

    BalasPadam
  9. SPRM berhadapan siasatan kes profil tinggi. SPRM berhadapan pula sisatan dan penahanan oleh Cawangan Khas PDRM. Mana suara Pesuruhjaya SPRM. SPRM sedang diperhatikan seluruh dunia, Jangan tunduk dan takut dengan sebarang ugutan dari pihak lain.

    BalasPadam
  10. lepas ni pusat tak beri peruntukan untuk semua bahagian bila tiba pilihanraya. nak tenguk siapa kepala bahagian bolih buat kerja. nak tengok siapa paling zuhud.
    selama ni memekak. tunjuk telus.
    dap sanggup bayar tiket kapalterbang untuk pengundinya balik untuk mengundi. mana dapat dana ? siapa penyalor dana ? asyik kena kat najib jer. cer selidik.
    lepas ni kepala bahagian bolih jual harta untuk membiayai pilihanraya. baru dinamakan zuhud. upah pacak bendera...upah panjat pokok dari poket sendiri. bolih ?
    asyik memekak aje tak ada guna.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau Najib tak bodoh, dungu dan blur tak akan malaysia kecoh jadi macam ini.

      Lihat sahaja berpuluh puluh punahsihat dan chai chai upahan melakukan kerja untuk dia.

      Najib buat apa?

      Lihat sahaja upah di bayar berbillion billion untuk khidmat perunding punahsihatnya sahaja.

      Chai tak percaya? Ahjibgor bayar billion billion?

      Ini bukan cerita dongeng wahai chai2 akal standard tadika....pi tanya masterji kamu betul atau tidak?

      Padam
  11. pilihanraya akan datang.....semua ketua bahagian ZUHUD belaka. tukang pasang poster, tukang panjat pokok, perayu undi dan pengundi luar.....semuanya buat secara sukarela. nak telus sangat.
    biar dap impot pengundi....datang naik kapal terbang. kita tengok jer le.....agak2nya banyak mana dana dap ni ye?
    chai akal tadika ni....kita tengok jer la.....

    BalasPadam
  12. Wahai budak bodoh, cuba kau tanya bapak kau, selama ni dana kempen dia dari mana, dan siapa penerima dan bagaimana bagi perabis....kau pikir bapak kau naik tanpa dana? semua sukarela 100% ?

    BODOH , kurang ajar pulak tu, pancing kalau sejengkal jgn cuba menduga laut yang dalam...basic lah goblok, perasan hero lah, happy lah lim kit siang puji..bagus bagus...nasib baik dah nampak sekarang

    BalasPadam