Khamis, 29 Oktober 2015

PANAS ~ Woii Bangun La Pertahan Kedaulatan Negara..!


Dah 2 tahun???

Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) akan terus memantau kehadiran kapal pengawal pantai China yang berlabuh di kawasan perairan sekitar Gugusan Beting Patinggi Ali, kira-kira 84 batu nautika daripada pantai Miri.
Ketua Penguatkuasa APMM Wilayah Sarawak, Laksamana Pertama Ismaili Bujang Pit berkata berdasarkan nasihat Majlis Keselamatan Negara (MKN), pihaknya memantau situasi di sana bersama TLDM.
Isu ini dikedalikan oleh Jabatan Perdana Menteri, katanya kepada pemberita selepas pelancaran projek tukun tiruan oleh Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem di Semantan semalam.
"Perdana menteri kita sedang berbincang hal ini secara diplomatik dengan rakan sejawatannya dari China dan kami harap akan wujud satu penyelesaian," katanya sambil menambah China mungkin mempunyai beberapa tuntutan ke atas pulau itu.
"Sejak 2013, kami memantau kehadiran mereka di sana dan kapal TLDM dan APMM melihat mereka dan mereka juga melihat kami tanpa sebarang provokasi daripada kedua-dua pihak," katanya.
Kapal China itu berada di kawasan itu sejak dua tahun lepas dan dilaporkan banyak nelayan lautan dalam di Miri takut untuk pergi berhampiran kawasan itu.
Pada 2 Jun lepas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata Malaysia akan meneruskan bantahan diplomatik terhadap pencerobohan kapal pengawal pantai China di kawasan perairan negara sejak dua tahun lepas.
Beliau menegaskan kawasan itu adalah milik negara dan kerajaan akan melakukan apa jua untuk melindungi dan mempertahankan perairan negara di Laut China Selatan itu daripada pencerobohan kuasa asing atau nelayan asing tanpa lesen.
Sementara itu, Ismaili berkata APMM telah menulis kepada kerajaan pusat untuk memohon lebih banyak aset dihantar ke Sarawak memandangkan pihak berkuasa itu hanya mempunyai 11 bot peronda dan 500 anggota di negeri itu.
"Sekiranya jumlah ini dapat digandakan maka ia adalah lebih baik kerana kami menjaga sebuah kawasan yang amat luas," katanya sambil menambah terdapat 70 kes pencerobohan dan 12 kapal dirampas di perairan Sarawak tahun ini.
- Bernama
Garang la sikit..! jangan tengok jer..! kita bukan nak berperang dengan sesiapa tapi kedaulatan negara adalah pertaruhan darah dan nyawa..! 
Ahli Parlimen kita bising la di Parlimen..! Desak kerajaan China bawa keluar kapal tu..! Apa yang susah sangat nak cakap??? 
Cakap mempertahankan maruah kedaulatan negara pun takut ke? Atau dah tak ambil kisah langsung?
Takkan nak tunggu orang datang bawa senjata dan bunuh serta kerat anggota keselamatan kita baru sebok nak bertindak..!
Jangan reti cium tangan jer..! buat la kerja..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

39 ulasan:

  1. China nii tak pernah puas...negara mereka dh besar..apalagi nk direbut kn..pemimpin kita jgn dok goyang telo jee..takot tk bertempat..hantar saja panda balik china..tanda protes..pRoOotT

    BalasPadam
  2. Mp kita roti x telor,yg ada cuma cium tangan perompak,penyamun memang pandai...pengampu

    BalasPadam
  3. Jangan jadi macam pulau batu putih sudah...ntah bila lagi dapat merasa kerajaan yang tegas dan tak takut dengan negara luar...kerajaan sekarang ni nampak sangat lembut nya...sama la macam ketua dia awwwwwww.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Muhammad danial. Alang2 ko dh sebut pulau batu putih tu...ni aku nk bgtau ko. Kita ada peluang cerah dlm tuntutan tersebut tp sbb apa kita terlepas??? Ko tya gani patail. Patut sgt dia kena kick. Tu sbb dia terus senyap. Kalo bersuara nnt, terbongkar lah segala cover up sepanjang memegang jwtn nya dulu sejak zmn tun. Ko kecik lg masa tu...

      Padam
    2. Danial Munapik ngok.. kau ni mmg kaki pembohong putar alam. Kes Pulau Batu Putih t tu kau kena tanya Ghani Patail macai madet..dn kes ni berlaku zaman pak Lah.. Pak Lah ditipu idup2 oleh talibarut kafir dlm krjn!

      Sepatutnya jgk kau kena pergi SEMBAH DERHAKA kpd keluarga ketrunan Temenggong Johor Lanun Gangster yg skrg jd Soltan Johor (aku tak iktiraf Sultan Johor skrg bukan pewaris sebenar Kesultanan Johor..)

      Kau SEMBAH DERHAKA tanya kenapa patik tidak percaya kepada duli tuanku yang telah mengkhianati Kesultanan Johor sebenar dan Perjanjian Inggeris Belanda yang menyebabkan Johor bukan sahaja telah hilang Riau malah Singapura...

      Dan isu Pulau Batu Putih dan Pulau Pisang dalah sebahagian dr 'kerja jahat' ketrunan Lanun Temenggong ini..sbb itu lagak mereka smapai skrg tak ubah seperti GANGSTER dan SAMSENG... cuba lihat Sultan2 negeri2 lain perwaris sebenar!

      Macai ngok.. bace sejarah sebenar dn jgn jd bodoh dek krjn WANG dn KHIANAT!

      Padam
    3. Aku dgr jugak Madet salah satu pening kepala sbb plan nya utk ambil alih Proton jd private company under Mokhzani + Madet menemui jalan buntu sbb Krjn xnk support lg geran2 FREE!

      Madet ckup marah dgn Najib bkn soal rakyat tp soal BISNESS!!

      Najib want to be fair.. tp Madet want his family to be the priority..rembat duit krjn! itu pasai Madet meroyan slh satunye..

      cerita dalaman geng DRB.. Madet dh plan lepas SINGKIRKAN Dato Syed Zainal yng dipilih Khazanah utk pulihkan Proton dan disayangi majoriti kakitanagn Proton... syarikan Sapura Kenchana akan jual saham2 tak terpilihnya dlm company arak San Minguel dan akan dumb billions utk beli majoriti saham Proton..

      Malang Najib tak support pumping money utk Proton lg.. Madet mau Proton jd anak emas dn hasilkan keta yang tipu rakyat mcm dulu2.. but Najib said NO!

      hahahaha..madet..kau tetap penyamun terhormat wpun dh PENCEN!

      Padam
  4. si botak ni mana basic military, itu pasal tido je.

    BalasPadam
  5. Hantar sajalah pasukan silat kita, baju merah pun sanggup rasanya nak jaga maruah kita. Pasukan silat kita katanya setiap masa bersedia utk lawan, ayuh, turunlah, jangan tunggu sampai kapal cina berpangkalan dekat kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. siapa kamu nak arah orang lain buat itu dan ini? depa tu adik angkat hang ke? dari melalut lebih baik hang dan abang angkat hang yang pergi, kan, kan?

      Padam
  6. SPINNN lagi blogger macai madet pariah... menyalak jer keje hari.. entah apa impact aku pun tk paham.. janji wang masyukkk...!!

    Aku nk tnye blogger pariah madet... mane pegi Madet Lahanat tu diam je putus asa ke atau tgh plan pelanggaran lebih besar utk jatuh kan Najib lepas Ku Li counter back Najib dgn support belanjawan 2016?

    Madet keciwa agaknye? dan Kuli tk bodoh utk jd anjing pencacai madet lahanat tu.. dia kenal siapa syaitan siapa manusia.. org yg pernah tikamnya hidup2..!

    BalasPadam
  7. DENGAR..DENGAR>>DENGAR SINI MACAI PEMAKAN DEDAK HAPRAK TABURAN PARIAH MADET...!!!

    (beliabangkit.blogspot.my)

    >>>>>>>>>>> SAMAN!!! Najib Akhirnya Ambil Tindakan Ke Atas "Menteri" Tun Mahathir

    Datuk Seri Najib Tun Razak memfailkan saman terhadap bekas menteri kabinet, Tun Dr Ling Liong Sik atas dakwaan memfitnah.
    Perdana Menteri memfailkan saman tersebut pada 27 Oktober lalu melalui Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak, demikian menurut sumber.

    Najib menuntut ganti rugi am, ganti rugi teladan dan ganti rugi teruk.

    Pada Rabu Dr Ling berkata beliau “sabar menunggu” untuk dikenakan tindakan undang-undang daripada Najib berhubung kenyataan yang dibuatnya sebelum ini.

    “Saya masih lagi menunggu. Saya seorang yang sangat penyabar. Jangan tergesa-gesa, saya tunggu,” kata Dr Ling.

    Sebelum ini bekas menteri pengangkutan dan presiden MCA itu menerima surat tuntutan daripada wakil peguam Najib yang menuntut beliau memohon maaf dan menarik balik kenyataannya berkaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    Liong Sik berkata, beliau tidak akan berundur daripada gesaanya supaya Najib meletakkan jawatan, dan beliau telah bersedia untuk mempertahankan dirinya di mahkamah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sudahhhh, sedare....jgn nk tong laaa...berani ke nk saman...tong kosong kalu lg besa tong tue lg kuat bunyi nyrrr....sedare yg mkn dedak ckap kite... sooohai pnye olang

      Padam
    2. Kahkahkah

      Apa da Najib.
      Kecik punya hal pun tak boleh settle.

      Kuasa dah di tangan
      Akta Hasutan ada, Perlembagaan Umno ada, Sosma ada, gunakanlah.

      Tun M terang2 tuduh Najib curi duit, kenapa tak saman?

      Pembodek2 dah keluar semua bukti salahlaku/rasuah zaman Tun.
      Kenapa tak repot, tak dakwa org tua tu?

      Sama gak dgn pengampu penjilat.
      Apa yg ko dapat serang org tua pencen tu?
      Tak puas hati, ambik tindakan.
      Bukan ke korang kata, korang pejuang kerajaan.
      Pejuang kerajaan ikut undang2.
      Zaman Najib, zaman patuh kpd undang?
      Jangan sembang je besar.

      Boleh ke imej Najib digilap dgn cemuh dan maki org tua tu, aje?

      Simple la.

      Apa punca sebenar kemarahan dan kebencian rakyat terhadap Najib sekarang ni?

      Kalau nak berpencak sgt, masuklah FB Najib.
      Dah naik senak dia kena maki kat situ.
      Dah naik lencun mandi dgn ludah dan kahak rakyat.

      Tolong idola korang tu, bawak hujah2 yg tersangat bernas kat sini ke sana.

      Yang mengaku pakar2 ekonomi la sgt, jenguk2 Wan Ahmad Fahsyal, Yaakob Osman, Zul Pagon etc
      Korang nak sgt berentap, tengok siapa makan tanah.

      Sembang kencang, gebang2 kat sini tak de kesan sgt pun.
      Tukang bahas dan komen pun tak sampai puluh2 ribu mcm kat FB.
      Live lg.

      Sembang tinggi, nama pun takut nak letak.
      Kalau masuk FB/Insta/Tweet etc, aku yakin mesti korang letak profil dan gambo poyo2 punya.


      Pejuang Najib mana ada berani.

      Padam
    3. FB najib tu sume boleh komen termasuk org pakatan. Kalo di kaji komen2 tu sume lebihkurang sama level mcm org pakatan...apalah nk hiraukan. Dah kerja nya membangkang. Jd pro tun pun sama level ngan pakatan bangang.
      Xde lah cerdik mana pun..

      Padam
    4. Sama juga di sini.
      Semua org boleh komen.

      Jadi.

      Kalau korang pejuang la sgt disitu sepatutnya korang berada.

      Adakah korang yakin di sini cuma pro Tun saja yg hadir?

      Adakah kemungkinan di situ juga terdapat ahli Umno, golongan atas pagar atau cuma rakyat biasa tanpa parti?

      Bukan cerita cerdik bro.
      Ini bab rakyat punya keluhan, rintihan ,rayuan, kegelisahan, kemarahan, kebencian dsb.

      Adakah ia berpunca drpd Tun?

      Kalau asyik nak belasah org tua tu, masuklah blog Che Det dan SSTDM.
      Belasah cukup2.

      Sembang kencang buat apa bro.


      Padam
    5. Masuk blog Che Det? Tak nak aku masuk blog org tua tu lg dah.
      SSTDM? Lg xpayah. Dlm tu masing2 merasa bagus sgt mcm Tun.

      Kita bukan nk cari kesalahan dan menjatuhkan pemimpin maupun parti. Musuh kita adalah pakatan. Tp pro Tun dah mcm lg satu parti pembangkang iaitu Parti ProTun. Apa untungnya pd umno dan org melayu? DAP xyah serang BN lg...semua kerja dah dibuat oleh parti baru ni. Faham tak ni adzzam??

      Padam
    6. Faham Tuan Punahsihat.

      Itu tanda rakyat hargai jasa seorang negarawan.
      Rakyat yg tau beza hidup di zaman Tun dan Najib.
      Rakyat yg mempunyai budi pekerti luhur, tak berbahasa kesat dan mencarut.
      Rakyat yg berpegang kpd 5 prinsip teras Rukunegara.
      Rakyat yg diasuh mindanya, di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.

      Ko ni ibarat pesakit kerasukan syaitan la.
      Masuk tempat baik2, sopan, berakhlak mulia, maka menggelupur la dek kepanasan.

      Padam
  8. Kalau difikirkan decara logik, najib kena saman ramai lagi kerana dari perhimpunan sampai kedai kopi, semua tuduh macam-macam terhadap najib. Boleh bangga dgn 1 SAMAN. Boleh masuk guiness book dunia. Hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hang tak ada kerja lain ke asyik duduk kedai kopi.

      Padam
    2. Melayu pg, sebab hang tak fikirkan decara logik, sebab itu la. Hahaha

      Padam
  9. assalamualaikum admin... nk pertahan maruah negara??? nk pertahan maruah sendiri pon x blh ni kn plk maruah negara.... cash blh bli maruah.... tp org bermaruah x blh dibeli dgn cash.... mcm si rahman dahlan dn sekutu nye.... soldadu pemakan dedak

    BalasPadam
  10. FUCK YOU ASSHOLE!!!!

    FUCK ALL MOTHERFUCKER...

    COMMENTS BULLSHIT.

    BalasPadam
  11. Dei Mamak .....Kasi Roti NAJIB SATU.....!!!!! Apa itu Roti Najib..?? Takde Telorrr laaa.......!!!

    BalasPadam
  12. Nampak sangat la geng2 Tun M bodoh melampau...Kau ingat china tu askarnya pakai tongkang ya?

    Sudah la kerajaan baru naik 10 sen minyak
    dah nak mampus...Kalau perang aku yakin la geng2 Tun M paling cepat lari 1000...

    Puta merdeka jgn terlampau kurang ajar dengan Angkatan Tentera Malaysia..Mereka berjuang ikhlas mempertahankan negara...Kau ingat nak jaga negara macam jaga reban ayam ke?

    Dalam soal kedaulantan negara Tentera yg terlibat secara langsung...Tahu tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahaiii

      Bukan ke korang ni geng Jamal Baju Merah.
      Yg hari tu sanggup mandi darah menentang cina komunis.
      Tu dah kena la tu.

      Pehal pulak nak lencong kat Tun.
      Bukan org tua tu yg pegang teraju sekarang.

      Najib, boleh la bukak langkah belakang persatuan silat.

      Buat malu org persilatan aje.
      Aku dan rakan2 pengamal cukup jijik bila Najib cuba heret budak2 silat dlm masalah peribadi dia.

      Padam
    2. Adzzam. Ko tau ke najib yg heret bdk silat tu? Ko ngan tun pun sama berlumba mengumpul dosa fitnah.
      Ko setakat jd macai keyboard warrior tun xyah sembang kalo xtau hujung pangkal. Aku yg berada dlm grup silat tu tau hal sbnr. Nmpk sgt ko ni tong kosong main tembak je mcm rafizi. Sepupu ko ker dia tu?

      Padam
    3. Aku bukan pemakan dedak mcm ko.
      Aku hidup usaha dgn kudrat dan keringat sendiri

      Ada mata pandang, ada telinga dengar, ada mulut diam.

      Lepas huru hara Baju Merah membakar api perkauman, nak halau pendatang, suruh tutup PS dan SJKC. Najib tambah minyak bagi warning konon kat Cina DAP....satu kali, dua kali, tiga kali tepuk bahu kita.....

      Terus je angkat persatuan silat. Nak.menyorok/heret persatuan la tu.

      Tak sampai sebulan, muka yg sama, org yg sama, mulut munafik yg sama.
      Najib bersama Cina Gerakan, berikrar akan pertahan SJKC.
      Najib juga berhujah, Cina bukan pendatang. Mereka anak watan blablabla...

      Tolong baca semua ni ada dlm Utusan, BH. Nak audio video ada dlm TV3 suku, Astro Awani, Youtube.

      Najib dah jawab Resolusi nombor 14 si Baju Merah belum?

      Padam
  13. Kalau hari ni Tum M masih lagi PM...confirm dah ditembaknya kapal Cina tu. Ingat masa pendatang Hai Hong Vietnam dulu bila PBB buat dekk...Tun M masa tu suruh tembak je. Ini sejarah bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni lg sekor macai tun yg mcm tong kosong.
      Yg kem pelarian hai hong kt tepi hway plus kt bangi tu apa?
      Kalo tun masih pm, dia akan arah tembak kapal china tu? Tembak org memali pun dia cabut lari, musa hitam jd kambing hitam.

      Padam
  14. Putra merdeka ni makin lama makin terserlah bengapnya termakan dedak Tun.
    Nk suruh pertahan maruah negara tp kau dan org mcm tun lah yg mengganggu setiap langkah kerajaan.

    BalasPadam
  15. Nak menentang fitnah terancang tak leh gopoh gapah....relax ...buat berhati-hati...jangan tangkap muat...kalau boleh sekali lempar batu,2 dan 3 ekor burung kena...tu baru orang bijak...bukan sembrono tuan-tuan....dan betul tindakan yang Najib ambil....berhati-hati dan pastikan jerat mengena dan tak bocor.Tak gitu tuan-tuan ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup. Setuju. Najib mmg xpandai berdebat, tp jgn cabar dia main kotor.
      Slow and steady win the race. Makan dalam der..

      Padam
    2. Tak de siapa cabar dia main kotor.
      Memang dah tersangat kotor pun Najib ni.

      Bau pekong 2.6b, 1MDB dah menyesak ke seluruh dunia.

      Bukak saja, media2 seluruh dunia, pasti korang dapat jumpa berita ttg isu2 bangang yg Najib buat ni.

      Memang aku salute Najib ni.
      Dia mmg slow and steady.
      Mau taknya, 2.6b dah masyuuuk bertahun2 dah.

      Kalau tak kerana gempak WSJ, sekor makhluk pun tak tau betapa makan dalamnya Najib ni.

      Bila dah kantoi, cepat2 heret nama Umno dan kerajaan utk halalkan duit 2.6b tu....memang makan dalam, macam sial.

      Padam
    3. Itu sial pemerintahan tun yg melekat kat pm2 slps tun. Kerosakan moral pemimpin bermula dr pemerintahan nya.

      Padam
    4. Tu maksudnys ko ngan Najib sama spesies otak.
      Malas berfikir, tak ada idea, menyalahkn org lain.

      Sendiri salah sendiri tanggung der.
      Dosa sendiri2 tanggung, jawab pun sendiri2 nanti.

      Allah bagi akal utk fikir. Berubah dari buruk kpd baik.
      Kalau ko kena tangkap merompak, adakah ko akan salahkan bapak ko?

      Padam
  16. Kan ker da kerajaan China da bagi pinjam Panda 2 ekor yg seiras najib dan rosmah!!..itu yg kapal depa dok berlaboh...tapi kapal depa tak lah Layar Dikembang Sauh Di labuh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. komen bodoh tahal macai madet ini lah yg boleh 'memajukan' negara.. bongok sgt2 macai2 madet ni.. bile madet diam je macai2 bongok ni terpinga2 meroyan xtahu nk jwb waras.. duk tunggu mane die 'wahyu' mahafiraun seterusnye utk ganyang Najib..itu je lah definisi 'perjuangan' bg geng macai madet pariah.. iaitu membela PENYAMUN2 yg kelaparan dan KEMUFLISAN spt Khairudin Mathias Kadiaq Keling...

      Syabas Najib kau berjaya mengubah minda rakyat taksub pd mahafiraun..dan meroyankan keling lahanat selama yg boleh!

      Padam
    2. Syabas najib kerana ader RM2.6 Beliyon dan macai yg hanya makan dedak.. dedak sekilo baru brape... aper ader hal

      Padam
    3. Mana main kilo, dia main kapal. Lagi murah. Satu kapal dedak mahu lebih murah dpd tambang kapal tu. Kenyang macai2 sakalian.

      Padam