Rabu, 22 Jun 2022

Loyar Kangkung@Kangkang 2x5..!

Husni: Jika saya PM, sudah tentu saya akan bertindak...

Bekas Menteri Kewangan II, Ahmad Husni Hanadzlah memberitahu Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur bahawa dirinya akan bimbang dengan pengalihan dana 1MDB sebanyak AS$700 juta jika dia adalah pemimpin tertinggi negara.

Menurut saksi pendakwaan ke-20 itu ketika disoal balas oleh peguam Muhammad Shafee Abdullah, sebagai perdana menteri ketika itu yang juga pemimpin tertinggi negara selain mempunyai kuasa melantik dan memecat pengarah firma pelaburan strategik negara itu, Najib Razak boleh menghubungi pengurusan 1MDB dan mula bertindak. 

Husni berkata demikian semasa perbicaraan rasuah membabitkan RM2.28 bilion milik 1MDB petang ini terhadap bekas perdana menteri dan menteri kewangan Najib Razak.

Saksi itu mendakwa tertuduh tidak menjawab mengenai kebimbangannya mengenai pengalihan dana yang dimaksudkan untuk usaha sama antara 1MDB dengan Petrosaudi International Limited (PSI) itu.Pihak pendakwaan berhujah bahawa AS$700 juta telah dipindahkan kepada Good Star Limited, sebuah entiti yang didakwa ditubuhkan oleh ahli perniagaan Low Taek Jho (Jho Low).

Pendakwa raya juga berhujah bahawa Low bertindak atas restu Najib.

Bagaimanapun, peguam pembelaan mendakwa tertuduh tidak mempunyai pengetahuan tentang salah laku tersebut dan penyelewengan itu dilakukan oleh Low serta beberapa ahli pengurusan 1MDB semata-mata.

Semasa pemeriksaan balas, hari ini, Husni mendakwa Najib tidak berbuat apa-apa apabila dia membangkitkan kebimbangannya kepada perdana menteri itu.Bagaimanapun, peguamnya membantah dengan mendakwa bahawa perdana menteri pun tidak boleh membuat sebarang keputusan untuk mengambil tindakan tanpa melalui lembaga pengarah 1MDB.

Dalam suara yang tinggi, Shafee mendakwa lembaga penasihat 1MDB yang dipengerusikan Najib tidak boleh bertindak melainkan lembaga itu secara khusus meminta nasihatnya.

Husni membalas dengan berkata bahawa Najib tidak pernah bimbang tentang pengalihan dana tersebut dan memandangkan dia ketika itu adalah perdana menteri, dirinya boleh bertindak dan memastikan mereka yang terlibat dalam penyelewengan itu dipecat.

"Dia (Najib) hanya berkata, bahawa Good Star akan membuat pembayaran kepada PetroSaudi. 

“Dia sepatutnya bertindak secepat mungkin, tetapi tidak berbuat apa-apa. Jika saya seorang perdana menteri, sudah tentu saya akan bertindak kerana ia akan menjejaskan kewangan negara,” kata saksi itu.

Shafee: Adakah kamu sedar bahawa lembaga pengarah (1MDB) menuntut jawapan dan pengurusan di bawah Shahrol (Azral Ibrahim Halmi, Ketua Pegawai Eksekutif dana ketika itu) menjawab bahawa wang tersebut telah dibayar kepada Petrosaudi. Itu yang mereka (pihak pengurusan) beritahu lembaga pengarah.

Husni: Jika saya seorang perdana menteri, sudah tentu saya akan bertindak kerana ia akan menjejaskan kewangan negara.

Dengan suara lantang, Shafee menegaskan Husni menghina perdana menteri (Najib), namun itu saksi menafikannya.

"Saya bukan menghina perdana menteri. Saya bercakap melalui perspektif saya, ini mengenai mereka (1MDB) pinjam duit yang dijamin oleh kerajaan," katanya.

Semasa prosiding sebelum ini di hadapan hakim Collin Lawrence Sequerah, Husni memberi keterangan bahawa Najib memberitahunya supaya tidak campur tangan dalam urusan 1MDB.

Husni adalah menteri kewangan II dari 2009 hingga 2016.

Najib, 68, menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan rasuah berjumlah RM2.28 bilion daripada dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah yang sama.

Prosiding di hadapan hakim Sequerah akan bersambung esok, dengan timbalan pendakwa raya Gopal Sri Ram dijangka menjalankan pemeriksaan semula terhadap Husni.

sumber

Dulu dulu orang kata...

Tapi sekarang ni, loyar dengan anak guam sama jer...2 ~ 2 kencing berlari..!

Lu Fikir La Sendiri..! 



3 ulasan:

  1. Celah mana Abu Zarin kaut fakta dan bukti Sultan Johor nak keluar Malaysia...!?

    Link bawah..

    Fitnah terhadap Sultan Johor dan rakyat Johor..

    https://youtu.be/-F0xgVboI9c

    Fakta Sultan Johor ialah menyatakan ketidakpuasan hati terhadap layanan kerajaan PH semasa Tun berkuasa kepada negeri Johor berkenaan kedaulatan tanah dan pulau di negeri Johor.

    Ia pasti terkait dengan isu Pulau Batu Putih yang diam diam sambil gentel gentel telo Tun Mamak Mahathir serahkan pulau itu pada anak Lee Kwan Yew..!!?

    Dah tak ada harga kah tanah dan pulau Bangsa Johor oleh Tun berkuasa semasa PH memerintah dulu...

    Apakah kedaulatan tanah Bangsa Johor tidak ada nilai semasa Tun berkuasa dalam kerajaan PH... atau ada sesuatu yang mendesak dan mengugut Tun supaya Pulau Batu Putih diserah pada anak Lee Kwan Yew..!?

    Cuba Abu Zarin menyalak pasal Zety pulak ada berani..!? Mme kering tak masyuk lepas tu..

    Mahathir juga ‘enter frame” memberi respon bahawa memberi kenyatan mahu keluar negeri dari Malaysia ada lah satu kesalahan. Abu Zarin hanya sekadar nasi tambah saja.

    Stakat nasik tambah kuah basi ja layak Abu Zarin tu...

    Pada Abu Zarin jadi penyambung lidab bercabang nak goreng mamak dah tak laku lagi dah. Goreng mamak jadi kan tekak rakyat dan naik kembang meluat nak muntah gamaknya..!!

    Boleh muntah hijau goreng mamak ni

    Cuba Abu Zarin menyalak pasal Zety pulak ada brani..!?

    Ada masyuk aada menyalak..!!

    BalasPadam
  2. Ketika rakyat diminta ikat perut dan rakyat miskin jangan iri hati pada orang kaya semasa Tun jadi PM kali ke 2 dalam Kerajaan PH, Lim Guan Eng terima jam bernilai RM100,000.000.

    Hahhh tepokkkk..!!

    Lim Guan Eng kini dibicarakan atas tuduhan menggunakan kedudukannya untuk meminta bahagian 10% daripada keuntungan projek terowong dasar laut di Pulau Pinang dan menerima RM3.3 juta sebagai sogokan.

    Saksi utama dalam perbicaraan rasuah projek terowong dasar laut membabitkan Lim Guan Eng memberitahu Mahkamah Sesyen bahawa beliau memberikan jam tangan mewah buatan Switzerland kepada bekas ketua menteri Pulau Pinang itu sempena hari lahirnya untuk memastikan projek tersebut berjalan lancar.

    Tokong dapat jam tangan bernilai RM100,000.00.

    Pengarah Konsortium Zenith BUCG Sdn Bhd Zarul Ahmad Mohd Zulkifli berkata, beliau bertemu Lim di bangunan Komtar pada Disember 2015 untuk memberi jam tangan jenama Maurice Lacroix serta wang tunai RM100,000 dalam sampul surat.

    “Lim memberikan kembali sampul putih itu kepada saya. Hanya jam tangan jenama Maurice Lacroix.

    hahhh tepokkk lagi..!!

    BalasPadam
  3. Di mana Zety berada disitu Tun Mahathir buat taik..!!

    Di mana Zety di situ mereka buat taik... ! Di mana ada Zety di situ Tun dan anak dan kroni buat taik..!

    Rakyat dah meluat Tun Mahathir, Slogan pemimpin acah acah power Melayu Islamik bergema kembali.

    Bukan salah Najib Razak jika dia popular waktu ini. Berpuluh jemputan di terima oleh Datuk Seri Najib Razak dan beliau terpaksa memilih tempat yang hendak di kunjungi sebab tidak boleh berada di semua tempat jemputan pada satu masa.

    Tabiat Mahathir apabila sesuatu dakwaan itu benar dan beliau tidak dapat menjawap , berdiam diri dan berharap perkara berlalu pergi dan di lupakan.

    Mahathir sepatutnya amat malu selama dua puluh dua tahun dia menjadi Perdana Menteri, dia hanya mengedarkan wang rakyat kepada kroni dan proksi nya sahaja.

    Jika tidak cara “Bailout” , mungkin cara “pampasan” seperti Jambatan Bengkok. Akhir ini acara 'bailout dan rompak' dapat dihidu rakyat. Dimana Zety ditempatkan maka rompakan pasti berlaku. Kerja kotor fitnah jijik pasti berlaku mengenakan musuh Tun.

    Ini lah satu sebab kenapa Zety begitu liat diheret ke mahkamah atas kesalahan AMLA semasa jadi Gabnor Bank Negara.

    Ketika Datuk Seri Najib mengeluarkan wang rakyat dan mengedarnya kepada rakyat seperti Bantuan Rakyat Satu Malaysia (BR1M) , Mahathir berasa amat malu kerana dengan tindakan Najib itu jelas menunjuk kan bahawa Najib melaksana kan perkara betul, maka Mahathir segera menempelak Najib dengan menyatakan Najib merasuah rakyat..!!

    Teori Mahathir mudah bela kroni Cina sebab kaum Cina boleh bagi anak cucu banyak duit rasuah dan saham sambil menghina bangsa nya sendiri.

    Akhirnya Pulau Batu Putih digadai pada anak Lee Kwan Yew dan jadi barua pada proksi Lee Kwan Yew di negara sendiri.

    Hakikatnya anak cucu serta sanak saudara dan kroni yang bodoh berniaga asal saja bailout berlaku maka orang Melayu ditunjal dahi sedangkan anak dan sanak saudara yang bangang berniaga.

    Najib mengamalkan perkara betul , kerana wang di edar dibawah (rakyat marhaen) akan naik keatas kerana putaran ekonomi sedangkan cara Mahathir mengalihkan wang milik rakyat kepada kroni nya.

    Sapura Energy contoh terbaru bila ada saja Zety di PNB suntik dana milikan saham Sapura Energy maka rompakan oleh anak Mahathir pun dimulakan. Begitulah Tun Mahathir mencuri duit negara.

    Cara Mahathir pula wang di edar diatas (kroni nya) belum tentu turun kebawah.

    Alasan bangang Mahathir segera umum selepas dua puluh tahun, dia gagal memajukan orang melayu , kerana sikap orang Melayu. Kutuk Melayu bila perniagaan anak kroni rugi maka bailout dan rompak akan berlaku..

    Itu cara Mahathir salah kan orang lain, Mahathir tidak pernah salahkan diri sendiri. Terkini wang sejumlah RM2.9 bilion milik PNB telah dialihkan kepada syarikat Sapura Energy milik kroni Mahathir.

    Jho Low lesap sambil sesama Melayu bercakaran sambil tepuk tangan bersama kaumnya di negara ini dan kaumnya Singapura lihat betapa mudah bila pemimpin Melayu dibodoh bangangkan jadi barua DAP@LeeKwanYew. Pulau Batu Putih hadiah Tun pada anak Lee Kwan Yew sebagai paling renta berjaya dibaruakan.

    Isu Forex bila untung forex duit masuk poket kroni, bila rugi 30 billion duit rakyat kena tanggung semua sapu berak taik kroninya. Sambil itu kroni kroni Mahathir kekal kaya raya.

    Mahathir ucap kepada rakyat “jangan iri hati kepada orang kaya’ , kini kita pesan kepada Mahathir jangan iri hati kepada orang Popular macam Najib.

    Mahathir yang sepatut malu membela orang semburit dan penyamun 1MDB Zeti Akhtar yang terdapat wang RM700 juta di dalam akaun suami nya di sorok di Singapura.

    Kekecewaan Tun Mahathir kerana jutaan wang ringgit telah di habiskan unuk memburukan kan jenama Najib semenjak PRU14 lagi namun tidak berhasil.

    Semua salah Melayu. Celaka kan PejWang kali ini dan lingkupkan Boboi dan Marina Gereja pejuang COMANGO murtad di PRU 15 nanti. Lingkupkan PejWang maka lenyapkan legasi ini selama lamanya.

    BalasPadam