Selasa, 27 Oktober 2020

Rais Jangan Jadi Si Kitol Moden

 


Harus diingat, bahawa jawatan Speaker Dewan Negara tidak lah membolehkan Rais mempersoal keputusan DYMM SPB Yang Di Pertuan Agong. Rais tak perlu berlindung dengan mempersoalkan AG akan ketetapan Baginda menolak cadangan darurat yang di usulkan oleh Perdana Menteri serta kabinetnya Ahad petang yang lalu.

Jelas bahawa Agong mempunyai HAK dalam membuat ketetapan. Baca -

Yang di-Pertuan Agong juga mempunyai kuasa mutlak dalam memperkenankan perisytiharan darurat. Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan menyebut, Yang di-Pertuan Agong selepas berpuas hati keselamatan, kehidupan ekonomi rakyat dan ketenteraman awam tergugat, boleh membuat perisytiharan darurat. Namun, perisytiharan itu tidak semestinya mengikut nasihat Perdana Menteri. Baginda boleh menolaknya. Baca lanjut di sini.

“Kenapa peguam negara tidak menimbulkan (isu) bahawa peruntukan mandatori Perkara 40 telah diketepikan?

“Ini kan tonggak Raja Berperlembagaan?” kata bekas ketua Bersatu Negeri Sembilan itu.

Perkara 40 (1) dalam Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat jemaah menteri kecuali sebagaimana yang diperuntukkan oleh perlembagaan namun baginda berhak atas setiap maklumat.

sumber

Rais dan puak puak Bersatu yang kecewa tak perlu lah beri pendapat..! Rais dan sekutunya perlu kecewa dengan puak yang berada di sekeliling PM & Kabinet yang gagal menyelami keadaan sebenar sebelum mengusulkan perkara tersebut.

Agong telah bertitah..! Agong  telah membuat ketetapan..! Agong tak pernah memberikan pendapat. Walaupun kenyataan akhbar Perdana Menteri semalam di lihat biadap apabila menyatakan bahawa SPB Yang Di Pertuan Agong telah memberikan pendapat.

Siapa lah yang menulis dan memeriksa ayat kenyataan akhbar tu yer?

Lu Fikir La Sendiri..!

3 ulasan:

  1. Kita akan senarai kan selepas bajet dibentang nanti MP dari Bersatu, UMNO, PAS, PKR, PAN Warisan, PejWang GPS dan parti Melayu yg lain yang tidak menyokong bajet nanti.

    Kita akan senaraikan nama nama MP tersebut dng fakta moral serta track rekod MP ini supaya pengundi di setiap kawasan yang diwakili MP ini supaya tidak mengundi MP ini pada PRU akan datang.

    List ini akan diviralkan sehingga PRU akan datang calon MP ini dihumban ke longkang.

    Nnpk Rais senarai awal utk dihumban ke longkang bersama Boboi..

    Tungguuuuu...!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pesalah jenayah rasuah, pesalah liwat pun ko tak mampu nak pecat.apalah sangat dgn mp yg tak sokong bajet.puii

      Padam
  2. Sebenarnya, ulasan Dr Rais Yatim itu mengenai Agong bertindak mengikut nasihat kabinet itu sah dari segi undang-undang kita.

    BalasPadam