Khamis, 18 Jun 2009

!!!Terperanjat Beruk...PAS...Terperanjat Beruk!!!


Pemimpin PAS ramai yang terperanjat! orang kata terperanjat beruk la dek laungan Murshidul Am nya yang mendesak agar YB Nasa letak Jawatan Timbalan Presiden dan Ahli Parlimen Bachok, keluar dari PAS dan menyertai UMNO.

Rata-rata yang ditemubual di Parlimen semalam, YB Mahfuz, YB Salahudin, YB Ustaz Taib melahirkan rasa terperanjat dan hanya akan membuat komen selepas mengadakan pertemuan peringkat parti dan menunggu kepulangan Presiden dari luar negara.

'play safe' kenyataan-kenyataan yang hanya untuk menyelamatkan diri, tiada yang nampaknya benar-benar berani untuk membuat kenyataan demi kesejahteraan dan perpaduan parti, akhirnya sekali lagi isu dibiarkan turun ke peringkat ahli dan membiarkan ahli membuat pelbagai andaian dan rumusan sendiri, yang jelas perpecahan PAS sudah semakin terbelah dan parah...

Bagi Nik Aziz seruan kepada perpaduan umat adalah cadangan individu, soalnya apakah cadangan yang mengajak kearah perpaduan walaupun datang dari individu bukan tuntutan Islam? Apatah lagi ianya datang dari Presiden parti yang menang dengan sokongan seluruh ahli PAS dalam negara, disokong oleh Timbalan Presiden yang menang dalam pertandingan dengan mendapat mandat lebih separuh perwakilan yang bersidang baru-baru ini, apakah suara majoriti perwakilan yang memilih dan menyokong mereka ini boleh dicop sebagai suara individu? Apakah Nik Aziz sudah terlalu bongkak dengan sewenangnya mengenepikan hak dan suara ahli partinya sendiri?

Apakah Nik Aziz sudah memulakan langkah rejim kuku besi didalam PAS dimana beliau sahaja yang berhak dan layak bersuara menentukan hala tuju parti? Apa gunanya pemilihan saf kepimpinan di dalam muktamar tempoh hari? Apakah ahli PAS semuanya sudah terbelit kaku dek serban ulama mereka ini hingga tidak berani untuk menyatakan pandangan dan mempertahankan apa yang telah mereka putuskan didalam muktamar tempoh hari?

Apakah saf kepimpinan PAS sudah disumbat mulutnya dengan serban ulama mereka ini hingga tidak mampu untuk menyuarakan suara ahli dan akar umbi yang telah memilih mereka?
Nik Aziz sedang memberikan kuliah kepada ahli PAS bahawa perpaduan sesama umat tidak penting malah persaudaraan dengan DAP lebih aula demi mempastikan beliau boleh kekal menerajui kerajaan negeri Kelantan. Maka sebarang perlakuan yang bertentangan dengan adab dan budaya serta menunjukkan penentangan kepada saf kepimpinan parti adalah dihalalkan.

Soal kemajuan ekonomi dan pembangunan negeri yang diperintah tidak timbul kerana Nik Aziz baru mendapat ilham melalui Exco kesayangan nya untuk meminta sedekah 1 Bilion dari kerajaan pusat atas royalti minyak. Isu ini akan dimainkan di Manik Urai nanti dan ianya tentu akan menguntungkan PAS, yang jelas menguntungkan Nik Aziz... senangnya lah memerintah negeri, Kedah tak bagi 100 juta tebang hutan...mana pergi nya akal yang mendraf manifesto membangun bersama Islam? Jangan hina agama kerana agama menyuruh kita berfikir, berusaha dan melaksana sementara bertawakkal menunggu hasilnya...Negara Berkebajikan la tu kalau pakat nak minta jer.

Ingatlah setiap kita akan ditanya akan apa yang kita lakukan tak kira status kita di dunia ni sekarang...kerana di sana semuanya sama hamba Allah yang berbekalkan iman dan takwa walaupun di dunia ni kita seorang musyidul am, seorang menteri besar yang dilihat gah kerana ada nya penyokong yang membawa rebah....

Fikir-fikir lah

39 ulasan:

  1. Jangan pandai dok komen saja, umno dah lama berpecah, kalau saudara Pencacai melayu nak tahu, ni bukan UMNO, ni UMNO BARU, tu nama sebenarnya. Dalam sejarah di Malaysia hanya 2 parti yang pernah diharamkan iaitu PKM dan UMNO.

    Jadinya umno nampak benda ni pelik sebab semua mangkuk2 seperti PM jenis yes man, tak tahu nak bantah atau lawan boss, walaupun jenis boss makan tahi dia orang pun ikut sapu, malah lagi teruk dari tu. Itu dipanggil barua2. pengikut buta babi. Itulah umno. Jadinya umno rasa pelik, dia ingat penyokong pas terkejut, hahahahah, sebab umno berpolitik cara sempit.

    BalasPadam
  2. hahaaha lucunya...pencacai PAS la yh xsedar diri, dok sokong membabi buta, Pas la politik sempit...

    BalasPadam
  3. halo anon,umno makan tahi apanye,UMNO makan segalanya, tapi lebih daif dan amt hina lagi PAS kerana dipimpin oleh orang tua yang membawa ajaran islam sesat.Orang tua SEWEL ni bawa fatwa baru asalkan memangkah PAS diatas dunia ni buatlah apa saja pun halal dan direstui Allah.Inilah Nik Aziz yang otak syaitannya itu lebih dahshat dari ISRAEL.

    BalasPadam
  4. Semoga Tuhan menunjukkan jalan yang benar, sesiapa yang membawa fitnah dan memburuk-burukan ulama tunggu sahajalah balasannya.

    BalasPadam
  5. Ulama? Ulama amende nya org tua tu. U luv nuaq ada la.

    BalasPadam
  6. Yang mencaci ulamak sama tabiat dan sifat macam haiwan dan yahudi. Sejak dari zaman Nabi Muhammad s.a.w kerja yahudi ialah menghina keRasulan Nabi kita. Hingga lah ke saat ini pun kerja mereka membunuh ulamak dan umat Islam. Di Malaysia ianya di ketuai oleh Pencacai melayu (PM), dia adalah sebangsat manusia yang menghina ulamak. kerana ianya membawa ajaran nasionalisme ajaran barisan nasional yang penuh dengan kesesatan dan kedurjanaan.

    Sebab itulah hati mereka gelap gelita, sesat dan taksub kepada umno dan perjuangan nasionalisme. Bersetongkol dengan kejahilan dan kezaliman, sama saja dengan yahudi taksub kepada kaumnya. Perjuangan umno hanya untuk nasionalisme tapi bukan untuk membangunkan ISLAM, jangan dinafikan hal tersebut. Tengok saja komen-komen pro umno begtu bercelaru dan menyumpah-yumpah sama saja dengan ketua mereka yang sesat bangat gitu.

    BalasPadam
  7. sudah-sudahlah aku pon penyokong UMNO tegar jugak, udah parti kita benar-benar nak mampos esok lusa. takyahlah kita nak caci maki ulamak diaorang ketua kita pun takberapa nak betul. nak ajak solat jenazahpun banyak alasan.

    BalasPadam
  8. amin, kalau pari hang nak mampus, minta najib jadi iman solat jenazah hahahahah, harap najibkan ulamak hang!!!!!.

    BalasPadam
  9. PM,
    cuba hang minta najib jadi iman solat jumaat....

    BalasPadam
  10. wowwiiiii ada bulan kat sini!!! maiii kita tengok atas tuuu?? dacing dah tumbang, takbir!!!!

    PM dah sokong PAS

    BalasPadam
  11. salam anon1,
    apa la yang anda repekkan ni.. berhujah lah dengan matang dan fakta tanpa melibatkan babi buta yang barua seperti anon1, UMNO dah mengalami pengalaman perpecahan dan semoga PAS tak payah lah berpecah kalau pun terus nak bekubur...tak nyusahkan orang. nampak nya yang sempit berpolitik ni anon lah sebab hanya tahu melontar kata-kata yang langsung tidak membina, PAS pun sebenarnya tak memerlukan ahli yang sempit dan menyempitkan macam anon1 ni, ada tak menambah, tak de tak mengurang...ngabih beras jer
    terima kasih

    BalasPadam
  12. salam puteripencinta_islam,
    setuju dengan pandangan sdri,sempit sangat la tu hingga melimpah tak tentu arah..huhu.
    terima kasih atas ziarah dan pandangan baik.

    BalasPadam
  13. salam sdr anon2,
    itu lah hujah nya kalau berhujah dengan kuda belang PAS, mereka tenggelam dengan ketaksuban yang melampau kepada pemimpin yang mereka dakwa tok guru dan ulama walau pemimpin ini sendiri menghina Allah dengan mengatakan tuhan pun mencarut...tak heran lah kuda belang PAS semua rosak budi bahasa dan sekarang menyerang pemimpin mereka sendiri, agama dah mengajar supaya jangan berlebih-lebihan dalam setiap perkara...sendiri mau ingat..terima kasih bro anon2.

    BalasPadam
  14. salam anon3,
    setuju bahawa setiap sesuatu itu dipertanggungjawabkan dan akan menerima balasan, ini termasuk lah bagi mereka yang buta hati, akal dan fikiran dengan mengagung dan mendewakan pemimpin tanpa menimbang kebenaran, maka terjerumus lah mereka ini bersama-sama dek kerana ketaksuban dan kejahilan diri mereka sendiri, lebih malang bagi ahli agama yang menjual ilmunya untuk kepentingan diri mereka sendiri, bertaubat lah.. terima kasih

    BalasPadam
  15. salam anon4,
    Manusia akan terus diduga dan dicuba dalam senang dan susah, kebanyakkan manusia berjaya mengharungi dengan ketabahan apabila ditimpa kesusahan, tapi ramai yang tewas dan rebah apabila diuji dengan kesenangan berupa harta, pangkat, anak isteri, kesihatan dll lagi. Ini di datangkan kepada semua hambanya tak kira orang awam atau orang yang ahli dalam sesuatu bidang termasuk bidang agama. terima kasih

    BalasPadam
  16. salam anon5,
    Yahudi atau bani Israel ni lebih awal lagi dari zaman Rasullulah telah menentang malah membunuh para nabi. Mencaci dan menghina ini bukan sahaja ditegah kepada ulama semata-mata malah Islam melarang melakukannya ke atas setiap manusia, Yang maksum telah lama meninggalkan kita umatnya maka yang tinggal ini adalah makhluk yang serba kekurangan, lemah, daif yang sentiasa terdedah untuk melakukan kesalahan, Jadi waspada lah kepada musuh yang nyata iaitu syaitan agar gagal untuk menyesatkan umat dan hamba Allah dimuka bumi ini. Tapi malang la apabila ada nya mereka yang dianggap ulama menyeru ahli dan rakyat negeri pimpinannya untuk berkawan dengan syaitan yang jelas bertentangan dengan syariat dan boleh merosakkan akidah. Ulama mereka ini semakin hilang arah dan hanyut dalam kekuasaan yang sementara selagi adanya pengikut kuda belang yang taksub dan jahil.
    Dunia akhir zaman...apa nak heran!!!
    terima kasih

    BalasPadam
  17. salam amin,
    sebenarnya UMNO pun tak mahukan ahli dan penyokong macam sdr, lebih lagi lah kalau sdr cuma menyamar...cukup-cukup lah berbohong dan merelakan diri dibohongi. Bantulah pemimpin sdr yang memerlukan ilmu bukan menghinanya selagi anda bernyawa kerana kalau dia berjaya mengimamkan solat jenazah nanti sekurang-kurang sdr bertuah kerana jika sdr mati ada juga orang yang menyembahyangkan sdr... mudah2an sdr panjang umoq!!!
    terima kasih

    BalasPadam
  18. salam anon 6 & 7,
    kalau parti mati, hidpkan balik, so anda boleh la mula untuk berkira-kira bagaimana untuk menghidupkan PAS kerana PAS sedang nazak dan lumpuh dibunuh oleh mursyidul am nya sendiri, sekarang merupakan keadaan yang paling kritikal sepanjang kewujudan PAS selama ini.
    Najib sendiri sudah menjadi IMAM kepada negara ini apabila menjawat jawatan sebagai PM, dan beliau kerap menjadi imam dalam sembahyang dan sebagai seorang muslim beliau sedar bahawa sifat ujub, riak, takbur,dan bongkak dengan mempamirkan diri seolah-olah lebih islam dari orang lain hanya merosakkan amal baik yang dibuat seperti api yang membakar daun kering, jauh dari itu najib pun tak nak melabelkan orang sebagai non islamik. dia tahu dosa pahala Insyaallah.. terima kasih

    BalasPadam
  19. salam anon8,
    penulis tak membenci PAS, malah penulis kesian dengan ahli-ahli PAS yang sentiasa dikaburi oleh dakyah pemimpin mereka, penulis sedih melihat PAS terus-terusan menjadikan agama bahan dagangan untuk meraih sokongan bagi mendapat kuasa, penulis malu kerana PAS yang mendakwa lebih islamik dari orang islam lain gagal untuk mentadbir dan membangunkan negeri yang dipimpinnya, Penulis merasa khuatir akan pegangan dan akidah islam boleh rosak dan tergelincir kerana taksub kepada pemimpin yang mereka dakwa ulama tapi sebanarnya sedang membawa PAS jauh menyimpang dari ajaran agama sebenar. Penulis sentiasa berdoa agar Allah membuka hati ahli dan pemimpin PAS untuk sedar dan menginsafi bahawa pendekatan berpolitik yang dibawa selama ini adalah suatu yang sia-sia sifatnya.
    Semoga Allah terus memberkati kita semua...amin. Terima kasih

    BalasPadam
  20. PM,
    yang lemah lembut budi bahasanya. Adakah perlu untuk berkata-kata dengan saudara menggunakan hujah dan fakta, rasanya buang masa saja. sebabnya bru PM tak akan terima pun sebab otak dia dah dicuci dengan serbuk sabun cap Breezzumno. Lalu kami rasa tidak perlu menggunakan hujah, buang masa saja.

    Siapa yang mulakan mencaci??? tanya diri sendiri dulu. sebab sikap saudara PM nilah semua orang mula mencaci saudara, tu kena ingat maaa...jangan pula nak jadi baik, sudah baling tahi, tangan tu nak sapu kat orang lain pula. Itu sikap mcm yahudi. Orang yahudi tidak pernah rasa bersalah, walaupun dia dah bunuh orang, dia akan tetap salahkan orang lain jgk. itu sikap yahudi, jadi apa bezanya dengan saudara kita ni yang mengaku sudah merdeka konon. tapi hatinya busuk dan buta macam yahudi.

    Adalah kita perlu berhujah pakai fakta, mari kita buat undi??? woooiiii kawan2 silakan mengundi disini...

    BalasPadam
  21. manusia yang rosak akidahnya ialah manusia yang buang hukum Islam, hukum ciptaan Allah. jadi umno dngan PM sama saja, tolak hukum Islam. Manusia yang bangga dengan lordreidnya. Dan kawan2 ini lah manusia yang kuat menyokong UMNO

    BalasPadam
  22. salam anon9,
    itu lah akibatnya apabila kebanyakkan penyokong dan penjilat tegar pemimpin PAS@kuda belang amat berhati-hati menggunakan akal dan budi, akhirnya hidup mereka lebih mudah dan terarah dengan suapan santapan yang disalut dengan 'warna-warna islam' oleh ulama mereka, sebab tu PAS dan pembangkang lebih gemar menggunakan pendekatan provokasi, rusuhan dan kekerasan kerana tak mampu nak menggunakan kebijaksanaan akal dan budi, lagi pun bagi ulama PAS kalau ahli @ kuda belang dah tahu guna akal untuk berfikir susah lah mereka nak terus membelit dengan 1001 macam pembohongan yang di sadur dengan agama...
    yahudi memang tak pernah rasa bersalah dan menyesal akan perbuatannya, mudah2an kita semua yang memang bukan yahudi secara lahirnya tetap juga menolaknya dari dalam melalui akal dan budi yang selalu berfungsi.

    salam anon10,
    hubaya!..hubaya!..kalau dah buang hukum agama, bukan sahaja rosak akidah malah sesat dan ianya amat berbahaya kepada umat kerana boleh merosak dan menyesatkan yang lain...
    UMNO konsisten dalam memperjuangkan agama, bangsa dan negara tak macam PAS yang kejap hudud, kejap negara islam, kejap negara kebajikan, kejap kerajaan perpaduan, kafir berkawan dengan bukan islam, halal itu... haram ini..., macam biskut, berubah-ubah, kejap ada kejap takde, takde kejap, takde selama lama...

    terima kasih

    BalasPadam
  23. ha...ha..buktikan mana umno UMNO konsisten dalam memperjuangkan agama? si Rosmah tak tutup aurat.

    BalasPadam
  24. umno di ibaratkan gila talak.

    BalasPadam
  25. salam anon11,
    penulis harap anon ni seorang budak la, kerana bagi budak yang sering menginginkan bukti didepan mata ianya juga baru cuba untuk mengenali akan agamanya, bagi seorang budak dia tidak akan sedar betapa negara bertuahnya merupakan negara islam contoh yang diiktiraf dunia, bagi budak dia tidak akan faham seruan azan yang berkumandang di tv, radio dan masjid serta surau ditempat tinggal nya itu adalah bukti bahawa Islam amat tertegak diamalkan di dalam negara ini, bagi budak dia tidak akan faham bahawa pendapatan negara dibelanjakan dalam membangunkan syiar, bagi budak dia tidak akan mengerti bahawa anak-anak dia menerima subsidi yang besar semenjak dari dalam perut hingga lah keliang lahad bagi mempastikan keharmonian dan keselesaaan hidup rakyat terjamin, bagi budak dia tidak akan faham bahawa jaminan keamanan dan keselamatan yang diperolehi ini adalah tuntutan agama sebagai asas pembentukkan sesebuah negara, bagi seorang budak dia juga belum menyedari bahawa datuk neneknya telah berusaha membentuk kesatuan dan perpaduan bangsa untuk keluar dari penjajahan dan mendapat kemerdekaan adalah tuntutan agama yang begitu besar nilainya. Semoga budak ini diberikan taufik dan hidayah Allah untuk turut serta berjuang dalam mengukuhkan bangsanya, demi kesucian agamanya dalam mempertahan watannya yang tercinta, jangan dimarah akan dia kerana dia hanya seorang budak...Rosmah adalah individu yang beragama islam yang jelas tahu akan hukum hakam dan tuntutan agamanya, bersyukur kalau didapati diri anak adam itu baik dan berdoa agar saudara seagamanya juga mendapat kebaikan tersebut... terima kasih

    BalasPadam
  26. salam anon12,
    Dalam mencari titik persamaan dan memperkukuh ukhwah persaudaraan akan ada penentangan dari pihak yang jelas tidak mahu Islam itu bersatu, maka lahirlah pelbagai puak dan pihak dengan slogan dan dakyah yang pelbagai....itu cabaran dan umat Islam tidak akan tunduk berhenti hanya dengan gelaran dan sindiran malah lebih dari itu nyawa adalah sandaran. Salam Perjuangan!
    Terima kasih

    BalasPadam
  27. hahaha..lawak lah PM ni mestilah nak bukti depan mata sebab tak nampak bukti hakikilah tanya. Aku rasa hang ni patut baca buku sikit, baik kau cari buku The Muslim nation (terbitan DBP 1991, m.s: 1 - 26) tulisan Prof. Dr. Muhammad Abd Rauf, bekas pensyarah di Georgetown University, Washington, pernah menjadi Rektor Univ. Islam Antarabangsa Malaysia, Pengarah Akademi Pengajian Islam Univ. Malaya (APIUM), dan juga Penasihat Akademik Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin (KUSZA). Aku malas nak huraikan. kau baca lah sendiri. Aku rasa kau pon tak paham konsep negara islam, atau negara umat islam kau ni bicara kosong je PM isi tadak. Sebenarnya Malaysia adalah sebuah negara yang diperintah oleh majoriti umat Islam secara berkongsi kuasa dengan bangsa lain. Sistem pemerintahannya adalah sekular (campur aduk antara peraturan manusia yg lebih dominan dan peraturan agama yg difikirkan 'sesuai dgn zaman') walaupun tidak pernah dinyatakan secara rasmi seperti Turki.

    BalasPadam
  28. salam anon13,
    bagus lah kalau bebudak dah banyak membaca cuma masih keliru lagi tu nampaknya..hehe, itu sebab kena berguru tapi jangan salah guru...kenapa? sebab anon sampai sekarang masih menggaru-garu.
    Saidina Omar telah memperkenalkan sistem kewangan islam yang bersistemmatik dan memperkenalkan dinar...adakah ini bermakna negara islam yang dibangunkan oleh Rasullulah itu kurang islamnya dari saidina Omar? PAS nak bina negara islam ikut model mana? Negara islam Saudi Arabia yang menjalankan pemerintahan beraja tanpa kuasa legistatif rakyat? Negara islam Indonesia yang republik dan menafikan kuasa raja? soal teori tak kan selesai sdr tapi apa yang boleh diterima ialah baik arab saudi, indonesia mahupun malaysia adalah negara islam, Malaysia yang mempunyai rakyat berbilang bangsa dan agama namun atas kuasa politik yang ditunjang oleh UMNO/melayu yang beragama islam telah berjaya mewujudkan satu perkongsian pemerintahan dengan bangsa-bangsa lain yang bukan beragama islam dalam BN, berkongsi pemerintahan tetapi tidak berkongsi kuasa kerana kuasa utama pemerintahan negara ini masih lagi ditunjang dan dipegang oleh orang Islam yang di naungi oleh kuasa Agung dan raja-raja melayu negeri-negeri seperti mana yang termaktub didalam perlembagaan. Itu sebab wang negara halal dibelanjakan untuk membangunkan syiar agama. Ini berlaku kerana UMNO lah yang menjadi asas kepada pembentukan kerajaan selama ini. Tapi yang dimahukan oleh DAP ialah merombak perlembagaan dengan menafikan hak keistimewaan, kuasa raja-raja, islam sebagai agama persekutuan, bahasa dll lagi yang akan menghakis dan menolak kuasa melayu yang menegakkan islam. Ini yang Anwar pelopori dan disokong oleh nik aziz, PAS dan sdr.
    bukalah mata hati untuk mengakui bahawa sdr bukan sahaja bebas untuk mengamalkan segala tuntutan agama malah kerajaan UMNO/BN sentiasa menerapkan nilai-nilai islam untuk kesejahteraan umat dan rakyat keseluruhannya.
    terima kasih

    BalasPadam
  29. Nak tgk Malaysia adalah negara Islam atau tidak boleh tgk pada perlembagaan persekutuan kerana Undang2 tertinggi malaysia ialah perlembagaan.

    Dalam tafsiran perlembagaan seperti mana yg terdapat dalam perkara 160, undang2 Islam tidak dimasukkan dengan jelas dalam definisi berkenaan. Peruntukan hanya menyebut, "Undang2 termasuklah undang2 bertulis , Common Law, setakat mana
    ianya berkuatkuasa dalam persekutuan ataupun mana2 bahagiannya dan apa2 adat atau kelaziman yg mempunyai kuat kuasa undang2 dalam persekutuan atau mana2 bahagiannya. (Rujukan: Pengantar Undang2 Islam di malaysia; Mahmood zuhdi - Penerbit UM)

    Bekas ketua hakim negara, Tun Muhammad Suffian hasyim menyatakan tujuan Islam (menjadi agama persekutuan) dimasukkan pada awalnya semata-mata untuk upacara, misalnya untuk membolehkan doa dibaca di upacara Rasmi seperti pertabalan yg dipertuan Agung, Hari kemerdekaan dan upacara2 lain. (rujukan: Muhammad Suffian Hashim, Tun (1962). "The relationship between Islam anda the state in malay" dalam Intisari, Jil 1 No 1, Singapore, h. 8).

    kesimpulannya, meskipun Islam diterima oleh perlembagaan sebagai Agama persekutuan ,namun penerimaan itu tidak menjadikan undang2 Islam sebagai undang2 Negara

    BalasPadam
  30. so islam umno adalah islam upacara, islam adat, islam warisan keturunan melayu, islam dalam nama sahaja islam pada agama pemerintah sahaja, islam pada mata OIC,

    BalasPadam
  31. PM ni kasi buku apa pun dia tak faham, sebab tu gua dah cakap kasi apa fakta dan bukti pun dia ni tak reti sebabnya jantung dan hati dia dah hitam legam lebih dari arang baru.

    Dia tak akan faham punyee, perlembagaan Mlaysia pun dia lagi tak faham. Di faham hanya apa yang najib cakap, kalau najib suruh dia telan batu dia akan telan, fakta dan bukti dia tak pakai. sebab dia budak inguusan umnoo.

    Pm ni bukan belajar pun perlembagaan yang datok nenek moyang dia buat sendiri, apatah lagi nak bezakan antara negara Islam dengan tidk, langsunglah gelap gelita. Sebab tulah dia sokong umno dan kata negara umno perintah ni negara Islam, sebab dia tak reti sebenarnya kah,kah,kah, tu jawapannya. jadinya dia main taruk sajalah. Kalau dia dok Thailand pun dia akan kata thai negara islam, dok isreal pun dia akan kata isreal negara ISlam, sebabnya dia tak boleh nak bezakan, sebab dia tak mengaji benda ni.

    Islam atau tidak mahklum macam ni sama saja, janji perut bodoh dia boleh isi dengan nasi, jadilahhh....

    BalasPadam
  32. Nak terap nilai2 Islam saja buat apa, kita nak terap islam sepenuhnya. Sebab tu gua kata dia ni tak faham!!!, bercakap dengan orang tak faham mcm kita berkata-kata dengan lembu, kambing, itik, ayam dan segala makhluk yang bernama binatang.

    Sebab tu dia jadi barua umno. sebab dia tak faham hahahahahh

    BalasPadam
  33. SALAM BRO
    KLU NIK AJIS MASIH TAK BERTAUBAT GAK, AKU RASE LEPAS NI BLH LA MINTAK KIT SIANG TEMPAHKAN KUBOR BERSAIZ BESAR SUPAYA BILA MATI NANTI DIA X NYESAL SBB DH KHIANAT BANGSA MELAYU KEHKEHKEH

    BalasPadam
  34. khianat ugama lagi teruk, jeffry aku rasa kau patut taubat dari durjana umno sial. mati dalam umno lg menyesal tak sudah. dasar pati asabiah, nak wujud negara perpaduan konon, weh kalu dah nak mampos tu mampos lah tak yah nak libat2kan orang lain..pati gila talak

    BalasPadam
  35. bukan apa aku bagi fakta dan hujah, cuma mau tgok PM tu jelaskan macam mana berdasarkan fakta benar dan sahih dari buku2 dan perlembagaan sendiri yang jelas dan nyata ditulis, ternyata jelas kebodoh sombongnye dalam setiap hujah diberi, tu belum letak hadis dan petikan al-quran.. sah dia tolak jugak ,ni lah manusia yang dikatakan bodoh takboleh diajar, pandai tak boleh nak tumpang

    BalasPadam
  36. Mana pulak datang sang jeff ni, kesian macam ayam nak beranak je ni, hahahah. Kononya pembela umno lah tu. Ni sorang gembala barua umno. Dah jahil bodoh pulak tu.

    Ni lah jenis melayu ciptaan umno, karut satu hampehh pun tak tahu. Siapa yang khianat bangsa melayu, siapa yang jual singapura pada bangsa cina??? tolong jawab waHai JEFFFFFF.

    BalasPadam
  37. ni mesti PM dah mintak pertolongan ni..hahahaha.. si jeff datang nak merayu pas teruskan kerajaan perpaduan ke?? hahaha.. bukan setakat macam ayam nak beranak anonymous sudah macam beruk sembelit ni. tgok profile dia, hahahahaha...lawak-lawak

    BalasPadam
  38. salam anon13-22,
    orang yang sama la kan...amboi2..bukan main ligan lagi membedal nampak..huhu, penulis ni orang UMNO yang ada tanggungjawab sosial so terpaksa lah meninggalkan komputer ni dari semalam hingga lah malam ni,

    kenapa tak jawab negara islam mana yang PAS nak bina? sebabnya PAS sendiri blur dengan konsep negara islam yang dia dakwa nak bina.
    itu sebab hj hadi yang deraf hukum hudud untuk kelantan tapi bila dia merintah terengganu tahun 1999 dia tak laksana hudud di terengganu. lepas tu diam cerita hudud, tak jadi isu.. sebab? sebab nak jual ubat hudud dah tak laku lagi jadi cari cerita lain untuk kelentong kuda-kuda belang.

    penulis rasa anon ni kira kuda belang yang ada sikit akal untuk membaca perlembagaan...baguslah, tapi jangan pulak ketepikan akta shariah negeri-negeri yang jelas membentangkan hal-hal yang berkaitan dengan islam, rasional kenapa diletakkan perkara 160 tu supaya dalam setiap majlis rasmi negara maka orang bukan islam dengar doa yang di amin kan oleh orang islam, kalau tak de artikel160 maka setiap majlis tidak akan dimulakan dengan doa atau doa-doa dalam agama lain terpaksa lah orang islam pulak mendengarnya jadi dengan kebijaksanaan orang UMNO dulu-dulu maka di sebutkan dalam artikel 160 tu bahawa doa dijadikan aturcara di dalam majlis rasmi negara... apa masaalahnya?

    apa yang menjadi pelik bagi anon ni ialah budaya penafian yang ditanam dan dibugarkan oleh tok guru nya jelas begitu meresap dan menjadi pegangan, apa kah belum lengkap lagi anon menganut agama islam? apakah anon merasa islam yang anon anuti ini belum sempurna? apakah anon merasa keimanan dalam diri tidak dapat di 'nikmati' lagi hanya kerana anon begitu terikat dengan konteks negara islam yang tak jelas seperti mana islam PAS yang kabur?

    BalasPadam
  39. begini lah contoh ketaksuban yang ditanam didalam PAS hingga menafikan keislaman orang lain apabila merasa diri dan puak mereka sahaja yang lengkap islamnya... walhal islam sebenar tidak begitu..memalukan umat adalah, islam hanya pada sandaran luaran, islam hanya kepada perkara yang menguntungkan diri dan politik sempit mereka.

    Jangan pulak marah sahabat penulis sdr Jeff, kerana beliau bertanggungjawab untuk menceritakan yang hak lagi benar.

    Kepada sdr Jeff, terima kasih kerana tetap berusaha untuk menyedarkan puak-puak PAS yang jauh menyimpang ni namun kita hanya berusaha dan hanya Allah jua yang berhak untuk memberika taufik dan hidayahnya.

    Sedarlah anon, PAS selamanya memperalatkan agama dan akan segar dan bergerak kerana adanya kuda-kuda belang macam anon ni, insaflah dan berhentilah dari mengikuti arah yang salah, dah lah rosak malah merosakkan pulak, sementara didunia ni buat sesutau yang boleh membela nasib diri dan umat, kalau tak mampu sekalipun cukup sekadar berdoa, bukan lah pulak memainkan peranan menambah rosak dan merosakkan. sendiri mau ingat!!!
    terima kasih

    BalasPadam