Isnin, 6 April 2015

Kebanggaan Negara..!


Apa yang rakyat mahukan ialah hak mereka sebagai pengguna tetap terpelihara dan terbela..!

Sebagai contoh sebelum penguatkuasaan cukai GST harga pampers yang dibeli dengan harga RM30.00 telah meningkat kepada RM36.00.

Kira la berapa peratus kenaikan..! Jelas bahawa peniaga mengambil peluang mencekik darah rakyat..! 

Hakikat yang lebih luas dari itu ialah pengenalan GST telah menyebabkan harga barang naik..!

Kalau benar peniaga mengambil kesempatan maka tindakan tegas perlu diambil..! 

Lebihkan kerja dan Berhenti bercakap boleh tak..!

Fikir La Sendiri!!!

6 ulasan:

  1. Kalau umno nak menang pru mcm tahun 2004....suruh hasan malek ganti najib!!!!setiap hari bubar parlimen pun xpe!!!!

    BalasPadam
  2. Bila sesuatu dasar dibuat secara semberono dan tidak berstruktur, beginilah jadinya. GST ini dari awal dah caca marba, patutnya tak perlu kata nak buat GST, cuma buat penambahbaikan SST di mana cukai SST diturunkan dari 10 % kepada 6 % dan perlu dipamerkan dalam resit oleh pekedai yang berkenaan.

    Sekarang ini peniaga masih lagi kekalkan kos SST walaupun mereka sudah tak bayar SST kepada kerajaan, mereka tambahkan lagi GST, peniaga mengambil kesempatan, kerajaan lemah dalam tindakan penguatkuasaan, pesalah di kalangan peniaga yang menyalahgunakan GST hanya diberikan hukuman 'didikan' semata-mata walaupun peniaga itu menipu beribu-ribu ringgit wang pembeli.

    Inilah caca marbanya zaman Najib, bila ditegur tak nak dengar, bila dinasihatkan dia buat tak peduli, bila dikritik terus melenting hantar para jemuan dan blogger bangang untuk memburukkan pihak yang beri teguran, nasihat serta kritikan itu walaupun teguran, nasihat dan kritikan itu untuk kebaikan negara dan rakyat sebenarnya.

    BalasPadam
  3. Gomen patut listkan barangan yg ada SST sebelum gst .... Ni harga makin naik kerana gst...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni jenis ketinggalan waktu, kerajaaan dah keluarkan, tinggalnya lagi kita sebagai pengguna kena ambik tahu

      Padam
  4. Blur ! GST baik tetapi ketelusan nya telah di "hijack" oleh majoriti penyokong PR dalam sektor peruncitan.

    Bukan kah GST itu menggantikan SST dalam nilai "10 % diskaun" menjadikan harga barangan yang tersenarai GST menjadi murah dalam 4% ? Kenapa restoran mamak masih biadab ? Kenapa harga barangan keperluan rakyat selain keperluan dapur, seperti keperluan bayi terus menjadi mahal, di bebankan pengguna. Bukankah 6% ini mesti di kongsi pembuat, pembekal, pemborong, peruncit dan pelanggan membayar harga belian lebih murah dari biasa ?

    Bersegera lah kerajaan membentras segalavsalah laku. 160 negara sudah kenakan GST, mana mungkin tiada contoh terbaik sistem amalan mereka menjadi panduan Malaysia ?

    Kita tahu GST perlukan pelarasan. Paling lama dalam tempuh 90 hari ini di mana urusan para peniaga terlibat sudah mempunyai harga rujukan dari para pembekal mereka dan berkaitan. Sistem ini sudah tentu dalam pengetahuan pihak kastam juga kerana urusan sudah di faftar mengikut kod dan nombor GST masing-masing.

    Betul kata blog ini, " kojo kuek lah montoghi, ni masih cakap katun yang tak nolong kajaan pun !
    Tak buleh buek, gonti jo jadi montoghi ! "

    BalasPadam
  5. rocky the great brown unused dick says: nih apehal kutok2 menteri BN nih? cukop2 la pembangkang yang dok kutok.. ingatsesuatu dasar tu piker mase tengah berak je ke? kena bentang macam2 mesyuarat tau.. PTD2 yang Jusa2 tu sume ada PhD gaji belas2 ribu tau; jadi bila da buat keputusan dan menteri buat stetmen, musti benda serius untuk kepentingan.. tapi untuk kepentingan sapa jangan Tanya aku laa

    BalasPadam