Rabu, 17 Jun 2015

Betul Punya Marah Cina Ni..!


Layan..

Insaflah, jangan terlalu bereotrik

 9:44 PM  POSTED BY RIDHUAN TEE  9 COMMENTS
Sinar Harian 15.6.15

SEORANG 
profesor Melayu pencen begitu marah apabila saya mengingatkan Melayu. Katanya, jangan dikutuk bangsa Melayu. Bangsa Melayu pernah menjadi hebat ribuan tahun yang lalu.

Kasihan sungguh, berbangga dengan masa lalu, tetapi tidak pernah risau dengan masa kini dan akan datang. Apakah tidak sedar bangsa Melayu hanya menjadi hebat apabila menerima Islam sebagai cara hidup, lebih kurang 600 tahun lalu, bukannya 70,000 tahun dahulu?

Melayu pertama mengelilingi dunia pada zaman bila? Tanpa Islam, Melayu tidak ada apa. Lagi pula, masa lalu tidak penting lagi, kerana ia telah berlalu. Apa yang lebih penting adalah masa hadapan anak cucu-cicit kita.

Retorik masa lalu tidak menguntungkan kita, kerana ia tidak akan kembali semula. Baca buku fiqh memahami keutamaan pada usia pencen ini untuk menaikkan martabat Melayu, bukan beretorik.

Ingatlah gurindam ini. Wahai Melayu, cepatlah bertaubat, sebelum terlambat. Masa semakin singkat. Tak banyak yang boleh dibuat. Sebab, orang lain dah banyak rembat. Sehingga Melayu rengkat. Tak ada lagi tongkat. Ada yang dah patah semangat, sebab dah naik meluat. Cakap, tetapi tak buat.

Lihatlah ultra kiasu, hidup mereka sangat muafakat. Duit mereka berlipat-lipat. Tak perlu terperanjat, itulah hakikat. Kita pula, penuh dengan dendam kesumat. Justeru, ambillah nasihat, berhentilah buat maksiat, sebelum kena laknat.

Buatlah kerja untuk rakyat, keluarkan mereka dari melarat. Jadikan mereka bangsa hebat, bangsa berdarjat, di bumi berdaulat.

Ingat, kuasa hanya sebagai alat, bukan matlamat, demi maslahat umat, yang makin tenat. Mari kita pakat beringat, ALLAH akan tanya apa yang kita perbuat. Masa di dunia, banyak baik atau jahat. Dapat jawab, selamat. Jika tidak, tamatlah riwayat.

Melihat kepada situasi Melayu masa kini, perpecahan yang semakin menakutkan, rosaknya Melayu, kerana Melayu, bukan orang lain, seperti saya tulis dalam artikel lalu. Orang lain hanya mengambil kesempatan, menangguk di air yang keruh. Dalam segala aspek Melayu bermasalah.

Pendek kata, kalau ditulis masalah Melayu, tidak akan jadi artikel kolum minggu ini, semuanya akan dipenuhi dengan masalah Melayu. Bersambung-sambung. Bangsa lain tidak bermasalahkah? Baik sangatkah?

Bangsa lain, ada juga masalah, tetapi tidak setenat Melayu. Demi bangsa mereka masih bersatu, meskipun mereka tidak ada al-Quran dan al-hadis. Kita kata mereka masuk neraka jika tidak memeluk Islam.

Sejahat-jahat Melayu, dek kerana dia beragama Islam, maka akan masuk syurga juga akhirnya setelah diseksa di dalam neraka. Benarkah? Apakah Melayu tidak syirik apabila bertuhankan manusia, harta dan takhta? Apakah mungkin setelah diseksa, boleh kembali ke syurga atau terus kekal di neraka? Fikirkan...

Sedarlah, peringatan ini tidak akan saya luahkan jika Melayu tidak beragama Islam. Dek kerana kita seagama, seterusnya bersaudara, seperti yang ALLAH firmankan, maka saya luahkan semua ini, walaupun ia sangat perit dan pahit, kerana pasti bangsa lain akan akan terus mengutuk dan menghina saya, termasuk saudara-mara terdekat.

Ingat wahai Melayu, jangan bertindak nafsu, tetapi bertindak dengan melihat sejauh ia menguntungkan agama dan bangsa. Jangan terlalu beremosi, sehingga hilang rasional.

Melayu kini bertindak tanpa mengambil kira kepentingan rakyat. Hanya kerana seorang dua individu yang tidak disukai, Melayu sanggup menghancurkan keseluruhan Melayu.

Melayu hari ini mesti bangun mencipta kegemilangan, sebagaimana yang telah dicipta pada masa lalu. Beretorik kegemilangan masa lalu tidak akan membawa kita ke mana-mana, kerana masa yang berlalu tidak boleh diambil kembali, hanya boleh dijadikan iktibar sebagai ingatan ALLAH dalam surah Al-Hasyr, 59, ayat 2.

Masa untuk kita bangkit dan mencipta kegemilangan sudah tidak banyak, kerana orang lain sudah jauh meninggalkan kita. Mereka asyik merebut ruang dan peluang, meskipun peluang itu hak milik kita sendiri.

Malangnya, kita masih membincangkan masalah, sehingga terlepas peluang, kerana asyik berbalah. Lebih malang lagi, kita berbalah kerana mempertahankan musuh Islam, seperti yang berlaku dalam Pas dan Umno.

Musuh pun mengambil kesempatan memecahkan kita melalui psywar dan psyopnya. Berbaloikah? Sesama bangsa, berbeza parti, tidak nampak lagi jalan penyatuan. Ini belum termasuk, sesama bangsa, sesama parti pula, asyik tikam-menikam, saling menjatuhkan sesama sendiri demi kepentingan diri.

Bangunlah, jangan biarkan masalah terus membelenggu. Selesaikan masalah tersebut sebelum terlambat. Bangsa lain jauh berada di hadapan. Mencipta kegemilangan, seperti yang dilakukan pada masa lalu. Kedudukan mereka sangat kukuh hari ini sehingga sukar untuk digoyah.

* Profesor Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah, INSPIRE/PPI, UNISZA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan