Jumaat, 26 Februari 2016

Apa Tunggu Lagi..?


SAMAN LER DULU DALAM NEGARA..!

Peguam Azhar Harun menolak penjelasan seorang pembantu di Pejabat Perdana Menteri yang mana Datuk Seri Najib Razak untuk menyaman The Wall Street Journal (WSJ) kerana terikat dengan Akta Ucapan Amerika Syarikat (AS). – Gambar FMT
Peguam Azhar Harun menolak penjelasan seorang pembantu di Pejabat Perdana Menteri yang Akta Ucapan Amerika Syarikat (AS) menyukarkan Datuk Seri Najib Razak untuk menyaman The Wall Street Journal (WSJ) kerana memfitnah berhubung laporannya mengaitkan beliau dalam skandal kewangan.
Azhar, yang lebih dikenali sebagai Art Harun, berkata akta itu tidak melindungi WSJ daripada disaman, tetapi bermaksud, jika seseorang defendan memenangi kes fitnah di Malaysia, beliau tidak akan dapat “menguatkuasakan” penghakiman mahkamah Malaysia itu di AS.
Art berkata ketidakupayaan untuk menguatkuasakan penghakiman mahkamah di AS itu sepatutnya kurang penting berbanding hakikat memenangi saman itu akan membersihkan nama Najib.
“(Akta Ucapan) bermakna jika seseorang yang difitnah menyaman WSJ di (Malaysia)… orang itu boleh menang saman itu jika dia dapat membuktikan kesnya.
“Bagaimanapun, Akta Ucapan tidak membolehkan orang itu pergi ke Amerika… untuk menuntut supaya dikuatkuasakan penghakiman fitnah yang dia perolehi di Malaysia itu.
“Maknanya, jika (Malaysia) menganugerahi dia (dengan pampasan), dia tidak boleh pergi (ke AS) untuk mendapat pampasan daripada WSJ,” tulis Art di laman Facebook beliau hari ini sebagai respons kepada penjelasan Yuktes Vijay, seorang pegawai khas di Pejabat Perdana Menteri.
Yuktes Vijay - Gambar KiniTV
Yuktes Vijay – Gambar KiniTV
Yuktes berkata memandangkan Akta Ucapan menyediakan perlindungan terhadap penghakiman fitnah asing, Najib akan mendapati sukar untuk “meneruskan perkara itu”.
“Implikasi akta ini menyukarkan bagi perdana menteri untuk menyaman WSJ.
“Beliau berkata, tidak seperti sistem undang-undang di United Kingdom, yang meletakkan beban untuk membuktikan kenyataan ke atas defendan, di mana dalam kes perdana menteri ini ialah WSJ, undang-undang AS meletakkan justifikasi niat buruk ke atas defendan.”
Art berkata, kesan akta itu hanya dari segi menghalang Najib daripada mendapatkan pampasan kewangan dan mempersoalkan sama ada ia adalah benar-benar penting.
“Adakah Najib lebih mengambil berat mengenai pampasan kewangan itu atau melindungi reputasinya dengan membuktikan di mahkamah yang WSJ menipu?
“Tidakkah akan besar kesannya kepada reputasi beliau sekiranya beliau menyaman WSJ dan memenangi kesnya walaupun tidak akan boleh menguatkuasakan penghakimannya untuk mendapat pampasan kewangan?” kata Art.
Pada Oktober tahun lepas, peguam lain turut berkata perkara yang sama, memohon ganti rugi adalah perkara kedua bagi Najib berbanding membersihkan namanya.
WSJ menerbitkan berita yang menggemparkan pada Julai tahun lalu mengenai wang sejumlah RM2.6 bilion dimasukkan ke dalam akaun bank peribadi Najib, dengan jumlah terbesar sebanyak AS$681juta, sebelum pilihan raya umum pada Mei 2013.
WSJ banyak melaporkan mengenai kes itu dan pengarang kewangannya Ken Brown baru-baru ini berkata, wang itu bukan berpunca dari Arab Saudi tetapi dari beberapa syarikat dan akaun bank yang “berkaitan” kepada firma pelaburan milik negara 1Malaysia Development Bhd (1MDB).
Najib, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan peguam negara berkata, wang itu adalah sumbangan politik daripada keluarga diraja Saudi.
Peguam negara turut berkata sebahagian besar daripadanya sudah dikembalikan kepada penderma kerana ia tidak digunakan.
Tak yah tunggu Selasa..! Hari Jumaat pun boleh aper..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

23 ulasan:

  1. Minggu depan SELASA yang ke berapa ya?

    BalasPadam
  2. Ish...main akta pulak. Kan ada mahkamah antarabangsa. Banyak dah pun isu2 kita dan singapre, filipine dan indonesia yg dibawa ke mahkamah antarabangsa. Takkan soal maruah dan keadilan taknak bawa ketengah?
    Sebenarnya bugis takut bila saman nanti, 5 negara yg buat siasatan imdb akan bercantum dan semua fakta dikeluarkan.
    Kemana ko nak lari bugis. Lambat laun terperangkap juga.

    BalasPadam
  3. Dia cakap akan saman pada hari selasa terakhir sebelum kiamat...jadi ayat " sampai kiamat pun dia tak saman" dah tak boleh nak pakai lagi dah.

    BalasPadam
  4. t
    Tahun 2015 ada 52 kali hari selasa dan tahun 2016 ini ada 53 kali hari selasa. Kalau ada sesiapa yg berminat nak jadi bookie pertaruhan boleh lah mencuba nasib manalah tau boleh dapa keuntungan sehingga 2.6 juta(bukan billion okay)

    BalasPadam
  5. Hanya disebabkan skandal oleh seorang manusia yang kebetulan paling berkuasa dalam Malaysia, habis tunggang langgang segala system kehidupan di Negara ini. Bilalah segala keperitan hidup dibawah pemerintahan kuku besi ini akan berakhir.. Tiada lagi kebebasan bersuara, 1MDB dah jadi suatu macam puaka buat Negara, langsung tidak boleh disentuh apatah lagi dipersoalkan secara terang-terangan. Malaysia semacam mundur ke zaman kegelapan. Harap semua rakyat Malaysia akan dikurniakan hati yang teguh bersemangat dalam usaha menghapuskan regim zalim yang memerintah kini.

    BalasPadam
  6. Akta ucapan lah pulak. Kemain lagi cari alasan.

    Bukan pampasan tu yg penting..tapi menangkis tuduhan tu yang rakyat nak dia lakukan. DEMI MARUAH DAN HARGA DIRI. Itu baru ada telur. Baru layak jadi pm negara ini!

    Dlm malaysia ni takde pun akta ucapan..tapi tak seorang pun dia berani saman...itu apacer?

    BalasPadam
  7. masuk mahkamah, banyak lobang pecah...........mana mau lari.......tapi takpe.....kita tunggu dulu kes dia dgn ling liong sik......masuk ke tidak ke mahkamah ni....hari tu dah mcam nak settle luar.............telor dah berair dah tuuuu.....

    tunggu keris ayun, apa dia nak komen.......ayun, ayun, ayun....lepas tu jilat......

    BalasPadam
    Balasan
    1. masuk mahkamah bila ada kes. Bila kes xde jgn cuba nak reka cipta kes.

      PM yg pernah songlap 12 billion utk anak2nya pun boleh lepas.. ini bukan ambil duit sesiapa..org yg nak kasi.. amik je lah mana ada fatwa cakap haram.

      Raja Saudi lagi tahu hukum dr mamak kerala. Toksah berlagak sgt solat depan kamera tv tiap Jumaat nk tnjuk apa?

      Padam
    2. org yang kasi duit ye?? duit SRC 42 juta sapa yang arahkan masukan dlm akaun najib?? atuk kau suruh ke??

      Padam
  8. Blog cacai ni siang malan kerja serang Najib. Aku rasa Israel pun tak sekerap ini serang Al-Aqsa.

    Admin dan pembiaya blog ni lebih jahat dan lebih celaka dari Israel. Semoga kecelakaan buat Admin dan pembiaya blog ini.. dunia akhirat tak selamat. Kerja menghasut dan memfitnah sesama Islam. Semoga makhbul doa di hari Jumaat yng mulia ini! Amin

    BalasPadam
  9. Salam,

    Keje blogger ni lepas tabur satu entry fitnah (tabur dedak expired).. kasi org post maki hamun kong kang2,.. duit masyukkk kt dia.. then open entry fitnah seterusnya lagi.. (dia kenyang makan dedak berlendir)

    then rba dia masuk buat havoc kong kang2.. maki sana maki sini kunun mcm HOT lah sgt topic.. then masyukkkk lagi payment...


    boleh byg tak jenis2 penyamun2 mcm ni... siapa tuan mereka? dn kalau tuan mereka ini naik atas.. apa jd dgn kita rakyat biasa?

    wohohoho.. mintak simpang la Allah pelihara.. better lah aku sokong Bugis bendul pn xpe dr syetan yg mcm2 rupa ni...



    adioossss....

    wslm

    BalasPadam
  10. UNIT BARU SPRM (DULUNYA DIKENALI SEBAGAI BPR)- DIJAMIN PROFESIONAL MENDAKWA & MENJATUHKAN MUSUH ANDA!

    SPRM akan buka unit khas iaitu Bahagian Upah Dakwa Rasuah Professional dengan Kadar Bayaran Berpatutan!

    Bahagian ini akan merekabantuk kes rasuah/ salah laku dan bentuk pertuduhan supaya orang yang hendak dijatuhkan itu boleh dijatuhkan dan didakwa di Mahkamah secara Professional.

    Unit ini akan diketuai oleh Dato Bahri Bini Dua Ekor. Sebagai permulaanm kes IMDB akan dijadikan tanda aras bagi pagi unit terbaru SPRM ini.


    Mana2 individu atau org2 yang mahu menggunakan khidmat ini bolehlah menghubungi Dato Bahrin atau Bini no2 nya di talian berikut (24jam).

    Tertakluk pada terma dan syarat.

    BalasPadam
  11. Mahathir Nyayok Said today.. meracau2...

    " Malaysia had morphed into North Korea during my ruling era...so Najib is copying my steps..didn't him..?"

    BalasPadam

  12. TUN DR. MAHATHAIK's CONTRIBUTION TO MALAYSIA





    From 1981 to 1998 by the end of his first 7 years in power, Mahathir had:

    - Doubled our unemployment
    - Ran the highest budget deficits in Malaysian history
    - Doubled our debt above the key 100% Debt-to-GDP ratio
    - Doubled our foreign debt, more than doubled our unemployment rate
    - Plunged our country into recession
    - Misused Maminco and destroyed the tin industry - our main export industry
    - Forced the resignation of his deputy PM (total of 3), his finance minister, sacked 3 other Cabinet Ministers and 4 Deputy Ministers during Ramadhan
    - Destroyed the judiciary system
    - Cheated billions of Bumiputra shares from EPF via Makuwasa
    - Allowed BMF to collapse under RM2.5b of debt
    - Almost allowed a full-blown racial riot before throwing more than 100 persons in jail under ISA for Ops Lalang
    - Closed 4 major newspapers including Sin Chew, Watan and The Star, s
    - Split UMNO cleanly in half and caused it to be declared illegal.

    And during that time, not one but TWO ex-PM - Tunku Abdul Rahman and Hussein Onn, his Deputy PM and his Finance Minister though he was useless.

    And he now says Najib's first 7 years is no good and wants to save UMNO and save Malaysia?



    BRAVO... MADEYY!! U ARE THE TRUE MAHAZALIM DICTATOR!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. 3.33,

      inilah kerja pemakan dedak, tiru dan tampal (1 dosa), maki hamun (1 dosa), pastu dapat dedak haram (tambah 1 dosa), rakyat baca bidaah ni (tambah 1 lagi dosa) kerana takder fakta yang menyokong, dah kenyang eeerrrppp rehat la pulak (badan takder zat, penuh taik), asyik ulang dan ulang (sel2 otak sedang berhubung, pun penuh taik), bertingkat tingkat....

      Perghhh...dah tinggi macam klcc, berkembar plak tu...

      Bertaubatlah chai di hari yang mulia ini.

      Padam
    2. "BRAVO... MADEYY!! U ARE THE TRUE MAHAZALIM DICTATOR!!"

      Haaaaa ini ada satu lontaran cadangan kepada pencacai!

      memandangkan komen pencacai amat membosankan, penuh dengan maki hamun, apakata tukar komen chai kepada bahasa inggeris seperti huruf besar tu plak?

      Sebabnya? Sudah pasti takder siapa nak balas dalam bahasa inggeris, amacam chai ok tak?

      Nah lihatlah...kami rakyat marhaen bersedia membantu memberi tip tip dan teknik teknik bagaimana nak beri komen kepada pencacai ternakan najib yang makan duit haram ni.

      Padam
  13. pemakan taik najib dah meroyan....sekarang yang ada masaalah najib dengan 2.6 billion.......tak pasal2...org lain jugak yg salah........raja saudi la, mahadey la......sprm la.......banyak dedak dah kasi tabur............kesiannnnnn

    agaknya......rosmah terkentut pun nanti muhyidin pulak yg salah........

    isu 2.6 billion kasi settle dulu.....tunggguuuuuu.......najib lwn ling liong sik.......jgn pulak ksi tabur 2.6 billion mau settle luar.....

    nanti raya nanti bukak akaun bank banyak2..........nanti banyak tokey nak kasi derma......pandi kata tak salah.....ha ha ha........

    BalasPadam
  14. waktu awal2 didedahkan oleh wsj, ada penjilat kata, memang bodoh lah najip jika masukkan wang dalam akaun peribadi dia.

    akhirnya..terbukti memang ada wang masuk akaun peribadi dia.

    kesimpulannya...najip MEMANG BODOH. p
    kalau dah najip bodoh camtu, pemakan dedak tahap apa? TAKDE OTAK. lebih bodoh dari najip lah katakan. hahaha

    BalasPadam
  15. Kan mahathir pernah cakap pemimpin UMNO bodoh penyokong sama bodoh termasuk lah diri dia sendiri najib dn semua balaci2 macai2 tk terkecuali abu bakar sendiri...
    Oh ye satu lagi mahathir pernah cakap umno busuk sampai usus....ingat tu
    Saya ulangi, mahathir ckp umno busuk sampai usus...
    Pemimpin bodoh penyokong sama bodoh

    Sekian,

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau betul la itu yg mahahathaik kutty ckp.. maknanya dia lah yg busuk taik sampai ke usus sbb dia juga org ahli umno dan bekas presiden umno.. jd taik najis usus busuk tu dia jugak yg kena.

      tp bg aku oklah dr sekor manusia bernama Nuar Ketom.. sperma nya boleh ade dalam usus besar jantan lain... itu xtau nk ckp lah apa jenis busuk ke bangang ke.. satu dunia dia tipu...

      Padam
  16. fuyooo tang org lain maki Madey trus dia kira dosa bertabur..
    tapi tang maki org lain.. maki najib pulak dosa hang simpan kt mana?

    cai lendir madey dh xde modal dah.. game dh tamat..

    rakyat dh tak peduli lagi dgn cerita bohong madey kutty dan dapig. Menyalak lah lagi.. sej je layan.. hahaha.

    BalasPadam
  17. putra mangkok.. ko post entry ko yg jadi anynomous pastu create la entiti lain satu dua.. then masyukkkk dedak.. sekali entry...

    mmg cilaka ler blogger cmni.. mcm haram jadah.

    BalasPadam
  18. Macai Penyapu Tetap Dan Berpencena a.k.a. Pemakan Dedak Tegar Bugis Penyamun ( pemakai spender gambo najib )

    .. err.. Penyapu, tang maner najib di maki/ di fitnah? (.. soalan yg di jawab dengan lebih dari 40 kawapan berlainan.. )..
    Admin tak sokong najib , tak jilat najib, tak makan dedak najib.. ape pasal pulak ngko meracau racau??!!.. ngko nak baca puji pujian lambung lambungan jilat jilatan ngko baca la mykmu, ibm, unspinners sampai lebam bijik mate ngko??!!..
    Rakyat terbanyak bersama dengan admin blog ni.. ngko nak menghoyan, meracau, melolong takkan menambah unfi si bugis penyamun!!!.. huhuhuhuhu!!

    BalasPadam