Rabu, 14 November 2018

Melayu Oh Melayu..!


Sedar lah wahai bangsa ku..!

Ancaman kepada agama dan bangsa sudah sampai ke kemuncaknya..!

Orang lain berpolitik menguatkan diri..! Melayu Malaysia berpolitik merebahkan bangsa sendiri..!

Tidak cukup lagikah mematikan karakter Melayu? Insaflah…

Sudah lebih enam bulan Pilihan Raya Umum 14 (PRU14), masih tidak reda lagi, ultra kiasu asyik menyalah pimpinan kerajaan terdahulu dengan kes salah laku dan rasuahnya.

Satu demi satu kes ditimbulkan dan didendangkan agar rakyat dapat melihat betapa bobroknya kerajaan terdahulu. Tujuannya, seolah-olah mahu mengaburi rakyat, supaya rakyat tidak terlalu menuntut apa yang telah dijanjikan dalam manifesto.

Satu dua bulan tidak mengapa lagi, tetapi hari ini sudah berlarutan enam bulan. Sebab itu, saya sangat teruja dengan nasihat Pengerusi, Majlis Penasihat Kerajaan, Tun Daim Zainuddin, agar kerajaan pimpinan PH lebih menumpukan kepada kerja bukan asyik mencari salah orang lain.

Prinsip saya jelas, seseorang itu dibuktikan tidak bersalah, sehingga dibuktikan bersalah. Hukumlah mereka yang bersalah mengikut necara keadilan, jika mereka dibuktikan bersalah.

Sebelum dibuktikan, jangan hukum dan malukan mereka. Itu tidak adil namanya.

Benar, memang mudah mencari salah orang daripada salah sendiri. Lebih menyedihkan jika tujuan mencari salah orang bagi menutupi kelemahan sendiri.

Dewasa ini, sebut sahaja Melayu, maka dikaitkan dengan rasuah. Wal hal berapa kerat sahaja Melayu yang menerima rasuah. Mereka inilah yang diberikan publisiti maha hebat.

Bapak segala rasuah iaitu pemberi rasuah dalam kalangan ultra kiasu, tidak pula dihebohkan dan dipublisitikan. Tetapi yang dihebohkan adalah Melayu yang menerima rasuah. Seolah-olah Melayu itu rasuah, rasuah itu Melayu. Tidak pula ditanyakan siapakah bapak pemberi rasuah itu.

Pergilah lihat projek-projek komersial dan perumahan yang memerlukan kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan, berapa ramai Melayu/bumiputera yang dirasuahkan.

Antara kedua kejahatan ini, mana lebih jahat, yang memberi atau yang menerima rasuah. Sudah tentu bapak segala kejahatan adalah pemberi rasuah iaitu ultra kiasu. Mereka jarang didakwa, yang didakwa adalah penerima.

Di manakah keadilan?

Satu demi satu karakter Melayu cuba dibunuh (character assassination) oleh ultra kiasu melalui rasuah tetapi masih gagal.

Maka, ultra kiasu menukar strategi daripada mereka yang membunuh karakter tersebut, lebih baik jika Melayu sesama Melayu melakukan pembunuhan karakter. Maka mereka sesama berantakan, sebangsa dan seagama.

Pembunuhan karakter adalah tindakan untuk mematikan dan menjatuhkan kredibiliti, nama baik dan reputasi seseorang, institusi (parti), NGO dan sesuatu bangsa. Ini termasuk menyebarkan berita tidak benar, fitnah dan berbagai lagi bagi mencemar dan merosakkan imej sasaran mereka.

Mereka melakukan pembunuhan karakter atas peribadi seseorang dengan menyebarkan foto-foto dan berita-berita yang direkayasa.

Pergoalan politik dunia sebelum ini turut menyaksikan keadaan yang serupa seperti apa yang menimpa nasib Presiden Amerika Syarikat, John F Kennedy; Perdana Menteri Pakistan, Benazir Bhutto; Perdana Menteri India, Indira dan Rajiv Ghandi; Presiden Filipina, Benigno Aquino dan sebelum itu, Aung San Suu Kyi.

Merekayasa foto dan berita adalah salah satu bentuk tindakan mencemarkan politik lawan. Misalnya mengedarkan foto rekayasa bekas Presiden Indonesia, Abdurrahman Wahid (Gus Dur) yang memangku perempuan bernama Aryanti juga bentuk pembunuhan karakter bagi melenyapkan kareer politiknya.

Dalam konteks politik Melayu, pembunuhan karakter bagi tujuan untuk merosakkan bangsa Melayu yang dikaitkan dengan rasuah. Akhirnya, Melayu itu rasuah, rasuah itu Melayu

Inilah psywar dan psyops jahat yang selalu dimainkan wayangnya agar Melayu digambarkan dengan watak buruk. Ultra kiasu diangkat seolah-olah merekalah penyelamat.

Akibatnya sedikit demi sedikit Melayu tidak yakin dengan kekuatan bangsa sendiri yang selalu dikaitkan dengan semua perkara negatif. Sehingga akhirnya Melayu malu mengaku dan menjadi Melayu.

Ultra kiasu cuba mematikan watak bekas Perdana Menteri, Najib Razak dengan rasuah berbilion ringgit tetapi nampaknya watak Najib semakin hidup. Perancangan mereka masih gagal. Watak Najib bukan sahaja tidak mati tetapi semakin menonjol.

Malah, seolah-olah hari ramai tertunggu-tunggu, apakah yang akan diciapkan oleh Najib setiap hari.

Sebelum ini dan sehingga ke hari ini, ultra kiasu cuba untuk mematikan watak Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi Awang, tetapi dengan Islam yang menjadi landasan dan moto perjuangan, karakter Presiden PAS, bukan sahaja tidak mati, malah terus segar.

Justeru, saya mohon agar orang Melayu perlu sedar akan perancangan busuk ini. Kurangkanlah bercakap pasal keburukan sesama sendiri dalam media sosial. Tumpukan apa yang boleh kita sumbangkan untuk membangunkan tanahair ini yang menjadi milik asal.

Hari ini, seolah-olah kedudukan agama Islam dan bangsa Melayu yang jelas termaktub dalam perlembagaan mahu dihapuskan ultra kiasu.

Kita selalu berhujah, mana mungkin perkara ini boleh berlaku, disebabkan oleh semua ini dijamin oleh perlembagaan. Raja kita Melayu, PM kita Melayu dan banyak lagi berkaitan dengan Melayu.

Pernahkah kita terfikir dan mengambil iktibar, kenapa negara Fiji tidak diperintah oleh dalam kalangan mereka sendiri (Fijian), tetapi oleh penghijrah iaitu India? Begitu juga dengan orang asal seperti Maori di New Zealand? Jangan pula ada berhujah balas, kenapa Malaysia tidak diperintah oleh orang Asli?

Amat malang jika Melayu masih tidak sedar permainan ultra kiasu. Malah Melayu menjadi seronok apabila ada Melayu yang menerima rasuah dihukum. Sedangkan bapak segala perasuah bebas tanpa apa apa tindakan.

Apakah Melayu selama ini tidak sedar bahawa selama lebih kurang 446 tahun Tanah Melayu dijajah, Melayulah yang bangun sendirian mempertahankan tanah nenek moyang ini? Jangan hanya kerana beberapa orang yang dituduh rasuah, akhirnya kita mahu gadaikan bumi tercinta ini.

Justeru, saya mohon agar pimpinan Melayu PH hari ini berhentilah menyalahkan pimpinan kerajaan terdahulu. Saudara semua adalah sebangsa dan seagama. Cukup-cukuplah memalukan sesama saudara. Mereka yang bersalah akan menerima balasan setimpal. Jika terlepas pun di dunia, mana mungkin terlepas di akhirat.

Fokuslah untuk melakukan yang terbaik untuk agama, bangsa dan negara. Bahaskan perkara yang fundamental, bukan membalas dendam atau membincangkan perkara picisan.

Belalah rakyat marhaen di kawasan pedalaman yang berada dalam keadaan susah dan tertekan disebabkan oleh kejatuhan harga komoditi seperti sawit, getah dan sebagainya. Nasib mereka jarang kedengaran dalam perbahasan Bajet 2019. Siapa untung, siapa rugi? 
Fikirkanlah.

Tak gitu?

Lu Fikir La Sendiri..!

4 ulasan:

  1. Baru2 ini kedai emas Poh Kong telah memberi kerajaan Mahathir sejumlah wang yang bergitu banyak, adakah ini juga satu bentuk rasuah? Jom ramai2 orang Melayu kita beralih beli emas di Habib Jewel, nama pun sedap didengar...

    BalasPadam
  2. Minta SPRM menyiasat adakah pemberian sejumlah wang yang bergitu banyak dari Poh Kong kepada kerajaan pimpinan Mahathir merupakan satu bentuk rasuah atau tidak?

    BalasPadam
  3. Nk salahkn cina buat apa..dh melayu mls..diberi kuasa rasuah dn seleweng kuat..bodoss..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa nak heran bila cina ni bg komen mesti la jatuhkan melayu je.. Padahal kaum dia pun kaki makan rasuah jgk

      Padam