Rabu, 19 November 2014

Penyelamat Yang Diselamatkan..!

Apabila kapal yang ditugaskan menjadi kapal penyelamat telah bertukar kepada kapal yang perlu diselamatkan..! Masih selamat ker..!!!

KD Perantau sinks partially at Lumut

LUMUT: A Royal Malaysian Navy ship which was docked at the Bousted Naval Shipyard (BNS) here for refit work sank partially when water flooded the lower point of the vessel.

The KD Perantau, commissioned on Oct 12 1998 with pennant number 151, suffered flooding around 11.17pm last night, allegedly during an attempt to remove its one-tonne generator set.

For the record, the hydrography ship was also used in the search and rescue mission of the ill-fated MAS flight MH370 which is believed to have gone missing in the southern parts of the Indian ocean.


According to a statement issued by the Royal Malaysian Navy base here, the vessel was sent to BNS for refit works on Nov 10 recently and it was to be handed back to the navy on Aug 10 next year.

The official statement said that almost all movable equipment such pumps, motors and survey apparatus had already been removed from the ship in preparation for the refit work.

It said an investigation board would be set up to determine the cause of the flooding, stressing that both the navy and BNS were salvaging the ship.

No one was reported injured according to the Royal Malaysian Navy statement.

With a length of 67.8m and width of 13.3m, the hydrograpy vessel was design and equipped for conducting hydrographic survey and also meteorology and oceanography observation.

According to information obtained from other sources, KD Perantau, which can travel at a maximum speed of 16 knots, is also equipped with latest navigation and survey system such as Navigation and Command System and Hypack Acquisition System.

It was built at Penang-based Hong Leong-Lurssen Dockyard.
 -NST


LUMUT: Sebuah kapal hidrografi Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang sedang menjalani proses penyelenggaraan di Limbungan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNSSB) di sini, dimasuki air sehingga hampir tenggelam malam tadi. 

Kapal KD Perantau dikesan mengalami masalah pada jam 11.17 malam dan usaha menyelamatkan kapal daripada tenggelam sedang giat dilakukan oleh BNSSB dengan dibantu TLDM.

Dalam satu kenyataan, TLDM berkata tiada kecederaan atau kemalangan jiwa berlaku dalam kejadian di limbungan BNSSB yang terletak dalam Pangkalan TLDM Lumut di sini.

Kapal KD Perantau adalah kapal hidrografi yang dibina di Limbungan Hong Leong- Lursen, Pulau Pinang dan ditauliahkan pada 12 Oktober 1998.

Kapal itu diserahkan ke Limbungan BNSSB untuk menjalani rutin kerja penyelenggaraan pasang-pulih (refit) mulai 10 November lalu.

Kapal itu dijangka siap dan diserah kembali kepada TLDM pada 10 Ogos tahun depan.

Kenyataan itu menyebut, hampir kesemua peralatan mudah alih seperti motor jentera, pam dan peralatan pengukuran sudah dikeluarkan dari kapal sebelum kejadian berlaku sebagai prosedur apabila kapal menjalani proses refit.

"Sebuah lembaga siasatan akan ditubuhkan bagi mengenal pasti punca kejadian," kata kenyataan itu. -BH 

Macam macam ada di Malaysia sekarang ni..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

7 ulasan:

  1. logik ke dalam masa 8 hari peralatan tersebut mampu dibawa keluar...hebat betul tambat je tali terus bawa keluar peralatan penting.pehhhhh...macam buat cerpen je

    BalasPadam
  2. di pukul di badai ombak ketika lautan hindi tak tengelam kok di pelabuhan bisa tengelam

    BalasPadam
    Balasan
    1. KD Perantau ngak sampei lautan hindi lagi pak ... yg itu KD Mutiara
      loh ... kapal selam tak menyelam lu bising
      kapal permukaan suka menyelam lu bising
      itu KRI Klewang terbakar hangus tanpa pernah aducuba berperang ... lu gak bising ... ??
      bodho soar !!

      Padam
  3. yg g cari MH370 tu KD Mutiara .. kapal hydrogafi yg satu lagi
    kalo ilmu panjang sejengkal tak payah buat cerita merapu ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. macammana nst dengan bh boleh salah lapor. bodoh

      Padam
  4. dah nama pun bodo.. mesti la salah lapor
    yg pandai mesti betul lapurannya .... tak gitu

    BalasPadam
  5. maknanya, tidak semua laporan itu betul, kerana wartawan yg menulis belum tentu faham dan tahu semuanya ,

    yang membaca juga sama, yang melihat juga sama , hanya tahu dan cerita yang didengari , yang betul2 tahu dan faham perjalanan cerita bagaimana awal dan akhir ialah mereka yang berada didalam dermaga , yang berada didalam kapal semasa kejadian

    BalasPadam