Selasa, 4 November 2014

Potong...Kan Senang..!


Berbilion ringgit dihabiskan untuk membayar konSETAN..! Bilion ringgit dihabiskan untuk menubuhkan PEMANDU..! Milion ringgit dicurahkan untuk membayar dan membawa balik tenaga profesional supaya dapat memberikan idea dan saranan kepada pihak kerajaan..!

Sejauh ini yang rakyat dapat..! kurang subsidi..! potong subdidi..! rasionalisasi subsidi..!  merenggut kenikmatan hidup yang rakyat kecapi selama ini..! Kerja yang mudah ialah potong...potong...potong..!

Cerita yang disembangkan kepada rakyat ialah pendapatan bertambah..! pelaburan meningkat..! hasil semakin besar..! tapi potong tetap potong..!

Terbaru....

Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) memutuskan untuk mengurangkan jumlah pembiayaan bagi pelajar di instisusi pendidikan tinggi kerana kekurangan dana berikutan ramai peminjam gagal membayar balik pinjaman mengikut jadual.

Pengerusinya, Datuk Shamsul Anuar Nasarah berkata, setiap tahun PTPTN memerlukan RM5 bilion untuk memberi pinjaman kepada penuntut di institusi pengajian tinggi, dan prestasi bayaran balik yang tidak memuaskan telah menjejaskan dana perbadanan itu.

"Ini semua kesan daripada ramai yang tidak bayar balik pinjaman. Jumlah keseluruhan bayaran balik pembiayaan pendidikan yang diterima sehingga 31 Ogos 2014 ialah sebanyak RM5.37 bilion atau 45.62 peratus berbanding bayaran balik sebenar yang perlu diterima RM11.77 bilion.

"Jumlah peminjam yang tidak penah membuat bayaran balik pula ialah seramai 552,638 pinjaman dengan amaun sebanyak RM4.21 bilion," katanya kepada Bernama di sini.

Kita tak pernah sutuju pinjaman tidak dibayar..! setiap rakyat yang berhutang WAJIB membayar kembali pinjaman..! Peminjam PTPTN yang gagal membayar hutang mereka perlu diambil tindakan..! Kepada setiap peminjam mereka PERLU bayar semula pinjaman..! Itu jelas..!

Lebih setengah juta peminjam tak bayar pinjaman..! Soalnya kenapa sampai begitu besar hutang tidak berbayar dibenarkan..! Ini jelas masaalah sistem..! Punca masaalah dipihak PTPTN sendiri..!

Sejauh mana hubungan pihak PTPTN dengan pihak peminjam dilakukan bagi mengatasi masaalah tersebut..! Bagaimana cara pembayaran dapat dilakukan bagi menggalakkan peminjam membayar hutang mereka..!

Gerakkan bersepadu perlu dirangka secara besar besaran..! Buat pelbagai pendekatan dari lembut hingga lah ketahap memberikan hukuman..! Buat operasi data peminjam setiap masa..! Pencapaian pelajar perlu dipantau dengan kerjasama Universiti mahupun kolej..! 

Siapkan data pelajar yang berkemungkinan cemerlang dan mendapat pengecualian seterusnya senaraikan mereka yang difikirkan pasti perlu membuat bayaran..! Ambil langkah..! Pasti ada jalan tengah bagi mengatasi masaalah peminjam yang culas..!

Kalau pihak bank ada strategi yang baik mengawal pinjaman, ambil... tiru dan laksanakan..! Disitu baru kita dapat keputusan..! baru kita lihat hasil..! Masa tu rasanya dengan duit bayaran yang diterima pasti boleh menampung pinjaman baru yang akan dibuat oleh mahasiswa baru yang lain..!

Memang ada peminjam yang engkar..! jenis ni pinjam apa pun tetap tidak mahu bayar..! Ambil tindakan Mahkamah..! Tegas..! Baru dasar dan pelaksanaan kita dihormati..! Dipandang tinggi..!

Bukan tahu potong..! potong..! potong..! macam tu komunis bunting pun reti buat..! Setinggi itu ajer ke intelektual yang ada pada para PEMANDU, konSETAN dan PUNAHsihat???

Jahanam..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

1 ulasan:

  1. Semua potong2,peruntukan sekolah cina kau tambah 1 trillion.....idea mcm ni mayat dalam kubur pun tahu.....wahai konsyaithon.....

    BalasPadam