Ahad, 16 Jun 2013

Contoh Seekor Punahsihat...

Artikel diambil dari blog Sahabat teh unspinners...
Layan...Lu Fikir La Sendiri!


Omar Ong marah Najib, "We are going backward!!!"



Pada perhimpunan Agong UMNO 2009, ucapan dasar Dato Najib banyak berkisar kepada hal rancangan dan program transformasinya. Dia menjelaskan kepada perwakilan UMNO bahawa cara lama yang berjaya satu ketika sudah tidak membuahkan hasil dan pendekatan baru perlu dilakukan.

Ekoran dari itu, timbul suara orang Melayu bahawa banyak berlaku pengenepian dan penyisihan orang Melayu kepada kemudahan biasiswa, permit, pinjaman, peluang perniagaan dan macam-macam.

Pada tahun 2010, Dato Najib memberi jaminan bahawa dia dan UMNO tidak akan lupa perjuangan mereka untuk membela orang Melayu. Katanya lagi, dia tidak akan lupa tanggungjawabnya untuk majukan orang melayu.

Maka disebut antara lain tentang hak keistimewaan Bumiputera dan Melayu dalam artikel 153 tidak akan dapat dibatalkan walaupun jika pembangkang dapat dua pertiga majoriti kerana ianya perlu perkenan Majlis Raja-Raja Melayu.

Rupanya sebaik saja habis perhimpunan, Omar Ong telah memarahi Dato Najib kerana menyebut jaminan dia tidak akan mengetepikan hak dan agenda membela dan membangukan orang melayu.

Sumber yang sahih mengetahui peristiwa ini memberitahu Omar Ong dengan intonasi marah tapi terkawal tetaapi nada  kecewa berkata pada Najib, "We are going backward!"

Najib yang disanjung sebagai ketua hingga ada ahli UMNO dan rakyat cium tangannya sebagai tanda sanjungan dimarah begitu oleh seorang yang sepatutnya hanya memberi nasihat dan bukan mengarah.

Kurang ajar punya CIna bangkai ni!!!! 


Baca sedikit petikan ucapan Dato najib:

Saudara dan Saudari sekalian,

71.Oleh yang demikian amatlah mustahaknya Melayu alaf ke-3, Melayu abad ke-21 dipersediakan untuk eranya. Dari begitu obsesi terhadap hak, sebaliknya Melayu abad ke-21 wajib mempersiap siagakan dirinya untuk memanfaatkan hak yang ada. Apa gunanya kuota, rizab dan permit jika segalanya dipersiakan. Apa gunanya peluang jika ia digadai demi keuntungan jangka pendek.

72.Lalu, Melayu abad ke-21 harus gigih membina keupayaan dan kemampuan, bukannya sekadar mendabik perabung-perabung dada bahawa mereka harus berjaya kerana ia adalah hak mereka untuk berjaya. Mahu tidak mahu, Melayu abad ini harus berdepan realiti untuk meraih kejayaan.

73.Kita harus menjadi Melayu yang glokal. Saudara dan saudari, saya ingin bertanya, apa kurangnya bangsa Melayu? Melayu...... seharusnya mampu bersaing dengan yang terbaik. Melayu...... seharusnya mampu bertarung dengan yang paling kuat. Melayu...... mesti menjadi yang terhebat di pentas antarabangsa.

74.Justeru, saya sebagai Presiden UMNO...... tidak mahu..... menerima alasan bahawa anak Melayu masih lemah kesan penjajahan hampir lima kurun. Saya sebagai Presiden UMNO beserta rakan-rakan pimpinan dalam parti juga tidak rela...... melihat bangsa Melayu menjadi bangsa yang meminta-minta, kita tidak mahu...... melihat bangsa Melayu menjadi bangsa yang berpuas hati dengan momokan rezeki secupak tak kan jadi segantang.

75.Dengan tegas, saya ingin ingatkan semua bahawa, pertarungan hari ini adalah pertarungan minda dan kemahiran. Siapa yang berilmu, siapa yang menguasai maklumat, dialah kudrat yang mempengaruhi persekitaran. Oleh itu, janganlah kita mengambil jalan mudah dengan bersifat dogmatik dan berpuas hati dengan bentuk berbanding isinya.

Saudara dan Saudari sekalian,

76.Kepada semua pihak hendaklah menyedari, bukankah apa yang Malaysia capai selama lima puluh tiga tahun kemerdekaan adalah juga hasil usaha dan penerajuan bangsa Melayu? Lantas, kita menjadi lemas dan rimas dewasa ini, apabila kedengaran suara-suara sumbang yang cuba memperlecehkan pencapaian orang Melayu. Benar sekali, amat mudah bagi lidah tidak bertulang membuat nista. Mereka dengan suka-suka menuduh perkhidmatan awam sebagai lubuk ketidakcekapan.

77.Walhal, jika perkhidmatan awam negara tidak kompeten, sudah lama kita menjadi negara gagal, tidak mungkin pula akan berjaya berkembang sebegini dari negara pertanian berpendapatan rendah kepada sebuah negara perindustrian moden.

78.Terbukti lagi selama ini, kita telah berjaya tanpa perlu ada pengkalan tentera asing dibumi bertuah ini untuk memberi payung keselamatan. Kita juga berjaya..... tanpa perlu keabsahan sebagai negara bangsa yang merdeka dan berdaulat dipertikaikan. Kita juga telah berjaya.... bersama pelbagai kaum membina tanah air keramat ini.

79.Diperakui, kita ada kelemahan, namun kita tetap mampu pada setiap masa bangkit mengatasi cabaran kelemahan yang dihadapkan dengan kudrat, acuan dan cara kita sendiri tanpa bergantung kepada negara lain.

Saudara dan Saudari sekalian,

80.Mendepani segalanya, UMNO akan tetap menunaikan amanahnya untuk memartabatkan bangsa, agama dan negara. Kita melakukannya bukan sahaja semata-mata melalui kata puitis yang muluk-muluk bahkan dengan inisiatif, program dan dasar yang konkrit.

81.UMNO tidak sekali-kali akan membiarkan bangsa Melayu menjadi bangsa yang melukut ditepi gantang, bangsa yang menjadi dagang di negeri sendiri. Kita komited untuk melakukan bukan sahaja apa yang terbaik, tetapi apa yang betul demi untuk rumpun Melayu. Kita tidak mampu untuk tenggelam dalam keasyikan lampau. Nyatanya, kita bukan sahaja berhadapan dengan cabaran luar tetapi juga cabaran segelintir anak-anak bangsa yang nampaknya sanggup menggadai segala demi kuasa.

82.Sebagai pengajaran dari semua ini, orang UMNO tidak boleh hilang harapan atau bergundah gulana. Ajaran agama Islam juga sangat melarang kita berputus asa. Kita sebagai ahli parti dan orang UMNO tidak mampu untuk terumbang-ambing di kubang kecewa dalam kekalahan, malah kita juga tidak semudah-mudah nak membiarkan UMNO musnah.

83.Demi, membina masa depan, demi terus mendaya bangsa ini, kita harus melalui tiga fasa pemulihan. Fasa pertama dan terpenting adalah memperakui kelemahan dan masalah yang kita hadapi. Fasa kedua adalah untuk membuat muhasabah dan mencari penawar-penawar yang mustajab memperbaiki kekurangan-kekurangan itu. Fasa ketiga pula adalah memulakan gerak kerja. Apa yang penting, ketiga-tiga fasa ini wajib dilalui dengan penuh ketertiban. Jika tidak, rencana perubahan dan pembaharuan tidak akan berjaya.

Takde pun Dato Najib mahu ubah agenda Transformasi yang dirancang. Dia hanya memberi jaminan dan mahu senangkan hati orang Melayu.

Itu pun Omar Ong dah marah-marah. Adakah program Transformasi ini begitu pasti hingga kasi jaminan pun tak boleh? Adakah ingatan pada yang lepas langsung tidak boleh langsung? 

Nampak sah Transformasi yang ada rasionalnya mempunyai sentuhan Omar Ong dan orang Melayu diingatkan akan kegemilangan yang lepas hingga akan gagalkan agenda Transformasinya.

Kami percaya Dato najib masih sayangkan orang Melayu yang merupakan pengundi asas BN. Sikap Omar Ong itu hanya menunjukkan ada udang disebalik batu dalam program Transformasi yang sudah diatur dan diyakinkan Najib untuk setujui.

1 ulasan:

  1. SI AJIB GO NI MEMANG PM PENAKUT KAT CINA!!!
    TAK GITU SAMPAI SANGGUP BANTAI GENDANG CINA
    YANG ENTAH APA APA.AKU RINDU KAN KEMUNCULAN PM YANG MEWARISI GAYA TUN M MUNCUL KETIKA MANA KAUM MATA SEPET YAHUDI KAIFENG NI TAK BERANI ANGKAT MUKA .BILA AGAK NYA ?????

    BalasPadam