Sabtu, 14 Disember 2013

Cinabeng Cakap…Butoh Maknanya Lancau…!


Nak jadi apa negara ni..! Petronas ni milik siapa sebenarnya? banyak sangat isu Omar Ong yang disebutkan oleh rakyat selama ini sehingga kini terus didiamkan tanpa jawapan oleh pemimpin negara..! kenapa tiada jawapan? Apakah benar Petronas sudah menjadi hak milik cinabeng komunis?

Apakah Petronas sedang dirompak oleh cina komunis di siang hari?

Oii Melayu..! jangan jadi bangsat..! tak selamat hidup hingga ke anak cucu cicit..! 

Lu Fikir La Sendiri!!!

REEZAL Merican Naina Merican (kiri) berbual dengan isteri pengusaha stesen minyak Petronas Bertam Kios di hadapan papan tanda yang dikesan membelakangkan tulisan bahasa Malaysia di Kepala Batas, Pulau Pinang, semalam. - UTUSAN/OTHMAN YAHAYA

KEPALA BATAS 13 Dis. - Petronas diminta menurunkan segera papan tanda promosinya yang mengandungi lebih banyak tulisan berbahasa Cina berbanding bahasa Melayu di semua stesen petrol miliknya.

Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, kewujudan papan tanda sebegitu ternyata mencalar imej syarikat berkenaan yang diharap boleh memainkan peranan memperkasakan agenda bumiputera di negara ini.

"Sepatutnya syarikat berkenaan lebih mengutamakan penggunaan bahasa Melayu dalam iklan keluarannya berbanding penggunaan bahasa lain.

"Tindakan sebegini tidak wajar, tidak sesuai dan amat memalukan kerana melibatkan bukan soal bahasa atau linguistik semata-mata, sebaliknya soal bahasa kebangsaan yang berfungsi merentasi kepentingan kaum," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Reezal Merican yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang menyuarakan rasa tidak senangnya terhadap papan tanda tersebut semasa melakukan tinjauan di stesen minyak berkenaan.

Beliau berbuat demikian selepas dimaklumkan oleh kakitangan pusat khidmatnya semasa hadir melepaskan konvoi kemanusiaan membantu mangsa banjir di Kelantan dan Terengganu.

Menurut Reezal Merican, dia juga kesal kerana kewujudan papan tanda di stesen minyak milik syarikat itu di Bertam Kios di sini telah menjadi buah mulut orang ramai yang tidak bersetuju apabila mendapati perkataan bahasa Melayu hanya diletakkan di bawah perkataan bahasa Cina.

"Pihak pengurusan syarikat itu sepatutnya lebih peka dengan keadaan semasa kerana ini bukan musim perayaan kaum Cina untuk membolehkan mereka berbuat demikian.

"Malah, peratus penduduk keturunan Melayu yang ramai di daerah ini juga sepatutnya dijadikan kayu ukuran dalam menyediakan papan tanda berkenaan kerana mereka lebih mudah memahami apa yang hendak diiklankan jika dibuat dalam bahasa Melayu," katanya.

Beliau menambah, pihak berkuasa tempatan juga sepatutnya melakukan pemeriksaan serta mengambil tindakan menurunkan papan tanda berkenaan jika didapati menyalahi Undang-undang Kecil Iklan (Wilayah Persekutuan) 1982 seperti mana terkandung dalam Akta Kerajaan Tempatan 1976.

2 ulasan:

  1. Bukan saja di bertam tapi di merata2 stesyen petronas ada iklan ini.

    BalasPadam
  2. butuh hang...ketua2 umno dok hisap butuh cinabeng hg tak mau ckp? hg pi isap butuh hg sendiri..

    BalasPadam