Ahad, 23 November 2014

Nilai Si Miskin Hanya 3 Sen Ajer..!!!


Ketiga tiga punahsihat diatas ni semua sudah terbukti pernah membuat keputusan yang menyenakkan pemikiran dan perut rakyat..! Kini, mereka membuat keputusan lagi..!

3 ekor ni dengar tak nasihat..!

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat subsidi petrol RON95 dan diesel tidak seharusnya dihapuskan serta merta tetapi dilakukan secara beransur-ansur supaya tidak membebankan rakyat.
"Secara umumnya saya bersetuju dengan pengurangan subsidi namun itu hanya pendapat saya sahaja, bagaimanapun penghapusan (subsidi) perlu mengambil masa, apa pun yang kita buat perlu langkah demi langkah," katanya kepada pemberita di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, Sabtu.
Dr Mahathir berkata demikian ketika diminta mengulas pengumuman Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hasan Malek pada Jumaat mengenai penetapan harga runcit untuk kedua-dua jenis bahan bakar tersebut mengikut kaedah pengapungan terkawal mulai 1 Dis ini.
Mulai tarikh itu, subsidi bagi petrol RON95 serta diesel akan dihapuskan memandangkan harga kedua-dua bahan bakar tersebut di pasaran dunia lebih rendah berbanding harga di pam.
Terdahulu, Dr Mahathir dianugerahi Ijazah Kehormat Doktor Falsafah dalam Kepimpinan Strategik oleh Universiti MAHSA yang disampaikan Canselornya Tun Zaki Tun Azmi sempena majlis konvensyen ke-11 universiti itu.
Hati hati...jangan sampai rakyat berbunyi yang kaya disayangi, yang miskin terus dibenci..!
Sebab?
Harga petrol RON95 mungkin tiga sen lebih murah pada RM2.27 seliter bermula 1 Dis, sekiranya harga purata minyak mentah dunia berada sekitar US$80 setong sepanjang November (US$1=RM3.35).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata, pengguna boleh mengharapkan harga bahan api yang lebih murah memandangkan penurunan harga minyak mentah dunia sekarang dijangka berterusan sehingga dua tahun lagi.

"Tetapi sekiranya harga minyak dunia meningkat semula, sistem pengapungan terkawal akan turut mengikut," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat dengan 50 pelajar animasi di bawah program 'Peneraju Skil Iltizam' di sini, hari ini.
Untuk yang kaya turun 30sen, untuk marhaein turun cuma 3sen ajer..! Itu pun musim turun..! kalau minyak naik maknanya harga pun akan naik ler..! 
Itu sebab Tun M kata berperingkat peringkat..! jangan semberono..! kaji kesannya..! kesan jangka pendek dan kesan jangka panjang..! jangan sampai keputusan kerajaan sentiasa dipertikaikan..! 
Akai ada kaa..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

10 ulasan:

  1. Honestly... pengumuman kerajaan tersebut sungguh diluar dugaan.... tapi bila memikirkan yang mengumumkan tu berupa menteri yang sering dipertikai dan di jadikan bahan lawak jenaka, maka kita kena tunggu sehingga lepas 1 dec... tentu ada pengumuman lain atau penarikan balik pengumuman.... kalau dikalangan cina2 korporat, Hassan malik ni hanya layak sebagai pembancuh teh untuk mesyuarat tokey2 cina (barangkali)... sepertimana juga bos nya.

    BalasPadam
  2. Hasan malik ni tkr laa dgn org lain yg laei berwibawa...dio ni buek malu org kolo pilah joo...tah apo bondo ehh...monjilek rosmah tau laa deh....sotakat kojo nk mantau hargo brg tok batin langkap bulih buek...

    BalasPadam
  3. Lawak2 politik pemimpin badut umno

    "Kalau minyak mahal tukar pakai air murah",-hassan malik

    "Ia bukan penghapusan subsidi,ia cuma menolak ketirisan subsidi bersaintifik",(orang kampung ooooooooo)-ahmad maslan

    "Rakyat jangan tumpukan pasal harga minyak,rakyat kena ingat sejarah datuk saya sebagai pengasas umno",-hishamuddin tun HusSEIN

    "Walaupun minyak naik,harap rakyat tidak melupai jasa saya berhubung terus dengan ketua pemberontak borodai jangan dilupakan",-najib razak

    BalasPadam
  4. MENJELANG PAU 2014 NAJIB AND THE GANG PAKAT ANGGUK KEPALA SETUJU BELAKA.. KALAU BUAT KERAS KEPALA MESTI MASAK KENA HENTAM DALAM PAU NANTI.. SEMUA WAYANG PAU 2014..SELAMAT MENONTON ..

    BalasPadam
  5. Aku fikir, untuk jatuhkan najib modalnya 3 sen je. Bijak sungguh si punahsihat tu buat kerja. Dalam PAU, perwakilan jgn lupa sebut pasal 3 sen tu....

    BalasPadam
  6. Apalah UMNO sekarang banyak Menteri2 bodoh yg berlagak pandai.

    Orang bodoh yg cuba menunjukkan kebodohan kpd Rakyat Yg Lebih Bijak.

    KjJ, Ku Nan, Ahmad Maslan, Idris Jala, Hasan Malek kalau bukan nasib baik jawatan Mentri dah lama kena ludah dgn kahak hijau..

    Wahai UMNO gantilah menteri2 ini buat malu aja.

    BalasPadam
  7. Kalau ikutkan sejarah, UMNO memang memerlukan Menteri menteri yang pandai mengampu dan ketua yang membuat pemilihan pun memang duka di AMPU juga...Macam NAJIB akan lebih bergumbira jika pengampu yang dilantiknya MENGAMPU bini dia dengan berlebih lebihan....Peranan Bini dia melebihi dari peranan Menteri...APA CITA.

    BalasPadam
  8. Kalau Rosmah benar benar berminat untuk berpolitik...jadilah WAN JIJAH,,,,masuk bertanding...kalau menang tentu tentu NAJIB akan lantik menjadi Menteri dan masa tu boleh lah nak round satu dunia, jaja lambang Malaysia...barulah orang tak mengata, sebab kedudukan awak dah jadi Menteri...ini tidak...siap boleh jadi wakil Negara lagi ke luar Negara...Sedarlah, kedudukan awak tu hanya sebagai bini yang menumpang TUAH laki saja....

    BalasPadam
  9. 2018 benarkan Rosmah bertanding Parlimen.

    Aku yakin undi tak sampai 100.

    Jgn buat malu, bjni buat cara bini. Jgn Overshadowed you punya suami.

    BalasPadam
  10. bila ahli koperat menjadi menteri-hanya untung-rugi yg difikirkank-bila syarikat utiliti negara diswastakan atas alasan membaiki perkhimatan dan mengurangkan beban kerajaan tapi akhirnya untung-rugi pemegang saham menjadi keutaman-kini rakyat rakyat terpaksa menanggung untuk mencapai status untung ratusan juta-kini kerajaan pun sedang berniaga dengan rakyat-kini tiada lagi berkhimat untuk rakyat tapi rakyat terpaksa berkhimat pada peminpin-rumah baglo besar-kereta 4-5-6biji-rantai emas berlian memberat dileher-saham merata-rata----rakyat mengikat perut jurang antara dua darjat kini semakin melebar.....

    BalasPadam