Sabtu, 17 November 2018

Saman Menyaman Membawa Bencana..!


Orang kata hubungan terlarang ni takkan kemana sudahnya..! lebih lagi hubungan sesama perompak dan pencuri..! Memang takkkan boleh menjadi..! 

Dulu bukan main cium mulut.! sekarang? 

Pengarah syarikat Carpet Raya Sdn Bhd, J.R. Deepak Jaikishan memfailkan saman terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri serta seorang lagi kerana mendakwa pasangan suami isteri itu bertanggungjawab membayar cukai hasil dikenakan ke atas syarikatnya ketika ahli perniagaan itu menjadi ejen dan proksi kepada mereka.

Kesemua plaintif -- Deepak, Carpet Raya Sdn Bhd dan adiknya, J. Rajesh, yang juga pengarah syarikat berkenaan memfailkan saman itu pada Khamis menerusi Tetuan David Gurupatham  and  Koay dengan menamakan pasangan suami isteri tersebut dan Anggota Parlimen Baling Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim, sebagai defendan.

Dalam pernyataan tuntutan, Deepak mendakwa antara 2004 hingga 2010, beliau dan syarikat itu telah bertindak sebagai ejen dan proksi kepada Najib dan Rosmah di dalam transaksi penjualan dan pembelian tanah serta perniagaan di bawah arahan pasangan suami isteri berkenaan yang transaksi tersebut memberi manfaat dan keuntungan kepada Najib dan Rosmah.

Dakwa Deepak, defendan ketiga (Abdul Azeez) pula telah menjadi ejen kepada Najib dan Rosmah bagi melaksanakan transaksi berkenaan dan menjadi orang perantaraan antara pasangan suami isteri itu dengan plaintif kedua iaitu Carpet Raya.

Namun, Deepak mendakwa, akibat daripada transaksi berkenaan, pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah menghantar surat bertarikh 2 Mac 2018 kepadanya supaya menyelesaikan tunggakan cukai syarikat Carpet Raya dan cukai individunya berjumlah lebih RM6 juta, tidak termasuk kenaikan cukai penalti dan faedah.

Plaintif mendakwa mereka juga dikehendaki membayar tunggakan cukai itu secara ansuran selama 24 bulan bermula Januari 2018 sehingga Disember 2019 selaras dengan keputusan yang diberi oleh Kementerian Kewangan melalui surat bertarikh 21 Sept 2017.



Dakwa Deepak, perkara itu berlaku selepas hubungan antara beliau dengan pasangan suami isteri itu menjadi tegang sekitar tahun 2012 berikutan kengganannya untuk mengikut arahan Najib dan Rosmah dalam satu kes saman sivil membabitkan penyiasat persendirian, 

P. Balasubramaniam dan Abdul Azeez juga mempunyai pengetahuan mengenai perkara berkenaan.

Kesemua plaintif mendakwa Najib dan Rosmah juga mengarahkan tindakan guaman diambil oleh LHDN terhadap syarikat Carpet Raya dan satu Petisyen Penggulungan difailkan terhadap syarikat itu pada 22 Mac 2017 oleh LHDN dan petisyen berkenaan telah disiarkan di dalam surat khabar.

Plaintif mendakwa akibat petisyen penggulungan itu, perniagaan dan reputasi kesemua plaintif terjejas dan Deepak turut dilarang keluar negeri selain mendakwa kemudahan urusan perniagaan mereka telah ditarik balik oleh Maybank dan kontrak syarikat itu bersama IKEA telah dibatalkan.

Sehubungan itu, kesemua plaintif menuntut pengisytiharan mahkamah bahawa Najib dan Rosmah adalah pihak bertanggungjawab untuk membayar tunggakan cukai yang dikenakan terhadap syarikat berkenaan.

Turut dituntut ganti rugi berjumlah RM500,000 yang telah dibayar kepada Maybank, ganti rugi berjumlah RM47 juta untuk ketidakupayaan syarikat itu dalam memenuhi kewajipan kontrak dan jualan, ganti rugi RM74 juta untuk pembatalan kontrak syarikat berkenaan bersama IKEA, ganti rugi berjumlah RM200 juta atas dakwaan memfitnah dan ganti rugi RM37 juta akibat kerugian disebabkan salah laku oleh Najib.

Plaintif juga menuntut ganti rugi teruk dan teladan berjumlah RM100 juta. - Bernama


Gila apa puak ni sampai tuntutan saman beratus juta? atau memang puak ni tahu bahawa mereka memang mempunyai hasil rompakan yang lebih dari itu? 

Ko orang nak bawak mati ker duit tu semua..! Nak buat apa? nak rasuah malaikat? Ko ingat malaikat tu macam macai ko jugak ke???

Lu Fikir La Sendiri!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan