Isnin, 2 November 2015

BR1M Kan Ada..!


Nampaknya makin rabak la poket rakyat macam ni..! Pengapungan harga minyak..! kenaikan harga barang..! tol dan yang sewaktu dengannya terus menerus menjerut leher rakyat..! Kini dilaporkan...

Kenaikan kadar tambang perkhidmatan komuter Keretapi Tanah Melayu (KTMB) yang dijangka akan diumumkan esok tidak dapat dielakkan memandangkan KTM perlu meningkatkan kekerapan perkhidmatan itu, kata pengerusinya, Datuk Ir Nawawi Ahmad, hari ini.
Katanya kekerapan perkhidmatan komuter itu dicadangkan untuk ditingkatkan kepada 7.5 minit setiap satu berbanding dengan di antara 15 dan 30 minit sekarang dan pelaksanaan rancangan ini akan melibatkan peningkatan kos.
"Selain itu kos-kos seperti gaji, elektrik, senggaraan dan lain-lain lagi meningkat setiap tahun dan harga tiket pula tidak pernah naik sejak beberapa tahun sudah," katanya ketika diminta mengulas satu laporan atas talian sebuah akhbar hari ini berhubung kenaikan tambang perkhidmatan itu.
Laporan berkenaan turut menyebut kadar baharu tambang perkhidmatan itu dijangkakan sebanyak 15 sen sekilometer berkuatkuasa 2 Disember ini berbanding kadar sekarang 11 sen sekilometer.
Bagaimanapun, Nawawi yang juga anggota Parlimen Langkawi, enggan mengesahkan kadar baharu yang disebut akhbar berkenaan dan berkata perkara itu akan diumumkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) esok. – Bernama.
Rakyat di Lembah Klang la yang paling terasa kesannya..! duit RM100 untuk anak anak sekolah pun dah tak dapat kerana suami isteri bekerja pendapatan lebih RM3000..!
Campur kedua dua orang bekerja gaji adalah sekitar 4-5 ribu..! duduk di Lembah Klang dan di bandar bandar besar dengan pendapatan sebesar itu pasti akan 'habis' duit sebelum bulan habis..!
Tapi apa ada kesah..! sebab kata Najib...BR1M kan ada..!!!
Ko ada???
Lu Fikir La Sendiri!!!

32 ulasan:

  1. ada ka cadang lebih baik... minta blogger ni bagi... nak tau juga kut2 ada idea bergeliga... selain tahu nak hentam kutuk dan kondem org shj???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini blog pembangkang. Paymasternya adalah dr parti 6hahanam.

      Padam
    2. Cadangan yang paling BERNAS adalah Najib perlu MELETAK JAWATAN dan berhadapan dengan pendakwaan di mahkamah atas salah laku yang dia buat selama ini.

      Selagi Najib di puncak kuasa, selagi itulah khazanah negara akan dipelingkupkan untuk kehidupan mewah Najib sekeluarga sambil menabur wang ringgit kepada kuncu dan macai ibarat menabur dedak kepada ayam dan itik demi mengekalkan kedudukan.

      Lepas tu penggantinya perlu siasat dan ambil tindakan pemulihan untuk menyelamatkan negara dari kehancuran.

      Sedarlah semua.

      Salam Perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. Sebenarnya cadangan saya agar rakyat semua buat apa yang najib buat....kalau pandai "rompak" duit jabatan atau syarikat in the of 1MDB.....terima "derma" seperti najib dengan RM2.6 bil.....

      Dengan ini, tol naik ke, harga minyak naik ke, hargabarangan naik ke, harga tiket bas dan komuter naik ke.....NP PROBLEM.....NO PROBLEM....

      I PROPOSE WE START TO ACT CORRUPTLY....KALAU NAJIB BOLEH BUAT MENGAPA KITA TAK BOLEH

      Padam
    4. Persoalan....

      "ada ka cadang lebih baik... minta blogger ni bagi..."

      Jawapan yang baik dan sudah pasti menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat....

      "Cadangan yang paling BERNAS adalah Najib perlu MELETAK JAWATAN dan berhadapan dengan pendakwaan di mahkamah atas salah laku yang dia buat selama ini. "

      Nah sekarang chai2 ternakan semua....bukan kah jawapan ini amat baik?

      Padam
    5. Ada.

      Aku cadang rakyat buat solat hajat setiap hari di rumah masing2.

      Mohon Allah bagi petunjuk kpd Najib supay berundur drpd jawatan.

      Padam
  2. Ni macam cerita tol jugalah. Bila kekerapan bertambah, jumlah penumpang yang naik pun meningkat. Kutipan pun naik. Pendapatan tentu makin banyak. Tak cumupkah untuk tampung kenaikan kos?. Kalau tak viable kenapa nak buat. Ni jurutera tak belajar bisnes agaknya. Pengiraan mudah macam tu pun gagal,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab itulah Najib buat lebuhraya tanpa tol di Sarawak dan Sabah, nanti bila nak diselenggara, kos tinggi, maka akan berlubang sana sinilah lebuhraya Pan Borneo itu.

      Padam
    2. Memula jer takder tol.. nak menang pilihanraya negeri.. lepas setahun tu kang macam macam la alasan mak nenek diberi utk adekan tol...

      Padam
    3. 11 tahun x naik bermakna ktmb mmpu absorb kos dan madih mnjna uttung, tp jgn dilupa tahun ni ada gst, letrik dia kena gst, consultant dll pun ada gst...

      Padam
  3. parking rm4.25, kalu tambang naik 35% dari bangi ke kl sentral jadi rm4.70 (9.40 return), lrt rm3.20 return total RM16.85, kalu drive minyak dan tol tak sampai rm15kot, saya entitle dpt parking free di office so elok drive dari naik public transport...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidakkah kerajaan PKR sepatutnya tolongan selesaikan sebahagian daripada permasalahan kos pengangkutan ini?

      Padam
    2. Kerajaan pkr selangor bg bas free, masuk berita tv3 td...tapi malang ada ahli dun dr umno duk bangkang, katanya sebab nak pancing undi...hahahah bangang amat ini umno

      Padam
  4. Ini lah padah nya bila ber PM kan orang yg tak pernah merasai kesusahan rakyat.Lahir aja dah hidup dalam kemewahan.Duduk dan belajar di luar negara.Sedikit sebanyak mempengaruhi pemikiran nya .Mendaki tangga politik dari bawah sampai keatas hampir semua dia di beri laluan secara percuma,pasal dia anak bekas PM yg banyak berjasa.Akibat nya kita rakyat dipermainkan nya .Jasa ayahanda nya dan PM PM yg lain yang begitu banyak diranapkan nya dalam sekelip mata

    BalasPadam
  5. Semua naik....ni lah punca jenayah berleluasa. Business tutup dan buang pekerja. Ada juga pekerja tak dibayar gaji. Aku pernah naik ktm...70% yg naik ktm ialah warga asing. Bau ketiak tak boleh cerita. Kalau dah semua kos naik dan warga asing ni balik negara sendiri, takpe. Masalah mereka ni pilih jalan senang...merompak dan menyamun. Sekarang ni pun dah berjuta. Zahid nak bawa masuk lg 1.5 juta. Rakyat jadi mangsa memanjang.

    BalasPadam
  6. apalah nasib bagi keluarga yang berpendapatan melebihi RM3000.00 .....BR1M tak layak la nie 2016 bantuan RM100 untu anak-anak sekolah dah kena cantas...... begini le nasib rakyat MALAYSIA la nie...... yang jerung makin besar nganga dengan luas seluasnya.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan risau...mohd najib dh ckp..dia boleh rasa denyut nadi rakyat..kesian yg bijak pandai dlm kerajaan dh kena cantas..yg tinggal org2 tolol lagi bangang..nk undi rakyat..masa yg sama kita tekan rakyat..aduhh...

      Padam
    2. Berita yg dah lepas.

      GST dah berjaya peras duit rakyat.
      Bukan main kembang bontot Najib.
      Beberapa % utk bayar BR1M.


      Tol dah naik, bbrapa % adalah utk BR1M.

      Berita mendatang.

      Kos bahan binaan akan naik 20%. Harga rumah pasti naik, Insuran, kos guaman etc, masuk juga GST kat situ.

      Insuran kenderaan akan naik, terutama brg2 ganti import, kereta import...nilai ringgit merudum jadi alasan. Jangan lupa bayar GST.

      Subsidi beras akan ditarik, nak buat rasionalisasi la, entah apa ke jadah.
      Kata Semail, takkan rakyat nak makan beras hancur lebih 15%?
      Tak tau pulak, begitu prihatinnya kerajaan semenjak dua menjak, lepas Bajet Wow 2016 ni.

      Eletrik percuma mungkin akan ditarik balik sbb kosnya 150 juta setahun.

      Minyak masak pun akan naik.
      Tiket komuter, mmg dah confirm naik.

      Cuma.
      Aku nak dengar la jugak, bila gamaknya 1MDB yg asyik ceritanya berbilion2 ni akan dapat bantu rakyat.

      Rakyat dah tolong regim Najib yg lemas melalui GST, agak2nya 1MDB boleh tak jadi pelampung utk sokong ekonomi negara.

      Kalau tak boleh, Najib n the gang, jangan nak sembang kencang lagi.

      Korang boleh sapu bontot, suruh idola korang letak jawatan sebelum negara ni betul2 melingkup.

      Padam
    3. Korang sendiri kata bantuan ini 'rasuah' tapi korang juga tak nak jumlah golongan sasar dikurangkan. Kenapa hipokrit?

      Padam
    4. Bukan kita minta kurangkan.
      Regim Najib yg kurangkan.

      Cerita pongpang2, duit tak ada. Cuma harap duit cukai2 dan GST.

      Dulu bantuan persekolahan tak berpandu kpd gaji pun.

      Yg buat bajet tu kita ke dia?

      Padam
    5. Semua ini adalah politik longkang: beri salah; nak batal secara beransur-ansur pun salah juga. Poyo.

      Padam
    6. Tajuknya tentang kenaikan tambang ktm komuter. Apa yang beri, apa yang kurang beransur2nya. Siapa yang longkang, siapa yang poyo.

      Padam
    7. 4:44,

      ko tu ketinggalan bas, sebab tu terlopong

      Padam
    8. Berasiam.
      Mmg tajuknya kenaikkan tiket komuter.
      Tapi perbincangan dah meluas ke pelbagai bidang.


      Apa maksudnya?
      Pendapat aku, ini reaksi kegelisahan, keluhan dan kemarahan rakyat.

      Kenapa berlaku bermacam2 kenaikkan sekarang ni?

      Regim Najib mengulas, ekonomi Malaysia berkembang 3%.
      GST dianggap berjaya dan jadi penyelamat utk bajet 2016.

      Dulu kata lepas GST, harga barangan/perkhidmatan akan turun.

      Realitinya?

      Padam
    9. Realitinya adalah Najib dan kuncu-kuncu hanya mengauta dan mengkelentong rakyat Malaysia hidup-hidup seperti Najib mengauta dan mengkelentong ahli-ahli UMNO kononnya USD 700 juta a.k.a. RM 2.63 bilion dalam akaun peribadi yang Najib fitnah kata derma kepada UMNO kerana Najib nak lepaskan diri dari perbuatan jenayah pengubahan wang haramnya itu.

      Ahli-ahli UMNO sekalian, sampai begitu sekali perangai Presiden UMNO, diangkat menjadi Presiden, tetapi mengkhianati parti, sanggup fitnah parti kerana nak larikan diri dari pendakwaan jenayah, sanggup biarkan parti mendapat nama busuk asalkan dapat larikan diri pendakwaan terhadap jenayah yang dilakukannya itu.

      Wahai ahli-ahli UMNO sekalian, apakah semuanya masih tidur diulit dengan retorik palsu yang dicanang oleh Najib di pentas ceramah? Bangkitlah semua, sedarkan diri dan minda, buat perhimpunan di hadapan pejabat bahagian masing-masing, bawa sepanduk, bawa kain rentang, desak Najib supaya letak jawatan atau dipecat dari parti jika enggan letak jawatan.

      Ahli UMNO perlu sedar bahawa jika mereka terus membiarkan Najib bermaharajalela melingkupkan negara ini,maka rakyat akan lihat ahli UMNO bersubahat dan suka dengan perbuatan Najib itu, maka maruah UMNO akan hancur, imej Barisan Nasional akan merudum, sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional akan menjunam dengan dahsyatnya.

      Ahli UMNO sekalian, buatlah pilihan, apakah mahu menjulang Najib dengan penuh rasa bangga walaupun Najib mengkhianati parti sendiri atau mahu menyelamatkan parti dan mengheret Najib ke muka pengadilan sebagai balasan atas pengkhianatannya terhadap parti dan negara selama ini.

      Buatlah pilihan, anda mampu untuk buat pemulihan jika berhasrat untuk pulihkan UMNO, tapi kalau nak terus membiarkan parti lingkup kerana syok mendengar retorik pembohong Najib di pentas ceramah itu, teruskan, kelak parti hancur semoga yang menjulang Najib itu akan berpakat ramai-ramai buat kenduri tujuh hari tujuh malam merayakan kehancuran parti sendiri kerana korang yang menyebabkannya, korang yang tak ambil tindakan.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    10. 4:56,

      Reaksi kegelisahan AMAT ketara bukan seperti ko sebutkan tetapi lebih kepada kegelisahan yang dibuat buat yakni kegelisahan yang berunsur bipartisan semata2.

      Padam
    11. AB,

      Sudah lama khalid MB diturunkan namun sampai kini tidak ada apa apa dakwaan. Tidakkah ini menunjukkan semua dakwaan yang dilontarkan terhadap khalid hanyalah helah semata2?

      Majoriti ahli nampak helah berkenaan namun tidak dapat berbuat apa apa. Kalau taktik sama digunakan selepas itu apakah ia akan mendapat sambutan? Belum tentu!

      Padam
  7. Selagi Najib ada kat kerusi PM selagi tu la ekonomi Msia akan nam jahanam....pelabur asing dh x masuk dh....CEO Msia sendiri kaki penyamun duit rakyat sendiri,..sbb tu pasaran saham kering, ringgit merosot...dia dh x bole buat loan....makin defisit la nnti...duit mana lagi kalu x duit rakyat...memang bangsat org itu

    BalasPadam
    Balasan
    1. dulu masa madey merintah macam tu jugak bunyinya.....

      Padam
    2. kah..kah..kah.. macai PR n Pariah sudah habis modal ke..
      ayat2 lembik gini je ke nk pakai utk jatuhkan najib.. habis tu pelaboran pelacor dan rumah urut di Selangor tu hasil berbillion krjn PR tu satu yg dibanggakan kah??

      Pariah combined RBA haram PR.. rakyat dah meluat!!

      Padam
  8. Blogger PARIAH MAdet dan Lanun Johor.. aku nak tanye kau siapa yang design KTM dr sebuah badan bawah keranjaan di tukar kepada company buat untung atas rakyat?

    Ini zaman PARIAH madet atau zaman pak Lah?

    Yang aku ingat PARIAH MADET punye tamak nak buat bisnes, TAIK atau NAJIS kumbahan pun dia boleh jadikan ASET untuk bikin duit atas kepala rakyat...

    kau tanya PARIAH MADET.. kenapa dia sanggup wujudkan IWK yg terang2 memeras wang rakyat..sedangkan itu tanggung jawab PBT masing2..melalui cukai pintu..

    Cukup kotor busuk hati PARIAH MADET sebusuk himpunan NAJIS dlm kolam kumbahan IWK!


    PARIAH MADET dan macai harus BERTAUBAT!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. 954.. lenkali kalo menyapu pakai la face mask..kan da tersodot abuk PENYAPU!!.. bodoh masih bole di ajar.. ngko ni da tahap benak!!.. pegang jer lar PENYAPU tu..

      Padam