Selasa, 3 November 2015

Sejauhmana Debat Menyelesaikan Masaalah..!


Beriya iya juak juak Najib memperkatakan isu debat..! Menteri pun dah sebok menyusun kamera untuk mempastikan debat akan berlaku dan berjaya dipancarkan ke sluruh pelusuk negara malah dunia kalau boleh..!

Phua jangan hilang telur..! Setelah Arul menerima cabaran maka laksanakanlah janji kamu..! Turun ke gelanggang sebagai anak jantan..! Setidak tidaknya Arul membuktikan bahawa telur dia bukan setengah masak..! Telur mereka berdua benar benar masak..!

Soalnya apakah dengan debat tersebut isu akan selesai? apakah dengan debat tersebut hutang 42 bilion akan terbayar? apakah dengan debat tersebut tanah kepunyaan negara kekal menjadi milik rakyat jelata? Apakah dengan debat tersebut segala salah laku dapat diatasi? Apakah dengan debat tersebut segala keraguan yang tidak terjawab akan menghalalkan segala tindakan yang telah pun terjadi?

Apakah dengan debat tersebut UMNO menjadi lebih kuat? Apakah dengan debat tersebut penerimaan rakyat terhadap kerajaan dapat dipertingkat?

Hakikatnya...

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang seharusnya didakwa kerana mensabotaj sistem perbankan dan kewangan negara, bukannya pemberi maklumat Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan peguamnya Matthias Chang, kata Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.
Beliau berkata, mereka yang menubuhkan dana pelaburan negara yang sarat hutang, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan pengurusannya, adalah pihak yang mensabotaj negara ini, yang sebelum ini mempunyai pengurusan kewangan dan sistem perbankan yang baik.
"Mereka orangnya yang harus didakwa di mahkamah kerana mensabotaj sistem kewangan dan perbankan Malaysia. Memandangkan Najib yang mewujudkan 1MDB, meminjam RM42 bilion dan melabur wang dan menghilangkannya, Najib juga harus didakwa dengan sabotaj," kata beliau dalam blognya hari ini.
"Selain itu, semua orang, sejak awal penubuhan 1MDB hingga kepada pinjaman itu, kepada pemberita akhbar dan laporan kepada polis, semuanya harus didakwa mensabotaj sistem kewangan dan perbankan Malaysia."
Najib juga ialah menteri kewangan dan pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB.
Khairuddin dan Chang didakwa bulan lalu kerana dikatakan cuba mensabotaj ekonomi Malaysia dan sistem kewangan dan perbankan negara.
Khairuddin, bekas naib pengerusi Umno Bahagian Batu Kawan dituduh mensabotaj negara selepas membuat laporan kepada penyiasat di Hong Kong, Switzerland, Perancis dan United Kingdom berhubung skandal 1MDB.
Chang adalah peguamnya.
Kedua-dua mereka didakwa mengikut Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan membawa hukuman penjara sehingga 15 tahun.
Dr Mahathir berkata, beliau keliru dengan pertuduhan terhadap Khairuddin dan Chang yang juga merupakan bekas pembantu politiknya, kerana mereka membuat laporan terhadap 1MDB lama selepas laporan berita diterbitkan berkenaan dakwaan salah urus dana pelaburan negara itu.
"Tetapi laporan akhbar asing itu, mengenai penipuan dalam pelaburan 1MDB, diterbitkan lama sebelum Khairuddin membuat laporan.
"Laporan-laporan berita ini bukan laporan biasa tetapi penerangan yang sangat terperinci mengenai apa dan siapa yang terlibat. Mereka melaporkan apa yang diketahui umum ke seluruh dunia.
"Mengapa laporan-laporan akhbar itu tidak disangkal dengan sepuasnya oleh 1MDB atau Kementerian Kewangan memandangkan gambaran yang diberikan mengenai dakwaan penyalahgunaan sistem kewangan dan perbankan Malaysia boleh akhirnya mengakibatkan kehilangan keyakinan terhadap suasana politik dan ekonomi serta kewangan Malaysia juga?" dia bertanya.
Bekas perdana menteri itu, yang dulunya penyokong Najib tetapi kini beralih arah, berkata tidak akan ada laporan akhbar atau aduan polis jika tiada 1MDB dan hutang RM42 bilion yang dikumpulnya dalam masa 6 tahun beroperasi. 
"1MDB mungkin menjual tanah yang dibelinya pada RM60 sekaki persegi daripada kerajaan pada kadar 5,000% lebih dari harga pembelian dan membayar balik pinjaman itu.
"Tetapi hakikatnya, jika 1MDB tidak diwujudkan, sejumlah besar wang pinjaman tidak akan hilang. Oleh itu, 1MDB dan mereka yang bertanggungjawab masih perlu didakwa kerana penyalahgunaan sistem perbankan dan kewangan, pembayaran balik pinjaman, walau apa pun," katanya. 
Teringat yang Najib pun tak suka debat kan..!
Kan?
Lu Fikir La Sendiri!!!

25 ulasan:

  1. Soalnya...debat bukan budaya kita...tu kata mohd najib..bila baca blog prepaid kata tony pua hilang telo..tony pua penakut..bla..bla..bla..

    BalasPadam
  2. Sudah, tak boleh berhibur dgn drama 1mdb. Pandikar pula dah ugut, mmmmmm selamatlah arul abdullah utk sementera waktu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Inilah masalah geng Tun M bodoh undang2...Baca la apa speaker kata...Fahami undang2...Engkorang ni tak boleh ke taat pada undang2 tahu nak lawan ja kerjanya...

      Rakyat pa engkorang ni ya...? Aku rasa korang duduk kat hutan je la...PAC ni bukan kedai kopi tau,,,fahamlah sikit apa itu PAC...

      Padam
    2. aanon 1022 ptg
      ioooo.....kalu rakkyat marhaen di suruh ikot undang....yg pmbuat undang2 xpyh ikot laa yerr... bebas buatt ape yg dowwg ske...cmtue kew... sooohai pnye olang...lu kamlan lancau najib ke

      Padam
  3. Setiap masa kita berdebat tapi masalah tak selesai juga. Jika hutang habis dibayar selepas aset habis dijual pun masalah masih belum selesai. Nak selesai masalah, yang salah perlu menyisihkan diri. Kalau tidak mahu menyisihkan diri, mereka perlu disisihkan. BNM telahpun selesai menyiasat dan telah memberikan cadangan tindakan yang sepatutnya diambil terhadap pihak yang melanggar undang2 yang mereka selia. Malangnya pihak kerajaan sendiri tidak mahu menerimapakai cadangan BNM sebagai pengawal selia perbankan dan kewangan negara. SPRM juga telah menjalankan siasatan terhadap SRC dan kaitan RM42 juta yang disalurkan ke akaun Najib di Ambank. Tidak perlu diulang2 tetapi seluruh dunia menjadi saksi apa yang berlaku selepas itu. Laporan interim Audit Negara pun dirahsiakan. Sudah hampir pasti laporan penuhnya yang dijangka disiapkan hujung tahun ini juga bakal menerima nasib serupa. Sekarang PAC ditonjolkan sebagai agensi tunggal yang kononnya menjalankan siasatan ke atas 1MDB. Bila anggota PAC nak betdebat, segala syarat diletakkan. Matlamatnya satu iaitu untuk mengeluarkan pendebat dari siasatan PAC. Jika Tony digantikan pun, Arul juga dikatakan hilang kelayakan untuk memberi keterangan kepada PAC. Dua2 kena tukarlah. Elok letak Najib vs Mahathir terus lagi baiklah, mungkin separuh masalah boleh selesai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. anak tahailand...

      .isu 1MDB bukan berakhir dgn kegagalan...Engkorang je buat sial dan fitnah,,,engkorang lupa asset yg dibeli...Sabar je la...Rakyat bukan bodoh selama2nya.....


      Petronas ketika mulakan perniagaan juga bertatih sebelum menjadi gergasi...Ingat ya 1MDB bakal melonjak insyallah dalam masa 2 tahun apabila asset mula menjana pendapatan...Alahai kau ingat 1MDB hutang kereta dan rumah mewah ya...pastu makan kat hotel berlebih2 sampai membazir ..pkai hp sampai 2 biji la ya ...Alahai...

      Padam
    2. Enam tahun buat hutang. Minta enam bulan untuk selesai hutang. Beli aset tenaga 18 bilion. Nak jual 15 bilion. Banyak untung tu. Tanah dapat pada harga rendah, untuk dibangunkan tapi terpaksa dijual untuk bayar hutang. Memang untung besar. Petronas dulu bertatih, 1MDB terus melompat. Dah ada Petronas sebagai gergasi oil&gas, gatal buat jv dengan petro saudi. Sorok laporan interim Audit Negara. Kalau ikut janji dedah mahu terlondeh. Kata dulu tak libatkan duit negara tapi sibuk suruh PAC siasat. Senang kaberrap. Enam tahun tak boleh untung malahan rugi dengan hutang merata, ada hati kata 2-3 tahun lagi untung berbukit2. Mimpi dan angan2.

      Padam
    3. Habis kau ingat Petronas masa mula2 niaga tak hutang la ya...

      Kau ingat lebih raya Plus dah habis hutang la ya?

      Kau ingat perwaja yg melingkup dah tak da hutang la ya?

      Sudah la engkorang ni semua bingai....Bila sebut asset bodoh semacam....Kau ingat Asset yg ada pada 1MDB 1rm12.50 sen ya...


      Macam ni la ...dengan geng Tun M tak payah sembang panjang...tunggu 2 tahun bila Asset menjana keuntungan baru senyap...


      Jangan lupa ya perwaja lingkup..MAS lingkup ....syarikat mirzan bailout...

      Jadi minta tolong jgn samakan syarikat kerajaan 1MDB dengan anak Mahathir yg lingkup tahun 1999.

      Padam
    4. Ikut jelah skrip standard yang disediakan. Itu aja yang diulang2. Balik2 zikir mahathir. Tu jelah yang boleh. Steve Jobs dulu jual kereta volkswagon dia untuk start bisnes. Bila dah ada produk yang meyakinkan baru Markula masuk share, injek cash. Bukan cash is king. 1MDB inject cash berbilion dollar kepada petro saudi yang tak ada aset atau produk yang disahkan. Pandai sangatlah. Lepas tu konon tebus masukkan ke cayman. Bila auditor mintak dokumen, pecat auditor. Memang ganjil model bisnesnya. Tak heranlah penyokong2 pun ganjil2 semuanya. Zikir mereka mahathir.

      Padam
    5. Beras siam....

      Macam ni la..macam aku kata geng engkorang mana faham PAC...tahu maki je..
      Mana faham audit tahu fitnah ja...

      Bila kami katakan semua dibawah siasatan korang faham tak?

      Yg problem ...engkorang kaki fitnah dan spin...

      Macam aku katakan la..kami pejuang kerajaan jadi minta maaf nak percaya kat engkorang yg sembang ala ala latuk...

      Kami hanya percaya pada Audit dan PAC...

      Padam
    6. - berniaga kadang2 perlu berhutang, tapi kalau hutang dah takleh nak berbayar, apa ertinya berniaga..?
      pasti ada sesuatu yg tak betul...kan?
      - beli tanah murah , pastu jual mahal..
      adakah model bisnesnya membeli tanah kerajaan dgn harga murah, pastu dipecah2kan & kemudian dijual balik?
      kenapa tak guna duit yg dipinjam tu utk membangunkan tanah itu?
      - kenapa beli IPP dgn utang2nya sekali? kenapa tak bayar je utang2 tu dgn "profit" drp IPP2 tu, sptmana yg dilakukan oleh pengusaha seblomnya?
      - brapa2kah untung 1MDB sejak mula operasi (2009)?
      - investment apa 15B di luar negara tu? apa profitnya? jadual profit?
      - macamana plak ROI 1MDB ni?
      - klau tanya je pasal "syarikat keramat" ni, terus je jadi Pro TDM?
      cetek pemikiran

      Padam
    7. Memang rakyat tidak bodoh untuk membezakan fitnah dan spin dengan fakta dan kenyataan. Pemecatan auditor bukan fitnah dan spin. Laporan interim Audit Negara dirahsiakan adalah kenyataan. Nak mengatakan PAC lebih berkemampuan daripada SPRM tu sendiri boleh nilailah. Kira dari bilangan kaki tangan dan kelulusan serta pengalaman pun dah cukup untuk dijadikan ukuran.

      Padam
  4. Ha ha ha nopthing to hide selesaikan masalah lah ya.....

    Haibat la geng Tun M...najib plak sabotaj negara...Kau ingat pakar2 rating dunia tido ka? Kau ingat pelaburan malaysia melingkup la ya..

    Bagitahu Tun M masanya sudah berlalu...Dengan GAGALnya Tony Pua menyahut debat maka inilah kekalahan yg entah ke brapa geng engkorang...

    Aku cadangkan Abu Bakar ja la wakil debat...walaupun dia memandai dan tunjuk pandai sekurang2nya dia ada telo.....

    Nak harapkan putramerdeka,KD dan dinturtle telor setengah masak la...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko ckp byk..komen takde fakta..
      cer crite pasal 1mdb ni...
      knp kena buat rasionalisasi? mesti spin ckp cash flow kurang..kan? knp kurang? apa bisnes model, bisnes plannya?
      apa untungnya selama ini, sejak drp 2009?
      ko bukan tau apa2 pun..lbh baik dok diam2..

      Padam
  5. ramai lagi Arul boleh debat, awat pilih Tony? ikhlas ke nak debat tu? Wayang kulit lagi...spin la mcm mana sekali pun, rakyat takkan percaya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. oii bodoh...kau ingat Arul ke ajak debat...dah la bododh sombong pulak...Lain kali jgn tahu makan dedak ayam macam Abu Bakar kata ada faham...

      Baca la isu debat yg mula2 pailang siapa...bodoh tak boleh diajar.

      Padam
    2. pemakan dedak....dan penghissap totei najib....jgn smpi tersedak laaak

      Padam
  6. Yg nk berdebat sgt Si Tony Pua. Bila dia tau backgound Arul...mulalah dia goyang. Arul dh terangkan segalanya tentang plan rasionalisasi utk memulihkan 1mdb di Bernama TV. Yg buat malangnya, segelintir org umno yg inginkan kuasa. Betul jugak ckp Najib..Cash Is King. Sume nk jd king.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg bagusnya rakyat yg selama ni anggap Tony pua pakar 1MDB...sekarang rakyat dah kenai kaki temberang...

      Akhirnya seorang lagi geng Tun M tersungkur...Alhamdulillah Allah bersama-sama orang yg benar...

      Aku nak tengok Rafizi berani tak sambut? Kalau nak harapkan Tun M lagiiiii tara telo.

      Padam
    2. yg lari tak tunjuk muka kat N2H tu sapa ekk?

      Padam
  7. Nak selesai masaalah senang jer,tangkap dan reman ketua penyamun.kemudian tangkap kuncu kuncunya,tahan dibawah sosma.

    BalasPadam
  8. Kesian aku kat budak2 Najib ni.
    Dah buta mata dan hati sebab Cash IS King.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Org Tun tu bukan fikir cash is king ke? Tepuk dada tya iman. Yg bekas2 menteri sokong tun tu besar punya jembalang

      Padam
    2. Ahaiii

      Ada lagi yg zikirnya masih menyebut Tun.

      Tak payah nak spin, cash is king mmg tagline Najib.

      Sama juga dgn pemakan dedak, tu mmg tagline khusus utk budak2 Najib dan pengampu2nya.

      Kenapa, dulu tak dapat tender ke?

      Dendam marah idola ko kena sumbat dlm jel.

      Atau ko mmg kuat makan dedak Najib.

      Tapi aku rasa ko ni lebih kpd anak2 ikan Nuar je. Tunggulah lagi 4 tahun, sembuhlah demam tu.

      Padam
  9. Adzzam..dr dulu aku tgk ko suka tulis anak ikan nuar. Ko gay ke? Ke ko tak puashati nuar dh xlyn ko yg dh kerepot?

    BalasPadam