Rabu, 18 September 2019

Wakil Rakyat DAPig Pun Dah Reti Menyondol..!


DAPig dah tak boleh menyembunyikan perbalahan sesama mereka..! Politik suku sakat dan keluarga serta saudara mara sememangnya sudah mendarah daging di dalam DAPig sejak dulu lagi..!

Di Perak Nga Kor Ming dilihat menguasai DAPig secara kuku besi. Kor Ming sebenarnya belajar dari Kit Siang dan Guan Eng family di samping suku sakat mereka. Tak lupa juga family Singh dari Penang..!

Itu sebab ramai ahli DAPig sekarang ni yang semakin mula menonjol nonjol kerana tidak berpuas hati..! Dulu takde kuasa.. sekarang bila dah berkuasa baru mereka nampak belang dan tompok tuhan tuhan politik mereka terutama dalam pengagihan kekayaan..!

Tunggu retak, pecah dan berderai ajer la tu..!

MINGGU lalu, politik Pakatan Harapan (PH) Perak dikejutkan dengan peletakan jawatan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) sebagai anggota dalam jawatankuasa parti komponen PH itu.

ADUN Malim Nawar, Leong Cheok Keng dan ADUN Pokok Assam, Leow Thye Yih, masing-masing wakil rakyat daripada DAP, membuat keputusan itu lantaran tidak berpuas hati dengan satu perbincangan dibuat pimpinan parti melibatkan kedudukan seorang Exco kerajaan negeri yang kini dalam perbicaraan mahkamah.

Mereka dikatakan tidak bersetuju apabila ada perbincangan dilakukan dalam kalangan pimpinan PH tanpa melibatkan jawatankuasa DAP.

Ironinya, PH berjaya membentuk kerajaan di Perak hasil kemenangan kerusi-kerusi yang terdiri gabungan Bersatu, Amanah, PKR dan DAP sendiri.

Meskipun hanya berkelebihan dua kerusi iaitu 29 DUN berbanding Barisan Nasional (BN) 27 kerusi dan Pas (tiga), jumlah itu sudah memadai untuk PH membentuk kerajaan baharu di Perak.

Justeru, dalam tempoh pemerintahan yang baru masuk satu tahun empat bulan pentadbiran ini, apakah perlu wujud situasi saling mempertikai kepimpinan dan keputusan dibuat?

Kemenangan PH pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) ibarat mengimbau kembali memori 2008 ketika mana Pakatan Rakyat membentuk kerajaan di Perak.

Kerajaan campuran ketika itu dibentuk hasil inisiatif gabungan kerusi dimenangi DAP sejumlah 18 kerusi, PKR (tujuh) dan Pas (enam) menjadikan jumlah kerusi pembangkang 31 berbanding 28 kerusi BN.

Tetapi apa yang berlaku, Pakatan Rakyat hanya berkesempatan memerintah selama 11 bulan sahaja, tempoh yang sudah pun dilepasi PH.

Pengundi-pengundi di Perak tentunya cukup faham akan situasi dan peristiwa-peristiwa yang berlaku ketika itu hingga mendapat gelaran tsunami politik.

Hubungan rapuh

Semuanya bermula daripada hubungan rapuh dan tidak kukuh hingga membawa kepada tindakan drastik oleh beberapa wakil rakyat.

Tanggal 4 Februari 2009, media seluruh negara melaporkan secara rasmi bahawa kerajaan Pakatan Rakyat Perak yang berusia 11 bulan tumbang dengan empat ADUNnya keluar parti.

Mereka ialah Jamaluddin Mohd Radzi (PKR-Behrang); Mohd Osman Mohd Jailu (PKR-Changkat Jering), Hee Yit Foong (DAP-Jelapang) dan seorang lagi, Adun Bota, Datuk Nasarudin Hashim yang kembali menganggotai UMNO selepas mengambil keputusan keluar parti untuk menyertai PKR.

Selain lompat parti dan tawaran jual beli, faktor apa lagi yang menjadi penyebab tindakan mereka jika bukan kerana rasa kecewa dan tidak puas hati.

Hee Yit Fong dalam temu bual bersama media tempatan ada menyebut bahawa beliau tidak menyesal melepaskan partinya kerana realitinya DAP yang terlebih dahulu membuangnya.

Begitu juga halnya dalam isu melibatkan wakil rakyat DAP kali ini, babak demi babak drama politik berhubung isu sama terus berlarutan dilakonkan sendiri anggota-anggota mereka.

Yang terbaru, menerusi kenyataan wakil rakyat Buntong, A Sivasubramaniam yang mengugut mahu membongkar rahsia berkaitan parti itu sekiranya ada kalangan ahli cuba memihak kepada mana-mana individu demi mencapai agenda politik peribadi.

Politik matang yang diperjuangkan pemimpin-pemimpin parti haruslah diterjemah dengan penuh rasa penghormatan tanpa perlu mendedahkan diri dengan sebarang perbalahan.

Tidak sedarkah bahawa sesungguhnya sudah kedengaran suara-suara yang mengatakan pembangkang di Perak kali ini tidak perlu terlalu bekerja keras?

Saban minggu ada sahaja isu baharu timbul semuanya melibatkan ketidaktentuan kepimpinan PH di Perak.

*Normawati Adnan ialah Wartawan Sinar Harian Perak


Perak bila bila masa tumbang..! siapa naik?
Lu Fikir La Sendiri..!


20 ulasan:

  1. Rampasan kuasa 2008 berlaku kerana najib ada banyak wang untuk beli ADUN PKR...

    Sekarang umno tak mampu beli ADUN PH lagi...

    ADUN Dap letak jawatan dalam parti bukan sebagai ADUN....keadaan masih terkawal...

    BalasPadam
  2. Raja Alias
    Perang mulut Menteri Malaysia Yeo Bee Yin dan Siti Nurbaya Bakar Indonesia akhirnya membongkar dalang punca jerebu Malaysia-Indonesia.

    Indonesia membongkar 4 syarikat termasuk syarikat milik suami Menteri DAP Yeo Bee Yin, Lee Yeow Seng, CEO IOI Group antara punca jerebu berlaku di negara ini.

    Susulan itu Yeo Bee Yin juga kini U-Turn mahu membantu Indonesia dan bukan lagi memprotes, apakah insiden di Pasir Gudang juga melibatkan syarikat suami Yeo Bee Yin? ��

    http://sabahkini2.com/en/news/2223/syarikat-ioi-milik-suami-menteri-dap-antara-dalang-punca-jerebu-malaysia-indonesia/view

    BalasPadam
    Balasan
    1. politik DAPIGS mengkayakan keluarga terdekat.. Macam Politik Madey juga..

      Cina India & Melayu yg menyokong Dapigs adalah hamba keluarga tertentu untuk mereka hidup senang lenang..

      parti ayah, pakcik, anak, adik beradik mcm tak ada orang lain..

      SEMUA bodoh.. famili bolot

      Padam
    2. Apa, syarikat IOI diantara penyebab punca jerebu teruk? sehingga beribu2 sekolah ditutup. Jika benar kami orang Malaysia berharap kerajaan Indonesia menangkap CEO syarikat ini dan dakwa mereka disana!

      Padam
    3. Kami rakyat Malaysia menyokong sepenuh hati agar Ibu Siti Nurbaya Bakar agar dapat mendakwa CEO syarikat IOI yang dikatakan salah satu dalang punca jerebu Malaysia-Indonesia. Dakwalah dimahkamah sana kerana chances anda untuk menang kes disini memang TIADA. Disini mereka hanya melindungi kroni2 dan ahli2 politik parti mereka!

      Padam
  3. Mengharapkan PH tumbang di perak seperti pungguk rindukan bulan...DAP tak semudah biarkan umno dan pas kembali berkuasa...

    Masa rundingan untuk bentuk kerajaan pas umno selepas pru14 pas bagi syarat nak jawatan MB...king maker kunun...kerana bencikan pas yg bedar
    kapla adun umno sokong PH...

    Kikikikik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak lama lagi jatuh lah tu.. Melayu dah sedar betapa jijiknya DAPig tu

      Padam
    2. Nak jatuh camnana?..

      Padam
    3. Jatuh kedalam lombong taek

      Padam
    4. Jolok Jubo dia jatuhlah tu!!!

      Padam
  4. Mohon masukkan dalam bloglist tuan
    https://pariajalanan.blogspot.com/?m=1

    BalasPadam
    Balasan
    1. Parti2 PH dan Pas tak de pluang menang PRN serawak...orang bumiputra serawak hanye percaya GPS...PH hanye boleh tambah sikit kerusi...

      Padam
    2. taib mamad saudagar SARAWAK18 September 2019 pada 7:53 PTG

      PH akan "meninggal" d srawak..
      Usah MIMPI nk menang..

      Padam
    3. Betul tu saudagar.

      Padam
    4. Asal bukah PH....GPS tak apa!!!

      Padam
  5. Harap la sangat para Doktor dan Chemist simpan DNA air mani suspek perogol bekas EXCO Perak baik2, ditempat yang selamat! Kalu boleh dalam kedutaan Indonesia dikawal 24 jam!

    Ianya bukti yang sangat penting, macam kes Non dulu yang air maninya ada pada Saiful dan Chemist telah mengesahkannya!

    BalasPadam
  6. Ciri ciri Bani Tamim Jon Doe
    1. 22 tahun merompak kekayaan negara
    2. Kroni anak cucu diutamakan - Maak aaii..!! Cirit Kibar Panji Hitam
    3. Gula gulakan orang Melayu demi
    sokongan untuk kuasa - Tuu dia ini Ciri sifat Panji Hitam ker..!!?
    4. Bila sokongan Melayu berkurang mainkan semula sentimen Melayu dan Anti Yahudi ( 3 surat diutus petnah kepada 3 PM isreal dan pertemuan rahsia Simon Peres di Paris, pemain kriket Isreal dan membuka barang import Isreal ke Malaysia) - Cirit@sipat2 Panji Itam
    5. Bila sudah mendapat Sokongan Melayu semula maka mengayakan balik kroni Cina dan anakcucu jadi keutamaan - Fuyoo Tokoh Panji Hitam tuhh..!!
    6. Asal jadi PM ada kes bunuh tak
    selesai spt Syuahada Jalil Ibrahim.
    (Kes BMf) dan Adib - Cirit2 Panji Hitam broo.. kau hado..!?
    7. Semua projek swasta kroni anakcucu kaut bila rugi rakyat tanggung (bailout ratus billion) - Tu diaa..! Cirit birit Panji Hitam tuuuu..!!
    8. 22 Tahun jadi Kepala Perompak kuasa
    Raja dihapus . Agung di fitnah dalam
    kes Prebet Adam 1 Malaya termakan fitnah -.Bole Kibar Panji Itam lagi tuhhh..!!
    9. Tanah rizab Melayu lingkup licin - fuuhh Panji Hitam tuhh..!!
    10. Semua projek mega kayakan kroni anakcucu rugi rakyat tanggung bailout. Kedai Roti pun minta bailout - Peegh!! cirit Panji Hitam
    11. Sokong LGBT, COMANGO pegang panji (plakad LGBT) himpunan Politik Toksik di jalan TAR bersama dng anakcucu bila kuasa tiada kuasa - Fuyoo!! cirit virit Panji Hitam..caya la
    12. Anak cucu sokong LGBT COMANGO diam dan sokong - Maak aii..!! ciri Panji Itam lagi tuhh..!!
    13. Tak suka bini tutup aurat bertudung anakcucu ko orang fikir sindri - Kannn Cirit Panji Itam tuuu..!!
    14. Pembenci Parti Pas parti melayu seumur hidup - Fiyoo Cirit Birit Panji Hitam!!
    15. Akhir hayat FITNAH lagi Kerajaan yg banyak kayakan kroni dan anak cucunya - Kan ciri Panji Hitam tu kann..!
    16. Terdesak nak kuasa sekongkol dng rasis DAP dan pluralis PKR serta Syiah PAN - Ciri Hampeh Panji Hitam mcm ni ker..!!
    17. FITNAH lagi dan lagi PM ke 6 sebagai pencuri bersama DAP, PKR dan PAN - Kibar Panji Hitam lagi tuhh..!!
    18. Bila Melayu Bersatu semula sabotaj dan hijack Penyatuan Umah - Paji Hitam ke Panji Kunyit nak kibar nih..!?
    19. Bila sokongan Melayu berkurang mula mainkan semula sentimen Melayu dan Islam bila dah dapat sokongan Melayu dicaci balik sebagai Melayu Subsidi , Melayu Malas, Melayu tak tau berniaga kecuali anakcucu, Melayu Kampung dll sambil kayakan kroni Cina dan anakcucu - Cirit Virit Birit Panji Hitam tuhhh lagii...!!??
    20. Fitnah orang sebagai pencuri sedangjan kejadian mencuri dan merompak sudah berlaku 22 tahun lalu - dia kibar Panji Hitam tu kann...!!
    21. Fitnah lagi dengan tuduhan pencuri sedangkan dimahkamah terkial kial mencari bukti. Satu Malaya lagi termakan fitnah si kepala perompak- Fuyoo Bolr Kibar Panji Hitam lagi..!!

    Ini ker ciri ciri , cirit virit cirit cair yang macai katakan sebagai Pembawa Panji Hitam...

    Kalau ini lah 'cirit - cirit' bakal Pemuda Bani Tamin panji hitam dari timur elok lah kita semua ajar anak cucu kita ada "sifat sifat" Sang Pembawa Panji Hitam yang seperti di atas..

    Walaupun kaki penipu pembunuh pembohong perompak penfitnah dan kaya raya 10 keturunan bole bawak Panji Hitam lagiiii tuhhh....!!!! kikiki.. Sapa sapa nak kaya 10 keturunan bole la ikut sipat sipat cirit birit Sang Pembawa Panji Hitam kat atas sana..tak dapat kibar panji pun tak apa lah labuu...!! Asal kaya raya 10 keturunan pun ok la tuuuhh..!! Kannn Jon Doe kann..!!

    Note : Kami tak bertanggungjawab lagi pada anak cucu kelian kalau ini sifat dan cirit cirit yang dikatakan pemuda Panji Hitam. Salahkan macai macai kepala perompak dan sekutunya spt Jon Doe KD dll

    #buymuslimfirst

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kami cadangkan panji2 hitam turun pi naik jambatan P Pinang dan buat free dive mcm ahli DAP buat dive di Plaza Masalam suatu ketika dulu... Ianya PERCUMA!

      Padam
    2. Madey Nuar pura berbaik dan saling bersalam
      Mereka pula sukar melupakan sengketa silam
      Nuar lgi lh ingt, prstwa ke mhkmh usung tilam
      Mta kna tmbuk lbam pas tu humban ke dalam

      Padam