Jumaat, 30 Mei 2014

Harami... Itu Pasal Haram..!


Kalau umat Islam semuanya taat akan perintah syariah maka isu halal haram dalam makanan ini tidak lagi menjadi persoalan..! Tapi apabila ada umat Islam yang boleh dibeli dengan menghalalkan yang haram maka isu ini pasti akan terus berulang..! sebab? sebab yang berkuasa tu harami @ haram jaddah..!!!

KUALA TERENGGANU - Persoalan produk halal dan haram seolah-olah dipandang remeh sesetengah pengilang sebagaimana ditetapkan di dalam Akta Makanan 1983.

Pengerusi Dewan Perdagangan Islam Malaysia cawangan Terengganu (DPIMT), Datuk Dr Abd Latiff Awang berkata, sensitiviti umat Islam tidak lagi dihormati dan ia merupakan perbuatan yang menghina kedudukan Islam dalam perlembagaan.

Menurutnya, meskipun ada agensi dipertanggungjawabkan untuk mengurus, memantau serta mengeluarkan sijil halal kepada produk dan pengeluarnya, malangnya mereka seperti sekadar melepaskan batok di tangga.

“Sehubungan itu, DPIMT dalam mesyuarat agung di Dewan Konvensyen, Yayasan Pembangunan Usahawan, baru-baru ini meluluskan usul untuk memperkasa dan memperbaiki kelemahan serta penguatkuasaan sedia ada agar pematuhan terhadap garis panduan halal berjalan dengan sempurna.

“Kita turut mengusulkan agar mewujudkan satu jawatankuasa audit peringkat kebangsaan dianggotai ahli pakar syariah dan profesional yang berwibawa serta berintegriti.

“Tindakan tegas terhadap pengilang juga perlu diambil dengan menggantung atau membatalkan lesen mereka, selain hukuman tegas terhadap pegawai yang menyalahgunakan kuasa, jika sabit kesalahan,” katanya.

Lu Fikir La Sendiri!!!

2 ulasan:

  1. Umat Islam/Melayu boleh diBUNUH/diHINA sesuka hati di seluruh Dunia Islam, termasuk kat Tanah Melayu ni oleh si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL-CELAKA! Lihat yg. terbaru di - http://headbomb.blogspot.com/2014/05/lagi-penghinaan-rayer-kali-ini-dia-hina.html , LAGI PENGHINAAN RAYER, KALI INI DIA HINA KEMANGKATAN SULTAN PERAK!!, Dicatat oleh headbomb, 30 Mei 2014!

    Kalau kat India, selalunya kalau umat/pemimpin Hindu dimaki mcm. ni oleh siapa-siapa - akan dipancung kepala! Tapi kat Tanah Melayu, puak PENGGANAS Hindu/India-KAPIRDAJALCELAKA mcm. ni, makin KURANG AJAQ kerana mereka tahu pemimpin Islam/Melayu LIBERAL-PENAKUT-KEJADAH asyik cium kaki PUNDEK BABI si PENGGANAS KAPIRDAJAL PENDATANG/PENCEROBOH INDIA/CINA-CELAKA; yg. sengaja mahu mencetuskan satu lagi 13 Mei!!

    Makcik Sambal Belacan.

    BalasPadam
  2. Excellent, what a blog it is! This web site presents useful information to
    us, keep it up.

    Also visit my homepage testosterone lawsuits

    BalasPadam