Khamis, 22 Oktober 2020

Kluster Kayangan vs Kluster Bawangan..!

 


Abah Kau tak nak ulas isu ini?

Kes Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Mohd Khairuddin Aman Razali seharusnya menjadi peringatan kepada petugas perubatan untuk mematuhi prosedur operasi standard (SOP), kata Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah.

Terdahulu, polis mengumumkan Khairuddin tidak akan didakwa kerana melanggar perintah kuarantin di rumah disebabkan Pejabat Peguam Negara mendapati pegawai perubatan yang diberi kuasa tidak mengeluarkan borang 14b kepada menteri.

Borang tersebut mengandungi arahan untuk pengawasan rumah dan / atau perintah pemantauan.

Noor Hisham ditanya media mengapa borang itu tidak dikeluarkan kepada Khairuddin semasa ketibaan menteri di lapangan terbang. Beliau juga ditanya mengapa, jika menteri itu tidak diberi perintah kuarantin, mengapa dia dikenakan denda RM1,000.

Menjawab soalan itu, Noor Hisham meminta media merujuk semula maklum balasnya semasa sidang media pada 25 Ogos lalu.

Untuk rekod, ketika itu ketua pengarah kesihatan menjelaskan bahawa pegawai atasan KKM tidak tahu-menahu mengenai pelanggaran SOP oleh Khairuddin terhadap peraturan kuarantin di rumah kerana mereka tidak diberitahu oleh petugas perubatan di lapangan.

"Lihat jawapan saya semasa soal jawab pada 25 Ogos. Masih sama apa yang saya katakan. Saya ditanya soalan yang sama. Saya sudah membuat komen saya mengenai isu ini.

"Oleh itu polis telah menyiasat dan peguam negara telah memberikan kenyataan media.

"Tetapi yang lebih penting adalah kepada petugas barisan hadapan untuk mengikuti dan mematuhi SOP daripada segi melaksanakan perkhidmatan kami kepada orang ramai," kata Noor Hisham.

sumber

Berani Abah Kau nak ambil tindakan? nak ulas pun belum tentu..! Takut Kadi Bawang sergah balik mencicit pulak berpindah tempat duduk..!

Berani?

Lu Fikir La Sendiri..!

2 ulasan:

  1. Ok. Kalau itu keputusan Ag, maka kena buat report baru terhadap penjawat awam yg ingkar akta. Boleh dipenjarakan ikut kanun jenayah. Senang. Kita tengok sama ada siasatan dijalankan dan pasti terbongkar punya. Mesti pegawai mangkuk tu akan defend diri habis2. Nak tau jugak mcm mana tarikh kompaun dikeluarkan sedangkan dia kat luar negara. silap DG dgn menteri kesihatan kena hadap.

    BalasPadam