Isnin, 26 Mei 2014

Cina Ni Dedahkan Siapa Musuh Islam..!


Cer citer..


Krisis identiti dan ultra kiasu


(Sinar Harian 26.5.14)

Editor kanan, akhbar ultra kiasu berbahasa Inggeris dalam ruangan pojoknya minggu lalu, menuduh saya mengalami krisis identiti kerana selalu bercakap bagi pihak orang Melayu dan mempertahankan Melayu. Sejak dahulu saya jelaskan, saya mempertahankan agama Islam yang dianuti oleh ‘semua’ orang Melayu. Jika orang Melayu, tidak beragama Islam, lantaklah. Neraca saya, bercakap benar.

Hari ini, sama ada kita setuju atau tidak, agama Islam sedang diancam, menjadi tanggungjawab kita untuk membelanya. Saya pernah jadi bukan Islam, saya tahu perancangan busuk segelintir mereka, walaupun mungkin sahabat seIslam saya tidak bersetuju. Saya hormati perbezaan pandangan ini.

Ternyata, editor ultra kiasu tersebut tidak mengenali saya dan tidak membaca sepenuhnya artikel saya. Beliau hanya membaca artikel saya yang telah diputar belitkan atau dimanipulasikan web ultra kiasu. Saya tidak salah beliau, kerana mungkin orang kampung halamannya di Kuah, Langkawi tidak mengajar beliau sejarah Tanah Melayu yang dihuni orang Melayu yang dihijrahi keluarganya.

Beliau mengambil contoh kedudukan masjid bersebelahan dengan tokong, gereja dan kuil sudah melambangkan perpaduan kaum. Nampak sangar cetek pemikirannya. Rugi sungguh akhbar Inggeris ini menggaji beliau. Jika beliau menuduh artikel saya memalukan Malaysia, saya pula boleh berkata pengalaman puluhan menjadi wartawan tidak menampakkan keintelektualannya.

Lokasi rumah ibadat bersebelahan, belum tentu menandakan masyarakat kita hidup harmoni, jika mereka buta dan jahil sejarah. Apa guna duduk dekat, jika penuh syak wasangka. Inilah yang sedang berlaku.

Ibubapanya yang makan pakai tangan seperti Melayu, itupun bukan petanda bahawa perpaduan telah tercapai. Soal lebih penting adalah soal hati, ultra kiasu atau tidak.  

Saya tidak nafikan negara ini sudah berbilang sejak zaman kesultanan Melaka lagi. Tetapi apa yang menyebabkan ia menjadi berbilang kaum mesti juga diketahui. Mesti ada penghijrahannya. Sejarah ini tidak boleh dipadamkan, Ini bukan krisis identiti. Ini bukti. Justeru, iktiraf hak penduduk asal.

Mengambil contoh terhadap Chong Wei vs Lin Dan, adalah contoh yang naif untuk menzahirkan rasa cinta kepada Malaysia. Kedua-dua adalah Cina. Sudah tentu kita menyokong Cina Malaysia daripada Cina China. Itu pun tidak semua. Katakan, Chong Wei vs Misbun atau Lin Dan vs Misbun atau Lin Dan vs Taufik Hidayat (Indon). Ketika itu, siapakah yang akan kita sokong? Justeru, tidak perlulah beliau berpura-pura mahu menunjukkan cintakan Malaysia, tetapi mengundi ultra kiasu.

Mengenai sumbangan cukai pendapatan. Saya memasukkan GLC itu mewakili Melayu (Islam) kerana majoritinya diuruskan oleh orang Islam dan  negara ini ditadbirkan oleh orang Islam serta hasil bumi ini datang daripada bumi Melayu, bukan bumi lain. Bukan saya tidak tahu membezakannya. Saya cabar beliau kemukakan data-data siapakah penyumbang cukai terbesar di negara ini, jika pendapat saya tidak betul.

Lagipun cukai individu mereka yang bekerja dengan kerajaan lebih telus, kerana tidak berlaku penipuan berbanding dengan cukai yang dibayar oleh badan swasta. Jika tidak percaya, tanya syarikat yang mengauditkan kedudukan kewangan syarikat ultra kiasu setiap tahun?

Syarikat audit ultra kiasu satu hal lain pulak. Berdasarkan aduan yang saya terima, orang Melayu yang membuat latihan belajar (latihan industri) di sana, hanya diberikan kerja-kerja kerani seperti menyusun fail, photostate dan kerja-kerja ‘sampah’. Pelajar Melayu tidak diajarkan dengan kerja-kerja akaun yang sebenar. Ini tidak termasuk orang Islam yang tidak dibenarkan solat harian (jumaat), kerana dikatakan membuang masa dan merugikan syarikat.

Akhirnya, saya ingin memetik komen Ana Muslim dalam blog saya

“Melayu memang baik, baik dalam serba serbi, tak akan jumpa dalam dunia ini bangsa yang sebaik bangsa Melayu. Dalam pertubuhan politik pula anda tak akan jumpa dalam dunia ini sebuah parti politik sebaik parti Umno, saya berani kata sampai kiamat pun anda tak akan jumpa. Cuba tengok Umno, walau pun MCA itu kalah kerana ditolak oleh bangsa Cina yang cuba diwakili oleh MCA pada PRU 12 dan PRU 13 tetapi Umno sanggup “menebal muka” menyembah MCA merayu supaya MCA menyertai kabinet. Mana mahu cari itu macam punya hemoi beb...Agak-agak kamulah kalau BN itu diterajui oleh MCA dan Umno pula kalah KO dalam PRU, adakah MCA nak sembah Umno merayu supaya Umno masuk kabinet? Jawablah siapa yang tahu akan jawapannya...”
Apapun saya bersetuju dengan pendapat editor tersebut, bahawa bukan Melayu mesti berusaha untuk bertutur dalam BM sebagai bahasa perpaduan. Begitu juga penghargaan beliau kepada negara ini yang dipimpin oleh orang Melayu dan guru-guru Melayu yang telah mendidiknya menjadi manusia berguna.

Persoalannya, adakah perkara ini dihargai ultra kiasu? Kenapa mereka ingin membina negara dalam negara, tanpa mahu mendaulatkan agenda negara?

3 ulasan:

  1. Wakakakakakakakaakkkakaka

    Cina dah jadi pandai penglipurlara Arab.

    Lebih Melayu Dan lebih Islam ditonjolkannya.

    Yang kau syiok sendiri, apa Hal?

    BalasPadam
  2. Sebenaqnya kita juga boleh salahkan ramai si pemimpin Islam/Melayu BONGKAK-si-LIBERAL-PENJAHANAM dlm. UMNO, yg. tak pernah hidup susah, kerana di suap sudu 'emas' dr. lahir - yg. takkan dengaq cakap rakyat miskin dan tertindas terutamanya BUMIPUTERA Islam/Melayu! Tahu nak cakap psl. jadi negara maju dan pelaburan berlambak dr. si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS, termasuk nak masuk TPPA (di mana, yg. sebenaqnya ejen tempatan utama si Barat-ZIONIS ini ialah dr. si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM), sedgkan maruah dan hak agama, bangsa dan negara, serta TANAH PUSAKA nenek moyang Islam/Melayu kita terus TERGADAI!

    Dan kerana PENGKHIANATAN berterusan puak Islam/Melayu LIBERAL, maka sampai si MUSUH ISLAM mempermainkan undg-undg Syariah SUCI kat NEGARA ISLAM ini, di bawah undg-undg/falsafah “demokrasi-hak asasi“ Barat-ZIONIS. Lihat kes yg. nak menghalang mahkamah Syariah menghukum 3 Mak Nyah ni dgn. alasan undg-undg Syariah adalah seolah SAMPAH pd. undg-undg Perlembagaan , dan sampai menuduh kalau Mak Nyah ni dihukum, Hukum Islam akan mengamalkan ‘racial genocide“ – puak SODOM yg. ikut hawa nafsu BUAS, sekarang dikenali sebagai ‘kaum’ pula dan mana-mana individu-perangai-mcm-HAIWAN-BUAS digalakkan berbuat apa saja ikut hawa nafsu mereka tanpa pedulikan agama dan budaya masyarakat, kat NEGARA ISLAM ini! Ya ALLAH, balanya! Maka sudah jelas, undg-undg/falsafah “demokrasi-hak asasi KESAMAAN-KEBEBASAN“ Barat-ZIONIS adalah PENIPU-nak-MAMPUS!

    Maka, sebenaqnya si anak muda Islam/Melayu kita sedang digalak jadi puak SODOM (Mak Nyah juga termasuk puak SODOM) atas dasar “demokrasi-hak asasi KESAMAAN-KEBEBASAN“ Barat-ZIONIS – sampai mahkamah boleh menjemput NGO Barat-ZIONIS, Human Rights Watch , yg. ditaja si SOROS-ZIONIS-JAHANAM (yg. mungkin terlibat dlm. kehilangan MH370 kita spt. yg. didedahkan oleh wartawan Jepun, Shimatsu), utk. MENGHENTAM sama undg-undg Syariah SUCI kita, di NEGARA ISLAM kita ini! Lihat di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/05/22/court-transgenders-cross-dressing/ , Transgenders can't be punished for cross-dressing, court told, by qishin tariq, May 22, 2014!

    Dan si LIBERAL–PENJILAT-si Barat/ZIONIS ni yg. asyik melalak psl. falsafah/undang-undang “demokrasi dan hak asasi KESAMAAN-KEBEBASAN" SAMPAH/PENIPU si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS kat Tanah Melayu/Dunia Islam kita – tengoklah Israel , sekutu kuat si Barat, boleh pula bunuh/penjara/rompak dan rampas tanah Bumiputera Islam Palestin dlm. GENOSID berterusan (utk. MENGURANGKAN seramai BUMIPUTERA Islam Palestin termasuk di kem-kem pelarian di Syria, Jordan, Lebanon dan Turki - dgn. meracun mereka melalui pembunuhan atau pemberian makanan/vaksin-penuh-virus-penyakit/kemandulan; termasuk bawah UN/NGO-NGO Barat yg. dikuasai ZIONIS-Israel), di mana beribu kanak-kanak BUMIPUTERA Islam Palestin setiap tahun di penjara oleh mahkamah TENTERA Israel dgn. sesuka hati (lihat di http://rt.com/news/158556-israel-palestinian-children-confinement/ , 'Blindfolded & bound': Israel puts more Palestinian kids in solitary confinement, May 13, 2014) ; adakah mereka dikutuk si Barat/UN (yg. dikuasai si Barat-ZIONIS) ? ! Bahkan Barat-ZIONIS/Israel boleh menyerang/menjajah Dunia Islam yg. kaya minyak-gas dgn. membunuh/menyiksa sesuka hati umat Islam secara beramai (Genocide), dan tak pula dihentam si mamat-kari-GILA-“demokrasi dan hak asasi KESAMAAN/KEBEBASAN" SAMPAH/PENIPU si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS, dan UN-ki Moon BANGSAT tu!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    BalasPadam
  3. OI anon 2.43ptg, lu punya ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAIBABI aaahh?!

    PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI-si-RASIS-CELAKA-no-1!

    BalasPadam