Khamis, 26 September 2019

1MDB Lagi..!

Kenyataan kat atas tu bukan kita yang cakap..! Tapi Najib yang beritahu..! masa tu satu alam cakap apa pun puak Najib tetap yakin dan percaya dengan kata kata tokey dedak mereka tu..!

Hari ni takde satu hari pun di dalam Mahkamah yang menceritakan berkaitan Jolok ni terlibat dan memain peranan..! Apa cer???

Sebab tu...jangan sesekali berbohong..! tak baik..!

Hari 14: 'Jho Low, Tim Leissner atur pertemuan Najib-Pengerusi Goldman Sachs'


Perbicaraan kes jenayah melibatkan bekas perdana menteri Najib Razak berhubung dakwaan penyalahgunaan kuasa dan pengubahan dana 1MDB memasuki hari ke-12 di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur.
Malaysiakini membawa anda laporan langsung prosiding.

LANGSUNG
3.05 petang: Jho Low dan CEO Goldman Sachs (Asia) Tim Leissner menjadi pihak yang mengaturkan perjumpaan antara Najib Razak dan Pengerusi Goldman Sachs Lloyd Craig Blankfein di satu pertemuan pelaburan di New York pada November 2009, kata Shahrol Azral Ibrahim Halmi.
Bekas CEO 1MDB itu berkata, dia diminta Jho Low untuk terbang bersama Najib ke mesyuarat dengan pihak yang berpotensi melabur dalam 1MDB.
Shahrol berkata dia bersama pengerusi 1MDB ketika itu, Lodin Wok Kamaruddin pergi ke sana pada 21 November 2009.
Perjumpaan itu berlaku keesokannya iaitu 22 November, katanya lagi.
"Jho Low dan Leissner telah menjadi matchmaker untuk pertemuan tersebut. Jho Low sebagai fasilitator kepada Najib manakala Leissner ialah fasilitator kepada Llyod Craig Blankfein. 
"Saya nampak pada masa itu Jho Low dan Leissner sangat rapat berdasarkan bahasa tubuh dan perbualan mereka," katanya lagi.

Tim Leissner

2.47 petang: Perbicaraan bersambung.

12.04 tengah hari: Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Collin Lawrence Sequerah membenarkan perbicaraan berehat awal hari ini bagi membolehkan pendakwaan menyusun dokumen untuk fasa kedua keterangan saksi bekas CEO 1MDB, Shahrol Azral Ibrahim Halmi.
Permohonan dibuat ketua DPP Gopal Sri Ram ketika Shahrol - saksi kesembilan pendakwaan - selesai membaca sehingga perenggan 349 keterangan saksi 270 halamannya.
Perenggan satu hingga 158 berkenaan fasa 1 dakwaan terhadap bekas perdana menteri Najib Razak, manakala fasa kedua bermula pada perenggan 350 di halaman 159 keterangannya.
Terdapat empat fasa dalam kesalahan yang didakwa dilakukan Najib berkaitan dana 1MDB berjumlah RM2.28 bilion.
Pemeriksaan utama Shahrol dengan Sri Ram akan bersambung pada 2.30 petang ini.

11.45 pagi: Bekas CEO 1MDB Shahrol Azhar Ibrahim Halmi berkata Jho Low pernah memberitahunya bahawa Good Star Ltd adalah milik PetroSaudi International (PSI).
Ketika pemeriksaan utama dengan ketua DPP Gopal Sri Ram, Shahrol berkata Jho Low memberitahu perkara itu pada Mei 2015, susulan laporan media bahawa ia didakwa milik Jho Low dan jutaan dolar wang 1MDB telah disalurkan ke syarikat itu.
Shahrol memberi keterangan berkenaan pengeluaran surat bertarikh 22 Mei 2015, daripada CEO PSI Tarek Obaid, yang menyatakan Good Star adalah milik PSI.
"Jho Low berjanji akan mendapatkan PSI untuk menulis kepada saya sepucuk surat untuk mengesahkan apa yang beliau katakan itu," katanya.
Shahrol meletakkan jawatan sebagai CEO 1MDB pada Mac 2013 tetapi kekal dalam lembaga pengarah sehingga 2017.

11.20 pagi: Shahrol Azral Ibrahim Halmi berkata dia tidak selesa dengan pelaburan besar - berjumlah AS$1.83 bilion - yang disuntik 1MDB kepada PSI melalui 1MDB PetroSaudi Ltd dan Good Star Ltd.
Susulan itu, katanya, dia meminta Jho Low mencari jalan agar PSI mempercepat proses pelaburan semula "duit kami" di Malaysia.
"Sekurang-kurangnya ia dapat dibawa pulang ke Malaysia kerana banyak projek 1MDB di Malaysia sedang berjalan," katanya ketika pemeriksaan utama dengan ketua DPP Gopal Sri Ram.
Shahrol berkata Jho Low mengambil maklum akan permintaan itu tetapi tiada jawapan positif selepas dia beberapa kali bertanya soal itu kepadanya. 
"Saya banyak kali menekankan beliau namun beliau masih memberikan maklumbalas yang sama. Sehinggalah saya dapat tahu daripada berita bahawa terdapat isu 1MDB melibatkan PetroSaudi. 
" Saya amat keliru kerana semua transaksi dibuat adalah berdasarkan pelaburan antara kerajaan dan disokong penuh oleh kerajaan Malaysia melalui mandat yang diberikan oleh perdana menteri," katanya lagi.

10.28 pagi: Mahkamah diberitahu bahawa Jho Low pernah mendakwa PetroSaudi International (PSI) "merungut pada daddy", merujuk kepada Raja Arab Saudi ketika itu Raja Abdullah Abdulaziz Al Saud, selepas pengurangan lanjut pembayaran oleh 1MDB.
Bekas CEO 1MDB Shahrol Azral Ibrahim Halim berkata dia mengurangkan bayaran kepada PSI daripada AS$300 juta kepada AS$205 juta kerana kekurangan dana.
Dia berkata Jho Low memberitahunya rungutan PSI itu dibuat selepas 27 Mei 2011.
" Jho memberitahu saya yang PSI amat kecewa dan tidak puas hati. Jho ada berkata 'they complained to daddy' yang bermaksud Putera Turki telah memaklumkan kepada Raja Abdullah. 
"Saya juga difahamkan oleh Jho yang ada perbualan antara Najib dan Raja Abdullah mengenai isu ini," katanya.
Katanya lagi, akhirnya dia terpaksa akur dan mengarahkan pembayaran peringkat terakhir iaitu AS$125juta dibuat kepada PSI.

10.13 pagi: Shahrol Azhar Ibrahim Halmi berkata bantahannya kepada Jho Low menyebabkan rancangan meminjamkan AS$750 juta dikurangkan kepada AS$330 juta.
Bekas CEO 1MDB itu berkata, susulan mesyuarat lembaga pengarah pada 4 April 2011, dia berkata kepada Jho Low untuk mengurangkan rancangan pelaburan untuk projek tenaga di luar negara kerana kurangnya dana untuk projek tempatan.
"Lanjutan daripada perbincangan pada April hingga Mei 2011 antara saya dan Jho Low, PSI bersetuju untuk mengurangkan drawdown request dari syarikat usaha sama kepada USD330juta pada 12 Mei 2011," katanya.

10.10 pagi: Shahrol Azral Ibrahim Halmi berkata dia percaya Jho Low hanya mahu menggunakan nama 1MDB dalam usaha mengambil alih sebuah hotel di London melalui Maybourne Hotel Group, yang didakwa dipimpin Jho Low sendiri.
Bekas CEO 1MDB itu merujuk kandungan minit mesyuarat Pengerusi Lembaga Pengarah bertarikh 30 Mac 2011, yang disediakan oleh Jho Low sendiri.
Dalam minit itu, Najib setuju agar 1MDB memberikan pinjaman AS$750 juta kepada PetroSaudi dengan syarat 1MDB mendapat pinjaman RM3 bilion daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan memberi tumpuan kepada projek bawah Maybourne Hotel Group, SRC International, dan Kuala Lumpur International Financial District.

9.55 pagi: Bekas CEO Shahrol Azral Ibrahim Halmi berkata dia membantah Low Taek Jho pada 2010 berhubung memberi AS$750 juta lagi pinjaman kepada PetroSaudi International (PSI).
Ketika pemeriksaan utama dengan ketua DPP Gopal Sri Ram, Shahrol berkata tindakannya itu kerana merasakan 1MDB tidak patut lagi memberi pinjaman kepada PSI tetapi menggunakan dana yang ada untuk projek di Malaysia.
Saksi kesembilan pendakwaan itu berkata, dia meminta Jho Low berunding dengan Najib untuk mengurangkan jumlah pinjaman.
"Pada masa sama tanpa pengetahuan saya, (pengarah PSI) Tarek Obaid menulis surat bertarikh 18 Februari 2011 kepada Najib, untuk tambahan pinjaman sebanyak AS$750 juta.
"Surat itu dilampirkan bersama sepucuk surat daripada Putera Turki kepada Najib, bertarkih sama.
"Surat itu diberi kepada (pengerusi 1MDB ketika itu) Lodin Wok Kamaruddin pada 11 Mac 2011, dengan nota bertulis dari Najib mengatakan dia tidak membantah pelaburan tambahan," katanya.

9.30 pagi: Tertuduh Najib Razak masuk ke mahkamah dan duduk dai barisan depan galeri awam. Beberapa minit kemudian, dia masuk ke kandang tertuduh dan perbicaraan bermula.

Fokus terhadap peranan Najib dalam usaha sama dengan Petrosaudi
Bekas CEO 1MDB Shahrol Azral Ibrahim Halmi dijangka meneruskan keterangannya hari ini antaranya berkenaan bagaimana syarikat itu boleh terlibat dengan usaha sama membabitkan dana besar, didakwa dengan PetroSaudi International.
Sepanjang keterangannya dalam perbicaraan 1MDB ini, dia yang merupakan saksi kesembilan mendakwa Najib ada banyak peluang untuk membatalkan transaksi meragukan berkaitan usaha sama itu tetapi tidak berbuat demikian.
Semalam, dia mendakwa 1MDB distrukturkan untuk memberi "kuasa mutlak" kepada Najib yang bukan saja perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu, tetapi juga pengerusi lembaga pengarah 1MDB.

Tambahan lagi..!
Datuk Seri Najib Razak meminta firma pengurusan pelaburan Goldman Sachs Global (GS Global) untuk menyokong dan memberikan khidmat rundingan terhadap pelaburan 1Malaysia Development Berhad (1MDB)
Permintaan itu dibuat Najib melalui pertemuan dengan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) GS Global, Llyod Craig Blankfein di New York, Amerika Syarikat pada 22 November 2009.
Bekas CEO 1MDB, Shahrol Azral Ibrahim Halmi, pertemuan itu yang diadakan di bilik hotel Najib iaitu di Hotel Four Seasons, New York, adalah untuk membincangkan kerjasama antara 1MDB dan GS Global bagi pelaburan di luar negara.
Beliau berkata, ahli perniagaan, Low Taek Jho atau Jho Low dan Tim Leissner (CEO GS Global) menjadi ‘matchmaker’ (orang tengah) dalam pertemuan itu di mana Jho Low berperanan selaku pemudahcara kepada Najib dan Leissner dengan Blankfein,
“Saya nampak pada masa itu Jho Low dan Leissner sangat rapat berdasarkan ‘body language’ (gerak tubuh) dan perbualan mereka.
“Pada masa itulah, Najib memaklumkan kepada Blankfein meminta Goldman Sachs berunding dalam pelaburan 1MDB kerana kepakaran Goldman Sachs menerusi bidang kewangan dan pelaburan,” katanya.
Saksi itu berkata, dalam pertemuan itu terdapat perbincangan mengenai sektor pelaburan 1MDB seperti sektor tenaga, hartanah, pelancongan dan pertanian.
Katanya, beliau beranggapan bahawa pada masa itu, Najib meminta Goldman Sachs untuk komited terhadap 1MDB.
“Selepas pertemuan itu keyakinan saya terhadap sebarang urusan perundingan kewangan melalui Goldman Sachs adalah semakin tinggi.
“Sejak rundingan itu, sebarang cadangan daripada Jho Low untuk membawa masuk Goldman Sachs bagi rundingan kewangan dan pelaburan 1MDB, saya beranggapan ia dibuat dengan pengetahuan Najib,” katanya.
Samun menyamun membawa bencana..!
Siapa?
Lu Fikir La Sendiri..!

56 ulasan:

  1. Kebabian apakah yang melanda penyokong2 UMNO yang masih menyokong Najib ni? Semakin banyak Najib bersuara semakin terbukalah akan penipuan dia selama ini. Aku dulu sokong dia, tapi bila dah tahu dia ni penipu dan pencuri, maka aku decide nak jauhkan diri.

    Pada mulanya aku malas nak usik dia tapi malaun terBANGSAT ni mulut banyak pulak sehinggakan aku hilang sabar dan terpaksa bukak mulut untuk menceritakan kebenaran. Najib kau tu dah la penipu, satu dunia tahu! Hari ini mulut kau mengakui kau juga adalah spesis paling bodoh dan bebal sebab boleh ditipu ileh budak cina hingusan macam Jho Low tu.



    Eh! Bukan ke hari tu babi2 hina tahap pelacur belaan kau kata kau tak pernah jumpa Jho Low? Sekarang kau kata nak guna dia untuk meniaga ngan Negara Arab? Lepas tu kau kata Jho Low tipu kau, kepala bana apa ni Najib? Kau kan Suci macam Nabi untuk penyokong2 kau especially yang dijaga bawah Akmar laknatullah dulu. Kenapa kau cakap macam ni? Mana Jalil dan Jebon nak letak muka ni?

    Lagi kau bercakap Najib lagi banyak kantoi keluar. Eh Zahid pantek jawa ponorogo upah blogger tua kaki pau untuk buat rusuhan pun tak akan menjadi punya sebab umat Melayu Malaysia semua tahu UMNO DAN PAS ADALAH PELACUR YANG MENJUAL BANGSA DAN AGAMA!

    Semoga sesiapa yang cuba merosakkan negara seperti UMNO dan PAS DILAKNAT akan mereka dari dunia sampai akhirat!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jho Lok....awak kat mana....awak kat mana!!!

      Ishhh diamlah....nanti hujung tahun ni dia mai ler!!!

      Padam
    2. Atok 94 cucu cicit koruun, mmg tamak haloba , mati balut kain putih 3 helai & duduk dlm tanah je tak bawa sesen pun . Itu pun Atuk tak boleh fikir kata bijak. Itu namanya dah tua bangka dah nyanyuk tapi masih cintakan dunia.

      Padam
    3. Seriously atok tua ni is a waste of Malaysia time! Dia gi royan hal Rohingia sedangkan negara lumpuh dek kerakusan dia dan anak2 dia. Manusia yg tak bertanggung jawab!!! Dah tiba masanya dia ditendang keluar...ini lah manusia yg menghabiskan harta benda negara dan wang rakyat!!!! BERBILLION Dan tak ada malu langsong.
      Paling amat mengchewakan
      Dalam era Malaysia modern.Perchayalah Anwar boboy LGE akan terus menjahanamkan negara..Manusia kam jat.

      Padam
    4. Dh sakit terok nanti kita tgok la...

      Padam
    5. Sistem penghakiman tercalar.... Tommy perlu letak jawatan atau "dipecat"...

      Padam
    6. Bagus juga admin ni ketengahkan soal 1mdb ni. Sbb ingin juga nk dgr hujah2 geng2 kunyit nk pertahankan kebusukannya Bau Hancing Kencing PH. Yg pentingnya Semburit itu tak salah.. Yg Salah hanya Bn/Najib Je lh.. Kirim salam juga kat Lid Carlsberg. Perbanyakkn lh minum carlsberg wahai cai2 kunyit utk memperbanyakkan air kencing tu.. Lepas tu boleh lh kencing merata2 mcm guam eng.. Penipu bersiri..

      Padam
    7. Tomy thomas ni pilihan LKS DAN LGE , paksa atok sembah nama pada AGONG.,TANPA ADA NAMA LAIN. Jelas india ni budak suruhan DAP.

      Padam
  2. Bagus sekali - padan muka BN (Borosmah Najib) beserta macai-pencacai UMNO (United Macai2 Najib Organization).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mahathir Mahu Kekal 3 Tahun lagi...

      kehkehkehkehkeh.....

      Padam
    2. Laaaa..hidup lagi Othman Ahmad ni....ingat dah KIOK!!!

      Padam
    3. Umur tahap nyanyok pon nok sanjung lagi

      Padam
    4. stategi ph dalam perundangan
      1.lantik latifah koya dalam sprm
      2.lantik hamid bidur dalam polis
      3.lantik tommy thomas sebagai peguam negara
      hasilnya
      undang2 hanya berpihak pada ph
      MALAYSIA BARU YG MENGAMALKAN LOW OF JUNGLE

      Padam
  3. Bila pula giliran Justo nak jadi saksi pendakwaraya? Mungkin banyak lagi cerita2 memandangkan beliau adalah orang dalam dan kakitangan sebuah syarikat yang terlibat?

    Kemudian kena panggil anak cina yang sekarang telah diextradisi ke USA kerana dipercayai menipu Golman Sachs?

    Panje lagi ceritenye? Merentasi sempadan!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Justo akan didakwa oleh kerajaan swiss..

      Padam
  4. Najib the living legend.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Atok ni lbh bisa drp ular yg paling bisa, siapa yg atok x suka akn d patutnya hingga mati, tapi skrg ini bisanya sdg mkn diri beliau sendiri.

      Padam
  5. Balasan
    1. yg ko tu pulak pelir kecik ke!!!

      Padam
  6. Hidup najib ,mati umno

    BalasPadam
  7. Shahrol tidak mampu katakan bahawa DSN telah berikannya arahan. Sepanjang masa dia hanya katakan bahawa, “Saya tidak diarahkan PM tetapi saya fikir apa yang Jho Lo ceritakan kepada saya tentang PM adalah kebenaran.” ����‍♂️

    Saksi ini telah mengulangi kenyataan ini dan saya kira jumlahnya adalah sebanyak 76 kali...sekalipun dia tidak pernah menerima arahan langsung dari DSN.

    Biarlah pihak peguambela Dr Shafiee dan pasukannya menyoal balas nanti, baru lah nampak adil!

    Macam kes liwat Anwar dulu nampak macam boleh menang, tapi bila Gopal jadi pendakwaraya terus kalah! Sehingga kini mereka tak challenge2 keputusan tersebut?

    Apa2 pun jom pekena Milo Ais tabur dulu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pandai2 je kau ni.


      Mamaq roti najib satu!!

      Padam
    2. Roti najib kosong takder telor tuu kah....??

      He he he

      Pengecut sepusat sepusing macam Tanpa Nama/Malu, kan kan kan.....??

      Hi hi hi
      Ha ha ha

      Padam
    3. Mana buktinye bonggok.?..

      Padam
    4. Apa masalah dengan Othman Ahmad ni? Bahasanya kasar, malah kuat mencarut!

      Buat pengetahuan ramai juga penulis tanpa nama yang baik tulisannya, bernas malah banyak pendapat2 mereka telah diambil kira oleh kerjaan!

      Sebagai sebuah negara demokrasi, sesiapa pun bebas untuk menulis. Ada sesetengah pihak tidak mahu dikenali, mugkin diatas rasa ikhlas, sebab2 keselamatan atau sebaginya. Ada juga yang gunakan nama samaran dan sebaginya!

      Ramai juga sasterawan atau novelis2 terkenal yang menggunakan nama samaran tetapi tidak sesiapa pun mengecam mereka. Ini negara demokrasi dan sesiapa bebas untuk tidak menggunakan nama mereka atau menggunakan nama samaran?

      Buat pengetahun ramai juga pejuang2 yang telah berjuang untuk negara tapi nama mereka tidak pernah pun minta untuk didendang, mereka bukan pengecut tetapi itulah sifat mereka, malah ramai juga askar2 yang telah kudung kaki tetapi tidak pernah menonjolkan diri untuk memerima ihsan atau pujian dari sesiapa pun.

      Di Afganistan, hampir kesemua pejuang2 Islam disana lansung tidak dikenali. Inilah satu2nya negara Islam yang belum pernah dijajah oleh mana2 kuasa besar dunia, mungkin disebabkan keikhlasan mereka?

      Ramai juga yang bersedekah ribuan ribu ringgit tetapi tidak sesiapa pun yang tahu atau mengenali mereka, malah ramai juga ahli syurga yang meninggal yang tidak dikenali oleh penduduk bumi tetapi hampir kesemua masyarakat langit mengenali mereka.

      Terpulanglah kepada Othman Ahmad untuk menafsir keikhlasan seseorang untuk menulis. Tak semua tanpa nama yang menulis itu buruk peribadinya, buruk bahasanya, kasar penulisannya. Mereka menulis dengan bahasa yang baik2.

      Tak bolehlah kerana bencikan seseorang Othman Ahmad tangkap muat semua yang menulis tanpa nama itu tidak baik, pengecut dan sebaginya?

      Sehingga kini belum ada lagi undang2 yang mewajibkan seseorang untuk menulis dengan nama mereka sendiri!

      Tak tahulah apa masalah Othman Ahmad ni sebenarnya? Mungkin beliau seorang POLITICAL ANALYST YANG FANATIC & EXTREME! Hanya ALLAH SWT maha mengetahui?

      Padam
    5. Laaaa..hidup lagi Othman Ahmad ni....ingat dah KIOK!!!

      Padam
    6. othman ahmad tu org gila tua kutuk tak sedar diri tu pasal bahasa nya kasar.

      Padam
  8. Habis la Amhari akan menghabisi hidupnya dalam penjara, jangan main2 dengan peguam!

    Siapa selepas ini, mungkin Shahrol, selepas disoal balas peguam?

    BalasPadam
  9. Mana jho lom...jho lo kat ana?...

    Jho lo where r u?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jolok wer r u?..
      Err cuba selok kat dalam kocek seluar kau.kalau terasa ada kepala kecik dan bulat ar itu kot si jolok?!😁😁😁

      Padam
    2. Hahaha..ko kekeringan idea rupanyer...

      Kikikikik..

      Padam
    3. Jho Lok kena sorok oleh Orang Bunian!!!

      Padam
    4. Kehkehkeh !!
      IGP AMIT BADOR !
      Diawal press statement selepas diangkat jd IGP Tan Sri kata nak bawa balik JHO LOW dlm masa terdekat !! Tapi skg dah hampir setahun mana JHO LOW nya ?? Kehkehkeh !!
      Skg plak kata ada banyak cara TAPI MANA DIMANA JHO LOW nya ?? Bicara SRC dah habis skg 1MDB JHO LOW x dpt dibawa balik juga !! Jd sebenarnya apa yg IGP TAN SRI AMID BADOR nak sampaikan ??

      Padam
  10. Semakin banyak cerita tentang pelaburan 1 mdb semakin jauh dari bukti najib curi duit 1 mdb..

    Penjilat seronok dengar cerita pinjaman pelaboran 1 mdb oleh najib dannoindahan wang 1 mdb untuk pelaboran.....tak tahu pinjaman pelaboran 1 mdb dan pindahan wang untuk pelaboran 1mdb bukan bukti najib curi wang 1 mdb..

    Itu hanye hikayat 1 mdb..

    BalasPadam
  11. Harini shahrol guna perkataan beranggapan...tiada lagi perkataan say percaya dan saya rasa...

    BalasPadam
  12. Berdasarkan keterangan Datuk Amhari Efendi Nazaruddin di Mahkamah sepanjang September lalu dalam kes 1MDB yang melibatkan Dato Sri Najib. Terdapat mengakuan secara jelas yang dibuat oleh Datuk Amhari bahawa beliau secara terang telah terlibat dalam penyalahgunaan kuasa dan rasuah ketika bersekongkol dengan Low Taek Jho (Jho Low) dalam melakukan penipuan dan penyelewengan sehingga mengakibatkan Dato Sri Najib teraniaya kerana perbuatan mereka. Saya membuat laporan ini untuk meminta pihak PDRM dan SPRM untuk menyiasat beliau kerana didakwa terlibat dalam penyalahgunaan kuasa dan rasuah dalam tiga perkara berikut:

    1. Datuk Amhari mengakui beliau memiliki dan menerima gaji sebanyak RM25,000 sebulan dari syarikat swasta bernama Orbs Solutions Sdn Bhd semasa beliau masih bekerja sebagai penjawat awam.

    2. Datuk Amhari mengakui di dalam mahkamah bahawa beliau menerima dana sebanyak US$200,000 (RM840,000) dari Jho Low untuk membeli rumah pada tahun 2010 semasa beliau bekerja sebagai penjawat awam.

    3. Datuk Amhari juga mengakui dihadapn Yang Arif hakim bahawa beliau telah menerima dana sebanyak US$880,000 (RM3,7 juta) dari Jho Low di dalam akaun bank asing BSI Switzerland semasa beliau bekerja sebagai penjawat awam.

    Fakta-fakta yang dikeluarkan oleh Datuk Amhari sendiri di mahkamah jelas menunjukkan bahawa beliau telah melanggar akta SPRM serta Akta AMLA dan terlibat di dalam penyalahgunaan kuasa dan
    pengubahan wang haram. Adalah tidak masuk akal, Dato Sri Najib orang yang teraniaya akibat namanya digunakan oleh manusia-manusia durjana ini, didakwa dan tercemar imejnya sedangkan mereka yang memperolehi manafaat dari pelakuan jenayah ini bebas dan tidak didakwa pula. Sekian laporan saya.

    �������������� ������ ������ ������ �������� �������������������� ���� ���������� �������������� ������. FB Nabeel Naqie II

    Abang kakak semua nampak kan kenapa DSN ke mana-mana dalam keadaan gembira dan seolah-olah langsung tak ada masalah sungguhpun menghadapi pertuduhan demi pertuduhan di mahkamah dan serangan media dikuasai PH saban hari?

    Benda macam ni bukan boleh dibuat-buat. Ia lahir dari jiwa yang bersih kerana sememangnya beliau tidak bersalah.

    Siapa yang ikuti perjalanan kes SRC dan 1MDB pasti dah nampak yang kedua-dua kes ini memang ke longkang dah.

    Mahkamah akan melihat fakta dan bukti.
    Mahkamah bukan seperti mahakhinzir PH yang boleh beriman dengan persepsi dan fitnah. Beban pembuktian sesuatu pendakwaan itu adalah terletak kepada pasukan pendakwaan dan mereka mestilah memberikan bukti-bukti yang melangkaui keraguan yang munasabah. Ini adalah prinsip undang-undang asas.

    Nabeel simpulkan di sini tentang perkara-perkara utama yang berlaku semasa perbicaraan SRC dan 1MDB setakat ini bagi memudahkan semua faham rumusan kes setakat ini.

    1. Dalam kes SRC, kenyataan saksi pendakwaan utama Joanna Yu Ging Ping (bekas pegawai Ambank) telah membuktikan bahawa Jho Lo adalah penjenayah sebenar yang telah memanipulasi akaun peribadi DSN.

    2. Fakta ini disokong melalui transkrip Blackberry Messanger (BBM) antara Jho Lo dan Joanna Yu yang mana bukti ini telah pada mulanya cuba disorok oleh pasukan pendakwaan. YA! CUBA DISOROK dan kantoi dalam court! Bukti ini diperolehi apabila penguatkuasa Bank Negara Malaysia melakukan serbuan dan merampas Blackberry Joanna Yu pada 6 Julai 2015.

    3. Pihak pembelaan yang tangkas telah berjaya mencungkil bukti ini dan membuktikannya di mahkamah.
    Pihak pendakwaan terdiam sambil tepuk dahi.

    4. Transkrip perbualan mengandungi arahan Jho Lo kepada Joanna agar jangan sesekali menghantar atau memberitahu apa-apa maklumat berkenaan akaun/transaksi termasuk statement bank akaun Ambank beliau kepada DSN atau Pejabat Perdana Menteri. Joanna Yu telah akur dengan arahan Jho Lo ini dan semuanya telah disorokkan dari DSN sama sekali.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 5. Joanna Yu telah mengaku bahawa DSN tidak mengetahui akan apa yang berlaku dan Jho Lo adalah merupakan individu di setiap manipulasi kewangan melibatkan akaun DSN!

      6. Pengarah Urusan Ihsan Perdana Dr Shamsul Anwar telah memberi kesaksian bahawa DSN amat terperanjat dan kecewa apabila mendapat tahu bahawa ada seseorang telah transfer RM 42 juta ke dalam akaun beliau tanpa pengetahuan beliau.

      7. Testimoni dari saksi-saksi utama lain seperti CEO KWAP Datuk Azian Mohd Noh, bekas Timbalan Ketua Setiausaha Kabinet Tan Sri Mazidah, dan beberapa saksi lain dari perbendaharaan telah memberi kesaksian yang kuat bahawa DSN tidak pernah menyalahgunakan kuasa beliau dalam isu pinjaman RM 4 billion dari KWAP buat SRC International.

      8. Di dalam perbicaraan yang sama ini, RM 2.6 billion yang dimomokkan oleh PH selama ini sebagai wang yang dirompak Najib dari 1MDB telah dibuktikan adalah merupakan derma politik tulen dari Arab Saudi! Celakalah para pemfitnah selama ini.

      9. Bekas Pengarah Ambank Cheah Tek Kuang telah memberi kesaksian bahawa beliau sendiri yang telah membantu DSN membuka akaun bagi tujuan memudahkan kemasukan wang derma dari Arab Saudi pada tahun 2011.

      10. Malah Cheah memberitahu mahkamah bahawa perkara ini telah diberitahu oleh beliau secara rasmi kepada Gabenor Bank Negara ketika itu si Zeti Lahanat Aziz. (Zeti Lahanat Aziz kata tahun lepas, dia tak tahu apa-apa. Tuih!)

      11. Cheah beritahu di mahkamah bahawa Zeti Lahanat Aziz juga yang telah memberi lampu hijau bagi membolehkan wang masuk ke akaun DSN. Babi kan?

      12. Cheah juga memaklumkan yang beliau telah memberikan kepada Zeti Lahanat Aziz dua pucuk surat dari Kerajaan Arab Saudi pada tahun 2011 yang mengesahkan bahawa wang berkenaan adalah merupakan hadiah kerajaan Arab Saudi kepada DSN.

      ���������� �������������������� ���������� ������������������ �������� �������������� �������� �������������� ���������� �������� ���������������� ������������������ ���������� ���� ��������. ����

      13. Saksi memberitahu mahkamah bahawa DSN telah mematuhi semua prosedur bagi menerima wang derma ini.

      14. Joanna Yu juga memberitahu bahawa kemasukan wang derma DSN ini bukanlah satu rahsia dalam sektor perbankan (tidak dilakukan secara sorok-sorok) dan Bank Negara Malaysia tahu mengenainya sejak mula.

      Padam
    2. 15. Pegawai Penyiasat (IO) Rosli Hussain juga telah mengesahkan yang wang tersebut adalah merupakan derma tulen.
      Rosli dan saksi-saksi utama lain juga telah mengesahkan bahawa DSN telah memulangkan wang derma dana politik yang tidak digunakan kembali ke akaun penghantar asal (return to sender) setelah 4 bulan selepas PRU ke 13.

      16. Seperti Amhari dalam kes 1MDB, Nik Faisal telah didedahkan sebagai balaci utama Jho Lo dalam kes SRC.

      17. Nik Faisal ni adalah individu yang diberi kepercayaan dan kuasa untuk menguruskan akaun Ambank DSN. Dia ni bukan macai. Dia anak Tan Sri Nik Ahmad Kamil, bekas Menteri Besar Kelantan, seorang pejuang kemerdekaan yang turut serta dalam rundingan merdeka bersama Tunku dan Tun Razak di London pada tahun 1956 dan bekas Yang Dipertua Dewan Rakyat! Najib tak kutip dia dari tepi jalan.

      18. Tapi Nik Faisal juga adalah rakan Jho Lo sama seperti Amhari. ����‍♂
      Amhari kita semua tahu dapat wang jutaan ringgit dari Jho Lo belum termasuk aset-aset mewah lain yang diperolehi diluar dari kemampuan pendapatannya sebagai penjawat awam. Amhari kantoi sebab masih ada di Malaysia. Nik Faisal awal-awal dah cabut lari (2 hari sebelum PRU ke 14). Entah berapa banyak dia dapat tak ada siapa yang tahu. Confirm lagi banyak dari macai macam Amhari la kan? ��

      19. Terdedah di mahkamah oleh saksi pendakwaan R Umadevi (Pengarah Bahagian Ambank) bahawa tandatangan bekas pengarah SRC Datuk Suboh telah dipalsukan dalam dokumen yang diserahkan oleh Nik Faisal. Pihak pembelaan telah membuktikan kepada mahkamah akan pemalsuan tandatangan ini dengan demontrasi mudah di dalam mahkamah dan pihak pendakwaan hanya mampu untuk tunduk pandang ke lantai kerana terbukti mereka bodoh.

      20. Amhari ni tak payah cakap dah. Memang dah hangus menjadi jerebu dikerjakan TS Shafee dan abang kakak semua mesti dah baca dalam post-post Nabeel. Kalau belum, pi lah baca.

      Jadi abang kakak semua boleh faham kenapa DSN dan pasukan pembelaan diketuai TS Shafee sangat-sangat konfiden dalam kes SRC dan 1MDB setakat ini. Kebenaran jelas memihak kepada DSN sehingga kini.

      Tambahan pula, watak sebenar jenayah ini iaitu Jho Lo dan Nik Faisal gagal dihadapkan ke mahkamah. Bermakna siasatan tidak selesai tetapi Najib Tun Razak telah dijadikan mangsa pendakwaan politik oleh PH demi kelangsungan hayat pemerintahan mereka kerana mereka menang di atas fitnah bahawa Najib adalah penjenayah.

      Thomas menghadapi masalah amat besar untuk membuktikan DSN bersalah kini.

      Para penyokong DSN bolehlah bergembira kerana anda berada di pihak yang benar.

      #Kikikikikikiki.....

      Padam
  13. 1MDB Lagi..!

    Jho tiada kaitan dgn 1 mdb kata najib..

    Kenyataan kat atas tu bukan kita yang cakap..! Tapi Najib yang beritahu..! masa tu satu alam cakap apa pun puak Najib tetap yakin dan percaya dengan kata kata tokey dedak mereka tu..!


    Tapi kenyataan itu bukan bukti tuduhan najib mencuri wang 1mdb..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa kau ni bangang nak mampos?engkau adalah mahkluk paling bangang dimuka bumi ni.

      Padam
    2. Kenape ko meroyan dan meracau?...lobang dah lama tak kena batang ker?..ko tak mampu nak lawan berhujjah dgn fakta...
      Ko kecewa sangat ker kerana pendakwa tak ada bujti jelas? ..ko ingat mahkamah ni bapak ko punyer ker?..ko dah banyak hirup kencing madey.

      Kikikikok

      Padam
    3. Tun fatimah dulu penjilat tegar najib...sejak Cucu Tahik sekampit mati tun fatimah jadi bengong....

      Kikikik..

      Padam
  14. Peguambela tanya saksi..kenapa awak curi basikal syarikat awak..
    Saksi: saya rasa jolok di arah manager saya.sebb jolok baik dgn manager saya..diorg selalu berjumpa dirumah manager saya sambil minum milo ais..ki ki ki..

    BalasPadam
  15. PENDUDUK KG BARU MASIH INGAT LAGIKAH BARUA PM KE 4 DATUK AMIN SHAH MENIPU KAMU..!!

    off tajuk jap..!!

    Pada penduduk KG BARU dengar baik baik apa yang aku mahu khabarkan pada kelian. Ini adalah FAKTA dan BUKTI yang krlian kena buka mata luas luas. Sejarah tanah yang lesap di zaman PM ke 4 Tun Mahathir melalui proksi dan barua Datuk Seri Amin Shah jangan di lupakan. Sekarang PM ke 7 datang ke Kg Baru melalui barua Kalit Samat pula... makin nak mampos makin mengila nak menipu lagi... alahaii...!!!!!

    PM KE 4 BARUA AMIN SHAH MUSIBAT
    TANAH KG BARU LESAP TIADA GANTI
    FAKTA TERBARU PM KE 7 KALIT SAMAT
    PENDUDUK KG BARU JGN TERTIPU LAGI

    Sesiapa ada waris yang di tipu oleh barua PM ke 4 Datuk Amin yang dilucutkan gelaran Datuk Seri yang lari ke Afrika Selatan.

    Barua PM ke 4 ini dulu yang menyebabkan sebahagian tanah Kg Baru tergadai oleh Datuk Seri Amin Shah mamak P.Pinang.!? Tawaran oleh PM ke 4 hanya RM350.00 psf sedangkan nilai pasaran masa itu ialah RM1400.00 psf.

    Masih ingat tawaran PM ke 4 dulu melalui proksi baruanya Datuk Amin Shah ini..!?? Kesemua syarikat Amin Shah Buisness Focus dan Syarikat Perkapalan lingkup bangkrap akhirnya..!!??

    Pujuk rayu kjaan PH perihal tanah Kg Baru, kerajaan berhasrat untuk tidak mengambil tindakan perundangan dalam proses pengambilan tanah Kampung Baru.

    Sekiranya ada penduduk yang tidak bersetuju juga, kami akan mencari jalan penyelesaian lain seperti menempatkan mereka di tanah yang lain yang ada di situ juga.

    Setiausaha Agung, Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Amirhamzah Karim mempersoalkan tindakan kerajaan yang mahu membeli tanah di Kampung Baru pada harga rendah.

    Katanya, harga yang ditawarkan seharusnya berpatutan dengan nilai tanah semasa iaitu RM 2,000 satu kaki persegi.

    “Di situ (Kampung Baru) tanah itu adalah nilai dia RM 2,000 kaki persegi, kenapa nak beli RM850 saja, kenapa tidak nilaikan pada harga semasa.

    Menteri Wilayah Persekutuan Kalid Samad berharap perkara ini semua akan selesai selewat-lewatnya pada hujung tahun ini atau Februari depan.

    "Sekarang PM yang sama melalui "proksi barua baru PM ke 7 iaitu Kalit Samat" nyanyi lagu yang sama seperti 'Datuk Amin Shah barua PM ke 4' mengalun lagu yang sama pada kelian wahai Penduduk Kg Baru..."

    Tak serik serik lagi ke wahai Penduduk Kg Baru dilagukan dan didendang nyanyian y sama oleh PM ke 7 sama seperti nyanyian proksi barua PM ke 4 dulu...!!??

    "Jika tiada masalah kita (proksi barua PM ke 7) akan teruskan dengan proses surat perjanjian jual beli (S&P) pada September depan," katanya.

    Khalid mengumumkan tawaran harga RM850 kaki persegi atau atau RM6 juta bagi lot 8,000 kaki persegi untuk pembangunan semula atas keluasan tanah dicadangkan seluas 62 hektar.

    Datuk Amin dulu menawarkan RM350.00 psf dengan nilai pasadan masa itu RM1500.00 psf... tengok sendiri game dari PM ke 7 dan PM ke 4 , game plan tetap sama bukan..!!??

    Kerajaan tawar beli tanah Kampung Baru RM850 satu kaki persegi... persoalan yang timbul ADILKAH harga ditawaran tersebut..!?

    Cukup cukup lah.. Jangan ditipu lagi..!!

    #buymuslimproduct

    BalasPadam
  16. Saya BERANGGAPAN ia di buat dengan
    pengetahuan Najib katanya"
    Seperti PANGLIMA CANGKUL teringin
    mendunia konon, mendingan jadilah
    Tukang CANGKUL tanam BULUH dan nenas
    untuk keperluan dalam negara-OSMANGOOS

    BalasPadam
  17. Ini komen kluangman penjilat madey..

    Ia bukan setakat dalam kes pembunuhan..

    Hearsay forensik evidende dalam kes korup dan penggubahan wang haram sangat berkesan..

    Jawapan aku yg tidak disiarkan dan tidak dijawab oleh kluangman...

    37 kes rasuah dan wang haram exco johor satu pon tak lekat...kerana tak ada bukti forensic hearsay evidence ato bukti tak jelas?...

    Banyak kes reman rasuah gagal didakwa di mahkamah kerana tak ada forensic hearsay evidence dan bukti jelas?...



    Aku mintak kluangman bagi contoh kes mana yg dah disabitkan bersalah keranac bukti hearsay evidence ...

    Pegawai Jabatan Air Sabah fireman dan beratus juta dirampas dan dituduh memilikibwang haram...kenape tidak dibicarakan...tak ada forensic hearsay ebidence ato tak ada bukti jelas?..m

    Kluangman bengong tak berani bagi jawapan pon

    Penjilat madey memang bengogng2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ikut cakap kluangman jika orang curi ayam letak ayam curi kat rumah kluangman dan kluangman dituduh curi ayam maka kluangman kena hukum lah kerana sebelah petangnye kluangman dilihat berada dalam kawasan rumah pemilk ayam yg dicuri.....forensik sangat kukuh..

      Padam
    2. Saksi kata dia percaya kluangman yg mencuri ayam kerana dia diberitahu oleh kawannye dia nampak kluangman berada dikawasan rumah pemilik ayam yg dicuri..

      Kal ikut cakap kluangman ramai yg tak bersalah kena hukum kerana forensic hearsay evidence....

      Padam
    3. Atok oh Atok kepala kau dah kena ketuk oleh puak puak DAPIG sampai jadi biul dan nyanyuk

      Padam
  18. Last kali Atok buat buat nangis Makcik Rafidah pelok... taubat lah konon nya... ha..ha game Atok

    BalasPadam
  19. Jeng...jeng...jeng kahkahkahkah rakyat kena kencing...Anwar bakal pm tepi selamanya kena berak terus...mahathir masuk bakul angkat sdri..

    BalasPadam
    Balasan
    1. PM kaki kencing... Nuor pun kena kencing juga ler hahahhaha basah kuyup kena kencing... ������

      Padam
    2. Ha.... Ha......Ha.....Ha......... Abang Non......... Ada kau dengar baik baik.......... �� �� �� �� �� ��
      Jangan syok sendiri.............. arrrrrrrrrr...... Apa pulak komen Dollah Sani.............?, apa pulak komen pengikut tegar abang Non.............. �� �� �� �� �� ��

      Padam
    3. Haa kerah orang turun kat jalanraya untuk turunkan Tun M ini parti yang selalu buat demotrasi parti tu lah teka sendiri parti mana

      Padam