Selasa, 17 September 2019

PH = Lidah Kapitalis..!


Akhirnya mak lampir kata jual ajer kepada orang asing..! Senang..!!!

Soalnya kenapa sikap tamak pemaju selama ini tak dikekang? Kenapa tak disusun pelan perancangan rumah mampu milik kepada rakyat jelata yang masih ramai lagi tidak mampu memiliki rumah?

Apabila orang asing yang beli maknanya..semakin banyak la yang terpaksa di kongsi oleh rakyat jelata dengan mereka.

Segala kemudahan awam mereka guna, segala hasil pertanian juga mereka dapat..! Kemampuan kewangan yang mereka miliki akan melahirkan perang harga di kawasan mereka tinggal. Akhirnya rakyat marhaien tidak  dapat bersaing dan terpaksa mengalah. Kesannya lahirlah banyak tempat elit yang di monopoli oleh orang asing...!

Belum cerita masaalah sosial, masaalah kesihatan..! Apabila mereka beranak pinak anak anak mereka jadi warganegara pulak?

Akhirnya apa yang tinggal kepada anak watan ini?

Tinggal apa?
Lu Fikri La Sendiri..!

14 ulasan:

  1. Apa blh buat projek zaman bn semua rumah mewah2..rakyatt mampu tgk saja..kenapa nk slhkan ph plk..forestcity pandang pun xboleh..kanina chibai..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adekah madey dah batalkan forestcity?...drama mamak madey...

      Padam
  2. Kenape mak lampir sibok rumah yg tak laku?....projek perumahan yg tak laku bukan milik kerajaan....mak lampir nak jadi menteri perumahan hong kong dan cina?...

    Mak lampir kata nak tingkatkan ekonomi...ekonomi pemaju yg ditingkatkan...

    Suruhlah pemaju turunkan harga kalau tak laku supaya pembeli terutamanye bumiputra mampu beli...

    Bongok menteri madey...

    BalasPadam
  3. Pembeli2 malaysia ikut saranan menteri BN dulu....kalo mahal jangan beli...tu pasal tak laku2...sepatutnye pemaju turunkan harga...

    Tapi menteri PH plak pandai2 ikut saranan pemaju bolehkan orang asing beli aset yg tak laku...

    Menteri PH bukan nak tolong rakyat tapi nak tolong pemaju supaya rumah jual dgn harga yg mahal...

    BalasPadam
  4. REFORMASI YANG DIRAMPAS( HIJACKED)

    1.Saya sama sekali tidak terkejut dengan berita kelulusan projek rundingterus (direct nego) oleh Kementerian Kewangan yang tular dimedia sosial dan utama beberapa hari lalu.

    2.Ianya hanya mempamerkan satu lagi hakikat bahawa kerajaan baru ini sama sahaja dengan kerajaan lama.Yang berbeza hanya dari segi slogan dan penampilan.Hakikatnya sama.Tiada beza.

    3.Kelulusan oleh MOF secara rundingterus ini hanya satu daripada banyak keputusan2 lain yang sudah saban kali terpampang yang menunjukkan bahawa hakikatnya semangat reformasi tidak wujud dalam pentadbiran kerajaan baru ini.

    4.Agenda dan semangat reformasi telah di rampas (hijacked) oleh kelompok elit yang menguasai negara lama sebelum ini.Dan reformasi adalah ibarat lembaga yang paling dibenci oleh mereka, kelompok elit.

    5.Elemen dan semangat reformasi sekiranya benar2 mendasari pentadbiran negara ini pastinya kelompok elit akan terhumban jatuh.Sebaliknya sekiranya kelompok elit ini masih menguasai, reformasi yang akan terhumban.Hari ini Reformasi yang terhumban.

    6.Buktinya jelas.Direct nego MOF ini untuk siapa selama ini?Untuk kroni penguasa dan pemerintah.Tidak mungkin sama sekali siapapun boleh mendapat surat keramat kelulusan rundingterus itu sekiranya mereka bukan kroni kepada pemerintah.Ertikata lain, rundingterus ini hanya buat mereka yang dikenali pemerintah.Bukan untuk syarikat biasa-biasa.Mereka kelompok elit.

    7.Kerajaan sudah berubah.Rundingterus masih ada.Rundingterus masih ada maknanya kelompok elit ini masih hidup dan berkuasa.Jadi persoalannya adakah kerajaan baru ini benar2 baru dan berubah?

    8.Reformasi adalah pernyataan dan komitmen perjuangan perubahan untuk membela orang biasa dan menghapuskan si elit.Rundingterus yang wujud ini membuktikan reformasi tidak wujud,hilang,dirampas,hijacked.Natijahnya orang biasa terus tidak terbela.Dan si elit terus dibela.

    9.Rundingterus MOF ini hanya satu daripada banyak rundingterus lain.Ada khabar sebuah kementerian lain juga memberi puluhan surat kelulusan rundingterus projek pasir kepada tentunya syarikat2 elit.Bukan syarikat2 biasa.

    10.Malah bukankah kita melihat hampir setiap hari sekarang kementerian2 tertentu membuat perlantikan jawatan utama GLCs terdiri daripada muka2 lama kelompok elit ini.Elit2 yang hidup di pemerintahan lama dengan SOP menjilat dan membodek pemerintah terus hidup hari ini dilantik kerajaan reformasi ini sebagai CEO baru,Chairman baru syarikat2 terbesar kerajaan.

    11.Makanya cukup2 lah menipu rakyat.Berhentilah melaungkan reformasi.Tiada guna dan ertinya laungan reformasi itu sekiranya musuh paling utama reformasi kelompok elit perasuah rakus terus hidup dengan surat2 kelulusan baru direct nego, surat2 perlantikan baru jawatan utama dan anak2 terbaik bangsa terus dipinggirkan kerana mereka orang biasa.

    12.Atau lebih baik menteri2 ini berhenti sahaja lah.Kamu samada terlalu lemah dan bodoh, boleh dikalahkan dengan tipu muslihat elit2 seperti ulat ini atau memang kamu ini hanya berpura-pura berbaju reformasi tetapi hakikatnya kamu sendiri hidup dalam ruanglingkup elit korup yang rakus,gila kuasa dan kemewahan ini.

    13.Berundurlah, beri laluan kepada pemimpin2 lain yang benar2 jujur mengangkat agenda reformasi, berjiwa rakyat bukan elitis dan tidak bodoh dan lemah yang mudah diperalat oleh elit korup spt kamu-kamu ini.

    REFORMASI!

    Mohamad Ezam Mohd Nor
    17 Sept 2019, 17 Muharam 1441H

    BalasPadam
    Balasan
    1. Madey sudah berani tunjuk belang nak jaga kroni...

      Padam
    2. Inilah reformasi ala2 Nurul Izzah dan keluarga? Dahulu menipu rakyat dengan manifesto bulan bintang untuk dapatkan kuasa!

      Padam
  5. Mamak lampir tunjuk kepandaian..

    Bercakap ttg kecauran aset kunun..

    Pemandangan buruk dsb..

    Kepala hotak hang.. kalau private nak lingkup biarkan lelong harta mereka.. sapa suruh buat rumah mahal2..

    Berniaga tak pandai lingkup patutnya ikut hukum ekonomi kena lelong..

    Felda, Kwsp aset, kedutaan negara HK dilelong.. takkan private business tak boleh dilelong..

    Faham ekonomi ke tak mak lampir ni..

    Tak boleh jual.. bungkus.. bank lelong harga turun setiap kali failed auction..

    Bido punya mak lampir..

    Ijazah menipu lagi mau tunjik pandai..
    Maybe baru dengar cakap babi lepas tu ulang semula mcm kaset..

    Swasta bukan tugas kerajaan..bodo

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mak Lampir ni hanyalah khadam DAP dan barua taukeh2 Cina! Kalau boleh nak lelong semua benda kepada orang Macau, Taiwan dan China?

      Padam
    2. Pemimpin low quality selalunya akan menjual apa saja tanpa memikirkan anak cucu mereka. Mereka seperti Timbalan@acting MB Johor dizaman dahulu yang menjual Pulau Batu Putih Kepada Singapura?

      Suatu kehilangan besar, kawasan yang kaya dengan sumber hasil lautan!

      Inilah contoh kebodohan pemimpin2 Melayu!

      Itu belum dikira keghairahan pembesar2 Melayu dizaman dahulu membawa buruh asing dari luar untuk mengerjakan bijih timah di Perak misalnya. Akhirnya tiada apa yang tinggal? Kekayaan entah kemana2, semua sudah masuk lubang kubur meninggalkan legasi kebusukan!!

      Padam
    3. Pulau batu putih terbabit dgn istana johor masa dulu..

      Padam
  6. Kerajaan yg dipilih oleh rakyat untuk menjaga kepentingan rakyat dan negara ...pemaju dan peniaga juga rakyat....kerajaan tidak boleh melindongi kepentingan pemaju/peniaga saja...

    Kerajaan yg menjaga kepentingan peniaga saja mesti di tolak...

    BalasPadam
  7. Mak lampir penyokong kuat madey...mak lampir hanye sampaikan ape yg tun madey hajatkan...tun madey bawaah telunjuk DAP...tokey cina yg desak DAP...

    BalasPadam
  8. Pandikar label Anwar ‘samurai terakhir’, Salleh Keruak sokongnya sebagai PM
    2:14 tengahari (Dikemaskini 4:27 petang)

    A A
    Pernah di pihak yang bertentangan, Presiden PKR, Anwar Ibrahim hari ini menghadiri majlis sambutan Hari Malaysia yang dianjurkan oleh bekas Speaker Dewan Rakyat Pandikar Amin Mulia, dan bekas menteri BN Salleh Said Keruak.

    Kedua-dua bekas panglima perang Umno itu menganjurkan sambutan Perhimpunan Memperingati Hari Malaysia Sabah 2019 di Dewan Seri Kilapi, Rampayan Laut, dekat Kota Belud di bawah NGO mereka Pertubuhan Bajau Bersatu Sabah (Usbo).

    Semasa sidang akhbar selepas majlis itu, Pandikar selaku presiden Usbo memohon maaf kepada Anwar berhubung beberapa kenyataan yang dibuatnya semasa pilihan raya kecil Sandakan pada Mei lalu, kerana tidak menunaikan janjinya untuk mengurangkan harga minyak.

    BalasPadam