Kerajaan melalui pihak SPAD diminta jangan menurut desakan dari sekumpulan pemandu teksi yang mahukan saman yang mereka terima dihapuskira atau dipadamkan! Kalau kita mahu membiarkan puak pemandu teksi biadap ini terus melakukan kesalahan dimasa hadapan maka turutlah kehendak mereka!
Kalau SPAD ikut kehendak kumpulan ni..apa jadi kepada ribuan lagi pemandu teksi yang tidak menerima saman! apakah adil kepada pemandu teksi yang jujur dan akur dengan undang undang tidak diberikan sebarang habuan! malah mereka yang menerima saman diberikan pengecualian!
SPAD kena tegas! cukuplah pihak Kerajaan memberikan banyak bantuan kepada mereka! Sekumpulan mereka ini pun tidak mewakili keseluruhan pemandu teksi diseluruh negara! TAPI malangnya kerana wujudnya beberapa ekor kerbau ini juga lah yang menyebabkan seluruh pamandu teksi dipandang hina!
Bantahan oleh pemandu teksi ibu kota di Bukit Bintang minggu ini untuk minta dilepaskan dari membayar saman membawa perhatian ramai kepada rungutan mereka juga kepada penumpang teksi yang sering rasa tertipu di bandar antara paling dikunjungi di dunia
Dalam bantahan itu pemandu teksi mendesak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat SPAD memadam semua saman yang dikeluarkan oleh pelbagai pihak berkuasa bagi memudahkan proses pembaharuan kad pemandu teksi mereka
Tetapi banyak media melaporkan kumpulan pemandu teksi ibu kota mengenakan kadar yang lebih tinggi untuk jarak perjalanan pendek dan tidak menggunakan meter mereka Mereka pemandu teksi meminta supaya semua saman mereka yang direkodkan dalam pangkalan data dapat dihapuskan kata pengurus komunikasi SPAD Noor Hisham Mohd Taha kepada The Malaysian Insider.
ni semua pengaruh jahat anwar la..mula mula bawa beca! bila dah senang sikit bawa teksi! tapi malas dan tak bersyukur! tu yang asyik nak menyamun jer tu..! |
Cuba kita baca laporan dibawah ni...
Hanya mengunakan beg selimpang, beg kamera kosong di leher dan mengenakan seluar longgar saya berlagak untuk menjadi sebahagian pelancong Mat Salleh.
Dilahirkan dalam keturunan campuran British Cina Malaysia, saya ditugaskan untuk "menyamar" sebagai pelancong yang menggunakan perkhidmatan teksi di Kuala Lumpur, yang dikatakan mempunyai reputasi pemandu teksi paling teruk di dunia, menurutLondonCabs.co.uk.
Laman web popular TripAdvisor juga memberi amaran kepada pelancong agar berwaspada dengan pemandu teksi di KL yang "enggan menggunakan meter".
Memetik laporan TripAdvisor "umumnya ia seperti serupa dengan rompakan di siang hari, dan apabila tawar-menawar berlaku, ia dibalas dengan isyarat yang kasar atau bahasa kesat ...".
Pada Virtualtourist.com pula, pengunjung mencatatkan: "Saya telah mengembara ke serata dunia, saya boleh memberitahu anda pemandu teksi di KL adalah yang palimg buruk yang pernah ditemui."
Sementara itu antara reaksi menjawab: "Setuju!Mereka memang terkenal di seluruh dunia untuk menipu pelanggan ! "
Jadi dengan menyamar sebagai pelancong, saya dapat belajar bahawa apabila anda seperti hilang arah dan akan mendapat "kawan" dalam tempoh yang singkat di Jalan Bukit Bintang.
"Hello, kenapa dengan anda?"
"Di mana anda mahu pergi, Cik?"
"Teksi puan?"
Kes ujian pertama saya adalah seorang lelaki berkaca mata yang melompat keluar dari garisan tempat menunggu teksi dengan perkataan "Teksi bermeter" seperti ditampal di setiap sisi teksi.
"Puduraya?" Saya bertanya.
"Tiada masalah," jawabnya.
Teksi bergerak memulakan perjalanan melalui bangunan pusat membeli belah Lot 10 di sepanjang Jalan Sultan Ismail ke pusat bandar Kuala Lumpur.
Pemandu teksi agak sopan dan mesra.
Beliau bertanya dan mengambil tahu sedikit sebanyak tentang latar belakar saya, apa yang saya lakukan di sini dan kemudian menawarkan beberapa perjalanan yang menarik untuk saya berlibur: ke Genting Highlands pergi dan balik? RM250. Zoo Negara? RM100.
"Di England, orang mempunyai banyak wang (kaya), UH?"
"Ada kemelesetan," saya menjawab.
"Apabila anda di Malaysia, wang anda sangat besar!"
Saya bertanya seperti tidak tahu: "Apakah tanda pada tingkap anda sepatutnya menggunakan meter"
Hanya teksi di perhentian teksi sahaja yang menggunakan meter, beliau menjelaskan sabar.
Kami telah melalui kira-kira 2km dalam masa kira-kira lima minit. Yuran adalah RM25.
Saya melihat di laman web Tambang Teksi Malaysia Auto laman web memberitahu, bahawa perjalanan tersebut seharusnya hanya berjumlah RM8.
Saya meminta resit, dan dia mengoyakkan slip dari buku resit merah jambu dan menyerahkan kepada saya, dengan senyuman yang tidak diketahui.
Saya membuat tinjauan kepada lima teksi untuk cuba membuat perbandingan tambang.
Tidak seorang pun yang menggunakan meter, dan semua mempunyai alasan yang bijak: solat Jumaat, kesesakan lalu lintas yang sangat buruk, sukar untuk mencari pelanggan, mesin rosak.
Daripada semua pemandu teksi saya temui, hanya seorang sahaja yang tidak mengenakan bayaran terlalu mahal iaitu seorang lelaki dalam 60-an awal.
Beliau tidak menggunakan meter ketika mengambil saya dari Jalan Tun HS Lee ke Pavilion di Bukit Bintang dan harga tambang adalah RM10, hampir sepadan pengiraan Auto Tambang Teksi Malaysia.
Itu satu dalam 11 pemandu teksi yang saya temui. Mereka tidak berniat jahat atau bersikap kurang ajar pada pelanggan namun bila mereka tidak menggunakan meter dan cuba menaikkan harga tambang itu sangat menyedihkan.
Lu Fikir La Sendiri!!!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan