Selasa, 1 Oktober 2013

Susu Rosak..


Belajar la...sampai bila kita nak berubah kalau tak mahu belajar..! dah belajar dan berilmu bertanggungjawab pulak la..! ikhlas dalam menjalankan amanah! baru rezeki kita halal dan membawa faedah..!!!

Bekalan susu bagi Program Susu 1Malaysia disimpan di surau, bilik sumber, ruang bawah tangga dan tempat umum yang berisiko di sekolah, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2012.
Laporan yang dibentangkan di Dewan Rakyat pada Selasa itu menyebut berdasarkan temu bual bersama guru, mereka tidak mengetahui tatacara penyimpanan susu yang sesuai memandangkan mereka tidak menerima buku panduan.
"Kontraktor pula tidak memberi penerangan kepada guru mengenai penyimpanan susu dan sekolah menghadapi masalah ruang yang kurang sesuai untuk penyimpanan susu," menurut laporan itu.
Laporan berkenaan menyebut susu yang tidak disimpan dengan teratur dan baik di tempat yang sesuai, mudah rosak dan tercemar dan berisiko keracunan.
"Susu juga perlu disimpan di lokasi yang mempunyai pengudaraan yang mencukupi bagi menjamin jangka hayat susu tersebut," menurut laporan itu.
Laporan itu menyatakan sebahagian sekolah yang diperiksa tidak merekodkan penerimaan dan pengeluaran manakala sebahagian lagi merekodkan penerimaan dan pengeluaran susu tetapi dalam pelbagai format.
"Laporan Kes Keracunan Makanan Melibatkan Susu 1Malaysia menunjukkan sebanyak 97 kes dicatatkan pada 2011 dan 78 kes dalam 2012," menurut laporan itu.
Menurut laporan itu, kes keracunan melibatkan Susu 1Malaysia berpunca daripada tidak toleran laktosa, alahan terhadap susu lembu dan kaedah pengendalian susu. - BERNAMA
Lu Fikir La Sendiri!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan