Sabtu, 20 Disember 2014

Ingatan Buat Melayu ~ Tun M.


Ingatlah mereka yang bernama Melayu..!

KUALA LUMPUR - Kaum Melayu tidak boleh malas, sebaliknya harus berusaha lebih gigih untuk menguasai ekonomi negara bagi menjamin mereka memperoleh bahagian yang sepatutnya apabila Malaysia mencapai status negara maju menjelang 2020, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.
 
Bekas Perdana Menteri itu menegaskan orang Melayu tidak boleh bergantung kepada penguasaan politik semata-mata kerana ia mungkin tidak mampu bertahan tanpa pegangan ekonomi yang kukuh.
 
Katanya, walaupun melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenal pada 1971 telah ditetapkan agihan ekonomi untuk orang Melayu sebanyak 30 peratus daripada kekayaan negara, namun selepas 20 tahun pelaksanaannya, sasaran itu dilihat tidak berjaya dipenuhi.
 
"Jadi jika kita mahu bahagian kita, orang Melayu mesti tukar pendirian, mesti usaha lebih gigih untuk dapatkan bahagian kita dalam negara maju.
 
"Saya khuatir bila kita capai matlamat negara maju pada 2020, orang Melayu menjadi golongan miskin di dalam negara kaya," katanya ketika menyampaikan ucaptama bertajuk 'Hala Tuju Melayu Islam Menuju Wawasan 2020' pada Konvensyen Kepimpinan Melayu Muda Nusantara (Nusa'14) di sini hari ini.
 
Dr Mahathir turut menjentik soal politik orang Melayu yang kini terpecah kepada tiga parti utama iaitu Umno, Pas dan PKR, yang menurutnya menjurus kepada undi Melayu menjadi minoriti dalam negara yang majoritinya orang Melayu.
 
Keadaan itu, katanya, menyebabkan setiap parti Melayu mempunyai sokongan kurang daripada 50 peratus dan akhirnya terpaksa 'mengemis' sokongan kaum lain untuk menang pilihan raya dan kekal berkuasa.
 
"Bila jadi pengemis, mereka (parti Melayu) bukan lagi merupakan orang berkuasa (sepenuhnya), ini keadaan yang sedang kita hadapi sekarang," katanya.
 
Selain itu, beliau turut menekankan pentingnya untuk kaum Melayu kembali mengamalkan ajaran dan nilai-nilai Islam yang sebenar sebagai landasan dan panduan hidup mereka.
 
"Maju atau mundurnya kita tidak bergantung kepada warna kulit, kekayaan sumber atau tempat tinggal kita, tetapi budaya dan nilai hidup yang dipegang," jelas Dr Mahathir.
 
"Nilai hidup yang baik termasuk jujur, amanah, bekerja keras perlu dijadikan budaya hidup kita. Kalau setakat berdoa tapi tak berusaha, ALLAH pun tidak akan tunaikan permintaan kita," kata Dr Mahathir. 
 
Kepada satu pertanyaan daripada peserta, Dr Mahathir mengulangi pandangannya berhubung pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M). 
 
"Sebaliknya wujudkan peluang kerja, latihan untuk rakyat supaya mereka dapat tingkatkan kebolehan dan ilmu untuk mendapat pekerjaan yang lebih baik dan gaji yang lebih tinggi, itu cara terbaik," katanya. - Bernama.

Lu Fikir La Sendiri!!!

7 ulasan:

  1. Madey hampa tidak ada Mei 13 setakat ini utk mengangkatnya dlm politik , kecuali ada beberapa kerat je dari kalangan Perkasa dan bekas 2 hakim cam Hamid ini . Najib tak akan tunduk kpd bangsat ini.................

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lu manyak langsi lo..law cipet punya olang..hoi see ma..

      Padam
    2. Haris Ibrahim ialah bangsat sejati jilat bont*t unker lim & son dynasty lor...

      Padam
  2. Ko lg bangsat la Anon 905... krna org mcm ko la Melayu makin terhimpit... patut ler ko sokong Najib PM paling xguna dlm sjrh Mesia... habok pun tarak jasa utk Melayu... mgkn jg ko ni RBA.... mampus la lu cinbai

    BalasPadam
  3. Kepada Tanpa Nama20 Disember 2014 9:05 PTG, ko manusia paling bangsat aku penah jupe dan komen setakat nie...kepala bapak ko la dpt anak sundal mcm ko!

    BalasPadam
  4. RBA jentera penghasut....!

    BalasPadam
  5. Melayu kena baca buku "36 strategi masyarakat Cina".

    BalasPadam