Sabtu, 13 Disember 2014

MH17 ~ Hak Kita..!


Setuju..! Kita berhak..! dan kita mempunyai hak..!

PETALING JAYA: Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menuntut supaya bangkai pesawat Malaysia Airlines (MAS), penerbangan MH17 dibawa balik ke negara ini 'sebagai satu hak.'

"Rakyat Malaysia yang harus memeriksanya secara penuh dan menyeluruh. Lagipun, Malaysia juga yang akhirnya akan disaman oleh keluarga mangsa, " katanya menerusi blog chedet.cc, Khamis.

Memandangkan pesawat tersebut adalah milik Malaysia, begitu juga anak-anak kapal dan ramai penumpangnya adalah rakyat Malaysia, Dr Mahathir  amat tidak senang bagaimana negara ini hanya dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam pemeriksaan bangkai pesawat itu.

"Malaysia seolah-olah terlalu bersyukur apabila dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam pemeriksaan bangkai pesawat di Belanda. Mengapa kita perlu menghargainya?," katanya.
Beliau mengakui bahawa penumpang yang paling ramai terkorban adalah dari Belanda, tetapi tertanya-tanya undang-undang apakah yang menyatakan pesawat itu sebagai milik mereka.

Dr Mahathir turut mempersoalkan penyerahan kotak hitam pesawat kepada Belanda dan British walaupun pada awalnya ia diberikan kepada pihak berkuasa Malaysia.

"Setahu saya kotak hitam mengandungi pita atau rakaman elektronik perbualan dan bunyi beberapa minit sebelum berlakunya kemalangan.

"Mungkinkah rakyat Malaysia tidak mempunyai keupayaan untuk mendengar rekod rakaman itu? Adakah hanya Belanda dan British mampu untuk berbuat demikian? " katanya.

Penerbangan MH370, yang hilang pada awal pagi 8 Mac juga bermain difikirannya.

Dr Mahathir juga mempersoalkan jika terdapat 'sesuatu yang hendak disembunyikan' mengenai punca kemalangan itu.

Cukup cukup ler kita di'main'kan oleh pihak tertentu..! Kebenaran akan menyinar jua akhirnya..! hanya masa yang belum tiba..! 

Tunggu......!!!

Lu Fikir La Sendiri!!!

2 ulasan:

  1. Najib lagi bod dari pak lah

    Dah tak sabar aku tunggu Pru 14 ni najib oi....

    BalasPadam
  2. Bila lantik org tak habih sekolah ni lah yang hangpa dapat... Nabi dah pesan lama dahhhh....

    BalasPadam