Khamis, 11 Disember 2014

Syabas Idris Haron & Kerajaan Melaka..!


Itu hak kerajaan negeri..! Suka dia ler..!

Arahan Papan Tanda Jawi Timbul Kemarahan

MELAKA: Langkah kerajaan negeri untuk memasukkan tulisan jawi pada papan tanda di semua sekolah, termasuk sekolah-sekolah mubaligh, telah menimbulkan kemarahan aktivis pendidikan dan ahli-ahli politik.

Satu pekeliling bertarikh 2 November dari Jabatan Pendidikan Melaka telah dihantar ke semua sekolah, menyatakan bahawa papan-papan tanda di sekolah wajib memaparkan tulisan Jawi, bersama-sama dengan tulisan rumi Bahasa Melayu.

Amaran juga diberikan bahawa panel penilai akan melawat sekolah-sekolah pada 1 Februari.

Tinjauan The Star mendedahkan bahawa pihak berkuasa untuk sekolah-sekolah vernakular masih belum menerima pekeliling itu.

Dalam satu kenyataan bersama, Naib Pengerusi MCA  Melaka Datuk Lim Ban Hong dan Lai Meng Chong berkata tulisan Jawi adalah tidak perlu kerana papan tanda sekolah telah memaparkan tulisan rumi Bahasa Melayu.

"MCA sedang dalam proses mendapatkan maklum balas dari semua sekolah vernakular di negeri ini untuk melihat sama ada mereka telah menerima pekeliling ini," kata mereka, sambil menegaskan sehingga semalam, tiada SRJK (C) telah menerima arahan tersebut.

Pada Ogos, kerajaan negeri telah mewajibkan tulisan Jawi dipaparkan di papan tanda di semua jabatan, agensi dan kerajaan tempatan menjelang akhir bulan ini.

Exco Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar Datuk Ismail Othman berkata ini adalah untuk memartabatkan tulisan Jawi dan bahasa kebangsaan, tanpa ada sebab lain.
Akan ada pelbagai pandangan..! akan ada pro dan kontra..! akan ada cemuhan..! akan ada tentangan..! Itu semua cabaran..! Kalau ada yang terganggu itu dia punya hal..! 
Martabat kan tulisan Jawi..! Dekat dengan tulisan jawi bermakna dekat dengan kitab..! dekat dengan kitab bermaka dekat dengan agama..! Sekurang kurang kita terus melaksanakan syiar Islam sesama seagama..! Itu tuntutan..! Itu kewajipan..!
Istiqamah..!
Lu FIkir La Sendiri!!!

17 ulasan:

  1. Wa duk melaka pun xtahu pasal perkara ni...heheh pape pun apenyg terbaik kaami sokong

    BalasPadam
  2. Bila lagi...?1
    Lagipun, Melayu yg bagi UMNO dok di atas..
    Jadi buat la apa yg patut..ini Tanah Melayu, Bani Jawi..!

    BalasPadam
  3. Semakin terserlah kebencian kaum pendatang Cinabeng terhadap apa-apa sahaja yang berkaitan dengan Melayu dan Islam. Syabas, kerajaan negeri Melaka. Kami sokong 100%.

    BalasPadam
  4. Tempat lain ada jer tulisan Cina ok jer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tula pasal. Tulisan cina melambak2 tu lg la tak perlu sbb takde dlm perlembagaan pon. Setiap kedai/sekolah/bangunan ade je dalam tulisan rumi tp puak2 Ultrakiasu ni nak jugak letak tulisan kaligrafi dorang tu bikin semak je, tp takde org pertikaikan pun. Tulisan jawi mmg tulisan asal bangsa Melayu dan dlm perlembagaan pon mmg ade hak2 keistimewaan org Melayu, jadi sepatutnya tak menjadi persoalan pun kalo nak digunakan kat Malaysia ni.

      Padam
  5. sokong! ..
    selama ni ada s/board tulisan cina atau lain tak jadi hal pun walaupun org melayu tak faham apa pun...so tulisan jawi pun takde hal..

    BalasPadam
  6. Terbaik dri kerajaan melaka
    kembali memartabatkkan Jawi
    salah satu contoh papantanda ialah HARDROCK CAFE
    ejaannya SIN KAF WOW LAM ALIF YA RO

    Mesti aku bangga masuk hardrock cafe yang ada tulisan jawi
    ta ya ro ga ro tiger
    Ba ya ya ro beer
    Alif wow nun on
    alif ya sim ais

    BalasPadam
    Balasan
    1. ajak opah kau sekali masuk HRC...

      Padam
  7. Martabat kan tulisan Jawi..! Dekat dengan tulisan jawi bermakna dekat dengan kitab..! dekat dengan kitab bermaka dekat dengan agama..! Sekurang kurang kita terus melaksanakan syiar Islam sesama seagama..! Itu tuntutan..! Itu kewajipan..!Istiqamah..!

    Wa quote tulisan admin yang mabuk tiger beer masa post entry ni.
    wakakakakakakkakkak
    punyalah beriya iya dah macam takdr besok
    islam sangatlah kunun
    entah entah tak masuk jawi lagi


    BalasPadam
  8. Syabas kerajaan negeri Melaka. Negeri2 lain patut ikut contoh negeri ni. Melaka terbaek!!

    BalasPadam
  9. Di kelantan, Terengganu dan Kedah sejak sekian lama boleh kenapa cinabeng tak marah?. Kalau premis kerajaan macam sekolah dan IPT yang dibiayai kerajaan, bangunan kerajaan, masjid, surau kena mulakan besar-besaran. Kedai melayu pun elok buat.

    BalasPadam
  10. Bagus kalau tentera Amerika datang menyerang, pasti tak erti baca Papan Tanda................

    BalasPadam
  11. Kebodohan Idris Harun terserlah bab golongan yang tak faham Jawi akan mempelajari tulisan ini kelak, menjadikan org2 Melayu bangsa yg paling bodoh sebab tahu Melayu dan Inggeris je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Majoriti rakyat jepun hanya tahu berbahasa jepun dan faham tulisan jepun dan hanya sedikit sahaja yang faham dan tahu tulisan asing terutama seperti bahasa inggeris... faktanya jepun lebih maju daripada negara barat yang kau sangat sanjungi tu.

      Padam
  12. sekurang kurang nya tak macam kat tasik serombam. semua papan tanda dlm tulisan cina sponsed by ijm land.
    melayu tak kecoh pon.

    BalasPadam
  13. Idris Harun septutnya mengurang kos kehidupan rakyat dari mencari publisiti murahan.

    BalasPadam