Jumaat, 15 November 2013

HOT ~ Teori 'Membunuh' Syed Mohtar Didedah..!


Apabila Melayu berjaya ada ajer yang mengata..! ada ajer yang tak kena..! Jangan kasi Melayu hidup..! Lebih lagi Melayu yang berjaya meneyelamatkan maruah dan mengelakkan Melayu Islam dari menanggung dosa..! Melayu berjaya macam ni mesti 'dibunuh'..! Lebih malang tangan yang membantu nak membunuh tu ialah tangan yang namanya pun Melayu..!

Baca lanjut di justread-disini.

Lu Fikir La Sendiri!!!

8 ulasan:

  1. Jgn nak kelirukan dan menuduh kami tak mahu melihat melayu berjaya dan kayaraya. Sebanarnya bukan itu yg kami semua mahu, kami mahu semua kekayaan di kongsi sesama melayu bukan hanya seorg melayu kayaraya top 5 tapi banyak yg melarat. Saya bukan menyokong Yahudi tetapi apa yg baik kita ambil sebagai contoh. Tahukan Admin tiada seorang Yahudi pun dari dulu hingga la ni menjadi org terkaya didunia walaupun ramai Yahudi didunia adalah kaya raya dan jutawan sehingga ekonomi sesetengah negara spt US dibawah kuasa Yahudi. Mereka tidak pernah memegang ranking 10 teratas kaya didunia. Bill Gates, Carlos Slim, Amancio Ortega etc. dan yg sebelumnya bukanlah Yahudi. Yahudi tak jelat nak jadi manusia pertama kerkaya, tetapi mereka lebih cenderung kpd Yahudi adalah kaum teramai yg kaya didunia. Dlm soal Syed Mokhtar ni, kenapa kita tidak mengagihkan project2 kpd melayu2 lain yg rasanya banyak yg berkelayakan untuk menjadikan ramai org melayu yg kaya bukan seorg Melayu sahaja terkaya di Malaysia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ehhh... Bodohlah tulisan ko nih... Yahudi ke tak yahudi ke.. Kt malaysia ni sape yg ngetop trkaya klo tak cina sial haram.. Ada cina.nl.bgi projek kat melayu?.. Ade ke cina nk bgi masjid kt islam.. HarM jadah ko ni...ko ni jilat pkr dn dap ke

      Padam
  2. Saya rasa dah di agih kan pon sedara, tapi untuk project yang saiznya besar perlu lah besar pula kompeninya dan besar pula kebolehannya. Cuba sedara senaraikan kompeni milik melayu yang ada paid up more than RM 50 juta dan ada strong management team dan yg paling pentingnya ada outstanding Entrepreneur (bukan oxford, Harvard, MIT school boys). Jawapannya yillekk. TS Syed Mokhtar pon bukan tamak sangat....cuma kompeni tu jugak yang dah tak larat dan harapkan white knight to save them. TS Syed Mokhtar tu orangnya berhemah dalam bisnes, tak overzealous dan tak lupa diri. Dermanya pon subhanallah 40 -50 juta, mana ada jutawan yang mampu buat camtu. Jutawan yang biasa makin kaya makin kedekut, sedara pon tahu kan. Itulah hakikat nya sedara, janganlah kita dok kutuk sangat TS Syed tu, dia dah di uji berat2, ada lah sebab kenapa Allah jadi kan dia berjaya.

    BalasPadam
  3. Anon 7:00 - Cara penyampaian komen kau bukan calang org dlm hal elwal business dan ekonomi. Nampaknya kau seorg yg well educated abt business. Ingin aku tekankan tentang Syed Mokhtar yg semua project dia sapu. Dia dpt project bukan kerana kemampuan kewangan sendiri. Setiap peroject yg di berikan kpdnya, kerajaan akan luluskan geran atau pinjaman dgn interest yg sgt kecil. Jadi modal mahluk yg mengaku melayu ni adalah wang pembayar cukai. Tlg buat carian berapa billion hutang mamat bertopengkan melayu ini. Kalau malas nak cari ini jumlah dia 34.4 billion. Duit sapa tu? Itu semua duit pembayar2 cukai termasuk aku? Jika mamat yg mengaku melayu ni tidak dpt melunaskan hutangnya, dah semestinya kerajaan akan mebayar bagi pehaknya atau melupuskan hutang mamat ni spt lazaimnya dibuat kpd kroni2 sebelumnya spt Tajudin Ramli dan sebagainya. Contoh paling dekat skrg NFC. Adakah keluarga Shahrizat di istihar bankrup macam org lain setelah dia jahanamkan pinjaman 250juta? Kalu rakyat biasa tidak lunas hutang 30K shj dah dideclare bankrupt. Tentang komen kau ni 'Dermanya pon subhanallah 40 -50 juta' memanglah sbab yg didermakan bukan duit dia, duit rakyat pembayar cukai yg dia niagakan. Mamat ni menjalankan perniagaan dengan bermodalkan wang rakyat Msia dan dia mestilah berbuat sesuatu dgn menderma sebanyak mungkin untuk megaburi mata rakyat. Kalau camnilah, aku pun nak jalankan perniagaan dgn modal kerajaan supply, sebahagian keuntungan salurkan atas nama derma. Aku bagi 1 contoh ada 1 mamat cina ni buka perniagaan kecil2lan, boleh tahan sengkek. Dia aktif dlm MCA dan ada jawatan dlm kawasan dia. Dia buat proposal membesarkan perniagaan. Kerajaan keluarkan surat arahan kepada sebuah bank untuk memberikan pinjaman kpd si sengkek ni dengan intrest kecil. Bayangkan si sengkek ni tak buat permohonan pun pada Bank tetapi Kerajaan dah keluarkan arahan agar bank memberikan pinjaman kpd dia walau si sengkek ni tak berduit. Ini berlaku kerana dia adalah org kuat MCA. Bolehkah ia berlaku kpd aku yg tiada apa2 jawatan dlm mana2 parti BN? Malas aku nak citer lagi dan yg lain kau carilah sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko nk kira cina je.nk kaya... Bodoh piang..

      Padam
  4. Sedara, tak boleh kita ceduk jer angka tuh dari sumber yg tak sahih (klau bole bagi reference), lagipon pakai letak angka tanpa di sertakan nilai asset, keuntungan operasi, aliran tunai..macam tak gentle la kan, pastu bagi lah comparison ngan tycoon lain baru cun.
    Anyway saya pernah keje ngan beberapa tycoon cina dan tycoon melayu, dorang ni memang betul2 kaya, jenis yang ada 2 cessna citation jet, Gulfstream 5, Yacht la macam2. Beza yang 'mim' ngan 'cha' ialah layanan mereka pada bangsa mereka dan yg x sebangsa, klau mim, layan mim dan cha sama jer. Klau bos cha, mim memang di anaktirikan la jawabnya (ini banyak budak melayu bole komfom) dar segi gaji, cuti puasa, raya, solat jumaat malahan solat fardhu. Sedara kita ni dah pon di perhamba kan oleh cha.....tak payah tunggu dorang menang PRU. Cuba bayangkan kilang roti yang anak kita dok bedal ari2, sedara ingat management cha pikir ke tentang bahan yang suchi ker di gunakan, kalau gunakan preservatif dari tulang bxbx bole jimat 2sen sekeping roti, lagipon inikan resipi rahsia kompeni kan?...itu belum bekalan air, sayuran, susu dll. Jangan perjudikan nasib anak2 kita sedara. Saya sayang anak sedara dan sedara pon sayang anak saya, jadi sokonglah entrepreneur Melayu kita yang tak berapa banyak pon.

    BalasPadam
  5. At least ada juga sorang Melayu billionaire.
    Lim Guan Eng ada cakap 'Chinese paid the most taxes in Malaysia'. Aku rasa ada betul,
    sebab dlm Malaysian top ten billionaire, 7 ada lah Cina. Kalau 7 ni bayar income tax banyak oooo.

    Lepas ni bole la beli minyak Seri Murni (Robert Kuok punye)....tolong bantu dia orang..

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama15 November 2013 5:07 PTG,Tanpa Nama19 November 2013 2:57 PG ini adalah kafir laknat sebenarnya.

    BalasPadam