Sabtu, 23 November 2013

Johor SAH Cuti Jumaat & Sabtu..!

DAULAT TUANKU..!
MUAR: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almrhum Iskandar menitahkan cuti hujung minggu negeri Johor ditukar kepada Jumaat dan Sabtu.
Baginda bertitah, pertukaran itu berkuatkuasa 1 Januari tahun depan bagi memudahkan rakyat negeri ini beribadat dengan tenang.
Keputusan yang telah dijangkakan itu diumumkan pada Sabtu sempena dengan hari keputeraan baginda yang ke-55.
"Keputusan ini dibuat ekoran maklum balas daripada beberapa pihak bagi memudahkan orang Islam menunaikan solat Jumaat dengan tenang pada hari Jumaat," titah baginda ketika berucap pada majlis yang diadakan di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim di bandar diraja.
Spekulasi pertukaran hari cuti minggu di Johor timbul lebih awal apabila dokumen kerajaan negeri bocor di Internet.
Pada ketika ini, negeri seperti Kedah, Kelantan dan Terengganu menjadikan hari Jumaat dan Sabtu sebagai cuti hujung minggu di negeri masing-masing.
Sebelum ini pada 1994, Johor juga menggunapakai sistem yang sama di mana hari Jumaat dan Sabtu sebagai hari cuti hujung minggu.
Tuanku Sultan Johor membuktikan bahawa Johor adalah negeri HAK orang MELAYU dan ISLAM…! 
Cinabeng dan Paria hanya menumpang..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

12 ulasan:

  1. Alhamdulillah, salah satu langkah untuk menaikan syiar Islam.

    BalasPadam
  2. Tengok nanti Johor dulu yang buat hudud, PAS kelantan masih lagi dok menyalak..

    BalasPadam
  3. Meluat aku dgn tanpa nama 1.49ptg, tak habis2 dgn politik taik...p baca buku dulu la sblm sembang.

    BalasPadam
  4. bagi aku betull la apa yg tanpa nama 1.49ptg tu cakap.sebab parti politik lah yang ada kuasa utk influence pemimpin yg berkuasa.kalau betul pas nak naikkan islam,buat betul2.tapi jgn tolak ekonomi.islam nak naik kna ada ekonomi sendiri.tapi kalau dah tolak ekonomi silap2 kita dipandang jauh lagi rendah.kalau pas nak naikkan islam,buat btul2.confirm aku sokong pas.btw,baguslah,even ada sesetengah org melayu yg tolak,macam my dad,alasan dy bda ni bcaggah dgn current global trade procedure.tp personally,aku sokong cuti ahad.kita kan negara islam(agama rasmi islam,sama lah tu.majoriti pun muslim)

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah...itu saja lah yang boleh aku sebut.

    BalasPadam
  6. pandangan saya tidak perlu cuti hari jumaat,memang tidak dinafikan tujuan nya memudahkan umat islam menunaikan solat jumaat,pada mereka yg pernah ke Mekah dan Madinah menunaikan umrah atau haji,hari jumaat tidak di istiyharkan cuti,umat islam disana tetap berkerja dan tunaikan solat sprt biasa,selepas solat jumaat mereka bertebaran di atas muka bumi mencari rezeki,tetapi sudah tentu kita pula selepas solat jumaat banyak yg apa.....bila umat islam cuti hari jumaat,mereka telah meniru kaum yahudi dan nasrani yg bercuti pd hari ahad dan sabtu atas alasan utk beribadat,umat islam tidak perlu satu hari cuti atas alasan utk beribadat.umat islam mesti buktikan kpd kaum bukan islam yg mereka tidak perlu satu hari cuti khusus utk membuat amal ibadat,amal ibadat tetap dilakukan tanpa perlu ada hari cuti atau tidak,kerja tetap kerja tetapi ibadat tidak ditinggalkan.Sepatutnya umat islam berhenti kerja atau tutup segala perniagaan buat sementara waktu apabila mendengar azan solat fardhu sprt zohor atau asar utk menunaikan solat fardhu,begitulah yg berlaku di Mekah dan Madinah semua gedung perniagaan dittp sementara waktu utk solat fardhu dan berduyung2 menuju ke masjid atau bersolat di kedai atau pejabat.Tetapi di sini berapa ramai diantara kita bila mendengar azan bersegera tunaikan solat,malahan ada yg buat tidak kisah pun.....apatah lagi yg duduk bersembang di kedai2 makan (kedai makan pun tak nak tutup sbb masa tu rezeki tgh byk masuk) dan yang mundar-mundir dipasaraya besar.

    BalasPadam
  7. Saya setuju dangan Tanpa Nama 3:09 PTG. Kita tak perlu bercuti selepas menunaikan solat Jumaat selari dengan ayat 10 Surah Al Jumu'ah(62) :

    "Apabila telah menunaikan solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung".

    Worst case scenario, bagi orang yang malas menunaikan solat, apabila hari Jumaat menjadi cuti umum, ada kemungkinan mereka akan melepak di rumah dan langsung tak pergi ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat. Sebaliknya, jika mereka berada di pejabat pada hari Juma'at, walaupun malas, malu punya pasal(baik dengan bos/pekerja bawahan atau rakan sepejabat), mereka akan bersama-sama pergi menunaikan solat Juma'at.


    BalasPadam
  8. Saya tak setuju hari Jumaat dijadikan cuti hujung minggu, hanya kerana nak beri orang Islam kesenangan untuk bersolat Jumaat.
    Saya berasal dari Kedah. Semasa saya bersekolah atau lepasan sekolah, ramai rakan-rakan (termasuk saya) buat pelan untuk pergi Siam, berkelah dan jungle tracking pada setiap hari Jumaat. Hari Sabtu sebagai hari rehat setelah berpenat-lelah hari sebelumnya.
    Dari segi perniagaan antarabangsa pun kita akan tertinggal. Bila orang cuti, kita berkerja dan sebaliknya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semua yg berada diatas ni semua ibarat katak bawah tempurung. Sy bekerja dan hidup dinegara2 teluk. Arab Saudi cuti hujung minggu Khamis dan Jumaat, UAE, Jumaat dan Sabtu begitu juga Mesir, Qatar, Bahrin dan keseluruhan negara2 Arab. Mengapa negara2 ini spt UAE etc. lebih maju dari kita walaupun mereka lebih rapat dgn negara2 barat spt USA, negara2 EU dari segi urusan perniagaan dan ekonomi walaupun cuti mereka berbeza, mereka tidak pernah mengalami masaalah dlm urusan antarabangsa.

      Padam
  9. Korang tak setuju la sangat. Sekarang nasrani dan yahudi senang-senang dapat cuti di negara umat islam. Korang ingat beribadat itu main cincai-cincai? Atau korang ingat sembahyang Jumaat itu sekadar singgah masjid 30 minit? Jangan banding Mekah lah. Mekah sekarang siapa yang perintah? Cuba la semak Mekah dahulu kala. Kalau dapat ibadat waktu cuti apa kisahnya? Apa korang buat hari sabtu, ahad? Pergi kenduri nak cuti, nak rehat nak cuti. Beribadat tak perlu cuti? Bagi yang plan nak ke Siam ke, berkelah ke pada hari jumaat, itu pilihan individu. Kita bercakap tentang masyarakat seluruh. Apa? Ketinggalan dalam perniagaan antarabangsa? Yang aku tahu perniaagaan orang Melayu yang ketinggalan sebab tak reti berniaga, bukan pasal hari jumaat. Banyak cantik pemikiran korang! Tujuan sembahyang jumaat bukan semata sembahyang. Ia adalah hari perjumpaan untuk semua perkara sepanjang hari. Demi kebaikan umat, cuba klorok kepala hotak korang ya.

    BalasPadam
  10. Patik sebagai rakyat Johor amat berterima kasih kepada Tuanku Sultan kerana menukar kembali cuti kerajaan negeri kepada Jumaat dan Sabtu.
    Istimewanya negeri Johor yg.memiliki Sekolah Agama , amat sukar bagi pelajar lelaki menunaikan sembahyang jumaat kerana waktu kembali dari sekolah kebangsaan/menengah sesi pagi, mereka bergegas ke sekolah agama sehingga ramai yg.terpaksa tidak balik kerumah setelah selesai sesi pagi dan terus ke sekolah agama untuk sesi petang.

    Semoga negeri2 lain yg.ber Sultan juga mengikut langkah bijak ini.

    Patik dengan ini juga mencadangkan agar kerajaan negeri Johor melaksanakan undang2 berikut sebagai langkah2 penguatkuasaan dan peningkatan berterusan perlaksanaan undang2 islam:

    1) Mewajibkan semua umat islam di Johor yg.ingin membuka akaun simpanan di mana2 bank di negeri itu secara automatic membuka akaun perbankan islamik.
    2) Semua pinjaman pembelian rumah atau kereta hendaklah dibawah skim pinjaman islam secara automatik disemua bank.
    3) Permudahkan skim pinjaman peribadi disemua bank agar berlandaskan islam dan tukar syarat peminjam dari hanya penjawat awan dan swasta terpilih kepada semua peringkat demi mengelak mereka meminjam dengan along dimana 90% peminjam mereka adalah melayu.
    4) Berikan lebih kuasa Penguatkuasaan kepada Jabatan Agama Negeri terutama memerangi wabak Syiah yg.sedang berkembang.

    Gen2felda

    BalasPadam
  11. ADMIN BODOH NO 1....!

    BalasPadam