Rabu, 21 September 2011

Teresa Cock Wajar Ditangkap...


KUALA LUMPUR 20 Sept. - Seorang pegawai polis yang disaman oleh Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok Suh Sim (gambar), menyatakan bahawa terdapat beberapa alasan yang mewajarkan beliau menahan ahli politik wanita itu di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 pada 2008.

Dalam pernyataan pembelaannya berhubung tuntutan tersebut, Deputi Supritendan (DSP) E Kim Tien berkata, pihak polis mempunyai empat alasan untuk mempercayai bahawa kemungkinan wujudnya ketegangan antara kaum dan agama yang disebabkan atau melibatkan Teresa.

Kim Tien dinamakan sebagai defendan ketiga dalam kes saman Teresa yang difailkan pada 13 Mac 2009 terhadap Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara masing-masing ketika itu, Tan Sri Syed Hamid Albar dan Tan Sri Musa Hassan serta kerajaan Malaysia.

Teresa selaku plaintif mendakwa, pihak defendan atau ejennya telah secara paksa dan berbahaya menangkapnya di pintu masuk kediamannya di Pearl Tower OG Heights, Jalan Awan Cina, di sini kira-kira pukul 11.15 malam, 12 September 2008.

Dakwanya, kira-kira pukul 2 pagi, keesokan harinya ketika di Balai Polis Wangsa Maju, beliau telah secara rasmi dimaklumkan oleh Kim Tien bahawa beliau telah ditangkap dan ditahan di bawah Seksyen 73(1) akta tersebut.

Ketika ditahan, Teresa yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kinrara mendakwa, hanya sekali temu duga singkat telah dibuat oleh pegawai penyiasat iaitu melibatkan isu-isu dalam artikel terbitan Utusan Malaysia pada 10 September 2008 bertajuk, Azan, Jawi, JAIS, UiTM dan ba-alif-ba-ya yang ditulis oleh kolumnis, Datuk Zaini Hassan.

Oleh itu, plaintif menuntut ganti rugi bagi setiap tangkapan tidak sah, penahanan salah, tekanan mental, kesakitan dan kesengsaraan. Beliau turut menuntut ganti rugi khas dan am, faedah serta relif-relif lain.

Menurut pernyataan pembelaan terpinda bertarikh 23 Jun 2009, defendan ketiga itu menyatakan, sepanjang penahanan tersebut, plaintif telah disoal siasat mengenai penglibatan yang boleh memudaratkan keselamatan negara dan boleh mencetuskan ketegangan serta pergaduhan antara kaum dan agama.

Pihak defendan sehubungan itu menegaskan, penahanan dan penangkapan Teresa adalah sah di sisi undang-undang dan tiada keperluan untuk mereka memenuhi tuntutan plaintif, malah memohon saman itu ditolak dengan kos.

Ketika pengurusan kes itu di Mahkamah Tinggi di sini hari ini, Peguam Kanan Persekutuan, Azizan Md. Arshad memohon untuk meminda semula pernyataan pembelaan defendan tersebut.

Timbalan Pendaftar, Fara Hana Hashim, membenarkan permohonan Azizan dan menetapkan 27 September ini untuk lanjutan pengurusan kes bagi memberi peluang kepada peguam Wan Anuar Shaddat Mohamed Amin yang mewakili plaintif, membalas pembelaan defendan.

INGAT LAGI ISU AZAN SUBUH...ISU PENIPUAN WANITA CHINA YANG DIBOGELKAN DI LOKAP...INGAT BAGAIMANA BETINA NI MEMBAKAR 5 EKOR BABI MENANDAKAN 5 NEGERI JATUH KETANGAN DAPIG...

LU FIKIR LA SENDIRI!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan