Khamis, 7 Julai 2011

Betul Ke Idris Jala Gunting Dalam Lipatan..? Anti Melayu Dan Pengkhianat?



















DULU MASA PEGANG GLCs...JUAL HARTA UNTUK DAPATKAN KEUNTUNGAN! TEORI MANA PUN KITA TAK TAHU? YANG PASTI ITU TEORI PEMALAS DAN PENGABIS HARTA NAK KAN TUNAI!!! LEBIH SYOK KALAU NGABISKAN HARTA MAK BAPAK DAN ANAK CUCU BANGSA...ITU PALING SYOK!

LEPAS TU DIGARISKAN LAH TEORI YANG DIPANGGIL PROGRAM PEMULIHAN, MAKA DIBENTANGKAN LAH KEPADA ANAK BANGSA YANG BEKERJA UNTUK MEMILIH SISTEM BERSARA DENGAN PILIHAN SENDIRI (VSS) DENGAN TUJUAN MENGURANGKAN PERBELANJAAN SYARIKAT DISAMPING PEKERJA MENDAPAT SEDIKIT IMBUHAN DARI TINDAKAN MEREKA...TAPI YANG JELAS SYARIKAT TU HINGGA KINI MASIH LAGI BERKUDIS DAN MENGEMIS DARI KERAJAAN UNTUK KEKAL BERSAING...!

BILA DIANGKAT BIAWAK KADUK NAIK JUNJUNG MAKA PEMOTONGAN SUBSIDI MERUPAKAN AGENDA YANG CUKUP SERONOK UNTUK DILAKSANA, BERPENAT LELAH DIKERAH DAN DIPERAH KEPALA HOTAK PEMIKIR MUDA DIDALAM LAB UNTUK MEMOTONG ITU DAN INI DARI MEMECAH KEPALA BAGAIMANA MANAMBAH SUMBER PENDAPATAN NEGARA !!! KESANNYA ANAK BANGSA DAN PRIBUMI TERKULAT KULAT MENERIMA IMPAK YANG CUKUP MENYESAKKAN POKET DAN KEPALA!!!

SEMUA INI PERLU DIBUAT DAN DILAKSANA! KALAU TIDAK NEGARA BAKAL BINASA! NEGARA BAKAL BANGKRUP DAN RAKYAT BAKAL MERANA! BUKANNYA LAMA CUMA SETAHUN SEBELUM MENCAPAI WAWASAN KEBANGGAAN NEGARA!!!

SEMALAM BIAWAK SEKALI LAGI TERUS BERSUARA...! NAK JUAL PEGANGAN HAK PERIBUMI DAN HARTA ANAK BANGSA! BUKAN SATU BUKAN LIMA! TAPI 33 SYARIKAT SEMUANYA!!! RAKYAT PERLU TAAT! PERLU SETIA! MENDENGAR BIAWAK HIDUP YANG PENUH BANGGA! MENGEKALKAN KPI WALAU TERGADAI MARUAH! TERGADAI ARAH! TERGADAI DASAR SEDIA ADA! UNTUK MENJAGA KEPENTINGAN PRIBUMI DAN ANAK BANGSA!!!

TERINGAT KATA CIKGU AGAMA! KALAU ALLAH NAK MERUNTUHKAN SESEBUAH NEGARA! MAKA DIKIRIM PEMIMPIN DURJA! LAIN DILIHAT LAIN DIBAWA! BERDEGAR NAK MENAMBAH RUPANYA KONTANG JUA AKHIRNYA...!!!

LU FIKIR LA SENDIRI!!!

Kerajaan diminta mengkaji semula cadangan melupuskan pegangannya dalam syarikat-syarikat milik kerajaan (GLC) sehinggalah satu strategi baharu mengenai Agenda Ekonomi Melayu/Bumiputera digubal dan dipersetujui oleh kaum itu.

Timbalan Presiden Majlis Perunding Melayu, Tan Sri Muhammad Ali Hashim berkata, adalah tidak munasabah pelupusan pegangan dilakukan atas alasan untuk memenuhi keperluan para pelabur swasta dalam pasaran modal.

Katanya, dengan berbuat demikian, kerajaan memindahkan hak milik ekuiti amanah rakyat Malaysia yang miskin dan berpendapatan rendah untuk meningkatkan kekayaan golongan pelabur saham swasta yang umumnya berpendapatan tinggi.

''Langkah ini jelas bertentangan dengan semangat "Rakyat didahulukan''.

''Tambahan pula, setelah GLC berjaya merekod prestasi menggalakkan dan berupaya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara",'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas cadangan kerajaan untuk melupuskan pegangannya dalam 33 GLC.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Ketua Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Datuk Seri Idris Jala berkata, pelupusan itu termasuk mengurangkan pegangan atau menjual pegangannya kerajaan dalam GLC.

Menurut Idris, langkah itu merupakan sebahagian daripada Inisiatif Pembaharuan Strategik yang membabitkan peranan kerajaan dalam sektor swasta.

Muhammad Ali turut mengingatkan bahawa kebocoran besar hak milik ekonomi Melayu telah berlaku sebelum ini setelah kerajaan menswastakan pegangan hak milik ekuiti GLC.

''Sekalipun GLC bukan milik individu Melayu, ia adalah milik amanah yang harus dipegang untuk manfaat generasi masa depan.

Lebih membimbangkan, tanpa strategi ekonomi Melayu baharu yang mapan, langkah pelupusan ini pasti akan diikuti oleh tindakan lebih besar melupuskan GLC-GLC serta syarikat GLC seperti FELDA, Lembaga Tabung Haji, Khazanah Nasional Bhd., Permodalan Nasional Bhd., Johor Corporation Bhd. dan Petroliam Nasional Bhd. yang disifatkan sebagai tonggak serta benteng terakhir dalam mempertahankan keadilan hak milik ekonomi negara.

Sebaliknya, beliau menegaskan, syarikat GLC sewajarnya diiktiraf sebagai korporat amanah negara untuk menegakkan keadilan ekonomi dan melindungi kepentingan golongan miskin dan lemah.

Muhammad Ali turut menegaskan pemilikan kerajaan ke atas GLC bukan penghalang kepada pembangunan ekonomi.

Sebagai contoh, katanya, China dan Singapura menjadikan GLC sebagai strategi besar dalam memperkasakan ekonomi negara masing-masing sehingga ke peringkat global.

Justeru, Malaysia tidak harus terburu-buru melupus atau menswastakan syarikat GLC miliknya, jelasnya.

Beliau menambah, biarpun kerajaan mempunyai sebab untuk melupuskan syarikat tertentu GLC, ia tidak harus dilakukan secara ad hoc dan arbitrari.

''Keputusan seperti ini cuma harus diambil setelah strategi ekonomi Melayu dan Bumiputera yang menyeluruh lagi meyakinkan orang Melayu dibentuk dan Malaysia menerapkan dasar yang jelas adil dan saksama.

''Selagi ia tidak dilakukan, dikhuatiri kelemahan berpanjangan ekonomi Melayu akan mengancam kestabilan politik dan pertumbuhan ekonomi masa depan,'' tambah beliau.


9 ulasan:

  1. GUA MMG TAK CAYE LAH KAT SI JALA NI. DIA NI MKN DALAM BROO. HABIS RETE ORG MELAYU DIA SABOTAJ!. SAJE NAK BAGI USAHAWAN MUDA MELAYU LEMAH SEMANGAT!

    BalasPadam
  2. kita sokong apa yg di perkatakan oleh Tan Sri Mohammad Ali Hashim , sudah sepatutnya kerajaan mempertimbangkan cadangan Yusof untuk menjala disungai GLC, yang sudah pastinya memberi keuntungan kepada pihak lain yg berkepentingan untuk melihat hak pegangan kerajaan mewakili rakyat yg miskin dan orang melayu amnya berpindah tangan.....kaji dahulu agenda yg tersirat ....

    BalasPadam
  3. Salam.

    Saya kenal Idris Jala sewaktu kami sama-sama first degree di USM bersama-sama Sdr Jeniri Amir dari Sarawak. Rasanya memang beliau sejak zaman universiti dahulu sudah anti M.....

    BalasPadam
  4. Assalam bro

    Manusia zaman Dolla direcycle semula itulah jadinya... cuma hari tu tak sempat jual MAS pada KJ... Biasalah Bro dia apa peduli... lagi satu dia bukan Melayu... Silap besar kalau kerajaan ikut aje cakap mangkuk sekor ni... Teringat kisah bible bahasa melayu siapa heronya...

    BalasPadam
  5. gua sokong luu brader.china pon glc dia org merupakan penaung kpd syarikat2 individu dan syarikat awam.gua tengok bro ada satu glc dr china bergerak aktif di malaysia utk memastikan kilang2 iron ore pellet mereka di china dpd supply bahan mentah (biji besi)dr msia.merekalah yg akan pau kawasan2 lombong besi di msia ni agar supply mereka cukup.gua rasa apa kerajaan perlu buat pd glc msia xperlu jual xp tentukan team managementnya blh membantu dan memayung syarikat2 bumi yg berdaya maju bukan setakat tau buat untung jer.org melayu pandai sgt dah meniaga masa ini jgn pandang rendah pd kami.

    BalasPadam
  6. MARI KITA SERANG SI BANGSAT GUNTING DALAM LIPATAN JALA NI. SERANG SAMPAI LUMPUH,HANTAR PERGI AFRIKA. MUSUH DALAM SELIMUT. BLOGGER2 SEMUA...BERJUANG BERGERAK DARI SEKARANG. JANGAN MENYESAL NANTI

    BalasPadam
  7. Aku pun heran...kenapalah Idris jala yang berfikiran jumut dan tidak keluar dari kotak pemikiran biasa dilantik ke jawatan ini. Kalaulah jalan pemyelesaian seperti yang dicadangkan sekarang...lanti saja CEO biasa...aku pun boleh.

    Apa yang pembayar cukai (the ultimate employer of him) harapkan ialah satu jalan penyelesaian yang creative dan menambahkan lagi hasil mahsul GLC ...kerana itu sahaja yan tinggal untuk dipertahankan...

    DS Najib kita tetap sokong BN dan DS Najib tapi tindak tanduk Idris Jala menghikis kekuatan sokongan kami..fahamilah..

    BalasPadam
  8. Jangan biarkan IdrisJala hancurkan MELAYU hanya kerana namanya seperti MELAYU. Keturunan bangsat BATANG ANWAR IBRAHIM (BATANG AI). akan cuba dan terus mencuba menjahanamkan Melayu

    BalasPadam
  9. Idris Jala bukan peduli sb dia bukan melayu/islam..

    patut pecat dia dr kerajaan

    BalasPadam