Jumaat, 30 September 2011

DAPig Selangor Curi Duit Rakyat!!!



Dah la tak membantu rakyat! malah cekik lagi duit dan keringat rakyat...ni semua tanda tanda Selangor bakal dikembalikan semula kepada pemerintahan Kerajaan Barisan Nasional...

Cepatlah pilihanraya weii...

MCA Selangor mendakwa kerajaan negeri itu telah menipu penduduk berhubung hak mereka untuk memiliki sepenuhnya rumah dengan mengenakan bayaran premium yang terlalu tinggi.

mca theng book anti ong interview 090408 1Ketua jabatan aduan dan perkhidmatan awam MCA Selangor, Theng Book (kiri) menuduh exco kerajaan negeri - khususnya dari DAP - mengelirukan orang ramai tentang skim sekali bayar RM1,000 untuk mendapatkan pajakan 99 tahun bagi hakmilik tanah kediaman .

Memetik surat pekeliling yang dikeluarkan oleh Jabatan Tanah dan Galian negeri pada 1 Jun tahun ini, Theng berkata, bayaran RM1,000 itu menjadi tidak bernilai kerana pemilik rumah perlu membayar premium berskala komersil jika mereka mahu menggunakan hakmilik sebagai cagaran atau memindahkannya kepada pihak ketiga.

Katanya, ini kerana skim pajakan RM1,000 itu tidak memberi pemilikan penuh hartanah tersebut kepada penduduk dan hakmiliknya tiada bezanya dengan lesen pendudukan sementara (TOL).

"Ini terpakai kepada semua di Selangor, semua harta kediaman. Tidak ada lagi sebarang pertimbangan kampung Cina atau Melayu... semuanya akan berdasarkan kepada nilai pasaran," kata Theng dalam satu sidang akhbar hari ini.

Buku Theng berkata, sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan negeri, premium bagi harta kediaman ditetapkan pada kadar 50 sen bagi setiap kaki persegi bagi pajakan selama enam tahun atau kurang, manakala pajakan penuh 99 tahun adalah RM2.50 bagi setiap kaki persegi, termasuk pemilikan penuh.

Beliau mendakwa, di bawah sistem baru yang diperkenalkan pada bulan Jun, premium bagi semua permohonan untuk pajakan baru, akan mengikut formula baru yang menyaksikan kadar premium meningkat sehingga 10 kali ganda.

LU FIKIR LA SENDIRI!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan