Rabu, 19 September 2012

Tok Garu PAS Dah Jadi Setan Bisu..!



Dalam kitab Ar-Risalah al-Qusyairiyyah disebutkan, "Yang tidak meyuarakan kebenaran adalah syaitan bisu." (Lihat hlm 62 bab as-shumti). Ungkapan ini bukan hadis, tapi dikutip oleh banyak ulama dalam fatwa dan kitab-kitab mereka. Ibnu Taimiyah menyebutkannya dalam Majmu 'fatawa. Ibnu al-Qayyim juga menukilnya. Imam an-Nawawi dalam Syarah Muslim juga mengutipnya dari Abi al-Qasim al-Qusyairy yang meriwayatkan dari Abu 'Ali Ad-Daqqaq an-Naisaburi as-Syafie. Kemungkinan besar Abu Ali Ad-Daqqaq inilah yang pertama mengutip ungkapan di atas. Walaupun bukan hadis, isi dan jiwa kalimat tersebut selaras dengan Surah Ali Imran ayat 104, at-Taubah: 71, dan lain-lain. Juga seirama dengan makna banyak hadis amar makruf dan nahi mungkar.


Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat enggan mengulas kenyataan Pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham, yang memperlekeh tindakan umat Islam membantah serta menentang filem anti-Islam 'Innocence of Muslims'.
Nik Abdul Aziz, yang juga Menteri Besar Kelantan, berkata ini kerana beliau belum membaca kenyataan Ngeh itu.
"Oh (kenyataan itu) saya belum baca lagi," katanya sambil menunjukkan isyarat tangan beliau enggan mengulas kenyataan Ngeh sebelum beredar meninggalkan wartawan.
LU FIKIR LA SENDIRI!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan