Khamis, 16 Januari 2014

Kangkung Menyerang Media Malaysia..!


Kangkung menyerang media Malaysia..dahsyat penangan kangkung beb..!

Satu kenyataan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung penurunan harga kangkung tanpa disedari ketika orang ramai bercakap mengenai isu kenaikan harga, telah menjadi satu tajuk perbualan di media sosial.
Pengguna internet telah menyindir beliau sejak beberapa hari lalu berhubung perkara itu dan perkara itu dilihat seolah-olah telah merebak.
Kenyataan itu juga telah diambil dan dilaporkan oleh media asing.
Walau bagaimanapun, terdapat terdapat juga mereka yang mempertahankan Perdana Menteri dengan mengatakan beliau hanya menjadi sasaran oleh faktor kenaikan harga tidak terkawal yang menjejaskan harga makanan dan bekalan.
Pensyarah Geopolitik Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Fuad Mat Jali berkata Najib hanya mahu menunjukkan bahawa harga makanan berbeza kerana faktor-faktor di luar kawalan seseorang seperti cuaca.
"Rakyat harus membantu memberi idea mengenai cara-cara dan kaedah untuk meringankan beban orang ramai daripada membuang masa membuat komen yang tidak berasas," katanya.
Seorang bekas kakitangan perhubungan awam yang mahu dikenali sebagai Jamaliah berkata adalah tidak patut berbuat demikian untuk tujuan putar belit.
"Perdana Menteri menyebut kangkung, kerana ia menjadi salah satu item yang telah turun harga pada hari tersebut.
"Apa salahnya menjadikan kangkung sebagai contoh," tanya beliau.
Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar bagaimanapun memberi komen sinis dengan berkata beliau sedang berkira-kira untuk menikmati kangkung masak Kurma.
Kenyataan Najib mengenai harga kangkung dan rakyat kurang menghargai jasa kerajaan telah menimbulkan tindak balas di internet, termasuk klip video yang dimuat naik ke YouTube berhubung perkara itu.
Malah terdapat individu yang menawarkan kemeja-T dengan perkataan "Keep Calm and Eat Kangkung" pada harga RM29.90 dengan penghantaran percuma.
Antara kerja-kerja kreatif lain yang disiarkan di internet termasuk video 're-mix' kangkung, poster burger McKangkung dan Kangkung Goreng Belacan.
Halaman Facebook kangkung telah dibuka, mendapat lebih 40,000 'like', manakala beberapa pengguna mengisytiharkan 13 Januari adalah "Hari Kangkung Sedunia".
Kenyataan mengenai kangkung ini juga telah menarik perhatian media antarabangsa, termasuk BBC dan Singapore Times.
BBC melaporkan bahawa Perdana Menteri Malaysia sedang menerima kritikan meluas di media sosial untuk komen beliau yang dibuat tentang harga kangkung.
Lu Fikir La Sendiri!!!

1 ulasan:

  1. Sebenarnya x salah jika Pm membandingkan kangkong bagi menunjukan naik turun harga barang cuma akan menjadikan bahan ketawa ramai kerana kangkong sememangnya sayuran yang mudah didapati dan murah serta naik turun harganya tidak diperdulikan sangat kerana tiada kesan sampinganya kpd barang2 lain, tidaklah seperti minyak petrol/desil serta gula begitu juga letrik, kenyataan Pm mengenai harga kangkong turun hanya sekadar kenyataan untuk menyedapkan telinga sahaja pada hal Pm lah yang memulakan permainan kenaikan harga ini dgn pengumuman penarikan/pengurangan subsidi pd benda2 seperti diatas, peniaga2 sememangnya menanti2 lampu hijau dari kerajaan saja untuk menangguk diair keroh.

    BalasPadam