Jumaat, 3 Januari 2014

HOT ~ Siapa Komunis Di Keliling Najib..?


Nampaknya puak komunis sedang melakukan serangan terancang terhadap kerajaan dan rakyat negara sekarang ini. Jika dilihat kenaikan harga barang yang meningkat diseluruh negara, ditambah pula dengan kedegilan pihak pihak lain seperti pengusaha bas/van sekolah yang tetap menaikkan harga bayaran jelas bahawa tindakan mereka ini ialah tindakan yang sengaja dilakukan secara terancang agar rakyat marah dan bangkit melawan kerajaan hari ini.

Kita akui dipihak kerajaan memang ada melakukan kesilapan demi kesilapan dengan kenaikan harga bahan api serta pemotongan subsidi yang dibuat seakan akan dunia akan kiamat jika tidak dilaksanakan dalam satu malam. Nasihat nasihat jahat yang diberikan oleh PEMANDU dan para punahsihat@punaisihat Najib jelas menyumbang dan membuka jalan kepada pihak komunis yang memang menunggu peluang mahu menjatuhkan kerajaan..!

Kini, usaha jahat mereka dilihat lebih mudah dan berkesan kerana adanya 'isu' dan 'restu' dipihak kerajaan sendiri yang dilihat gagal dalam mengimbangi kerakusan puak liberalisasi ekonomi yang jelas lahap. Kelemahan pihak penguatkuasaan juga jelas apabila Menteri ayamnya sendiri mengakui bahawa tiada aduan yang diterima dari pihak rakyat seterusnya menyatakan bahawa rakyat sendiri menerima dengan berlapang dada ayam segala keputusan yang diumumkan oleh kerajaan.

Apakah tindakan subversif para komunis ini didalangi juga oleh mereka mereka yang berada didalam kerajaan? apakah tindakan subversif lagi komunis para peniaga ini direstui oleh para punaisihat@punahsihat serta para konSETAN yang melengkari Najib? 

Apakah tindakan yang menyusahkan rakyat ini diatur, disusun dan dilakukan secara 'bersama' kerana kalau kita lihat keputusan para pancacai selama ini pun mereka hanya tahu menyusahkan rakyat dengan memotong subsidi dan menaikkan sebarang bayaran barangan dan perkhidmatan yang menyentuh rakyat..!

Kalau dipihak sebelah sana kita boleh nampak akan sikap rasis dan komunis mereka yang mahukan Kerajaan UMNO/BN ni tumbang dan jatuh…!

Jadi disebelah sini..disebelah Najib siapa pulak musang berbula ayam tu..! siapa pulak komunis tu..!!!

Lu Fikir La Sendiri!!!

KUALA LUMPUR 2 Jan. - Harga barang makanan terutama barangan basah di beberapa negeri didapati meningkat dalam tempoh dua hari pertama 2014 ini.

Tinjauan Utusan Malaysia di beberapa pasar di seluruh negara hari ini mendapati berlaku peningkatan harga barangan terutama cili merah tempatan, bawang merah besar dan ikan kembung dari 70 sen hingga RM6.

Bagaimanapun, tiada kenaikan ketara dikesan di Negeri Sembilan, Perak, Sabah dan Johor apabila harga barangan tersebut hari ini dan semalam masih pada harga sama berbanding 2013.

Di ibu negara, sebuah pasar raya di Bandar Sri Permaisuri di sini didapati menjual cili merah tempatan dengan harga RM9.99 sekilogram berbanding RM6.99 sebelum ini manakala ikan kembung dijual dengan harga RM16.90 berbanding RM14.90 sekilogram.

Tinjauan di Pasar Jalan Raja Bot di Chow Kit pula mendapati harga bawang merah besar berharga sekitar RM4 hingga RM4.20 sekilogram berbanding RM3.50 iaitu harga standard bagi pasar-pasar basah sebelum ini.

Apa yang mengejutkan, cili merah tempatan yang lazimnya berharga sekitar RM6 hingga RM7 sekilogram, naik mendadak mencecah RM12 di kebanyakan pasar atau gerai jualan.

Para peniaga juga dilihat cuba mengaburi tindakan menaikkan harga tersebut dengan menjual cili berkenaan pada kuantiti 500 gram pada harga RM6 iaitu sama dengan harga bagi satu kilogram barang keperluan tersebut sebelum ini.

Dalam pada itu, harga teh tarik dan roti canai masih berada pada tahap berpatutan dengan kebanyakan restoran menjual sekitar RM1.40 hingga RM1.50 dan RM1 hingga RM1.20.

Di KUALA TERENGGANU, harga barangan keperluan harian di beberapa pasar dan kedai runcit sekitar bandar raya ini mulai meningkat kesan daripada pihak pembekal dan pengeluar beransur-ansur menaikkan harga.

Menurut para peniaga, alasan utama pembekal ialah kenaikan kos pihak pengeluar termasuk pengangkutan manakala sesetengahnya naik harga kerana bekalan agak terhad.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, harga cili meningkat kepada RM10 hingga RM15 sekilogram berbanding RM8 dan RM9 sebelum ini.

Bawang besar pula dijual dalam lingkungan RM4 hingga RM4.50 yang lazimnya boleh dibeli dengan harga dalam lingkungan sekitar RM3 manakala ikan kembung, antara RM10 dan RM15.

Salah seorang peniaga, Ramli Yaacob, 44, berkata, mereka terkejut selepas pembekal menaikkan harga bekalan secara mendadak dan mereka tidak mempunyai pilihan selain menjual pada harga lebih mahal.

"Melihat kepada perkembangan ini, ada kemungkinan berlakunya kenaikan lagi pada harga sayur-sayuran dan barangan lain terutama menjelang musim perayaan Tahun Baharu Cina nanti," katanya ketika ditemui hari ini.

Di KUANTAN, harga barangan terutama ikan dilaporkan meningkat tetapi dikaitkan dengan faktor musim tengkujuh yang melanda kawasan pantai timur ketika ini.

Tinjauan mendapati, harga ikan kembung dijual pada harga berbeza iaitu antara RM14 dan RM15 berbanding RM9 hingga RM10 sekilogram manakala harga bawang merah pula antara RM2 hingga RM4 sekilogram.

Bagi cili merah pula, beberapa tempat termasuk Pasar Besar Kuantan menjual dengan harga RM8 sekilogram.

Dalam pada itu, di Sarawak, keadaan cuaca tidak menentu dan banjir di negeri ini mengakibatkan kenaikan harga barangan keperluan asas seperti sayur-sayuran dan ikan.

Tinjauan di beberapa pasar di sekitar Serian dan Kuching hari ini mendapati, harga sayur-sayuran dan ikan serta beberapa barang keperluan harian lain telah naik mendadak berbanding sebelum ini.

Sebelum ini, sayur-sayuran dijual RM3 hingga RM3.50 sekilogram namun dinaikkan RM6.50 hingga RM7 sekilogram.

Kedatangan tahun baharu menyaksikan harga ikan kembung naik kira-kira RM2 daripada harga yang dijual sebelum ini.

Situasi sama juga berlaku di ALOR SETAR, Kedah apabila harga barang keperluan harian terutama barang basah di negeri ini seperti ikan, cili merah dan beberapa jenis sayuran berlaku sedikit kenaikan.

Tinjauan di beberapa pasar mendapati, harga ikan kembung saiz sederhana mencecah sehingga RM9 sekilogram berbanding RM7 sebelum ini.

Ikan kembung bersaiz kecil dan selayang dijual sehingga RM7 sekilogram, peningkatan RM2 hingga RM3.

Kebanyakan peniaga memberi alasan masalah kekurangan bekalan menyebabkan mereka terpaksa menaikkan harga barang tersebut.

Dalam pada itu, beberapa negeri lain seperti Perak, Sabah, Kelantan dan Negeri Sembilan menyaksikan tiada kenaikan ketara berlaku.

4 ulasan:

  1. Kerajaan nampaknya hilang kawalan sepenuhnya

    BalasPadam
  2. Singkirkan Omar Ong.....

    BalasPadam
  3. nk buat mcm mana, bagi kat melayu suruh bela lembu supaya melayu boleh beli daging segar dengan harga murah...melayu pula yg kencing melayu...nk suruh ketua umno jaga melayu? depa pun dok isap butuh cina..

    BalasPadam
  4. Nak tahu kenapa orang melayu sahaja yang berdemo pasal kenaikan harga? Kerana yang naik kan harga adalah kaum peniaga cina. Jadi tak kan lah cina nak tunjuk perasaan terhadap tindakan kaum mereka? Betul tak? Boleh di katakana bahawa sejumlah 98% kaum cina yang meniaga dan mengawal harga barangan harian dan makanan. Faktor ini yang kritikal di dalam scenario ekonomi Negara. Jadi nak disalahkan kerajaan ker pasal "permainan harga" barangan? Orang melayu perlu tahu yang orang cina ada harga jauh lebih rendah untuk kaum mereka. Cara sulit begini yang digunakan untuk golongan cina naik kan kebencian ORANG MELAYU terhadap kerajaan. Mereka perlu kebencian orang melayu untuk kaum mereka dapat kuasa politik, melalui PAS dan PKR, Dan kalau kerajaan nak control harga, mereka kaum cina ini akan tuntut "pampasan"....buta money!!! Tak habis-habis melayu dibodohkan dan dikhianati......

    BalasPadam