Isnin, 7 April 2014

MH 370 ~ Apakah Benar Signal Kotak Hitam..!


Pencarian diteruskan…

PERTH: Joint Agency Coordinating Centre (JACC) chief Angus Houston described two new signals detected on Monday as the "most promising lead" so far in the search for MH370.

Houston said the team now had an underwater search area which was narrowly focused and that the signals had left them "encouraged that we are very close to where we need to be".

"The towed pinger locator deployed from the Australian defence vessel Ocean Shield has detected signals consistent with those emitted from aircraft black boxes," the former Australian defence chief who is leading the search coordination body said, though he emphasised that further confirmation was needed.

"We have not found the aircraft yet, we need further confirmation," he said of the Boeing 777 which vanished on March 8 with 239 people on board.


"It could take some days before information is available to establish whether these detections can be confirmed as being form MH370," he added.


"In very deep oceanic water nothing happens fast."


In total up to nine military planes, three civil planes and 14 ships were taking part in Monday's search operation.


The search area was expected to be approximately 234,000 square kilometres on Monday. Good weather is predicted throughout the day in a region of the Indian Ocean around 2,000 kilometres (1,250 miles) northwest of Perth.



Apa kaitannya dengan kotak hitam..

PERTH: Kotak hitam, yang merekodkan semua data di dalam kapal terbang, adalah alat penting dalam penyiasatan kemalangan udara dan kerana kotak hitam, sembilan daripada sepuluh kemalangan dapat dijelaskan.

Pesawat komersil akan membawa dua kotak hitam.  Perakam Digital Data Penerbangan mengandungi maklumat tentang kelajuan, ketinggian dan arah, manakala Perakam Suara Kokpit menjejaki perbualan kokpit dan bunyi dan pengumuman lain di dalam kabin juruterbang.


Ia sebenarnya berwarna oren ditambah dengan jalur putih agar ia mudah untuk dikesan. Setiap kotak hitam seberat tujuh hingga sepuluh kilogram (15-22 lb).


Diperkenalkan penggunaannya untuk penerbangan pada tahun 1960-an, perakam penerbangan diletakkan di dalam kotak besi agar ia dapat tahan lasak, elak dari kebakaran dan dapat bertahan di dalam air yang dalam.


Ia boleh bertahan sedalam 6,000 meter (hampir 20,000 kaki) di bawah air atau kepada suhu yang sangat panas iaitu 1,100 darjah selsius untuk satu jam. Ia dilengkapi dengan pengesan yang boleh mengeluarkan isyarat selama kira-kira satu bulan.


Isyarat itu kadang-kadang boleh berterusan selama beberapa hari selepas tempoh ini, kira-kira lapan hingga 10 hari, menurut ketua misi carian Australia, Angus Houston.


Frekuensi 37.5 kHz adalah denyutan yang paling biasa untuk perakam data penerbangan, menurut pakar . Ia adalah tahap yang sama di mana isyarat yang dikesan oleh kapal Cina Haixun 01 pada 5 April ketika pencarian dilakukan di selatan Lautan Hindi untuk mencari pesawat MH370 yang hilang.


Kotak hitam dapat dikesan dalam purata dua kilometer (1.2 batu).


Perairan dimana kapal China melakukan pencarian adalah 4.5 kilometer (hampir tiga batu) dalam.


Jadi, walaupun isyarat didapati datang dari pesawat namun kerja mencari tetap akan menjadi satu cabaran, kata Houston.


Pada Januari 2004 kotak hitam penerbangan Mesir yang terhempas di perairan Sharm el-Sheikh ditemui selepas carian dua minggu, 1,022 meter di bawah air.


Pada bulan Mei 2011, selepas 23 bulan tenggelam pada kedalaman 3,900 meter di Lautan Atlantik, kotak hitam penerbangan Air France AF447 berjaya ditemui dengan data yang masih utuh.


Ini dapat membantu penyiasat untuk menentukan punca kemalangan yang berlaku pada 1 Jun 2009.

Lu Fikir La Sendiri!!!

1 ulasan:

  1. KHz37.5 .... mungkin tidak ada KHz 37.0. Kalau ada mungkin kebetulan terancang antara MH370 dgn KHz37.0.

    BalasPadam