Jumaat, 4 April 2014

MH 370 ~ Betul Ke Siapa Jua Boleh Menerbangkan Pesawat..!


Setuju..! siapa juga boleh terbang..! namun bukan semua orang boleh menerbangkan sebuah kapal terbang..!!!

Dua isu yang berbeza..!!!

SUBANG: “Sesiapa saja memiliki komputer boleh beli perisian simulasi penerbangan dan belajar mendaratkan pesawat di lapangan terbang seluruh dunia. “Oleh itu, tuduh Zaharie terbabit dalam insiden MH370 semata-mata kerana memiliki simulator adalah tidak adil.” Itu tegas Pengarah syarikat simulasi penerbangan Simflight KL Kapten Amin Said yang menganggap tuduhan dilemparkan oleh media asing terhadap juruterbang pesawat penerbangan MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah sebagai tidak berasas.
Katanya, satu kebiasaan bagi juruterbang profesional memiliki simulator penerbangan sendiri untuk menambah kemahiran dan pengetahuan mereka, lebih-lebih lagi bagi seorang individu yang amat berminat dalam bidang penerbangan seperti Zaharie.
“Seperti seorang pemuzik ada perisian peralatan muzik yang boleh dimuatkan dalam komputer, begitu juga juruterbang dengan simulasi mereka. Ini adalah sesuatu yang normal untuk menambah kemahiran.

“Saya kenal rapat dengan Zaharie ketika bersama-sama aktif bermain kapal terbang kawalan jauh lewat tahun 90-an. Dia adalah seorang yang periang dan gemar berkongsi pengetahuan dan amat serius dalam kerjayanya sebagai seorang juruterbang.

Foto
PENGARAH Simflight KL, Kapten Amin Said bersama peralatan simulator penerbangan Air Bus 320.
“Tak mungkin dia sengaja lakukan sesuatu untuk memudaratkan penumpang dan kru pesawat itu,” katanya di pejabat Simflight KL di sini.
Menurutnya, dia terkejut apabila media asing mengaitkan isu peribadi Zaharie dengan insiden berkenaan dan yakin sahabatnya itu tidak sepatutnya dijadikan kambing hitam dalam isu kehilangan pesawat itu.

Pandangannya terbukti benar apabila Biro Siasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan bahawa tiada sebarang bukti untuk mengaitkan Zaharie selepas pasukan siasatan meneliti cakera keras dan simulator penerbangan itu.

“Log data yang dipadam adalah untuk mengosongkan ruang dalam cakera keras supaya beban komputer berkenaan dapat dikurangkan seterusnya menambah prestasi simulator berkenaan,” jelasnya mengenai log data yang dipadam.

Sejak siasatan terhadap insiden MH370 bermula, pasukan antarabangsa termasuk Polis Diraja Malaysia dan FBI menyiasat latar belakang peribadi kru pesawat berkenaan untuk mencari punca pesawat itu berpatah balik. Malah, siasatan juga diperluaskan kepada ahli keluarga mereka, kakitangan penerbangan lain serta pegawai dan kakitangan agensi berkenaan.

Lu Fikir La Sendiri!!!

1 ulasan:

  1. Ramai lagi yang kenal Anuwar Ibrahim. Tapi biarlah masing2 buat kesimpulan sendiri, kena terima dan hormat pendapat orang.

    BalasPadam