Selasa, 22 Januari 2019

1MDB ~ Pengakuan Najib..!


Cuma katanya bukan perseorangan tapi secara berkumpulan..! betul ke? Layan..



Kes 1MDB: Adakah Najib Telah Mengaku Salah?


A Kadir Jasin


MUKHADIMAHPandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.

Hadir mahkamah:Kenyataan terbaru boleh dijadikan bukti
Najib: 1MDB bukan silap saya seorang, seluruh sistem gagal (Malaysiakini).

Najib: 1MDB not one man's fault, it's a systemic failure (Malaysiakini).

Skandal 1MDB: Jangan salahkan saya, ia kegagalan sistem, kata Najib (Free Malaysia Today).

Najib Blames ‘systemic failure’ in 1MDB (Malaysian Insight).

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Di atas adalah beberapa tajuk berita berkaitan jawapan bekas Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil), Mohd Najib Abdul Razak, kepada wartawan di Cameron Highlands 18 Januari lepas.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, yang bertanya jika Najib juga akan meminta maaf selepas bank pelaburan Amerika, Goldman Sachs, menyatakan rasa kesal dan memohon maaf kepada rakyat Malaysia di atas peranan bekas pegawai tingginya, Tim Leissner, dalam skandal 1MDB.

"Kami telah meletakkan sistem termasuk Goldman Sachs dan semua juru audit, mereka sepatutnya memberitahu kami jika ada sebarang perkara yang tidak dijangka berlaku. Kami juga ada lembaga pengarah, pengurusan dan lain-lain lagi.

"Jadi ia kegagalan seluruh sistem. Ia (kesilapan) tidak boleh hanya diletakkan kepada hanya seorang saja, ia kegagalan seluruh sistem," kata Najib.

Saya menunggu lama sikit untuk mengulas kerana saya kurang pasti kalau Najib benar-benar membuat kenyataan itu atau media massa tersilap lapor.

Tetapi sehingga sekarang tidak terbaca penjelasan atau penafian daripada bekas “Malaysian Official One” atau Pegawai Nombor Satu Malaysia itu, maka kesimpulannya benarlah dia membuat kenyataan tersebut.

Dalam bahasa paling mudah, dia mengaku terbabit dengan skandal 1MDB cuma bukan bersendirian tetapi bersama dengan orang lain.

Konspirasi 1MDB

Satu dunia sudah tahu bahawa 1MDB adalah sebuah persepakatan atau konspirasi penipuan yang melibatkan banyak orang dan pihak di dalam dan luar negara.

Kita tahu Jho Low terlibat. Kita tahu Goldman Sachs terlibat. Begitu juga beberapa buah firma perakaunan antarabangsa.

Juga terlibat adalah Arul (Azrul) Kanda Kandasamy, Khadem al-Qubaisi, Mohammad Al Hussaini, Ahmad Maslan dan Shahrir Samad. Malah banyak lagi.

Mereka ini terlibat menipu negara dan rakyat jelata melalui operasi 1MDB, melindungi kesalahan, menerima dan mengubah duit haram yang berasal dari operasi songsang 1MDB, pecah amanah dan salah guna kuasa.

Setidak-tidaknya pun mereka menyokong Mohd Najib walaupun mempunyai bukti yang cukup bahawa berlaku penyelewengan besar dalam urus tadbir 1MDB.

Cuma yang mengejutkan adalah Mohd Najib sendiri secara terbuka mengaku kepada khalayak ramai bahawa beliau terlibat bersama beberapa orang lain dalam skandal yang menyebabkan terjadi kegagalan sistemik dalam 1MDB.

Saya sudah banyak kali menyebut dan menulis mengenai kegagalan yang sistemik dalam urus tadbir 1MDB dan kerosakan institusi yang sistematik dan meluas ketika pemerintahan Mohd Najib.

Mohd Najib dan beberapa orang yang bersubahat dengan beliau telah pun dihadapkan ke mahkamah atas pelbagai tuduhan melibatkan penyonglapan, pecah amanah dan pembersihan duit haram 1MDB.

Lain yang turut dituduh adalah isteri Mohd Najib, Datin Paduka Seri Puan Puti Reno Rosmah Mansor, Jho Low, bekas Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan Tan Sri “Kasut Merah” Irwan Serigar Abdullah, bekas pendakwa raya kes Liwat 2 Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah dan Arul Kandasamy.  

Khianati Diri

Seperti yang biasa dengan kes mahkamah, semua mereka mengaku tidak bersalah dan sedang dibicarakan. Dengan itu juga maka bermulalah drama mahkamah.

Macam dijangkakan, pasukan pembelaan Mohd Najib sudah mula menggunakan pelbagai tipu helah (tricks) untuk melengah-lengahkan perbicaraan.

Tipu helah mereka ini samalah dengan yang digunakan oleh ahli politik dan pembesar lain yang diseret ke mahkamah sebelum ini.

Mohd Najib sudah pun memulakannya dengan “enggan” masuk kandang orang kena tuduh dan pasukan pembelaan beliau membantah kehadiran pegawai tertentu di pihak pendakwa.

Yang nampaknya belum digunakan oleh Mohd Najib adalah berpura-pura sakit dan minta dimasukkan ke hospital. Sebaliknya kita lihat beliau segar-bugar dan cergas berpolitik, membuat tampalan media sosial dan berkempen pilihan raya kecil.

Justeru itu, kita janganlah berharap sangat untuk melihat Mohd Najib dan tertuduh lain disumbatkan ke penjara dalam masa yang singkat melainkan kes yang mudah, macam pengubahan wang haram, dibicarakan dahulu.

Kita boleh mengambil perbicaraan pembesar politik sebelum ini sebagai contoh. Kes pecah amanah dan salah guna kuasa boleh dibuktikan dengan mudah berbanding pembunuhan atau liwat.

Ada orang kata, kes pengubahan wang haram (money laundering) juga boleh dibuktikan dengan mudah.

Berbalik kepada pengakuan terbuka Mohd Najib kepada media massa di Cameron Highlands, yang menjadi persoalan adakah kenyataan itu akan memberikan kesan kepada kes mahkamah yang beliau hadapi?

Adakah beliau telah menganiaya (incriminate) diri sendiri dengan mengaku bahawa beliau terlibat dengan kes kegagalan sistemik 1MDB?

Pengakuan atau “admission” Mohd Najib itu mengukuhkan lagi pendapat umum bahawa memang beliaulah kepala skandal 1MDB dalam kapasitinya sebagai Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Pengerusi Lembaga Penasihat Antarabangsa syarikat milik negara itu.

Soalnya adakah pengakuan beliau itu juga boleh dijadikan bukti sahih (admissible evidence) dalam perbicaraan beliau dan konco-konconya?

Kesimpulannya, dalam bahasa yang mudah Mohd Najib berkata memang berlaku kegagalan sistemik dalam 1MDB dan beliau terbabit. Tetapi bukan beliau seorang sebaliknya banyak orang lain turut terlibat.

Wallahuaklam.


Amacam???

Lu Fikir La Sendiri..!


11 ulasan:

  1. Kalau bukan masalah persendirian, kenapa pecat menteri2 dan saman sesiapa saja yang menyebut 1MDB? Budak sekolah tadika pun boleh fikir! Puak lobai pula, terlopong2 mendengar kenyataan Arul Kanda. Donia.. donia....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Si PARIA kadiaq ni mmg. spesis BANGKAI BABI-PENJILAT DUBOQ kit siang!! TAK habis2 nak MENIPU psl. 1MDB - CELAKA JAHANAM lu!!

      Yg. ni TAK pula lu TERLALAK aaahh si HOMO 647 BANGKAI ANJING GILA BABI DAPeliwat HOMO DUBOQ JIJIK Zionis oi - psl. ROMPAKAN2/RASUAH2/PENGGUBAHAN WANG HARAM oleh madey ANAK BERANAK dan TUAN TERBANGSAT-no 1 DUNIA dia, kit siang BANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS dia!

      Si PENJAJAH DAPbangkai ANJING BINATANG ni mmg. dah mengANJING KURAPkan habis2an syukriHOMO/SP*M tu!!

      Dan bila si mahathir-daim/kit siang BANGKAI BABi nak SAMAN YM Raja Petra Al Haj Ibni Raja Kamarudin ni oi - kalau berita ni TAK benaq??!! PENAKUT nak MAMPOS!! Di -

      https://www.malaysia-today.net/2017/10/13/mahathirs-rm160-billion-banking-empire/

      Mahathir’s RM160 billion banking empire

      Raja Petra Kamaruddin

      Malaysia Today
      Oct 20, 2017

      (Tok Terkedu)

      Padam
    2. blog barua pakatan taik..

      Padam
  2. 1mdb ni kalau jual harta dia berapa dapat. Dapat dok sehinggit.

    BalasPadam
  3. Yang penting kami ahli umno yg cerdik amat berbangga najib ialah raja troll kebangsaan.
    Pencapaian ini menyebbkan kami ahli umno bangga.
    Rakyat malaysia bangga. Dia bukanlah raja cash. Korang ph salah selama ni.

    Tinggal satu je lagi matlamat..utk first lady rosmah. Tggu dinobatkan apa pulak.



    Hidup umnoo! Kami rajaa! Kami kaya raya!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lu HOMO PENYAMAQ BANGKAI BABI ni mmg. spesis BANGKAI BABI!! CELAKA lu dan BINI PELACUR terKANGKANG BANGKAI BABI lu HOMO dan BINI2 PELACUR terKANGKANG BANGKAI2 BABI DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis!!! MULUT SIAL si BANGKAI BABI oi!!

      Yg. DAPbangkai BABI asyik MENGGUBAH WANG HARAM dan diRASUAH berBILLION oleh IS(IS)rael - TAK pula lu MELALAK, si HOMO BANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS aaahhhh?!!!

      Itulah, bilalah juga si SPRM tu nak MENYIASAT si BANGKAI ANJING Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH DAPanjing KURAP HOMO JIJIK-KULI puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS ni yg. boleh dapat RASUAH sbnyk. USD 300 JUTA (RM 1.2 BILLION) dari rejim TERORIS KANIBAL/NECROPHILIA IS(IS)rael tu - begitu juga PDRM untuk siasat bawah AKTA TERORISMA kerana 17 pakar strategi DAPjuboq BABI yg. diKETUAI si tony puaKA, di LATIH oleh TERORIS MOSSAD dan si KM Pendatang Cina spt. TONGGENG eng HOMO BANGKAI ANJING tu, boleh pula asyik jumpa DUTA IS(IS)rael, serta IS(IS)rael nak tubuhkan MARKAS TENTERA PENGGANAS dia di Port Dickson – utk. MENAKLUK Selat Tebrau, Selat Melaka dan Laut China Selatan; sbg. laluan UTAMA Submarin2 NUKLEAR HARAM IS(IS)rael/NATO (yg. berPUSAT di Diego Garcia), serta sbg. laluan UTAMA perkapalan industri MINYAK/GAS laut dalam yg. berBILLION (“oil/gas CHOKEPOINT”) yg. MENYAMBUNGkan Lautan PASIFIK-HINDI hingga ke Laut MERAH/MEDITERRANEAN (utk. ke ISrael/Barat)!! Kami RAKYAT tengah TUNGGU ni! SPRM/PDRM bah. TERORISMA – hang buatlah KERJA betul-betul oi!

      Lihat di - http://semuthitam80.blogspot.my/2016/03/12-billion-dana-israel-masuk-akaun.html , 1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI??? , Posted by Semut Hitam ; dan di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ :

      DAP Terima Latihan Dari Mossad?

      January 4, 2016 By WakeUp Malaya

      Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali Abdul Rahman mene-gaskan beberapa kali bahawa DAP mempunyai hubungan istimewa dengan Israel.

      Pada 2012, Razali telah mendedahkan hubungan DAP-Israel ketika berceramah di Putrajaya:
      —–
      Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.

      Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

      Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

      Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya.....

      (Tok Terkedu)

      Nota: Dan TAK juga si TERORIS PENJAJAH PARASIT/PEROMPAK DAPjuboq BABI ni nak SAMAN Razali kalau berita ni TAK benaq?! Dasar si PENAKUT! Lihat di - http://www.pisau.net/terima-dana-1-2billion-dari-israel-dap-perlu-segera-kemuka-saman/ , Terima Dana 1.2Billion Dari Israel, DAP Perlu Segera Kemuka Saman, Published on 17/08/2016 in DAP by pisau!

      Padam
    2. tok kedu tak makan pil tulis menyinga mcm orang gila.

      Tulis bebaik ler, tok, supaya orang sanggup baca apa kau tulis.

      Padam
    3. PI MAMPOS lu HOMO GILA BANGKAI BABI PENYAMAQ DAPbangkai ANJING, dr. TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!!

      HAPUSkan habis2an, PARTI PENJAJAH/PENGGANAS/PEMBUNUH/PEROMPAK/PERASUAH buas PELAHAP BANGKAI BABI HOMO JIJIK Zionis FREEMASON -

      D uboq
      A njing
      P eliwat!!!!

      (Tok Terkedu)

      Padam
  4. Tanpa Nama22 Januari 2019 8:29 PTG,

    Bunyi menyindir tu, Bang.

    Tapi depa tu tak reti di sindir. Bambu mcm tok terkadu dudu pun tak guna. Aku fikir kena tulis biasa supaya merah padam muka depa.

    Tapi bila sindir, puak depa yang faham tu .. amboi mak, punya pedas hingga telinga depa pun merah padam.

    BalasPadam
  5. Ulasan Dari musuh politik,APA yg boleh Kita percayakan..mula najib,Lepas Tu jho low,kemudian Goldman..bila nak habis daaaa...

    BalasPadam