Ahad, 6 Januari 2019

Sultan Johor Bakal Agong..!


Ironinya Baginda bertitah kepada Ahli Ahli Parlimen ~ Duduk..! Jangan lari..!

Daripada yang empunya cerita...dikatakan DYMM Sultan Johor bakal mengisi tempat..!

Tunggu..!

Sultan Muhammad V meletakkan jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 berkuatkuasa hari ini.
Perkara itu dimaklumkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja Wan Ahmad Dahlan Abd Aziz melalui kenyataan media Istana Negara hari ini.
Dalam kenyataan itu, turut dinyatakan bahawa baginda berterima kasih kepada kerajaan kerana memberi kerjasama mentadbir negara dan berharap rakyat Malaysia terus mengekalkan perpaduan.
Sultan Muhammad V yang merupakan Sultan Kelantan ke-29 ditabal menjadi Yang di-Pertuan Agong pada 13 Disember 2016.
Baginda menggantikan Almarhum Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dari Kedah.
Jawatan Yang di-Pertuan Agong yang juga merupakan ketua negara menggunakan sistem penggiliran yang diberikan kepada Raja-Raja Melayu dari negeri yang dahulunya dikenali sebagai Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu Perak, Negeri Sembilan, Selangor dan Pahang, Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor.
Sultan Muhammad V bercuti sejak Nov lalu dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong yang juga Sultan Perak Sultan Nazrin Shah memangku jawatan Yang di-Pertuan Agong selama dua bulan yang berakhir 31 Dis lalu.
Perkembangan terbaru ini mengesahkan khabar angin yang mula tersebar minggu lalu.
Berikut merupakan kenyataan penuh Istana Negara:
"Bagi menjujung titah KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XV Sultan Muhammad V, dengan ini lstana Negara memaklumkan bahawa KDYMM Seri Paduka Baginda Tuanku meletak jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong XV berkuatkuasa 6 Januari 2019 (Ahad) bersamaan 29 Rabiulakhir 1440H selaras dengan Perkara 32(3) Perlembagaan Persekutuan.
"Baginda telah memaklumkan perkara ini secara rasmi kepada Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja melalui warkah yang telah diutuskan kepada Setiausaha Majlis Raja-raja.
"Sepanjang menjalankan tugas sebagai Yang di-Pertuan Agong, Baginda telah berusaha untuk memenuhi tanggungjawab dan amanah selaku Ketua Negara, berperanan sebagai tunggak kestabilan, sumber keadilan, teras perpaduan dan payung penyatuan di kalangan rakyat.
"KDYMM Seri Paduka Baginda Tuanku menzahirkan ucapan terima kasih kepada Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja yang telah memilih Baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong XV bermula 13 Disember 2016.
"Baginda juga menzahirkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Yang Amat Berhormat Perdana Menteri dan Kerajaan yang telah memberi kerjasama dalam mentadbir negara. Selaku Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera, Baginda amat berbangga dengan pengorbanan serta taat setia yang telah dicurahkan kepada Baginda dan negara selama ini.
"Kepada rakyat Malaysia, KDYMM Seri Paduka Baginda Tuanku bertitah supaya rakyat Malaysia terus bersatu mengekalkan perpaduan, bertolak ansur dan bersepakat dalam memikul tanggungjawab terhadap negara yang berdaufat ini supaya Malaysia terus berada dalam keadaan aman dan harmoni." 
Daulat Tuanku..!
Macam bakal bertemu buku dengan ruas jer..!
Siapa?
Lu Fikir La Sendiri..!

56 ulasan:

  1. Eloklah, dia akan belajar beradab sopan dengan Tun Det macam almarhom, ayahndanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bangsa johor sokong saper?...
      Madey tak cukup korum 2/3...senjata dah tumpul..

      Padam
    2. Khairulryezal osman6 Januari 2019 9:55 PTG

      Kalau ikot keputusan pru,org johor pilih ph,tapi mael lambung campurtangan dlm urusan pelantikkn mb

      Padam
    3. Tun Det tak perlu sokongan 2/3. Immunity sudah kena cantas in 1983. Lu duduk atas tahta biar wa buat keja. Lu tak mahu sain bill pun, takpa. Lepas 40 hari, bill tetap lulus. Lu tak noleh buat apa-apa. Taring sudah tumpul.

      Padam

    4. Setuju dgn pendapat cikminah.

      Penggantian YDP Agong perlu ikut giliran. protokol, precedence.

      Padam
    5. KEPALA BAPAK lu minah homo PENYAMAQ BANGKAI BABI- yg. mmg. jenis spesis HOMO SAKIT OTAK PENJAJAH BANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS HOMO JIJIK!!

      Tok Terkedu.

      Padam
    6. dgr citer dulu madey penah kena tarik telinga dgn almarhum sultan johor betul ke...

      Padam
    7. 40 hari lu punye bill boleh jalan...tapi lu punya bill tak boleh usik sama waa...wa boleh jerkah sama lu....wa tatak sekeh lu punye kapla lu tak boleh dakwa sama wa aaar...kalo wa tak buka parlimen lu tatak boleh bikin bill aaar....

      Padam
    8. Tok kudu,

      Dah makan ubat ke?

      Padam
    9. 227,

      Ko dengar citer yg keluar dari bntt Al Jibo ker?

      Padam
    10. JILAKA lu HOMO2 BANGKAI BABI si keturunan BANGKAI ANJING-dilahirkan dr. DUBOQ DAPeliwat ZIONIS!!!!!!

      Tok Terkedu.

      Padam
  2. Ini southern tiger...bukan calang rimau...pening madey nak belit...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Khairulryezal osman6 Januari 2019 9:57 PTG

      Tun tahu uruskan

      Padam
    2. Rimau tak bertaring...kikiki

      Padam
    3. TEKINCIT LE ATOK MATDEY.

      Padam
  3. Rakyat hormat atau takut?..jambang naik minyak plk nanti..kikiki..

    BalasPadam
  4. Adekah tun madey akan u turn tak mau bermusuh lagi dgn sultan johor demi jaga kedudukannye?...kulit muka madey tebal...

    BalasPadam
    Balasan

    1. Kamu menuduh ada alasan ke? Takde? Mengapa menuduh liar?

      Ada? Mengapa tak keluarkan?

      Kamu sekolah mana dulu?

      Padam
    2. Mengapa menuduh liar? KAH KAH KAH. Bahasa melayu tunggang langgang. Nampak sangat babi2 RBA.

      Ini namanya babi nak menyamar jadi kucing. KAH KAH KAH

      Padam
    3. TEBAL MACAM KULIT BELUKANG.

      Padam
    4. 1207,

      KO badak sumbu nak menyamar jadi anjing. KUH KUH KUH

      121,

      Ko makan belukang ke?

      Padam
  5. Azmin proksi madey untuk singkirkan anwar tak boleh tunjuk besar kepala lagi kpd anwar...
    Tak pasti berapa lama madey boleh bertahan dgn sultan johor...senjata madey dah tumpul...

    BalasPadam
  6. Tapi tekaan aku sultan perak bakal jadi agong..

    BalasPadam
  7. Dr M bukan mahu selamatkan negara, tetapi anaknya, dakwa TMJ

    FMT Reporters - April 8, 2018 1:24 AM
    13.8k
    Shares
    PETALING JAYA: Tunku Mahkota Johor (TMJ) mendakwa Tun Dr Mahathir Mohmad bukannya mahu menyelamatkan negara, tetapi pengerusi Pakatan Harapan itu aktif berpolitik kerana bimbang dengan masa depan anaknya.

    “Rakyat jangan mudah tertipu dengan individu lidah bercabang dua seperti ular. Buat masa ini individu tersebut bukan ingin selamatkan negara, tetapi apa yang dia sedang lakukan sekarang adalah kerana takut apa akan terjadi kepada anak-anaknya pada masa akan datang.

    “Sedangkan orang yang paling kaya di dalam dunia pun belum pasti mampu untuk melahirkan 3 anak ‘billionaire’,” tulis Tunku Ismail Sultan Ibrahim menerusi catatan Facebook malam tadi.

    Tanpa menamakan Dr Mahathir, TMJ berkata, bekas perdana menteri itu bertanggungjawab memansuhkan kuasa sultan, rujukan jelas terhadap pindaan Perlembagaan pada 1990-an.




    “Jangan mudah terpengaruh dan percaya dengan apa yang anda dengar semalam (kelmarin) di Pasir Gudang,” katanya merujuk ceramah PH di mana Dr Mahathir mengumumkan keputusan gabungan pembangkang itu menggunakan logo PKR pada PRU14.

    “Negeri Johor tidak akan pernah lupa kepada individu yang ingin membubarkan Angkatan Setia Negeri Johor (JMF) yang telah wujud sejak 1886 dan berangan mahu menarik kuasa Sultan Johor yang memerintah serta memperkecilkan perlembagaan Johor yang wujud sebelum adanya negara bernama Malaysia.”

    Dr Mahathir pada 1992 merancang kempen untuk memansuhkan kekebalan raja Melayu, susulan kontroversi membabitkan seorang jurulatih hoki dan Sultan Johor ketika itu, Sultan Iskandar Sultan Ismail, ayahanda kepada Sultan Johor sekarang, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

    Tahun berikutnya, selepas kempen media diketuai Dr Mahathir, Parlimen meluluskan pindaan untuk memansuhkan kekebalan raja Melayu.

    Sultan Ibrahim adalah seorang daripada raja Melayu yang mengkritik Dr Mahathir secara terbuka, seorang lagi ialah Sultan Selangor.

    Sultan Johor antara lain tidak berpuas hati dengan tindakan Dr Mahathir membantah projek Forest City dekat Johor Bahru.

    TMJ dalam catatan malam tadi turut mengimbau kenangan zaman kanak-kanaknya di kemuncak krisis Dr Mahathir dan istana Johor.

    “Saya tidak lupa pada tahun 1992, ketika saya kecil dahulu dan nakal di sekolah, cikgu akan bercakap kepada saya, ‘Awak jangan main-main, awak tu kerabat diraja. Jika saya mengadu kepada Mahathir, habis awak’.”

    Tunku Ismail berkata, rakyat yang “berkecil hati terhadap kepimpinan negara” tidak patut menyalahkan sesebuah organisasi atau parti hanya kerana seorang individu bermasalah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenyataan yang menggunakan tajuk berhuruf besar semuanya dan berakhir dengan dua tanda seruan bagi kesemua ayat seolah-olah menunjukkan kemaharan yang amat terhadap TMJ.

      “SAYA INGIN MENASIHATI TENGKU MAHKOTA JOHOR (TMJ) TURUN DARI SINGGAHSANA DAN MASUK GELANGGANG POLITIK SECARA SEPENUH MASA!!” katanya. - Utusan

      Berikut kenyataan penuh beliau.

      Ampun Tuanku,

      Sekiranya tuanku rasa tuanku hebat berpolitik dan gemar buat kenyataan-kenyataan berbaur politik; patik dengan rendah hati serta penuh tawadduk ingin sarankan kepada tuanku untuk turun takhta seterusnya libatkan diri dalam arena politik secara penuh masa!!

      Tuanku harus ikut jejak langkah mulia dan terpuji ybm tengku razaleigh hamzah dan ym tengku azlan sir abu bakar yang mencemar duli melibatkan diri sebagai tokoh politik sepenuh masa!!

      Tuanku jangan berada di atas takhta serta berselindung di belakang perlembagaan yang mana rakyat marhein akan dikenakan tindakan undang-undang sekiranya menjawab tohmahan tuanku secara kritis!!

      Perlembagaan dan undang-undang melindungi tuanku dari menerima kenyataan-kenyataan kritis dari rakyat jelata di peringkat akar umbi!!

      Bagi patik ianya amat kurang enak kerana tuanku boleh kritik rakyat marhein tetapi rakyat marhein tidak boleh mengkritik tuanku kerana keistimewaan perlembagaan untuk memagari tuanku!!

      Sekiranya tuanku masih terus mengeluarkan kenyataan-kenyataan berbaur politik; patik amat risau nanti kalangan rakyat marhein tidak lagi menghormati istana!!

      Sesungguhnya, tuanku amat bijak pandai dan kemungkinannya berpendidikan tinggi!!

      Lupakah tuanku bahawa negara kita mengamalkan sistem ‘Raja Berperlembagaan” yang melarang raja-raja melayu terbabit dengan politik?!

      Janganlah tuanku senantiasa serta secara berterusan mengungkapkan kenyataan-kenyataan politik yang amat tidak manis didengari oleh rakyat jelata kerana kita mengamalkan sistem ‘Raja Berperlembagaan!!’

      Tetapi seandainya tuanku rasa hebat berpolitik; turunlah dari takhta secara terhormat agar tuanku boleh terus mengkritik tokoh-tokoh pemimpin kerajaan seterusnya pula rakyat pun boleh mengkritik tuanku secara terbuka!!

      Teladani lah jejak langkah ybm tengku razaleigh hamzah dan ym tengku azlan shah sir abu bakar!!

      Jejak langkah ini barulah tuanku akan lebih dihormati dan dipandang mulia oleh sekalian rakyat marhain!!

      RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA!!

      Ikhlas dari;

      KHAIRUDDIN ABU HASSAN

      28 Disember 2018

      Padam
    2. Khairuddin kagum TMJ mohon maaf

      Aktivis Khairuddin Abu Hassan menyatakan kekagumannya terhadap tindakan Tunku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang memohon maaf secara terbuka atas kesilapannya.

      “Sifat ini harus dipuji kerana saya yakin TMJ amat ikhlas dalam mengeluarkan kenyataan ini.

      “Proses tegur menegur harus ada tetapi ia mestilah berteraskan keikhlasan, berhemah, beretika serta profesional,” katanya.

      Baca: 'Silap saya, saya minta maaf'

      Terdahulu, TMJ memohon maaf atas kesilapan beliau sepanjang tahun lalu.

      Khairuddin sebelum ini mencadangkan TMJ turun takhta dan berpolitik sepenuh masa selepas beberapa kali mengkritik pemimpin kerajaan, termasuk Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

      Dalam kenyataan hari ini, Khairuddin juga menggunakan bahasa lebih lembut dan menegaskan tegurannya pada TMJ sebagai “amat ikhlas”.

      Beliau juga menegaskan beliau adalah “orang Melayu yang kuat mempertahankan institusi diraja sehingga akhir zaman”.

      “Dalam masa yang sama, kerabat-kerabat diraja juga harus berhati-hati dalam membuat kenyataan-kenyataan yang kemungkinannya boleh menyebabkan rakyat marhaen hilang hormat pada institusi diraja.”

      Padam
  8. Majoriti rakyat tak puas hati prestasi kerajaan PH?

    tyrazalhe tyrazalhe
    5 months ago

    BANGI, 5 Zulhijjah 1439H, Jumaat – Genap 100 hari Malaysia diperintah kerajaan baharu selepas peralihan kuasa pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), Mei lalu dengan menyaksikan Pakatan Harapan (PH) yang diterajui Tun Dr Mahathir Mohamad berjaya menawan Putrajaya.

    Sepanjang tempoh itu, pastinya sudah ada penanda aras kepada prestasi kerajaan baharu memerintah negara, khususnya dalam menstabilkan ekonomi dan memulihkan masalah kos sara hidup yang dibebani rakyat hari ini.

    Bagaimanapun, keterujaan rakyat yang mahu melihat apa yang dicanang sebagai ‘Malaysia Baru’ itu semakin pudar apabila banyak janji yang terkandung dalam manifesto parti itu masih belum dilaksanakan.

    Memetik sebuah portal berita, Sabah Kini2, sejumlah kebanyakan pengguna media sosial menerusi tinjauan melalui undian, menyatakan ketidakpuasan hati terhadap kerajaan sekarang.

    Malah, lebih mengejutkan lagi apabila laman Facebook yang mesra PH dan sering menghebahkan bahan propaganda parti itu menerima undian tidak puas hati yang tinggi terhadap pencapaian kerajaan baharu.

    Berdasarkan enam laman Facebook itu, PH hanya memperolehi undi tertinggi di laman portal berita ‘Malaysian Insight’ iaitu 33 peratus, sementara ‘The Patriots’ menerima undi terendah dengan 11 peratus sahaja.

    Antara laman lain termasuklah Kelab Maya Mahathir, Suara Rakyat, Otai Bersih dan Tentera Troll Kebangsaan Malaysia (TTKM).

    “Sejumlah 250,200 akaun facebook telah menambil bahagian dan lebih mengejutkan 3 laman page yang mesra Kerajaan PH dan sering menghebahkan bahan-bahan propaganda PH juga menunjukkan situasi yang hampir sama iaitu rakyat sememangnya tidak berpuashati dengan pencapaian yang telah dibuat oleh Kerajaan PH.

    Sementara itu portal Sinarharian online turut membuat undian Kerajaan PH 100 hari setakat ini sudah melebihi 13 ribu undi ‘TIDAK’ dengan lebih 9 ribu komen 90 peratusnya mengecam kerajaan PH,” kata portal itu.
    Sejak beberapa minggu sebelum ini, rakyat telah mendapat bayangan terhadap kegagalan Pakatan Harapan menunaikan kesemua janji berkenaan berdasarkan pengakuan yang dibuat kebanyakan pemimpin parti itu, termasuk Dr Mahathir.

    Daripada 10 janji utama, ternyata masih banyak yang belum dilunaskan, malah ada diantaranya yang ditarik balik seperti penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN, yang kononnya tidak dikenakan kepada peminjam berpendapatan RM4,000 ke bawah.

    Apa yang jelas, hanya janji keenam sahaja menjadi kebanggaan pimpinan Pakatan Harapan apabila berterusan membongkar salah laku yang berlaku dalam kerajaan terdahulu, terutama skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB)

    BalasPadam
    Balasan
    1. 'Bersatu bukan nak ganti Umno, tapi lebih baik lagi'

      Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang bakal mengadakan perhimpunan agung kali kedua hujung minggu ini, dilihat mampu menjadi sebuah parti lebih dominan untuk mewakili kaum Melayu dan Bumiputera pada masa hadapan.

      Ketua Penerangan Bersatu Dr Mohd Radzi Md Jidin yakin Bersatu akan menjadi pilihan utama berbanding Umno dan PAS dalam memperjuangkan hak istimewa kaum Melayu dan bumiputera seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan tanpa mengetepikan hak kaum lain di negara ini.

      "Orang Melayu akan melihat kami sebagai parti yang dapat terus membantu mereka… orang Melayu melihat Bersatu sebagai alternatif yang ada buat mereka. Dinamik politik semasa menunjukkan ramai orang Melayu kini bersedia untuk bersama dengan Bersatu," katanya.

      Dalam temu bual bersama media menjelang perhimpunan agung itu, Mohd Radzi berkata ini berlaku kerana ramai yang menganggap Umno tidak lagi mampu memainkan peranan tersebut.

      Malah, katanya, Bersatu menjadi tumpuan kerana ia bersama Pakatan Harapan dalam memperjuang prinsip menentang amalan rasuah di samping menekankan aspek tadbir urus yang baik untuk membawa Malaysia menjadi negara berjaya.

      Kerajaan dulu terpalit skandal

      Mohd Radzi berkata prinsip seumpama itu diabaikan kerajaan terdahulu yang sekali gus terpalit dengan pelbagai skandal termasuk melibatkan institusi orang Melayu sehingga menghakis kepercayaan mereka terhadap kerajaan itu.

      "Bersatu akan jauh lebih baik daripada Umno. Ia bukan untuk menggantikan (Umno), kami akan lakukan jauh lebih baik daripada mereka," katanya.

      Perhimpunan agung yang pertama Bersatu selepas PH menerajui kepimpinan negara bakal dihadiri kira-kira 3,000 perwakilan daripada semua peringkat, melibatkan 135 bahagian di seluruh negara dengan 98 bahagian sayap Srikandi dan 115 sayap Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada).


      Perhimpunan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya itu akan dimulakan dengan perasmian sayap Srikandi dan Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) pada sebelah malam 28 Dis sebelum perhimpunan kedua-dua sayap berkenaan pada keesokannya.

      Perdana Menteri merangkap Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad dijadual merasmikan Perhimpunan Agung Bersatu pada sebelah malam 29 Disember.

      Dalam pada itu, Mohd Radzi berkata isu 'lompat parti' selain agenda pembangunan Bumiputera dijangka mendapat perhatian perwakilan pada perhimpunan agung itu.

      Beliau berkata perwakilan diberi kebebasan untuk membahaskan isu berkenaan susulan dinamik politik semasa yang menyaksikan bekas anggota dan pemimpin Umno mahu menyertai Bersatu.


      "Kita serahkan kepada jurucakap (perwakilan) untuk berbahas dan tidak dapat tidak, ia (isu lompat parti) akan disentuh," kata Mohd Radzi.

      Beliau bagaimanapun mahu perbahasan mengenai perkara itu dibuat dengan rasional dengan jurucakap perlu memikirkan setiap sudut termasuk agenda pengembangan parti.

      Mohd Radzi turut menegaskan permohonan penyertaan bekas anggota UMNO akan dikaji secara mendalam oleh Bersatu sebelum diluluskan demi menjamin integriti dan imej parti.

      - Bernama

      Padam
    2. Berape orang ahli Bersatu?..

      Padam
    3. Berapa orang ahli Umno yg dah cabgut lari?

      Padam
  9. Rating Dr Mahathir jatuh, ramai hilang sabar, Rafizi beri amaran

    Dikemas kini 2 minggu yang lalu · Diterbitkan pada 19 Dec 2018 8:24PM · 1 Komen
    Lebih Lagi

    Rafizi menasihati Pakatan Harapan supaya mereka menumpukan fokus dalam aspek ekonomi rakyat yang mendesak. – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 Disember, 2018.

    KADAR penerimaan terhadap Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan kerajaannya telah menurun, sebahagian besarnya disebabkan kekecewaan rakyat dengan kerajaan kerana gagal kurangkan kos sara hidup yang tinggi di samping gagal menunaikan janji pilihan raya, kata tokoh PKR Rafizi Ramli.

    Menurut kaji selidik yang dipetik Rafizi, rating penerimaan Dr Mahathir sebagai perdana menteri telah menjunam jatuh sehingga 53 peratus sepanjang enam bulan lalu, ia menurun sebanyak 19 peratus daripada 72 peratus pada bulan Jun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 'Langkah Zahid tak jelas, hanya mahu reda kemarahan'
      Petikan dari laporan berita:

      Pengumuman Dr Ahmad Zahid Hamidi untuk yang menyerahkan tugasnya sebagai presiden Umno kepada timbalannya Mohamad Hasan semalam nampaknya gagal memuaskan hati semua pihak dalam parti itu.

      Seorang Ketua Pemuda Umno Bahagian di Johor berkata kenyataan Zahid semalam bersifat tergantung terutama dalam soal hala tuju Umno.

      Tindakan Zahid semalam susulan desakan agar beliau meletakan jawatan sebagai presiden selepas sejumlah pemimpin dan anggota parlimen Umno mengumumkan keluar parti.

      Semalam ketika ditanya tentang tempoh masa pemindahan tugas itu, Zahid hanya berkata sehingga Mohamad tidak sanggup lagi memikulnya atau merasakan beliau mampu menjalankan kembali tugas itu.

      Ketua Pemuda itu berkata lagi, Umno tidak boleh mengulang kesilapan mempertahankan presiden mereka yang terpalit dengan tuduhan skandal - seperti yang dilakukan ketika Najib mengemudi parti itu.

      Katanya, sebelum PRU ke-14 Umno mempertahankan Najib yang terkait dengan skandal 1MDB kerana tidak mahu melihat parti itu runtuh, namun rakyat tetap menolak mereka sehingga hilang kuasa.

      "Kita tak mahu pisang berbuah dua kali. PRU ke-14 kita kalah sebab isu integriti melibatkan Najib. Sekarang presiden kita pun berdepan tuduhan berkaitan integriti," katanya merujuk 46 pertuduhan yang dihadapi Zahid.

      "Dulu kita pertahankan institusi presiden, tetapi sekarang kita tak mahu ia menjadi isu yang beri kesan kepada parti. Jika kita tak belajar dari kesilapan, memang kita pekak dan buta," katanya lagi.

      Katanya lagi, Umno kini tidak dapat memainkan peranan sebagai pembangkang yang berkesan kerana terganggu dengan tuduhan melibatkan presidennya.


      Beliau bagaimanapun tidak berkata Zahid perlu meletakkan jawatan dengan segera, sebaliknya menggesa pemilihan semula diadakan.


      Tindakan Zahid semalam boleh dikatakan mengejutkan apabila beliau sebelum ini tampak bertegas untuk terus menjalankan tugas sebagai presiden di sebalik desakan terhadapnya.

      Ia mendapat pujian daripada dalam parti itu, antaranya Pergerakan Pemuda Umno Pulau Pinang yang menyifatkannya sebagai luar biasa dan Naib Presiden Khaled Nordin yang menganggapnya berjiwa besar.

      Sementara itu, exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris berkata Zahid akhirnya sedar beliau kian hilang pengaruh dalam parti itu.

      "Dia tak perlu berundur kerana dipilih oleh perwakilan. Dia cuma perlu berehat kerana masalah Umno adalah tentang kepimpinan, apabila (tugas) diserahkan kepada Mohamad Hasan ramai akar umbi rasa lega," katanya lagi.

      Padam
    2. Langkah zahid serah tugas berjaya padamkan khabar angin ramai mp umno nak lompat ke Bersatu...

      Usaha madey nak kukuhkan kedudukanye terbantut...

      Padam
    3. Dalam PH sendiri, ramai yang suruh berhati hati ambik pemimpin Umno, depa dah jadi pariah

      Padam
  10. Siapa pun jadi Agong, Tun Det tetap PMnya. Lu duduk atas tahta, biar wa buat semua kerja. Apa...lu tak mahu sain bill...??
    Takpa...lepas 40 hari, semua bill lulus. Wa boleh ssmbung keja

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerja "menyamun" ker??

      Padam
    2. Yer, RM2.6 biliun wang rakyat di 1MDB

      Padam
    3. Yg, lu nak mengHINA dgn. amat KEJI akan DYMM YDPA kami apahal?!!!

      DUBOQ ANJING lu minahBANGKAI BABI PENYAMAQ dan spesis BANGKAI2 ANJING KURAP oi!! JILAKA lu HOMO PELAHAP BANGKAI BABI dan PENGHIRUP KENCING kit siang lu, si keturunan BANGKAI ANJING-dilahirkan dr. JAMBAN DAPeliwat ZIONIS oi!!!!!!

      CELAKA lu HOMO-si KETURUNAN PARIAnjing/CINAnjing lahir dr. LUBANG JAMBAN JIJIK bangsa PENDATANG/PENJAJAH HOMO JIJIK DAPbangkai anjing RASIS bangsat SAMPAH, TAK GUNA; PENGECUT, PEMALAS, PEROMPAK, PENYAMUN, PERASUAH, PEDENGKI, PEMFITNAH, PENGHUTANG jenis TAK BAYAQ, dan PEMBUNUH. Itulah RUKUN sahih bangsa PENDATANG CINA/PARIA RASIS DAPbangkai ANJING-yg. patut MAMPOS dr. TANAH MELAYU kami, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!!!!

      CELAKA betul si puak DAP BANGKAI ANJING-spesis LUBANG JAMBAN amat KEPARAT ni!!!!!!!!! PI MAMPOS lu DAP keparat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Tok Terkedu.

      Padam
  11. Who cares? Just another freeloader.

    BalasPadam
    Balasan
    1. You want to be loaded?

      You know with what.

      But maybe just let the Police drag you to the Police Station, remand you for 7 days, then drag you to the court and charge you under the Sedition Act.

      Padam
    2. BANGKAI BABI lu HOMO 1152 PARIAnjing/CINAnjing rasis PEMBUNUH/PEDENGKI spesis DAPeliwat BANGKAI ANJING Zionis JIJIK paling TAK GUNA - yg. kena TERAJANG oleh RAKYAT berulang2 sampai MAMP*S!!!!!!

      PI MAMPOS luHOMO PENYAMAQ DAPbangkai ANJING, dr. TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!!TUMBANGkan habis2an, PARTI PENJAJAH/PENGGANAS buas BANGKAI BABI HOMO JIJIK Zionis FREEMASON -

      D uboq
      A njing
      P eliwat!!!!

      (Tok Terkedu)

      Padam
    3. Tok kudu,

      Kalo tak makan pil, nanti sakit lebih teruk hingga perlu di heret ke Hospital Bahagian Tampoi atau Tg Rambutan

      Padam
    4. Ali....another malay with his threats. Ugut and menakut2kan saja terer ler.

      Padam
    5. JILAKA lu HOMO2 645/730 PARIAnjing/CINAnjing si keturunan PENJAJAH/PENGGANAS BANGKAI2 BABI-dilahirkan dr. JAMBAN DAPeliwat ZIONIS!!!!!! PI MAMPOS lu si BANGKAI2 BABI!!!!!!

      Tok Terkedu.

      Padam
  12. Dah ada peraturan bahawa lantikan Agong ikut giliran.

    Sekarang giliran Sultan Pahang. Tuanku gering.

    Tapi Tuanku atau pihak berkuasa di istana boleh lantik Tengku Mahkota sebagai Sultan, spt Sultan Kelantan.

    Bila sudah bertaraf Sultan, boleh dilantik sebagai YDP Agong.

    BalasPadam
  13. Konsep raja berperlembagaan. Dlm situasi resmi raja2 above the law. Dlm situasi individu the law above raja2. So rakyat jelata membawa kpd peg tinggi kjaan, menteri2, perdana menteri, raja2 dan ydpa tertakluk kpd rule of law. Raja2, ydpa, perdana menteri dan menteri2 adalah tertakluk kpd bidang kuasa masing2 yg telah diperuntukan oleh perlembagaan. Pihak yg terlibat perlu tahu dan semestinya kena tahu bidang tugas masing2. Rakyat mengharapkan selepas ini tidak lagi ada kekecohan peringkat atasan berhubung dgn kuasa exercutive. Rakyat sekarang cukup cerdik utk memerhati soal2 seperti ini.

    BalasPadam
    Balasan

    1. aKU RASA SATU GENERASI LAGI PUN TAK AKAN HILANG KEADAAN "TAK TAHUKAN BIDANG KUASA MASING2" SELAGI ADA JENIS YANG kHAIRUDIN ALAMATKAN SURAT TERBUKA DIA.

      MELAINKAN DIA BETUL2 SEDAR, SPT YANG DIA KATA DIA SALAH, MOHON MAAF.

      KITA BERDOA LAH.

      Padam
  14. Agong berkuasa tolak calon pilihan pm untuk lantik ke jawatan tertentu...dan juga bila nak buang individu tertentu...

    Ini buat pm susah sikit...pm perlu ade hubungan yg baik dgn Agong...

    BalasPadam
  15. Punca Dr Mahathir ‘serang’ Sultan Johor

    FMT Reporters - January 24, 2017 4:28 PM
    42
    Shares
    mahathir-Mustafa-Izzuddin

    KUALA LUMPUR: Punca sebenar Tun Dr Mahathir Mohamad menyerang Sultan Johor adalah untuk memenangi pilihan raya umum akan datang, menurut penganalisis politik.

    Mengkritik pelaburan China di Johor, terutamanya projek Forest City, Dr Mahathir berharap dapat menaikkan kemarahan Melayu luar bandar untuk mengundi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan merampas Johor, sekurang-kurangnya, daripada Umno.

    Dua sebab lain adalah keinginan Dr Mahathir menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada jawatan dan persengketaan dengan keluarga diraja.

    Ini adalah pandangan Dr Mustafa Izzuddin, felo Institut Yusof Ishak di bawah Institut Pengajian Asia Tenggara (Iseas), dan pensyarah University Scholars Programme of the National University of Singapore

    BalasPadam
  16. Pastikan agong adalah darah keturunan raja.

    Check salasilah. Rakyat hormat raja.

    BalasPadam