Jumaat, 4 Januari 2019

Apa Dah Jadi..?


Apa hal pulak membaca dan membudayakan bacaan Al Quran, berzikir dan bersilaturahim menjadi kesalahan?

'Kami dipecat mungkin kerana qunut, Yasin malam Jumaat'

Pemecatan iman di Perlis dispekulasi mempunyai kaitan dengan amalan agama negeri itu yang berbeza dengan negeri-negeri lain.
“Katanya, pemecatan tersebut mungkin disebabkan mereka mengamalkan bacaan zikir selepas solat, doa qunut, bacaan Yasin pada malam Jumaat serta selawat ketika solat tarawih” menurut laporan Utusan Malaysia.
Akhbar itu memetik salah seorang imam dari Masjid Batu Dua, Kangar yang enggan namanya didedahkan.
Perlis satu-satunya negeri yang tidak terikat secara khusus dengan salah satu mazhab fikah. Negeri-negeri lain di Malaysia mengikuti Mazhab Shafie.
Perbezaan itu sering membuatkan negeri Perlis digelar sebagai Wahabi. Gelaran ini bagaimanapun ditolak oleh raja dan alim ulama negeri.
Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis (Jaips) hari ini dilapor menamatkan perkhidmatan 25 imam dan menukarkan 10 lagi iman ke kariah lain berkuat kuasa 1 Januari.
Tiada alasan diberikan dalam surat pemecatan itu, yang turut dilihat Malaysiakini.
Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata beliau akan menjawab perkara itu malam ini secara langsung.
Pada 25 Julai tahun lalu, Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail bertitah sekiranya masjid-masjid merasakan ajaran yang dipraktikkan mereka selama ini benar, mereka boleh berjumpa dengan mufti serta merujuk al-Quran mengenai perkara itu.
Sementara itu, imam Masjid Batu Dua juga berkata mereka tidak dipanggil atau diberikan amaran terlebih dahulu.
“Amalan seperti selawat, surah Yasin sememangnya menjadi amalan jemaah sejak dahulu dan kita mengikut kemahuan mereka.
“Di Perlis ini, kira-kira 10 daripada keseluruhan 100 buah masjid di negeri ini dikatakan tidak sealiran dengan jabatan agama daripada sesetengah perkara seperti doa qunut, zikir dan bacaan Yasin.
“Yang lain kita ikut cara yang ditetapkan jabatan agama ini termasuk menggunakan teks khutbah Jumaat yang disediakan mereka,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini.
Sementara itu, seorang lagi imam dari Masjid Al- Maghfirah Sanglang, Abdullah Sabu, 61, pula berkata, dia juga terkilan dengan tindakan yang disifatkan terburu-buru itu.
“Tengah elok-elok di masjid, tiba-tiba jadi kelam kabut dengan tindakan ini. Kebanyakan jemaah juga merasakan tidak puas hati dengan tindakan pemecatan tersebut,” beliau dipetik sebagai berkata.
Pegang anjing boleh pulak yer?
Siapa? Bila? Cuba semak kenyataan puak wababi di utara tu..!
Wahabi di Saudi tu betul..yang mengaku wahabi di Malaysia ni yang nampak sangat rosaknya..!
Membawa pengaruh yang menyonsang dan menyebabkan perpecahan dikalangan masyarakat dan umat Islam nak panggil apa pulak?
Lu Fikir La Sendiri..!

16 ulasan:


  1. Alamak, belom sempat komen di pos yg lalu dah tukar pos.

    Aku minat bila aje keluor pos berkenaan Najib dan Rozy. Terutama yang ada gambor Rozy nampak meradang - hell hath no fury like a woman scorned, kata William Shakespeare.

    Tapi utk Najib, prison hath no fury like a man condemned. For stealing RM2.6 billion wang rakyat from 1MDB.

    Dah lepaskan komen itu, lepas ini nak komen tajuk pos di atas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Geng Mahapundek kutty pariah ke ni?!

      Kikikii

      Gi.mampos le ko dgn citer imdb bile nk tngkap moorty paria? Nobita rompak wang kutty lepaskan

      Pundek lu la macai.

      Padam
    2. Najib tak curi wang..yang sah bapak pencuri perompak ialah mahadey mahapundek a/l kuttysamy

      Kapal hantu jho lo mahapundek dh rembat..kata nya deposit da bayar?? Ank boboi suke..atok pon jatuh cinte dgn kapal mewah tu?

      Bodoh la ko macai.. Skrip bangang tu ko nk menyalak sampai bila? Rakyat dah mula sadar dikencing bapa perompak tua.

      Mahapundek kutty akn tumbang awal. Sayonaraaa

      Padam

  2. Dr MAZA itu selalu di kritik sebab keluarkan pendapat politik, hingga ada yang kata dia patut letak jawatan, masuk politik. Macam loyar Nazri dan Khairuddin kata kpd TMJ.

    Kot ada politik di pergolakan hal2 agama di Perlis?

    Aku tak 'alim dan enggan cakap banyak pasal agama. Tapi aku tahu bahawa Sultan ada lah Ketua agama di tiap negeri. Menteri Besar pun boleh "weigh in". Aku harap mereka akan bertindak, menentukan mana yang adil dan elakkan yang tidak di pembuangan Imam2 itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Komen geng mahababi..ko dgn asri kleptobasi tu same je bangang

      Padam
  3. Selamt kembali bro. Nanti wa kasi link balik. Ingat dah pencen...

    calling2

    BalasPadam
  4. Pegang anjing dan babi memang boleh. Awak guna nas mana yang kata tidak boleh atau haram? TIDAK BERDOSA sentuh haiwan2 ini.

    tetapi kerana Islam mengalakkan kebersihan (kita disaran sentiasa dalam wudhu'), maka haiwan ini jangan disentuh tanpa keperluan. lagipun kita dibenarkan makan haiwan buruan anjing terlatih.

    Anjing dan babi adalah najis disisi syariah. Sebab itu ianya HARAM DIMAKAN! kalau makan apa2 pun darinya (daging susu), maka BERDOSA!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak pe la nak pegang ape pun...pi la pegang...hatta nak pegang taik, muntah, darah haid...silakan...buat la program ya...

      Padam
    2. Hujah nk jieelat mopti wahabi..cer tgk gaya tulis sama je mcm puak2 liberal. Bab pegang anjing ulama dah lama bahas. Utk apa saje2 org awam nk pegang anjing?
      Byk amalan Agama yg wajib pun tunggang langgang. Pe hal nk pegi cari benda2 yg samar dgn haram?
      Baca Durah Yassin di tentang mcm bidaah sesat? Anjing tu ape? Bodoh lah puak wahabi ni
      Bila ulama 4 mazhab bg panduan mereka keji. Wahabi mmg perosak umat

      Padam
    3. yang bodoh kamu, yang jelas hukum pegang haiwan2 tsb tidak berdosa, tidak haram. kamu ikut ulama mana yang sebut haram pegang anjing dan babi? kalau orang Islam kerja veterinar kena sentuh juga.

      kalau melayu tetap melayu. kita cakap dari segi hukum, dia lawan dengan hujah yang entah mana dia dapat.

      sila beri ayat alquran hadis yang nyatakan sentuh anjing haram! carilah weiii… surah apa, ayat apa, hadis kitab mana...

      jangan ikut berhujah cara orang melayu. ikut buta cakap org yg pakai serban.

      Padam
  5. Bacalah Quran keseluruhannya dgn maknanya sekali. Cuba hentikan budaya melayu membaca surah yasin secara berjemaah. Di tempat aku tok imam dok anjurkan baca surah al mulk secara berjemaah pula. Nabi saw cuma tekankan kpd solat fardhu secara berjemaah. Belajarlah zikir dan doa sendiri, walau di mesjid. Jangan jd terlalu malas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Daripada bertelegah pasal benda yg simple ni lagi baik mufti buat keje sikit...pikir la cara nak ramaikan jemaah di masjid...tu keje mufti sepatutnya...

      Padam
    2. Mopti wahabi sekor ni mmg keje die bkn nk ajak umat ikut Islam tp keje pecah belah. Org utara kenal dia sape.

      Yg belah key el ni la melangit puji wahabi sesat ni

      Padam
  6. Celarunya umat dek.mopti wahabi gilababi ni.
    Lgbt zina pelacuran disempadan perlis dia tak peduli. Ini celaka punya mopti munapik
    Ko ingt asri ni baik sgt ke? Pegi la check latar belakang dia. Org BM kenal la. Dia bkn org perlis. Jd pensyarah usm tp tuang memanjang..pecah belah msyarakat

    Puihhhh ade yg jilat mopti senget ni. Yg pertikai baca Surah Yasiin ni mesti geng wahabi. Org nak baca berjamaah nak baca hari apa ke ada nas kata Haram ke cai?

    Maksud tahu ke tidak itu langkah kedua, setidak2nya dr melepak dikedai mkn atau isap rokok ditangga masjid elok lah baca Al Quran Surah Yaasin tu byk fadhilat. Apa hak mopti wahabi sakit hayi??

    BalasPadam
  7. Megat Alang Sengketa4 Januari 2019 3:23 PTG

    Menteri pun ada yg kena pecat. Apa ada hal kalau imam kena pecat pun. Dah tua, elok bagi aje orang muda. Lagi pun enakmen mensyaratkan tidak melebihi 60 tahun. kecuali dgn kebenaran Jbt Agama. PM jangan membangangkan diri sendiri ye. Hehehekikikihahahakahkahkah

    BalasPadam
  8. Ada bilal masjid azan suara mengeletar pun masih nak kekal jawatan. Aku tau dia perlu duit elaun utk hidup tapi fikirkan jg ttg imej agama islam. Khatib baca khutbah menjerit2 dlm mikrofon mcm nak runtuh masjid. Org mcm ni patut makmum pecat serta merta

    BalasPadam