Rabu, 12 Disember 2018

RCI TH ~ Segerakan..!


Sambil menyokong gesaan supaya suruhanjaya siasatan diraja (RCI) ditubuhkan untuk menyiasat isu Lembaga Tabung Haji (TH) bekas ketua Pemuda Umno berkata, pelbagai fakta terdahulu mesti diambil kira.
Kata Khairy Jamaluddin Abu Bakar antara fakta itu ialah amaran yang pernah dikeluarkan oleh Bank Negara beberapa tahun lalu.
"Siasatan boleh mengambil kira semua fakta termasuk amaran yang dikeluarkan oleh Bank Negara beberapa tahun dahulu. 
"Saya harap kita dapat merujuk perkara ini kepada siasatan bebas yang boleh melapor semula ke parlimen dalam tempoh tiga bulan," ciapnya petang tadi.
Terdahulu Khairy yang juga anggota parlimen Rembau menyatakan sokongannya kepada saranan Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan semalam.
Kata Mohamad RCI wajar ditubuhkan bagi mencari kebenaran mengenai kedudukan kewangan TH.
Menurutnya laporan yang dibentangkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Mujahid Yusof semalam mengundang kerisauan mendalam dan perlu dipandang serius semua pihak.
Siapa betul siapa salah
“Saya yakin orang Melayu dan Islam di negara ini mendambakan kebenaran daripada pendedahan ini dan seterusnya menuntut pertanggungjawaban daripada mereka yang terlibat,” katanya. 
Menurut Khairy status TH melibatkan dua laporan audit yang bercanggah dengan masing-masing disediakan firma Ernst & Young (E&Y) - dan disahkan Jabatan Audit Negara dan digunakan oleh pengurusan lama - serta PricewaterhouseCoopers (PWC) - yang dilantik selepas PH menjadi kerajaan.
Bekas menteri belia dan sukan itu berkata ada tuduhan bahawa laporan EY tidak tepat dan menggunakan perakaunan kreatif (creative accounting) supaya TH tetap dapat membuat bayaran dividen. 
"Padahal laporan PWC menyebut kedudukan kewangan sebenar (TH) tidak mampu untuk membayar dividen.
"PWC dan EY ialah antara dua firma audit terbesar di dunia. Siapa betul, siapa salah?" katanya menerusi bebenang ciapan petang tadi.
Mohamad Hasan
Justeru kata Khairy beliau sependapat dengan pandangan Mohamad serta salah seorang Naib Presiden Umno Mohamed Khaled Nordin bahawa RCI wajar ditubuhkan segera.
"Hanya dengan cara ini dapat kita (temui) kepastian dan kebenaran yang semakin tenggelam dalam kebisingan suara tuduhan di media sosial akibat pendedahan ini," katanya.
Untuk rekod Bank Negara pernah mengeluarkan nasihat kepada TH mengenai kedudukan kewangan badan badan yang ditubuhkan untuk membantu umat Islam di negara ini menunaikan haji.
Nasihat itu dikeluarkan gabenor pada ketika itu, Dr Zeti Akhtar Aziz, dan bertarikh 23 Dis 2015. Ia dialamatkan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Jamil Khir Baharom. 
Menurut surat itu TH didapati membayar dividen dan bonus menggunakan rizabnya sejak 2012 menyebabkan ia tidak mencukupi untuk memenuhi tanggungjawab kewangannya.
Amaran itu bagaimanapun didakwa tidak diberi perhatian pemimpin ketika itu.
Apa tunggu lagi?
Lu Fikir La Sendiri..!

29 ulasan:

  1. Mampos azeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeez raheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeem kali nii..

    BalasPadam
    Balasan
    1. PI MAMPOS luHOMO PENYAMAQ DAPbangkai ANJING, dr. TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!!TUMBANGkan habis2an, PARTI PENJAJAH/PENGGANAS buas BANGKAI BABI HOMO JIJIK Zionis FREEMASON -

      D uboq
      A njing
      P eliwat!!!!

      (Tok Terkedu)

      Padam
    2. DASYATnya! Inilah juga MOTIF UTAMA DAJAL si PENGGANAS/PENJAJAH guan engBANGKAI ANJING PARASIT PEROMPAK/PERASUAH DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni – asyik MENIPU psl. TABUNG HAJI kami, sbb. nak MENGUASAI akan TABUNG HAJI kami!!!!!!!!!!!! JILAKA lu DAP BANGKAI ANJING PARASIT HOMO - baik lu MAMPOS dr. TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!!

      TABUNG HAJI, Aset NASIONAL ISLAM/Umatnya yg. terPENTING, juga skrg. SENGAJA mahu diBANKRAPkan spt. ASET2 NASIONAL Negara/Bumiputera lain spt. FELDA/RISDA/MAHB/KTMB/PETRONAS/IHH Bhd dsbnya oleh si PENJAJAH/PENGGANAS guan engBANGKAI ANJING PARASIT- supaya SAHAM2/ASET2 TH boleh diROMPAK oleh TUAN2 rejim2 BANGKAI2 Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Diktator madey anak beranak PAR*A/PKRhomo/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS, serta MEMINDA sewenangnya AKTA TH!

      BINATANG betul KETAMAKAN/KEKEJAMAN amat RAKUS dan ZALIM ini; sbb. tu rejim BANGKAI2 ZIONIS madey PAR*A/DAPanjing/PKRhomo ni mesti diTUMBANGkan SEGERA!!!

      Lihat PEGANGAN2 SAHAM TH yg. SENGAJA diRUGIkan sbnyk. hampir $3 BILLION dlm. 20 SYARIKAT2! SEDAQlah umat ISLAM/MELAYU kamioi!!!!! Bayangkan SAHAM2/ASET2 TH diMILIKI cthnya si PELABUR2 ZIONIS BARAT/IS(IS)rael ataupun vincentHOMO, geng2 PENYAMAQ PAR*A HINDU dr. PENGGANAS2 hindrafHOMO/Tamil Eelam dsbnya!!!

      Lihat di -

      1. http://www.ibnuhasyim.com/2018/12/panik-th-dikhuatiri-dikawal-menteri.html ; di

      2. https://pakdin.my/tabung-haji-20-syarikat-teratas-mengalami-kejatuhan-rm2-74b-nilai-pasaran/ ; di

      3. http://malaysiagazette.com/blog/2018/12/11/jangan-jadikan-isu-th-untuk-tumbangkan-aset-gergasi-umat-islam/ ; dan di

      4. https://www.thethirdforce.net/najib-ph-tukar-akta-tabung-haji-ke/

      (Tok Terkedu)

      Padam
    3. Tok kudu sakit otak.

      Pigi jumpa doktor sakit otak, makan pil selalu ler.

      Padam
    4. luhomo 646 ni mmg. jenis spesis HOMO SAKIT OTAK PENJAJAH BANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS HOMO JIJIK!!

      Tok Terkedu.

      Padam
  2. Menangis lah orang-orang Melayu yg tabung Ayam mereka dirembat oleh Lembaga Hitam. Harapkan Melayu...Melayu jual Melayu....Hidup Melayu...Hehehekikikihahahakahkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lembaga Hitam tu ia lah Keling Islam.

      Tak rasis atau salah menggunakan istilah Keling. Sebab tempat berkelah di Melaka di namakan Tanjung Keling sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka dulu gamak nya.

      Padam
    2. HA HA HO HO HI HI....

      MALAIKAT PUN BUAT SILAP....INIKAN PULAK MAMAK MATDEY AL KUTTY.....KIHKIHKIH...

      Padam
    3. ok kudu sakit otak.

      Pigi jumpa doktor sakit otak, makan pil selalu ler.

      Padam
    4. luhomo 646 ni mmg. jenis spesis HOMO SAKIT OTAK PENJAJAH BANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS HOMO JIJIK!!

      Tok Terkedu.

      Padam
  3. Siapa nak percaya lapuran Audit Negara dibawah Pemerintahan Najib. Semua telo kena cekak dengan Najib....kalau dipicit...senak bhai....Hehehekikikihahahakahkahkah

    BalasPadam
  4. Mungkin ada udang di sebalik Kerry Okspod KJ cadangkan RCI. Keling Islam tu orang dia, lari sana lari sini di Pemuda Umno untuk dia sebagai Ketua. KJ pun "puak double ee", turun dari emak dia.

    Kalau RCI, tak tentu membawa kpd dakwaan mahkamah. Tapi, kalau SPRM masuk, tentu sampai ke mahkamah.

    Dia dah di heret ke mahkamah bersama abang dia dalam kes rasuah syarikat kontraktor. Belom di heret berkaitan salah guna kuasa dll hingga simpanan TH kekurangan RM4.1 bilion.

    BalasPadam
  5. Azeez di lantik Pengerusi TH. Sebagai tanda terima kasih dari Najib kpd Pemuda Umno yang kerja keras bawa kemenangan PRU13.

    Tak pandai berniaga, tak pandai melabur untuk membawa untung banyak. Tak ada duit nak kasi dividen kpd penabung. Malu, kalau tak bagi.

    Main senang aje ler - gunakan duit simpanan penabung untuk bagi dividen. Idola dia, KJ, tak kata dia otak lobak. Maklom saja ler. KJ yang rekomen dia kpd Najib untuk jawatan TH itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. HA HA HO HO HI HI....

      MALAIKAT PUN BUAT SILAP....INIKAN PULAK MAMAK MATDEY AL KUTTY.....KIHKIHKIH...

      Padam
    2. ok kudu sakit otak.

      Pigi jumpa doktor sakit otak, makan pil selalu ler.

      Padam
    3. JILAKA luHOMO 647 si keturunan BANGKAI ANJING-dilahirkan dr. JAMBAN DAPeliwat ZIONIS!!!!!!

      Tok Terkedu.

      Padam
  6. Lihat juga di goBLOG pro-madey PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni, bagaimana si PENGGANAS/PENJAJAH Cina GUAN ENGbangkai BABI DAPeliwat ZIONIS, nak sewenangnya MEROMPAK Aset2 HARTANAH/SAHAM kepunyaan TABUNG HAJI kami, yg. diRAHSIAkan sbnyk,. $20 BILLION, dgn. juga nak MENIPU psl. 1MDB kita!!

    MAMPOS lu DAP BANGKAI ANJING HOMO JIJIK Zionis!!!!!!!!!!!!!!!!

    Di -

    https://wak-labu.blogspot.com/2018/12/tabung-haji-pindah-aset-rm199b-kepada.html

    Tabung Haji pindah aset RM19.9b kepada Kementerian Kewangan

    adminweb

    Wednesday, December 12, 2018

    (Tok Terkedu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tok kudu sakit otak. Asyik kopipes di sini.

      Pigi jumpa doktor sakit otak, makan pil selalu ler.

      Padam
  7. Dan lihat bagaimana guan engBANGKAI BABI/ DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS dan ‘tentera2‘ PENGGANAS PAR*A HINDU hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri LANKA depa ni (patutlah MERUSUH dgn. BUAS psl. KUIL HARAM tu, utk. MENGALIH perhatian kami) - nak MEROMPAK ASET2 SAHAM/HARTANAH kepunyaan TABUNG HAJI kita, sebnyk $20 BILLION, termsk. TANAH TRX di kawasan segi tiga emas di KL, yg. dikatakan sebagai 'non-performing asset', sdgkan Tanah TRX milik TH ini ialah di sebelah Menara Exchange 106 iaitu bangunan tertinggi di Asia Tenggara dianggarkan mempunyai Nilai Pembangunan Kasar (GDV) bernilai RM40 billion!! BINATANGnya puak PENJAJAH/PENGGANAS SETAN Zionis PEROMPAK/PERASUAH ni!!!

    HAPUSkan habis2an parti DAP BANGKAI BABI HOMO JIJIK JAMBAN ni SEGERA dr. TANAH MELAYU kami ni!!!!!!!!!!

    Lihat di - http://khairulryezal.blogspot.com/2018/12/giliran-harta-tabung-haji-difaiaid.html

    Giliran Harta Tabung Haji Difaraid

    December 11, 2018

    (Tok Terkedu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tok kudu sakit otak. Ayik kopipes, guna kata2 kotor.

      Pigi jumpa doktor sakit otak, makan pil selalu ler.

      Padam
  8. Peraoalannya kenapa kerajaan pembangkang tiada keberanian tubuhkn rci,adakah mereka suka jaja berita separuh masak untk political milage mereka...hahaha..berani tubuh rci lah..

    BalasPadam
  9. PROF DR ASHRAF MD HASHIM Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji kata:

    Lembaga Pengarah baru telah melantik Pricewaterhouse Cooper (PWC), iaitu sebuah firma audit antarabangsa yang bebas politik dan mempunyai kredibiliti untuk melakukan semakan mengenai kedudukan sebenar Tabung Haji (TH).

    Bila didapati ada yang tidak baik dilakukan pengurusan TH, perlu disiasat dari segi salah guna kuasa.

    RCI akan melewatkan tindakan di atas kelakuan salah guna kuasa.


    BalasPadam
  10. AWAS!!

    Se Lori Doa Pendek Umur , sedang membuat U-Turn menuju kpd Maa Laa Uun yg Aaminkan semasa Himpunan ICURI baru2 ini.

    Teet..teet...teet.teet

    BalasPadam
  11. Melayu memang bangsa tak berguna. Overated macam bagus, pongpang sini pongpang sama. Apa pun tarak, harapkan makan tanggung berak cangkung sokmo.
    Kalau rasa dah kuat sangat buatlah apa yang patut. Jangan dok gebang je manjang. Tapi kita semua maklum, yang bangsa melayu ni sebenarnya pengecut, berhadad dengki dan kuat memfitnah. Itulah rukun sahih bangsa melayu.
    Berhutang pandai tapi taknak bayar. Menyamun dan merompak pun atas bangsa sendiri, sebab bangsa melayu memang bodoh dan mudah diperbodohkan. Piiiiiiirah!!!
    Kalau di negara lain memang dah lama pupus bangsa yang macam bagus ni. Tak sedar diri. Usaha malas, komplen memang juara. Jaguh kampung memekik dan menjerit sana sini sebab dalam otak bangsa melayu ni, lagi kuat lagi betul, lagi terer. Steadylah melayu, sekarang masyhur seluruh dunia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. CELAKA luHOMO- si KETURUNAN lahir dr. LUBANG JAMBAN bangsa PENDATANG/PENJAJAH DAPanjing RASIS bangsat PENGECUT, PEMALAS, PEROMPAK, PENYAMUN, PERASUAH, PEDENGKI, PEMFITNAH, BERAK tak BASUH, PENGHUTANG jenis TAK BAYAQ, dan kuat memfitnah. Itulah RUKUN sahih bangsa PENDATANG CINA/PARIA RASIS DAPbangkai ANJING-yg. akan PUPUS dr. TANAH MELAYU kami, pusaka nenek moya ng BUMIPUTERA berzaman kami ni!!!!

      CELAKA lu si puak DAP BANGKAI ANJING-spesis TAIK JAMBAN amat KEPARAT!!!!!!!!! PI MAMPOS lu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Tok Terkedu.

      Padam
    2. Tunggu lu mampos dulu

      Padam

    3. 152 PTG, "Menyamun dan merompak" itu Najib. Dan yang serupa dengan nya.

      Dan Najib pun kata dia Bugis. Tapi kita terima lah dia Melayu. Namun demikian, dia kena masuk penjara lah. Tinggi proswpek nya Mahkamah dapati dia bersalah.

      Padam

    4. Setuju dengan 558 PTG. Tok dudu perlu mamposs dulu.

      Tapi dia dah tua, pakai nama "Tok". Kot tak lama lagi di mamposs.



      Padam