Jumaat, 4 Januari 2019

1MDB ~ Rakan Sejati..!


Kira macam cinta sejati la katakan..!

Pinda laporan audit 1MDB: Najib, Arul Kanda akan dituduh bersama



Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan pendakwaan untuk mengadakan perbicaraan bersama ke atas bekas Perdana Menteri, Najib Razak dan bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB, Arul Kanda atas dakwaan meminda laporan audit syarikat itu.
Hakim Mahkamah Sesyen, Azura Alwi membuat keputusan itu setelah mendengar permohonan oleh pihak pendakwa Gopal Sri Ram, dengan peguam bela, Arul N Sivananthan berkata pihaknya tidak mempunyai sebarang bantahan.
Berikutan permohonan itu, tuduhan terhadap Arul yang didakwa bersubahat bersama dengan Najib dalam pindaan dokumen itu dibacakan semula di hadapan Azura.
Arul berkata beliau memahami pertuduhan itu dan masih mengekalkan pengakuan tidak bersalahnya serta meminta dirinya dibicarakan. Azura kemudian menetapkan kes itu dibicarakan pada 1 Mac.
Gopal, yang juga adalah pendakwa utama, memaklumkan kepada mahkamah bahawa mereka akan memohon supaya kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.
Kes ke atas Arul pada mulanya dibicarakan oleh hakim mahkamah sesyen Rozina Ayob, yang awal pagi ini membenarkan permohonan Gopal untuk memindahkan kes itu ke mahkamah Azura.
Pada 12 Dis 2018, Najib, 65, mengaku tidak bersalah atas pertuduhan menggunakan jawatannya dengan mengarahkan supaya Laporan Akhir Pengauditan 1MDB dipinda sebelum dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam Negara (PAC), bagi mengelakkan sebarang tindakan terhadapnya.
Dia didakwa sebagai seorang pegawai badan awam iaitu perdana menteri Malaysia, menggunakan jawatannya untuk mendapatkan suapan bagi dirinya iaitu perlindungan daripada tindakan yang bersifat tatatertib, sivil atau jenayah berkaitan 1MDB, dengan cara mengambil tindakan mengarahkan Laporan Akhir Pengauditan 1MDB, yang sedang disediakan dipinda sebelum laporan itu dimuktamadkan dan dibentangkan kepada PAC, yang tertuduh secara langsung mempunyai kepentingan.
Anggota Parlimen Pekan itu yang diwakili peguam Muhammad Shafee Abdullah dituduh melakukan kesalahan itu di Kompleks Jabatan Perdana Menteri, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Putrajaya, antara 22 Feb 2016 dan 26 Feb 2016.
Pertuduhan mengikut Seksyen 23(1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24(1) akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan yang menjadi hal perkara kesalahan itu jika suapan dapat dinilai atau berbentuk wang atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.
Arul Kanda pula didakwa bersubahat dengan Najib untuk meminda laporan tersebut bagi melindungi Anggota Parlimen Pekan itu daripada dikenakan tindakan tatatertib, sivil atau jenayah berkaitan 1MDB, di tempat dan masa yang sama.
Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 28(1)(c) Akta SPRM 2009 dibaca bersama Seksyen 23 (1) & 24(1) akta sama yang memperuntukkan hukuman serupa, jika sabit kesalahan.
Samun menyamun membawa bencana..!
Lu Fikir La Sendiri..!

28 ulasan:

  1. Yg peliknya masih ada yg pertahan jibby..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg peliknya masih ada yg pertahan dap..

      Padam
    2. Yg. ni TAK pula lu TERLALAK ya si tedHOMO BANGKAI ANJING/BLOG BANGKAI BABI oi - psl. ROMPAKAN2/RASUAH2/PENGGUBAHAN WANG HARAM oleh madey ANAK BERANAK dan TUAN TERBANGSAT-no 1 DUNIA dia, kit siang BANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS dia! Si PENJAJAH DAPbangkai ANJING BINATANG ni mmg. dah mengANJING KURAPkan habis2an syukriHOMO/SP*M tu!!

      Di - https://www.malaysia-today.net/2017/10/10/how-mahathir-moves-his-billions/

      How Mahathir moves his billions

      Raja Petra Kamarudin

      Malaysia Today
      Oct 17, 2017

      (Tok Terkedu)

      Padam
    3. Banyak yang pelik merek yang masih pertahan Jibby -

      Dia mencuri wang rakyat RM2.6 billion di 1MDB, dah kena 40 tuduhan mahkamah, yang terakhir, tuduhan meminda Laporan audit itu bersama Arul.

      Padam
    4. Bukan nak pertahan Najib...

      Yg pelik, si Shukri yg buat siasatan dulu 2015 kata tak ada pun najib curi duit 1MDB
      Duit 2.4 billion yg masuk tu pun diketahui oleh Zeti gabenor BNM dan dia yg sebenarnya mengsyorkan agar duit tu masuk dalam akaun Najib...

      Yg peliknya, si Zeti tak pernah langsung dipanggil dalam siasatan yg dibuat oleh SPRM yg baru hari tu...


      Selagi Najib tidak terbukti bersalah, dia dianggap tidak bersalah...

      nampak macam ada komplot yg memang nak jatuhkan najib dan dan malukan dia...

      Tapi percayalah, Allah bersama orang2 yg benar..

      Kita tunggu dan lihat

      Padam
    5. Kesian...masih pelik

      Padam
  2. Raja petra takde telur pakcik terkedu pecaya. Kesian...

    Mesti mak tok terkedu mnyesal beranakbkan dia..
    Silap pancut dlm tak pakai kondom bpaknye.hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. CELAKA lu HOMO PORNO 1014, dan BAPA lu, serta MAK lu si keturunan spesis PELACUR/HOMO PENJILAT TAHI-si KETURUNAN PARIAnjing/CINAnjing rasis-PENJILAT JUBOQ/TAHI yg. lahir dr. LUBANG JAMBAN JIJIK bangsa PENDATANG/PENJAJAH HOMO JIJIK DAPbangkai anjing RASIS bangsat SAMPAH, TAK GUNA; PENGECUT, PEMALAS, PEROMPAK, PENYAMUN, PERASUAH, PEDENGKI, PEMFITNAH, PENGHUTANG jenis TAK BAYAQ, dan PEMBUNUH. Itulah RUKUN sahih bangsa PENDATANG CINA/PARIA RASIS DAPbangkai ANJING-yg. patut MAMPOS dr. TANAH MELAYU kami, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!!!!

      CELAKA betul si puak DAP BANGKAI ANJING-spesis LUBANG JAMBAN amat KEPARAT ni!!!!!!!!! PI MAMPOS lu DAP keparat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Tok Terkedu.

      Padam
    2. Salah mak bapak dia juga, tak ajar dan bimbing Terkedu supaya berhemah di khalayak ramai.

      Padam
    3. Tok Terkedu sudah ketinggalan zaman.

      Tak tahu bahawa RPK sudah out of date, terhumban ke entah kampong mana Manchester, England, tak macam di London yang ada peluang jumpa pelawat2 dan peniaga2 dari Malaysia, boleh dapata up-to-date dan first class info berkenaan Malaysia.

      Dia ha nya baca sana sini, pastu speculate itu ini. Dah jadi haprak punya blogger.

      Padam
    4. RPK ada Arrest Warrant on his head, salah menghasut ke apa, lama dulu. Dia cabut lari ke UK. Undang2 di sana kalau nak heret dia balik ke Malaysia (extradition), perlu dapatkan court order di England.

      Tapi dia sendiri mesti rindukan kampong, homesick. Separuh Mat Salleh (bapak dia kawin pompuan Mat Salleh) kot di anggap Asiatic dan orang asing di kampong di Manchester.

      Dulu coba hampu Najib gamak nya ngarapkan tak di tangkap bila landing di Malaysia. Fat hope. Mana tak frust naik gila benda Allah itu. Asyik mengarutkan pemimpin Malaysia.

      Givap lah, tok kadu, karut bebenor kamu asyik parroting half Mat Salleh itu.

      Padam
    5. Lu HOMO2 si PELAHAP2 BANGKAI2 ANJING JIJIK/PENJILAT KENCING DAPeliwat ZIONIS dah TAKUT dgn. PENDEDAHAN2 BERANI RPK - dasar si MAK2/BAPAK2 lu yg. BANGANG memBESAQkan anak2 BANGKAI BABI mcm. lu!

      PELIK - mana si PENDATANG2 CINA rasis amat CELAKA kit siang/guan eng DAPbangkai BABI HOMO JIJIK Zionis, si manusia2 paling TERBANGSAT di DUNIA, TAK juga MENYAMAN RPK oi?! PENAKUT nak MAMPOS!!!

      Tok Terkedu.

      Padam
  3. Menggaru kepala lah Najib. Tuduhan No. 40 sekarang?

    Dan berkedut lah Rosmah dalam gambar itu. Keluar urat2 di leher nya.
    Mesti berat beban nya.

    Panduan hidup bagi nya (moral of the story): Mencuri wang rakyat itu jangan lah melampau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ADA AKU KESAH!

      Padam
    2. Lu HOMO PENYAMAQ 1020 ni mesti dr. spesis BANGKAI BABI!! JILAKA lu dan BINI lu HOMO dan BINI2 BANGKAI BABI DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis!!! MULUT SIAL si BANGKAI BABI oi!!

      Tok Terkedu.

      Padam
    3. Yang tak kesah itu pun jenis yang emak bapak dia tak ajar dan bimbing di masa kecil supaya berhemah di khalayak ramai.

      Tak reti membalas komn2 orang dengan cara beradab sopan. Dia biadab.

      Padam
  4. Balasan
    1. Ini sama orang nya - yang emak bapak nya tidak ajar dan bimbing dia di masa kecil supaya berhemah di khalayak ramai.

      Dia tak berguna di masyarakat langsung, tidak menyumbang apa pun. Sebalik nya, coba mengacau, mendatangkan suasana tidak enak di dalam blog.

      Mulut celupar, tidak reti membalas komen2 dengan fakta dan hujah2 yang munasabah.

      Padam
    2. Mak bapak hang ajaq suruh komen Kat sini ka? Hebat mak bapak hang no

      Padam
  5. Najib tak suruh pinda ...najib suruh ubah sikit jee...

    Arulkanda tak boleh temberang lagi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. "suruh ubah sikit jee" apa beza nya dengan "pinda"? Ko dulu sekolah mana?

      Tak tau ke laporan audit tak boleh ubah SIKIT PUN?

      Padam
    2. Dalam berita dan akbar, tulis Najib pinda laporan audit..

      Tapi dalam kertas pertuduhan, tulis Najib pinda deraf laporan audit.

      Kalau apa2 dokumen masih dalam bentuk deraf, apa pindaan tidak dikira salah sebab belum finalised...
      Macam mana nak buktikan Najib yg pinda atau suruh pinda???


      Pelik sekarang ni....sebenarnya , pendakwaan ni dibuat untuk malukan Najib ajer...yg penting nama Najib dah busuk sebab org akan kata Najib ubah/pinda laporan audit...

      Bekas Ketua audit negara (Ambin Buang) sendiri pun kata mana ada laporan audit yg dah finalised atau yg dah dikeluarkan dipinda dan buat balik....


      Kerajaan PH adalah kerajan Penipu rakyat....Itu kena ingat betul2

      Padam
    3. Kenap tak kasi link kpd apa yang ko cakap "dalam kertas pertuduhan, tulis Najib pinda deraf laporan audit"? Ko main ckap ajer ke?

      Pahal pun, pinda derap pun tak boleh. Sistem permerintahan Najib teruk sangat hingga Ketu Audit pun kena hantar "derap" laporan audit kpd dia ker?

      Mna indpendent ya Auit Rport mcm itu. Shm audit ker. Double sham bila Najib pinda.

      Padam
    4. Tak bijak (kata2 beradab yang bermakna bodoh) ler kamu mengata "pendakwaan ni dibuat untuk malukan Najib ajer".

      Tuduhan mahkamah dah di buat. Bicara belom berlaku. Ngang ler mengata apa yang ko kata itu.

      Padam
  6. "Macam mana nak buktikan Najib yg pinda atau suruh pinda?"?

    Sorang saksi ajer dah cukup bukti. Sakaikan Najib arahkan pinda atau catit apa2 nota di Laporan tu - klau betul ko cakap drap pun.

    BalasPadam
  7. Najib bodoh...nak pinda pon kenape hingga psnggil mssyuarat yg dipengerusikan oleh Ali Hamsa...

    Yg boleh pinda deraf laporan odit ambrin saja...

    BalasPadam
  8. Paggil mesyuarat bermakna ianya direkodkan..bongok,penyapu..selagi boleh kau teruskan dgn putar alam kau Tu...bingai

    BalasPadam