Isnin, 7 Januari 2019

Agong Baru Di Mahsyorkan..!


Merafak sembah Tuanku..!

Teka-teki siapakah Sultan atau Raja yang akan ditabal menjadi Yang di-Pertuan Agong (YDP) yang baharu bakal diketahui apabila Majlis Raja-raja bersidang menerusi mesyuarat khas di Istana Negara pada 24 Januari ini.
Penetapan tarikh mesyuarat khas Majlis Raja-raja itu bagi melantik Ketua Negara dicapai menerusi mesyuarat khas yang diadakan di Istana Negara hari ini, yang dihadiri enam daripada sembilan Sultan dan Raja.
Penyimpan Mohor Besar Raja-raja, Tan Sri Syed Danial Syed Ahmad, berkata Mesyuarat khas majlis itu hari ini dihadiri Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajudin Syed Putra Jamalullail; Sultan Terenganu, Sultan Mizan Zainal Abidin; Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir; Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar; Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzudin Shah dan Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Shah.
Katanya, mesyuarat khas Majlis Raja-raja hari ini turut menetapkan tarikh 31 Januari ini untuk membincangkan acara Mengangkat Sumpah Jawatan Yang di-Pertuan Agong ke-16 dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.
“Mesyuarat khas Majlis Raja-raja hari ini diadakan susulan Sultan Muhammad V, meletakkan jawatan Yang di-Pertuan Agong ke-15, berkuat kuasa serta merta, semalam.
“Sehubungan itu, Raja-raja menetapkan 24 Januari ini untuk mengadakan mesyuarat khas bagi memilih Yang di-Pertuan Agong ke-16 dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.
“Raja-raja juga menetapkan tarikh 31 Januari ini untuk membincangkan acara Mengangkat Sumpah Jawatan Yang di-Pertuan Agong ke-16 dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.
Keputusan Sultan Muhammad V meletak jawatan itu selaras dengan Perkara 32 (3) Perlembagaan.
Beberapa prosedur ditetapkan dalam menentukan pemilihan Yang di-Pertuan Agong baharu, antaranya baginda mesti dipilih oleh Majlis Raja-raja mengikut kaedah dan cara ditetapkan dalam Jadual Ketiga Perlembagaan dan Peraturan-peraturan Majlis Raja-raja.
Jika berlaku kekosongan jawatan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong, urusan pemilihan hendaklah dibuat tidak lewat daripada empat minggu daripada tarikh berlaku kekosongan jawatan itu.
Penyimpan Mohor Besar Raja-raja pula akan menyembah syarat kepada setiap Raja bagi memohon perkenan sama ada baginda berhasrat dicalonkan untuk dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.
Bagaimanapun, Raja-raja yang tidak berhasrat dipilih hendaklah memaklumkan secara bertulis kepada Penyimpan Mohor Besar Raja-raja dan negerinya akan diletakkan di tempat akhir sekali dalam senarai pencalonan pada masa itu.
Mengikut amalan, Yang di-Pertuan Agong dipilih berdasarkan sistem penggiliran setiap lima tahun mengikut negeri.
Menurut senarai, giliran seterusnya adalah Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah, namun, takhta baginda kini dipangku anaknya Tengku Abdullah.
Jika Majlis Raja-Raja tidak boleh memilih Sultan Ahmad Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong baharu, giliran seterusnya adalah Johor yang diperintah Sultan Ibrahim Iskandar.
Syed Danial juga berkata, Raja-raja yang hadir dalam perjumpaan hari ini turut mengambil maklum dan menghormati hasrat Sultan Muhammad untuk berundur diri, meletak jawatan Yang di-Pertuan Agong berkuat kuasa 6 Januari lalu.
“Raja-raja turut menzahirkan setinggi-tinggi penghargaan atas khidmat Sultan Muhammad memenuhi amanah dan tanggungjawab sebagai Yang di-Pertuan Agong mulai 13 Disember 2016 sehingga 6 Januari lalu,” katanya.
Sementara itu..
Mesyuarat Majlis Raja-Raja yang berlangsung hari inimemutuskan supaya Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah dilantik sebagai Pemangku Yang di-Pertuan Agong.

Perkara tersebut dimaklumkan oleh sumber terdekat kepada Sultan Nazrin Muizzuddin Shah.
Keputusan itu dicapai susulan mesyuarat yang dihadiri enam daripada sembilan Sultan di Istana Negara di sini.

Sultan-sultan yang hadir mesyuarat lebih satu jam itu ialah Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajudin Syed Putra Jamalullail; Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin; Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir; Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar; Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzudin Shah; dan Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Shah.

Pada mesyuarat tersebut, keenam-enam Sultan turut menetapkan tarikh bagi mengadakan mesyuarat khas majlis memilih Yang di-Pertuan Agong ke-16.
Ini Liga Raja Raja..!
Biar Baginda tentukan..!
Siapa?
Lu Fikir La Sendiri..!

15 ulasan:

  1. Syukur...rakyat mahukan agong yg benar benar berketurunan darah raja. Bukan keturunan bendahara temenggong or panglima.
    Check salasilah dulu sblm lantik mereka.
    Kshkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mengikut GILIRAN dan UNDANG2, maka DYTM TENGKU MAHKOTA PAHANG Tengku Abdullah Al-Haj Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah, yg. amat berJIWA rakyat dan sering memPERTAHANKan IS-LAM/umatnya serta HAK, WARISAN, IDENTITI dan SEJARAH bangsa BUMIPUTERA kita - yg sepatutnya diLANTIK sbg. DYMM YDPA, oleh kerana AYAHANDA baginda, DYMM Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’azzam Shah, sdg. GERING (Ganjilnya PORTAL DiRaja Pahang seolah diSABOTAJ - susah nak buka)!

      Tgk. juga DAPbangkai ANJING sdg. MENYIBUK dan berjumpa, disyaki utk. mengHASUT DYMM Sultan Johor!!

      Hanya KEBERANIAN Kesultanan Islam/Melayu sj. - yg. boleh MENYELAMATkan ISLAM/UMATnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita skrg., terutamanya HAK, IDENTITI, WARISAN dan SEJARAH bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, dr. CENGKAMAN SETAN DAPeliwat Zionis!!!

      SEBENAQnya, DYMM YDPA kita mmg. telah diTIPU habis2an oleh rejim BANGKAI2 Parasit PEN-JAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Dikator madey anak beranak PARIA/PariaKR HOMO/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS-lapuran POLIS mesti diBUAT segera atas PENIPUAN ni!

      Sbb. TERJERMAHAN PALSU telah dibuat oleh DBP, terhdp. PERKATAAN2 yg. berkaitan dgn. UNDG2 PER-LEMBAGAAN dan SEJARAH Orang Asal ISLAM/MELAYU kita dlm. KAMUS DBP, cthnya perkataan "HENDAK-lah" dlm UNDG2 PERLEMBAGAAN 40 yg diSAMAkan MAKNA dgn. "MESTIlah" (patutlah Per. 40 ni sengaja diLESAPkan dlm. laman web JPA, bersama Per. 41, DYMM YDPA sbg. PEMERINTAH TERT-INGGI ATM, yg. juga dah LESAP) - dlm. KAMUS DBP yg. dah diANJINGkan habis2an tu - iaitu berkaitan samada DYMM YDPA “MESTI“ atau sebenaqnya, hanya “diHARAPkan“ (HENDAKlah) mendengar nasihat seorg. @ Jemaah Menteri, termsk. utk. UNDG2 PERLEMBAGAAN PERLANTIKAN PEGUAM NEGARA, Per. 145(1); mengISYTIHARkan DARURAT, Per 150; ISLAM adalah Agama PERSEKUTUAN Per. 3(1), Per. 153, dsbnya!! Sbb "HENDAK'" mmg. BUKAN sama MAKNA dgn. "MESTI" (tapi "HENDAK" ni juga telah di-PALSUkan oleh DBP sekarang sbg. sama MAKNA dgn. "MESTI")!!!!

      Patutlah si PENJAJAH BANGKAI ANJING Parasit PARIA PN tommyHOMO - yg. TAK fasih berBAHASA KE-BANGSAAN, boleh pula dilantik sbg. salah seorg. AHLI LEMBAGA PENGELOLA Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)! Tgk. PENGGANAS2 PN PARIA/DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis dah TAKUT!!!! Link ni dah HILANG dr. Google pula - http://sabahkini2.com/en/news/1441/peguam-negara-tommy-tidak-fasih-bahasa-melayu-dilantik-ahli-lembaga-pengelola-dbp/view

      BINATANG betul PENIPUAN/SABOTAJ anjing PARIA PN DAPengganas ZIONIS ni terhdp. DBP, dan UND-ANG-UNDANG PERLEMBAGAAN, serta HAK dan KUASA DYMM YDPA/MAJLIS RAJA-RAJA dan seluruh KESULTANAN ISLAM/MELAYU kita!!Ini PENGKHIANATAN/PENDERHAKAAN pd. DYMM YDPA, MAJLIS RAJA-RAJA dan seluruh KESULTANAN ISLAM/MELAYU kita, rakyat BUMIPUTERA kita, serta NEGARA ISLAM kita ni!!! Ini jenayah TERORISMA!!

      Tok Terkedu.

      Padam
    2. Tgk. PN PARIA BANGKAI ANJING yg. dah mengANJINGkan PD*M PENAKUT nak MAMPOS tu - sampai skrg. TAK tangkap si PENDATANG CINA BANGKAI BABI rasis yg. mengHINA DYMM YDPA kita dgn. amat KEJI! Kalau bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu buat mcm. ni - CEPAT aja TANGKAP!! BANGSAT betul!!!

      Lihat di - https://pahang-ku.blogspot.com/2019/01/hina-sultan-muhammad-v-umno-mahu-polis.html

      (Tok Terkedu)

      Padam
  2. Sultan mana pun jadi Agong, takda masalah. Perlembagaan dah menetapkan tugas masing-masing. Raja hanya lambang negara. Yang buat dasar tetap Perdana Menteri dan kabinetnya. Dewan Negara meneliti dan Dewan Rakyat meluluskannya. Agong tukang sain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong pendapat di atas ini.

      Tapi penting pemilihan dan perlantikan mengikut giliran yang telah ditetapkan di masa Merdeka pada 31 Ogos 1957 dulu lagi.

      Padam
    2. JILAKA lu minahHOMO PENXAMAQ PARIAnjing/CINAnjing si keturunan PENJAJAH/PENGGANAS BANGKAI2 BABI-dilahirkan dr. JAMBAN DAPeliwat ZIONIS!!!!!! PI MAMPOS lu si BANGKAI2 BABI!!!!!! TAK habis2 nak mengHINA/MmengGERTAK/MENIPU psl. UNDG2 PERLEMBAGAAN tentang HAK dan KUASA DYMM YDPA/KESULTANAN Islam/Melayu kami aaahhh?!! BANGKAI BABI lu minah homo SIAL oi!!!!!

      Tok Terkedu.

      Padam
    3. Ade lagi cik minah ooi tugas Agong yg pm perlu dapatkan kelulusan...

      Agong boleh jerkah pm...pm diam jerr..

      Padam
  3. Sekarang giliran Sultan Pahang. Tapi Baginda gering.

    Mungkin pihak istana Pahang boleh lakukan seperti di Kelantan dimana ayahnda Sultan Muhammad V gering, dia menjadi Sultan, lantas memegang jawatan YDP Agong bila sampai giliran Sultan Kelantan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Giliran isu lain.
      Sultan kelantan kena habiskn sepenggal. Dlm tempoh tak habis..pemangku dilantik agong habis penggal.
      Lepas tu ikut giliran pahang.

      Mudah..

      Padam
  4. Perdana Menteri Tun Dr Mahathir berkata kebiasaannya Majlis Raja-Raja mempunyai peraturan dan kaedah tertentu sama ada melibatkan penggiliran mahupun undi yang telah termaktub dalam perundangan.

    "Kita tidak akan mencampuri urusan itu. Pengganti Yang di-Pertuan Agong akan dipilih oleh Majlis Raja-Raja. Saya tidak tahu bagaimana cara pemilihan dan mengikut adat mereka ada susunan mereka sendiri," katanya.

    BalasPadam
  5. cik minah bijik klentik bau hancing pegi cuci dulu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu tok kudu ke GENG NAJIB YANG SENTIASA MENJILAT NAJIB, SELALU DI BLOG LAIN.

      NANTI AKU POTONG KAMU PUNYA BARANG, JADI EUNUCH, BARU KAU TAU. JONGOS2 DI ISTANA MAHARAJA CHINA DI ZAMAN PURBA DI GONDOLKAN BARANG NYA SEBAB TAK MAUKAN DEPA MENGACAU GUNDEK2 YANG ADA BERATUS DI ISTANA2.

      DI KENALI SEBAGAI EUNUCH DLM SEJARAH.

      Padam
  6. Madey dah sabar nak ngadap Agong baru..

    BalasPadam