Khamis, 24 Januari 2019

DAP = Dasar Apartheid..!


Dasar tak kenang diuntung..!


Yang rajin membaca boleh layan dibawah ni..

PH jangan jadi kerajaan Apartheid


Dalam cuti Thaipusam, di twit, saya membuat sedikit kajian penerimaan netizen terhadap sekolah satu aliran.
Daripada 707 jumlah yang ikut mengundi, 89 peratus bersetuju dengan gesaan agar diwujudkan sekolah satu aliran, dihapuskan sekolah vernakular, yang bagi saya menjadi punca pemisahan kaum di negara ini. Sejak sekian lama. 
 Sekolah jenis kebangsaan yang diwarisi sejak era BN, dan nampak gayanya akan diteruskan oleh Pakatan Harapan adalah lambang kemunafikan dan pembohongan terbesar tentang cita-cita mendirikan bangsa dan negara Malaysia. Demikian kaum muda liberal gadungan yang kini menguasai kabinet PH, termasuk menteri pendidikannya, adalah menteri yang tidak boleh diharap untuk menyelesaikan asas pembentukan Malaysia melalui sistem pendidikan—seperti yang dijanjikan ketika tanah air ini mencapai kemerdekaan.
Dan apabila kita bercakap tentang sekolah satu aliran, saya juga teringat kisah seorang pegawai Belanda. Namanya Multatuli.
Dia dihantar ke Jawa sebagai penolong gabenor. Tidak lama, dia pulang semula ke Belanda dengan hati yang luka.
Multatuli melihat bagaimana kekejaman pemerintah Belanda di Jawa—di pertengahan abad ke-19 itu. Kaum pribumi dikerah kerja paksa: menanam, memetik dan memikul kopi sampai ke pelabuhan. Sesen pun tidak dibayar. Keadaan sedemikian adalah gambaran sepenuhnya bangsa yang jadi hamba di bumi sendiri.
Multatuli. Gambar Wikipedia 
 Untuk meneruskan hidup, kaum pribumi perlu melakukan dua kerja. Selain menjadi buruh paksa di ladang dan pelabuhan milik Belanda, mereka menanam padi dan memelihara binatang ternak.
Tapi di situ pun kaum pribumi tidak selamat. Hasil padi atau ternak dirampas pula oleh penguasa tempatan; oleh bupati, yakni penguasa pribumi sendiri. Kaum miskin dikenakan cukai yang tinggi.
Apabila pemerintah Belanda menegur perbuatan itu, sang bupati sudah sedia dengan jawapan. Baginya, cukai yang tinggi dan perampasan harta benda termasuk binatang ternakan adalah lebih baik daripada kerja paksa sepertimana yang diamalkan Belanda.
Bagi Multatuli, keduanya kejam. Kekejaman kedua pihak penguasa itulah yang dirakam kembali di dalam novelnya yang masyhur dengan judul, Max Havelaar.
Novel berkenaan ditulis dan diterbitkan di Belanda selepas dia pulang ke Amsterdam dan berhenti kerja. Novel itu dapat sambutan hangat. Walaupun dijual dengan harga yang agak mahal pada zamannya, namun lebih 1,500 naskhah laku sebelum diulang cetak.
Politik etika
Max Havelaar juga memukul pemerintah Belanda yang kemudiannya menggubah sedikit dasar di tanah jajahan. Demi semacam menebus dosa, diperkenalkanlah satu dasar yang dikenali sebagai “politik etika” dengan program yang mahu membantu kaum pribumi.
Sekolah untuk anak-anak Jawa pun diwujudnya. Namun sekolah berkenaan dipisahkan dengan sekolah kepada anak-anak Belanda, di Jawa. Kemudahan di sekolah anak-anak Belanda juga jauh lebih baik jika dibandingkan dengan sekolah anak-anak pribumi.
Sekolah vernakular, atau apa yang disebut sebagai “sekolah pelbagai aliran” sepertimana yang wujud di Malaysia hari ini, merupakan kesinambungan daripada dasar era penjajahan. Anak-anak kecil dipisah-pisahkan dengan pelbagai alasan. Matlamatnya adalah untuk menanamkan perasaan syak wasangka dan prejudis antara kaum. Tidak kurang dan tidak lebih dari itu. 
Sistem pendidikan telah digunakan sebagai pada akhirnya memenangkan sang penguasa. Dalam ukuran hari ini, sistem sebegitu lebih buruk lagi apabila bukan sahaja dilakukan pemisahan kaum, tetapi anak menteri juga tidak dihantar untuk bersama di dalam sistem ini.
Di beberapa negara selepas era penjajahan, dasar memisahkan anak sejak di bangku sekolah tetap berlaku. Selain contoh di Jawa yang saya ceritakan di atas, paling berkesan ialah apa yang diwujudkan ketika dasar Aparthied di Afrika Selatan. Anak-anak kaum kulit putih dipisahkan dengan kaum pribumi yang berkulit hitam.
Maknanya Afrika Selatan sebagai sebuah negara, tapi ‘terbelah’ dua. Satu Afrika Selatan kulit putih, satu lagi Afrika Selatan kulit hitam. Bukankah keadaan yang sama sahaja seperti Malaysia sejak lebih enam dekad selepas merdeka yang terbelah tiga? Ada Malaysia untuk Melayu, Malaysia untuk Cina dan Malaysia untuk India.
Juga di Bosnia-Herzegovina, sampai hari ini, pemisahan sedemikian masih wujud. Walaupun keduanya bangsa kulit putih, tetapi kulit putih Bosnia dipisahkan sejak sekolah dengan kulit putih Herzegovina. Biasanya bagi kaum Bosnia yang beragama Islam, keadaan sekolah mereka sangat uzur dan buruk.
Sebuah sekolah Cina ketika pertandingan menulis kaligrafi.
Keadaan serupa seperti di negara kita sekarang, selain sekolah jenis kebangsaan untuk Cina dan India, sekolah menengah swasta aliran Cina juga jauh lebih gah berbanding sekolah menengah kebangsaan. Semakin lama, realiti pemisahan itu semakin buruk.
Dan saya ulang, tindakan menteri kewangan, Lim Guan Eng memberikan peruntukan kepada sekolah atau kolej swasta adalah tindakan keterlaluan selain sejenis pengkhianatan terhadap pembentukan kebangsaan. Juga perlu diulang, begitulah wajah sebenar cauvanistik yang ditunjukkan untuk terus memecahbelahkan kaum-kaum di negara ini.
Kepelbagaian Malaysia harus akhirnya menjadi satu; dan kesatuan Malaysia wajar mengekalkan kepelbagaian. Ketika kita menangis melihat kekalahan Lee Chong Wei dalam sesuatu perlawanan akhir badminton misalnya, begitulah semua rakyat Malaysia juga wajar menderita perasaannya apabila melihat anak-anak kita dipisahkan dengan sistem pendidikan ala rejim Apartheid.
Di sebuah negara yang adil, kepentingan kaum minoriti dan majoriti keduanya harus diambil kira dan dijaga. Semua rakyat perlu tunduk kepada negara, tapi bukannya mengikut rentak parti politik perkauman: termasuklah Umno, PAS, MCA, MIC, DAP dan yang lain-lainnya, yang kini dilihat orang ramai seperti lembu dicucuk hidung sahaja.
Kalau orang asing seperti Multatuli pun tidak tergamak melihat manusia ditindas dan dipecahbelahkan antara warna kulit, kita tidak faham bagaimana pemimpin Pakatan Harapan—termasuk yang bercakap mengenai “rahmatan lil alamin”, keadilan dan penyatuan kaum pribumi—menjadi buta tuli. Jauh sekali menjadi jaguh kemanusiaan dan persaudaraan seperti Multatuli.

HASMI HASHIM atau Budi Hekayat seorang penulis lirik dan otai komuniti Jalan Telawi.
Lu Fikir La Sendiri..!

44 ulasan:

  1. Dulu mahu diwujudkan sekolah wawasan dimana sekolah yang berasingan berkongsi padang, dewan, kantin. Waktu dicadangkan boleh dilihat siapa yang menentang dan memperkecilkan cadangan tersebut. Tapi hari ini orang yang mencadangkan dan penentang cadangan tersebut boleh pula duduk dalam parti besar yang sama dan berkongsi politik 'agree to disagree' yang berbeza pandangan. Parti komunis kiasu tu kata umno parti rasis kerana memperjuangkan bangsa melayu dan Islam sahaja... Habis tu, parti bersatu apa pula hala tuju perjuangan politik mereka?? Dasar hipokrit cukup kuat dalam Pakatan Haprak.

    Tak payah la mengharapkan penyatuan bangsa malaysia melalui pendidikan dapat dilaksanakan selagi Bersatu, Amanah dan PKR memerintah hanya sebagai proksi parti kiasu tu...!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. 'bangsa' Malaysia HARAM JADAH!!

      SEK2 KEBANGSAAN Cina dan Tamil, apalagi yg. PERSENDIRIAN - mmg. MELANGGAQ Undg2 Perlembagaan Perkara 152. Bahasa kebangsaan (yg. utk. semua urusan RASMI); Perkara 153. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak; dan Per. 8: 5(c) apa-apa peruntukan bagi perlindungan, kesentosaan atau pemajuan orang asli Semenanjung Tanah Melayu (termasuk perizaban tanah) atau perizaban bagi orang asli suatu perkadaran yang munasabah daripada jawatan-jawatan yang sesuai dalam perkhidmatan awam!!

      Maka, mmg. RASISMA dan DISKRIMINASI terhadap ISLAM/umatnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita, oleh puaka2 PENGGANAS/PENJAJAH DAPbangkai ANJING KURAP HOMO JIJIK Zionis ni TAK boleh diBENAQkan SAMA SEKALI - kerana JENAYAH2 ini MELANGGAQ UNDG2 PERLEMBAGAAN berkaitan hak/identiti/warisan/sejarah ISLAM/umatnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita, di Perkara-perkara 3(1), 8:5 (c), dan 153 serta MENDERHAKA kpd. DYMM YDPA sbg. KETUA UTAMA NEGARA, Per. 32; sbg. KETUA AGAMA ISLAM, Per. 3; dan sbg. PENJAGA (SEMUA) HAK BUMIPUTERA, Per.153!

      Maka, DYMM YDPA mesti amat BERANI mengembalikan HAK dan KUASA EKSEKUTIF baginda (yg. telah diTIPU dan diSABOTAJ selama ni oleh si DIKTATOR madey PARIA LANUN tu) - utk. MEMECAT segera PEGUAM NEGARA, KETUA HAKIM NEGARA dan mana2 MENTERI atau PM sekali pun yg. TAK berINTEGRITI dan yg. ANTI-Islam/umatnya serta ANTI-BUMIPUTERA ini – berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN Perlantikan PM /JEMAAH MENTERI/TIMBALAN2 MENTERI, Per. Per 40:2(a) [telah diLESAPkan dr. laman web JPA)],43, 43(A); dan DYMM sbg. KETUA PARLIMEN, Per- 44. Keanggotaan Parlimen.

      Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat

      (Tok Terkedu)

      Nota: Perkataan "HENDAKlah", kalau sama MAKNA dgn. "MESTIlah" - cthnya dlm isu samada DYMM YDPA "HENDAKlah" mendengar nasihat seorang atau Jemaah menteri, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 40 (yg. telah diLESAPkan di laman web JPA) – maka, SEBENAQnya telah diSABOTAJ dan diPALSUKan oleh DBP/PN PARIA DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis amat BANGSAT tu!!

      Kerana SEBENAQnya, makna "HENDAKlah" adalah hanya "diHARAPkan atau SEHARUSnya", berDASARkan MAKNA dlm. Bahasa Melayu Klasik (yg. menggunakan partikel2 "pun" dan "lah"), pd. TAHUN 1956, sewaktu UNDG2 PERLEMBAGAAN kita diGUBAL!
      Lagipun, amat MUSTAHIL yg. Almarhum2 DYTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah dan Orang Kaya Indera Syahbandar ke -10 Pahang, YAB Tun Abd. Razak Dato Hussein Al-Haj, dr. KETURUNAN DYMM Almarhum Sultan Hasanuddin dr. EMPAYAR BUGIS GOWA, Sulawesi (yg. MENENTANG Penjajah LAKNAT Belanda Zionis Freemason di KEPULAUAN MELAYU kita) terCINTA kita - mahu MERENDAHkan apa2 KUASA dan HAK DYMM YDPA dan MAJLIS RAJA-RAJA hanya sbg. SIMBOLIK semata2, sewaktu mengGUBAL UNDG2 PERLEMBAGAAN pd. 1956 itu!!

      Padam
  2. Dap dah rosakkan pemikiran kaum cina, keseluruhannya
    Dap skrg juga dah rosakkan setengah dari pemikiran kaum india
    Dap juga telah merosakkan pemikiran sebahagian kecil melayu
    Dap sedang berusaha merosakkan pemikiran org sabah dan sarawak pula
    In few years kalau agenda dap tak dibendong, pecah belah, perkauman dl malaysia tidak boleh diselamatkan lagi
    Setakat ini, sabah dan sarawak contoh terbaik dan boleh dijadikan reference utk toleransi antara kaum. Hampir majoriti anak2 mereka bersekolah di sekolah kebangsaan.
    Kenapa budak2 sekolah tahfiz tak racis. Mereka tak membenci kaun lain
    Kenapa sekolah tamil tak racis. Mereka tak membenci kaum lain
    Kenapa hanya sekolah cina, produced cina yg membenci kaum lain. Jawapannya dap adalah penyebabnya

    BalasPadam
  3. DAULAT TUANKU!!!!!! ALHAMDULILLAH!! Semoga ALLAH SWT memberikan KEBERANIAN luar biasa kpd DYMM YDPA Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta'in Billah, sbg. PELINDUNG hak/warisan/sejarah/identiti ISLAM/UMATnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita, serta NEGARA ISLAM kita ini dari PENJAJAHAN amat RAKUS dan GANAS oleh DAP yg. amat ANTI-ISLAM/umatnya, terutamanya bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita!!!

    RASISMA, DISKRIMINASI, PENGHINAAN, GERTAKAN dan PROVOKASI yang makin MENINGKAT dan makin BUAS terhadap ISLAM/umatnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita, oleh puaka2 PENJAJAH DAP HOMO JIJIK ZionisTAK boleh diBENAQkan SAMA SEKALI - kerana JENAYAH2 ini MELANGGAQ UNDG2 PERLEMBAGAAN berkaitan hak/identiti/warisan/sejarah ISLAM/umatnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita, di Perkara-perkara 3(1), 8:5 (c), dan 153 serta MENDERHAKA kpd. DYMM YDPA sbg. KETUA UTAMA NEGARA, Per. 32; sbg. KETUA AGAMA ISLAM, Per. 3; dan sbg. PENJAGA (SEMUA) HAK BUMIPUTERA, Per.153!

    Maka, DYMM YDPA mesti amat BERANI mengembalikan HAK dan KUASA EKSEKUTIF baginda (yg. telah diTIPU dan diSABOTAJ selama ni oleh si DIKTATOR madey PARIA LANUN tu) - utk. MEMECAT segera PEGUAM NEGARA, KETUA HAKIM NEGARA dan mana2 MENTERI atau PM sekali pun yg. TAK berINTEGRITI dan yg. ANTI-Islam/umatnya serta ANTI-BUMIPUTERA ini – berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN Perlantikan PM /JEMAAH MENTERI/TIMBALAN2 MENTERI, Per. Per 40:2(a) [telah diLESAPkan dr. laman web JPA)],43, 43(A); dan DYMM sbg. KETUA PARLIMEN, Per- 44. Keanggotaan Parlimen.

    Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat

    (Tok Terkedu)

    Nota: Perkataan "HENDAKlah", kalau sama MAKNA dgn. "MESTIlah" - cthnya dlm isu samada DYMM YDPA "HENDAKlah" mendengar nasihat seorang atau Jemaah menteri, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 40 (yg. telah diLESAPkan di laman web JPA) – maka, SEBENAQnya telah diSABOTAJ dan diPALSUKan oleh DBP/PN PARIA DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis amat BANGSAT tu!!

    Kerana SEBENAQnya, makna "HENDAKlah" adalah hanya "diHARAPkan atau SEHARUSnya", berDASARkan MAKNA dlm. Bahasa Melayu Klasik (yg. menggunakan partikel2 "pun" dan "lah"), pd. TAHUN 1956, sewaktu UNDG2 PERLEMBAGAAN kita diGUBAL!

    Lagipun, amat MUSTAHIL yg. Almarhum2 DYTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah dan Orang Kaya Indera Syahbandar ke -10 Pahang, YAB Tun Abd. Razak Dato Hussein Al-Haj, dr. KETURUNAN DYMM Almarhum Sultan Hasanuddin dr. EMPAYAR BUGIS GOWA, Sulawesi (yg. MENENTANG Penjajah LAKNAT Belanda Zionis Freemason di KEPULAUAN MELAYU kita) terCINTA kita - mahu MERENDAHkan apa2 KUASA dan HAK DYMM YDPA dan MAJLIS RAJA-RAJA hanya sbg. SIMBOLIK semata2, sewaktu mengGUBAL UNDG2 PERLEMBAGAAN pd. 1956 itu!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tgk. si PENDATANG Cina kit siang BANGKAI ANJING DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis ni punya mengHINA dan MENIPU dgn. amat JIJIK bangsa Bumiputera ORANG ASLI kita sbg. BUKAN WARGANEGARA dan kononnya DAP akan gubal 'UNDG' baru memberikan KEWARGANEGARAAN pd. ORANG ASLI, maka ini adalah PENIPUAN pd. UNDG2 PERLEMBAGAAN serta mengHINA Undg2 PERLEMBAGAAN Per. 8: 5(c) apa-apa peruntukan bagi perlindungan, kesentosaan atau pemajuan orang asli Semenanjung Tanah Melayu (termasuk perizaban tanah) atau perizaban bagi orang asli suatu perkadaran yang munasabah daripada jawatan-jawatan yang sesuai dalam perkhidmatan awam - maka ini SEBENAQnya juga mengHINA DYMM YDPA sbg. KETUA UTAMA NEGARA, Per. 32; sbg. KETUA AGAMA ISLAM, Per. 3; dan sbg. PENJAGA (SEMUA) HAK BUMIPUTERA, Per.153, serta DYMM sbg. KETUA PARLIMEN, Per- 44. Keanggotaan Parlimen.

      Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat

      Lihat PENIPUAN dan PENGHINAAN oleh si PENDATANG CINA kit siang BANGKAI ANJING DAP binatang BUAS ni, di - https://www.ismaweb.net/2019/01/23/kit-siang-mimpi-nak-beri-orang-asli-warganegara/

      (Tok Terkedu)

      Padam
    2. PEMBETULAN:

      Tgk. si PENDATANG Cina kit siang BANGKAI ANJING DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis ni punya mengHINA dan MENIPU dgn. amat JIJIK bangsa Bumiputera ORANG ASLI kita sbg. BUKAN WARGANEGARA dan kononnya DAP akan gubal 'UNDG' baru memberikan KEWARGANEGARAAN pd. ORANG ASLI, maka ini adalah PENIPUAN pd. UNDG2 PERLEMBAGAAN serta mengHINA Undg2 PERLEMBAGAAN Per. 8: 5(c) apa-apa peruntukan bagi perlindungan, kesentosaan atau pemajuan orang asli Semenanjung Tanah Melayu (termasuk perizaban tanah) atau perizaban bagi orang asli suatu perkadaran yang munasabah daripada jawatan-jawatan yang sesuai dalam perkhidmatan awam!

      Maka, si PENDATANG CINA kit siang amat BANGSAT ini SEBENAQnya juga mengHINA DYMM YDPA sbg. KETUA UTAMA NEGARA, Per. 32; sbg. KETUA AGAMA ISLAM, Per. 3; dan sbg. PENJAGA (SEMUA) HAK BUMIPUTERA, Per.153, serta DYMM sbg. KETUA PARLIMEN, Per- 44. Keanggotaan Parlimen.

      Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat

      Lihat PENIPUAN dan PENGHINAAN oleh si PENDATANG CINA kit siang BANGKAI ANJING DAP binatang BUAS ni, di - https://www.ismaweb.net/2019/01/23/kit-siang-mimpi-nak-beri-orang-asli-warganegara/

      (Tok Terkedu)

      Padam
    3. Weiii tok. Jgn nampak sgt pembetulan2 ni. Malu kita kang sbg pnyokong tegar najib dn umno.
      Kang org ph hentam payah kita.

      Lainkali buat keje leklok

      Padam
    4. PI MAMPOS lu PENYAMAQ HOMO 806 KULIT BABI DAPbangkai ANJING, dr. TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!!

      Tok Terkedu,.

      Padam
  4. Hellooo..hidup lagii mugabe..ingat dh kojoll..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oi PEMBUNUH/PENGGANAS ted manoff PELAHAP BANGKAI BABI PORNO, CELAKA lu si HARAM JADAH!!!! Dahlah TAK habis2 lu nak mengHINA DYMM RAJA-RAJA Islam/Melayu kami, dan nak MEMBUNUH dan ME-NYIKSA YAB DS Najib terCINTA kami aaahhh?!! MAMPOS lu ted manoff BANGKAI ANJING KURAP-PELAHAP BANGKAI BABI!!!!!

      Si PENGGANAS/PEMBUNUH BANGKAI BABI, ted manoff 14 Januari 2019 6:33 PTG , di https://politikputramerdeka.blogspot.com/2019/01/agong-majlis-raja-raja-akan-tentukan.html

      ; dan di - https://celahgelegar.blogspot.com/2019/01/sultan-abdullah-titah-kalimah-allahu.html

      - disyaki PEMBUNUH/PENGGANAS PARIA Tamil Eelam Sri Lanka-Hindraf/DAP bangkai ANJING, yg. telah mengGERTAK nak MEMBUNUH, MENERAJANG, MELEMPANG dan MENYIKSA YAB DS Najib terCINTA kita (lihat di - https://politikputramerdeka.blogspot.com/2019/01/iblis-mana-sorokkan-jho-low.html
      ; di - https://celahgelegar.blogspot.com/2019/01/viral-video-dah-kantoi-guna-kenderaan.html
      ;
      dan di - https://politikputramerdeka.blogspot.com/2019/01/u-turn.html
      ) - juga asyik mengHINA DYMM YDPA dan DYMM RAJA-RAJA Islam/Melayu kita; mana PDRM bah. TERORISMA oi!!! Cepat TANGKAP si PENGGA-NAS/PEMBUNUH BANGKAI ANJING HOMO PORNO ni!!!!!!

      Tok Terkedu.

      Padam
  5. Kembalikan perdana menteri kpd najib. Pasti peruntukan kpd kolej cina tak dia bagi punyalah.
    Najib amat bijak. Dia mempergunakan cina jo lo demi kekayaan bangsa melayu!
    Kebijaksaan inilah diperlukan oleh rkyat malaysia.

    Negara china pun amat respek abis dgn najib. Dia ahli perniagaan sawit terhebat.

    Smnjak dia pm, ladang sawit makin byk dimalaysia. Ahli perniagaan sondakh pun kalah. Kena pergunakan dek najib.wooo.

    Yg penting masa najib melayu kaya raya. Makan tak abih.

    Hidup united malayan national oragnisation!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tolong lah, jangan kembalikan Najib ke apa2 jawatan di Malaysia.

      Cukup dengan jahanam negara di buat nya dengan mencuri RM2.6 biliun wang rakyat di 1MDB, rasuah, dasar2 nya terhadap China menjejas kedaulatan negara, kata Tun Dr Mahathir.

      Padam
  6. Ya, bila najib jd pm semula, mula2 dia akan tutup semua kes kesalahan dia. Lps tu dia seronok sambung mencuri lg mcm dolu dolu. Bodoh punya akai melayu

    BalasPadam
    Balasan
    1. CELAKA punya akai PENDATANG2 CINA/PARIA KULIT BABI DAP!!

      Lu HOMO 720 KULIT BABI PENYAMAQ BANGKAI BABI PARIAnjing/CINAnjing ni mmg. spesis BANGKAI BABI!! CELAKA lu dan KULIT2 BABI DAP Anjing KURAP HOMO JIJIK!!! MULUT SIAL lu si BANGKAI BABI oi!!
      Yg. DAPbangkai BABI asyik MENGGUBAH WANG HARAM dan diRASUAH berBILLION oleh IS(IS)rael - TAK pula lu MELALAK, si HOMO BANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS aaahhhh?!!!

      Itulah, bilalah juga si SPRM tu nak MENYIASAT si BANGKAI ANJING Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH DAPanjing KURAP HOMO JIJIK-KULI puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS ni yg. boleh dapat RASUAH sbnyk. USD 300 JUTA (RM 1.2 BILLION) dari rejim TERORIS KANIBAL/NECROPHILIA IS(IS)rael tu - begitu juga PDRM untuk siasat bawah AKTA TERORISMA kerana 17 pakar strategi DAPjuboq BABI yg. diKETUAI si tony puaKA, di LATIH oleh TERORIS MOSSAD dan si KM Pendatang Cina spt. TONGGENG eng HOMO BANGKAI ANJING tu, boleh pula asyik jumpa DUTA IS(IS)rael, serta IS(IS)rael nak tubuhkan MARKAS TENTERA PENGGANAS dia di Port Dickson – utk. MENAKLUK Selat Tebrau, Selat Melaka dan Laut China Selatan; sbg. laluan UTAMA Submarin2 NUKLEAR HARAM IS(IS)rael/NATO (yg. berPUSAT di Diego Garcia), serta sbg. laluan UTAMA perkapalan industri MINYAK/GAS laut dalam yg. berBILLION (“oil/gas CHOKEPOINT”) yg. MENYAMBUNGkan Lautan PASIFIK-HINDI hingga ke Laut MERAH/MEDITERRANEAN (utk. ke ISrael/Barat)!! Kami RAKYAT tengah TUNGGU ni! SPRM/PDRM bah. TERORISMA – hang buatlah KERJA betul-betul oi!

      Lihat di - http://semuthitam80.blogspot.my/2016/03/12-billion-dana-israel-masuk-akaun.html , 1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI??? , Posted by Semut Hitam ; dan di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ :

      DAP Terima Latihan Dari Mossad?

      January 4, 2016 By WakeUp Malaya

      Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali Abdul Rahman mene-gaskan beberapa kali bahawa DAP mempunyai hubungan istimewa dengan Israel.

      Pada 2012, Razali telah mendedahkan hubungan DAP-Israel ketika berceramah di Putrajaya:
      —–
      Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.

      Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

      Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

      Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya.....

      (Tok Terkedu)

      Nota: Dan TAK juga si TERORIS PENJAJAH PARASIT/PEROMPAK DAPjuboq BABI ni nak SAMAN Razali kalau berita ni TAK benaq?! Dasar si PENAKUT! Lihat di - http://www.pisau.net/terima-dana-1-2billion-dari-israel-dap-perlu-segera-kemuka-saman/ , Terima Dana 1.2Billion Dari Israel, DAP Perlu Segera Kemuka Saman, Published on 17/08/2016 in DAP by pisau!

      Padam
  7. Tgk. si PENDATANG Cina kit siang KULIT BABI DAP BANGKAI ANJING HOMO JIJIK Zionis ni - terus nak MENIPU dgn. amat BUAS lagi dgn. MULUT BANGKAI BABI dia tu, psl. isu KEWARGANEGARAAN bangsa BUMIPUTERA ORANG ASLI dan skrg. mengHINA/´mengGERTAK/MENIPU pula psl. bangsa BUMIPUTERA Melayu kita (yg. SEJUMLAH, diBUKTIkan kajian2 SAINTIFIK, berKONGSI DNA atau BERASAL dr. OPRANG ASLI) adalah PENDATANG kat TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERAberzaman kita ni!! Maka ini juga mengHINA/mengGERTAK/MENIPU psl. DYMM RAJA-RAJA MELAYU kita adalah PENDATANG2!!!

    CELAKA lu PENDATANG CINA KULIT BABI kit siang - mana POLIS oi?!!!! TANGKAP si PENIPU/PENDATANG kit siang KULIT BABI DAP BANGKAI ANJING ni!!!

    Lihat di - https://blog.limkitsiang.com/2019/01/24/i-have-never-said-that-the-orang-asli-who-are-the-first-inhabitants-of-the-country-are-not-citizens-but-asked-whether-they-are-full-citizens-of-malaysia/

    (Tok Terkedu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lihat juga KAJIAN2 SAINTIFIK yg. dr. PELBAGAI bidang, ttg. ASAL USUL bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, di seluruh KEPULAUAN MELAYU kita, dr. zaman PURBA lagi, di -

      1. http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kajian-dna-bukti-orang-8232-melayu-penghuni-terawal-1.718824 ; dan di

      2. https://www.bharian.com.my/node/41009 :

      Asal usul Melayu

      Oleh Siti Haliza Yusop

      15 March 2015

      ......Dekan Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan, Prof Emeritus Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh .........

      Menurut Wan Hashim, kajian mengenai asal usul Melayu di Malaysia bukan setakat bersumberkan daripada satu kaedah, tetapi menggabungkan penemuan arkeologi, antropologi daripada aspek budaya dan bahasa linguistik serta kajian DNA.

      Katanya, hasil kajian oleh sejarawan tempatan menunjukkan alam Melayu sudah diduduki manusia sekitar 72,000 SM, atau kira-kira 2,000 tahun sebelum meletusnya gunung berapi Toba yang menggegarkan kawasan Tenggara Asia.

      "Ia juga selari dengan teori Out of Sundaland oleh Ahli Sains Universiti Oxford, Dr Stephen Oppenheimer bera-saskan analisis DNA, arkeologi dan etnologi yang mengatakan Asia Tenggara sebagai pusat awal peradaban dunia dinamakan Sundaland sekitar 16,000 tahun lalu.

      "Melalui penemuan data DNA juga, didapati masyarakat di alam Melayu adalah tamadun kedua tertua di dunia mencecah 70,000 tahun selepas Afrika yang mempunyai manusia tua paling kuno sekitar usia 150,000 tahun," katanya.

      Teori Oppenheimer yang selari dengan bukti genetik oleh Human Genome Organisation, mengatakan benua Sunda ditenggelamkan banjir besar disebabkan kenaikan paras air laut menyebabkan hanya kepulauan Melayu tinggal di atas paras air.

      Disebabkan itu, sebahagian besar penduduk benua Sunda terpaksa berhijrah ke tempat lain termasuk ke Indochina dan Taiwan di utara dan ke pulau Pasifik Selatan di timur serta ke Madagascar di barat.

      Menurut Wan Hashim yang juga penulis Rumpun Melayu: Teori Migrasi dan Diaspora itu, satu lagi rumpun masyarakat Melayu ialah bangsa Polynesia termasuk masyarakat Samoa di Hawaii dan Kepulauan Solomon yang berhijrah ke kepulauan Pasifik atas pelbagai faktor.

      "Mereka ini berasal dari alam Melayu dan banyak menggunakan bahasa Melayu. Mungkin berlaku satu bencana alam atau malapetaka yang menyebabkan mereka berhijrah ke Kepulauan Pasifik. Kebanyakannya sudah berhijrah lebih awal sekitar 5,000 sm," katanya.

      Kata Wan Hashim lagi, Oppenheimer dan Pensyarah University of Campinas Sao Paulo, Brazil, Profesor Dos Santos turut menamakan Benua Sunda sebagai 'The Lost Continent of Atlantis' seperti digambarkan ahli falsafah Greek, Plato dalam Timaeus and Critias.

      "Pada mulanya The Lost Continent of Atlantis dikatakan berada di Sepanyol tapi Oppenheimer dan Santos me-rumuskan ciri Atlantis banyak menyamai alam Melayu atau Sundaland.

      "Menurut mereka, alam Melayu yang bersambung dari Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera dan pulau sekitarnya hingga ke Filipina, membentuk satu benua yang saiznya ialah dua kali ganda daripada benua India sebagai Atlantis yang hilang," katanya…….

      (Tok Terkedu)

      Padam
    2. Baca lah juga buku2 "Tamadun Alam Melayu" dan "The Malay Civilization" yang diterbitkan Persatuan Sejarah Malaysia, boleh di beli di Wisma Sejarah, bangunan kepunyaan mereka sendiri, 5 tingkat depan IJN, Jalan Tun Razak, KL.

      Persatuan Sejarah Malaysia itu telah di tubuhakn sejak zaman British colonial lagi oleh pegawai2 Melayu dan Brirish di perkidmatan Malayan Civil Service. Ahli2 Jawatan Kuasa mereka termasuk professor2 dan pakar2 sejarah, kaji manusia (anthropology), kaji bahan2 sejarah (archaeology), kaji bahasa (linguists), pakat2 sains DNA, dll.

      Padam
  8. Bila2 nak melepaskan geram berkenaan masalah di negara yang dijadikan berbilang kaum dan agama ini, tak salah maki hamun British Penjajah.

    Sebab mereka lah yang membawa masuk "ultra kiasu coolies pendatang" ke negara ini untuk menadapat bijih timah, getah dll di bawa ke England, di kilang, kemudian hasil kilangan itu di bawa semula ke negara ini - semata mata untuk kepentingan ekonomi mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa faedah memaki hamun penjajah British? Bagi melepaskan geram. Dan mengelakkan memaki hamun keterlaluan ke atas "ultra kiasu coolies pendatang" yang tidak hormati dan patuhi Perlembagaan negara, contoh nya Perkara 152 berkenaan Bahasa Malaysia.

      Padam
    2. Yang memaki hamun melampau perlu di komen dengan "cara berhemah". Dengan memberi mereka fakta dan hujah2 "in a matter-of-fact manner".

      Contoh nya mereka "coolies pendatang" perlu diberi tahu bertalu talu bahawa mereka perlu berterima kasih mendapat hak kerakyatan
      yang telah di persetujukan pemimpin Melayu di masa Merdeka.

      Dan jika tidak suka Perlembagaan negara ini, berhijrah lah.

      Padam
    3. Mereka juga perlu diperingatkan bahawa "coolies" yang dibawa ke US untuk membina Trans-America Railway dahulu telah dihantar pulang "by the shiploads" apabila siap pembinaan itu.

      Yang coba melesap tak mahu pulang, pemerintah US telah bikin undang2 Chinese Exclusion Act, mengharamkan mereka tinggal di US, di buru, di tangkap dan di hantar pulang ke China.

      Padam
  9. Tgk PENGERUSI SPR amat CELAKA, PENIPU dan TAK berINTEGRITI ni, yg. TAK dilantik DYMM YDPA (di samping pengerusi SPR ni menDOMINASI SPR tanpa ada 6 anggota2 SPR lain, yg. mana, KUASA dan HAK PEMILIHAN terletak pd. DYMM YDPA kita) - nak mengHINA pula HAK dan KUASA EKSEKUTIF DYMM YDPA baru kita, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta'in Billah terCINTA kita, dlm. PEMILIHAN anggota2 SPR!! BINATANG betul PENIPUAN dan PENGHINAAN pd. DYMM YDPA; lihat UNDG2 PERLEMBAGAAN Perkara 114. Keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya.

    (1) Suruhanjaya Pilihan Raya hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja, dan hendaklah terdiri daripada seorang pengerusi, seorang timbalan pengerusi dan lima orang anggota lain.

    (2) Pada melantik anggota Suruhanjaya Pilihan Raya, Yang di-Pertuan Agong hendaklah mengambil perhatian tentang peri mustahaknya suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam.

    Dahlah dulu, bukan main lagi lu si PENJAJAH/PENGGANAS PARIA PN/DAPbangkai ANJING/PHomo nak MENIPU dan MEMBULI DYMM YDPA kita terdahulu (walaupun PENIPUAN ni dah berlaku di zaman madey selama dia DIKTATOR 22 thn)!! Skrg. nak MEMBULI dan MENIPU pula DYMM YDPA baru kita!!

    Lihat di - http://wak-labu.blogspot.com/2019/01/saya-sedia-letak-jawatan-kata-azhar.html

    (Tok Terkedu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak tanya pong..

      Padam
    2. Mmg. si PENGERUSI SPR yg. dia SEORG. saja dlm. SURUHANJAYA ni (APA KEJADAHnya lawak JIJIK ni), yg. mmg. PENIPU habis2an – boleh nak MENIPU terang2an psl. UNDG2 PERLEMBAGAAN!! Lihat PENDEDAHAN oleh PEGUAM Orang Asal Islam/Melayu kita, Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz ini , di - https://celahgelegar.blogspot.com/2019/01/peguam-jawab-pengerusi-spr-kuasa-tidak.html
      Maka mana SPRM dan POLIS oi?!! HANG TIDOQkah?!!
      Tgk PENGERUSI SPR amat CELAKA, PENIPU dan TAK berINTEGRITI ni , yg. TAK dilantik DYMM YDPA (di samping pengerusi SPR ni menDOMINASI SPR tanpa ada 6 anggota2 SPR lain, yg. mana, KUASA dan HAK PEMILIHAN terletak pd. DYMM YDPA kita) – juga skr. nak mengHINA pula HAK dan KUASA EKSEKUTIF DYMM YDPA baru kita, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta'in Billah terCINTA kita, dlm. PEMILIHAN anggota2 SPR!! BINATANG betul PENIPUAN dan PENGHINAAN pd. DYMM YDPA; lihat UNDG2 PERLEMBAGAAN Perkara 114. Keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya.

      (1) Suruhanjaya Pilihan Raya hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja, dan hendaklah terdiri daripada seorang pengerusi, seorang timbalan pengerusi dan lima orang anggota lain.

      (2) Pada melantik anggota Suruhanjaya Pilihan Raya, Yang di-Pertuan Agong hendaklah mengambil perhatian tentang peri mustahaknya suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam.

      Dahlah dulu, bukan main lagi lu si PENJAJAH/PENGGANAS PARIA PN/DAPbangkai ANJING/PHomo nak MENIPU dan MEMBULI DYMM YDPA kita terdahulu (walaupun PENIPUAN ni dah berlaku di zaman madey selama dia DIKTATOR 22 thn)!! Skrg. nak MEMBULI dan MENIPU pula DYMM YDPA baru kita!!

      Lihat di - http://wak-labu.blogspot.com/2019/01/saya-sedia-letak-jawatan-kata-azhar.html

      (Tok Terkedu)

      Padam
  10. Tgk. juga LAPURAN polis serta BUKTI2 telah diSERAHkan, oleh YAB DS Lokman Adam terhdp. GUAN ENG KULIT BABI, KETUA SPRM, PEGUAM NEGARA dan KETUA HAKIM NEGARA - yg. mmg. terBUKTI dah, TAK berINTEGRITI!!! Jadi adakah POLIS akan MENYIASAT oi!! Hang buat KERJA hang betul2!!

    DYMM DYMM YDPA baru kita, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta'in Billah terCINTA kita - mmg. BERHAK utk. MEMECAT depa ni semua mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN! Bahkan PENGERUSI SPRM tu BUKAN diPILIH pun oleh DYMM YDPA kita, mengikut Akta SPRM 2009, berasaskan UNDG2 PERLEMBAGAAN per. 132 Perkhidmatan-perkhidmatan awam, dan Per. 139 Suruhanjaya Perkhidmatan Awam !! Lihat di -

    1. http://taipingmali.blogspot.com/2019/01/laporan-polis-terhadap-lim-guan-eng.html

    (LAPORAN POLIS TERHADAP LIM GUAN ENG, MENTERI KEWANGAN, TAN SRI RICHARD MALANJUM, KETUA HAKIM NEGARA, TOMMY THOMAS, PEGUAM NEGARA DAN DATUK SERI SHUKRI ABDULL, KETUA PESURUHJAYA SPRM)

    PEGUAM2 Islam/Melayu TULEN dan amat BERANI kita - juga, tlg. SEDAQ segera akan SABOTAJ, GERTAKAN, PENGHINAAN dan PENIPUAN pd. KUASA EKSEKUTIF DYMM YDPA baru kita, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta'in Billah terCINTA kita, doleh si PENJAJAH/PENGGANAS PARIA PARASIT PN/DAPengganas HOMO JIJIK Zionis ni!!

    Sewaktu DYMM YDPA Al-Sultan Abdullah kita baru diTABALkan dan belum sempat MEMULAkan TUGAS - si PENJAJAH/PENGGANAS PARIA PARASIT PN/DAPengganas HOMO JIJIK Zionis, punya dgn. CEPAT - dan amat LICIK, nak MENGHINA/MENGGERTAK/MENSABOTAJ/MENIPU akan KUASA EKSEKUTIF DYMM YDPA, sbg. KETUA UTAMA NEGARA, Per. 32; dan KETUA PARLIMEN, Per- 44. Keanggotaan Parlimen.

    Ini adalah melalui MO DAJAL Pengganas PN PARIA tu - dgn. MELANTIK sendiri serta MENIPU psl. kuasa dan hak satu TRIBUNAL yg. tiba2 diTUBUHkan, serta PENASIHAT2 Tribunal ni, yg. MAJORITI anggota2 Tribunal dan Penasihat2 Tribunal ini adalah PENDATANG2 CINA/PARIA, yg. dilantik si PENGGANAS PN BANGKAI ANJING ni, untuk kononnya, menyiasat kes dakwaan salah laku enam bekas anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pd. PRU14!! Ini dgn. PN BANGKAI ANJING ni MENIPU psl. UNDG2 PERLEMBAGAAN Perkara-perkara 114 dan 125 - utk. mengHALANG nanti KUASA dan HAK DYMM YDPA utk. MEMECAT KETUA HAKIM NEGARA; PEGUAM NEGARA dan PENGERUSI SPR!!

    Ya, inilah MATLAMAT DAJAL si PN/DAPanjing KURAP ni SEBENAQnya - dgn. MELETAKkkan KUASA dan HAK MUTLAK bawah TRIBUNAL PENIPU BANGKAI ANJING ni, yg. diDOMINASI Bukan Bumiputera dan diLANTIK PENJAJAH2 PARIA PN/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni, utk. MEMASTIkan yg. DYMM YDPA baru kita TAK akan dpt. MEMECAT KETUA HAKIM NEGARA, PEGUAM NEGARA dan PENGERUSI SPR nanti!!!!!! Dan MELUMPUHkan terus KUASA EKSEKUTIF DYMM YDPA sbg. KETUA UTAMA NEGARA dan KETUA PARLIMEN!!! Lihat di -

    2. http://www.utusan.com.my/berita/mahkamah/tribunal-siasat-dakwaan-salah-laku-enam-bekas-anggota-spr-bermula-isnin-ini-1.828766

    (Tok Terkedu)

    BalasPadam
  11. Tok Terkedum masih lagi mengeluarkan tulisan2 yang mengandungi maki hamun. Dan berupa menjerigt bila dia gunakan huruf besar. Tiada siapa membaca nya, terutama bila di kopipes nya.

    Makan lah pill kamu, Tok. Kalau kamu tak berhemah masa menulis, tiada siapa yang baca apa kamu tulis, buang masa sahaja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak mengGERTAK aku pula si puaka PENYAMAQ HOMO BANGKAI BABI DAPeliwat BABI HOMO JIJIK Zionis! CELAKA lu PENJAJAH DAP HARAM JADAH! Lu HOMO BANGKAI BABI ingat TANAH MELAYU kami ni KEPALA BAPA PENJAJAH DAP punya?!!!

      Si puaka2 PENJAJAH/PENGGANAS/PEMBUNUH BUAS BANGKAI BABI DAPeliwat HOMO Zionis nak AJAQ kita suruh berHEMAH kononnya - sdgkan depa boleh MEMAKI HAMUN, MENCARUT, MENGGERTAK, MENGHINA dan memPROVOKASI Islam/umatnya, pemimpin2 dan bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, termsk. DYMM RAJA-RAJA Islam/Melayu kita, SEPANJANG masa, bahkan sampai nak MEMBUNUH kita dan keluarga kita, termsk. YAB DS Najib terCINTA kita, dan aku serta keluarga aku!!!!!!!

      Jadi, PI MAMPOS lu si PENYAMAQ HOMO 717 BANGKAI BABI PENYAMAQ DAPbangkai ANJING, dr. TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!!

      HAPUSkan habis2an, PARTI PENJAJAH/PENGGANAS/PEMBUNUH/PEROMPAK/PERASUAH buas PELAHAP BANGKAI BABI HOMO JIJIK Zionis FREEMASON -

      D uboq
      A njing
      P eliwat!!!!

      (Tok Terkedu)

      Padam

  12. Pos di atas ini sudah terbambang beberapa hari tapi tiada siapa yang menyentuh tentang penting nya Bahasa Kebangsaan, dan hal bahawa sekolah Cina menggunakan Bahasa Mandarin, sekolah India menggunakan Tamil sebagai bahasa pengantar itu tidak sejajar dengan Perlembagaan negara ini.

    Perkara 152 Perlembagaan negara mengata bahawa bahasa negara ini ia lah Bahasa Melayu (sekarang di gelar Bahasa Malaysia / Bahasa Kebangsaan) dan "bahasa ibunda" boleh digunakan "hanya selain dari untuk urusan resmi". Dan sekolah ada lah urusan resmi mana2 negara, jadi, menggunakan Mandarin dan Tamil di sekolah2 adalah melanggar Perkara 152 Perlembagaan itu.

    Bahasa Mandarin bukan pun "bahasa ibunda" orang2 Cina di negara ini. Mereka datang dari Selatan China yang menggunakan bebagai dialek tempatan. Di Selatan China pun orang2 Cina itu tidak mahu menggunakan Bahasa Mandarin; 2-3 tahun lalu mereka berdemo membantah bila Beijing keluarkan arahan mengguna Mandarin di seluruh negara untuk perpaduan negara.

    Maka amat pelik lah mereka di negara ini yang mahukan Mandarin sebagai bahasa pengantar di sekolah2 masakan itu bukan bahasa ibunda mereka dan di Selatan China pun mereka tidak suka menggunakan Mandarin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kanak2 di sekolah vernakular tidak bercampur dengan kanak2 berbilang kaum.

      Ini tidak mendorong kepada semangat bersatu dan menjadikan negara ini berjaya, maju dan makmur di jangka masa panjang.

      Padam

  13. Kalau di China pun Kerajaan pusat mereka mahukan penggunaan Mandarin untuk perpaduan negara, apa tah lagi di negara ini, kita perlu menggunakan Bahasa Kebangsaan / BM di semua sekolah2 untuk perpaduan rakyat yang berbilang kaum yang timbul akibat British Penjajah bedebah.

    Kesilapan Lim Guan Eng Menteri Kewangan menggunakan Mandarin di suatu kenyataan nya telah dikutuk dan di jangka tidak akan berlaku lagi. Tapi Kerajaan perlu ambil langkah menggiatkan penggunaan Bahasa Kebangsaan di kalangan rakyat, di nama kedai2, iklan dsb nya - seperti dilakukan di tahun 1960an dan 70an.

    Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka yang bahru mengata DBP sekarang berpendirian "memujuk" bukan "memPoliskan" penggunaan BM. Sekurang kurang nya ini suatu langkah yang perlu di buat dengan gigih, tidak lagi membisu seperti di zaman Najib dan Tun Dol dulu.

    Maka di gesa Kementerian Pendidikan mengambil langkah membetulkan kepincangan dasar Kerajaan di mana Perkara 152 Perlembagaan menyatakan penting nya BM tapi ada sekolah2 yang gunakan bahasa asing sebagai bahasa pengantar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak SALAhkan YAB DS Najib terCINTA kami pula!!

      Bila juga nak TERLALAK aaahh si PENYAMAQ HOMO 752 GILA BABI DAPeliwat HOMO DUBOQ JIJIK Zionis oi - psl. ROMPAKAN2/RASUAH2/PENGGUBAHAN WANG HARAM oleh PENYANGAK/LANUN PARASIT madey ANAK BERANAK dan TUAN TERBANGSAT-no 1 DUNIA dia, PENJAJAH/PENGGANAS kit siang BANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS dia! Si PENJAJAH DAPbangkai ANJING BINATANG ni mmg. dah mengANJING KURAPkan habis2an syukriHOMO/SP*M tu!!

      Dan bila si mahathir-daim/kit siang BANGKAI BABi nak SAMAN YM Raja Petra Al Haj Ibni Raja Kamarudin ni oi - kalau berita ni TAK benaq??!! PENAKUT nak MAMPOS!! Di -

      https://www.malaysia-today.net/2017/10/13/mahathirs-rm160-billion-banking-empire/

      Mahathir’s RM160 billion banking empire

      Raja Petra Kamaruddin

      Malaysia Today
      Oct 20, 2017

      (Tok Terkedu)

      Padam

    2. DBP mahu diberi kuasa sebagai penguatkuasa

      Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) bersedia menggalas tanggungjawab sebagai penguatkuasa memantau penggunaan bahasa kebangsaan.

      Ketua Pengarahnya Abang Sallehuddin Abang Shokeran berkata, bagi tujuan itu pihaknya kini dalam proses memulakan permohonan kepada kerajaan untuk menjalankan tugas penguatkuasaan tersebut lapor Berita Harian.

      “Kami melihat DBP ada keperluan pindaan akta DBP untuk memberi kuasa kepada DBP mengambil tindakan berkaitan isu pelanggaran bahasa kebangsaan.

      “Selain penguatkuasaan longgar, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) , tidak semua PBT ada peraturan penggunaan bahasa kebangsaan di tempat awam mengikut undang-undang kecilnya,” beliau dilaporkan sebagai berkata.

      Katanya lagi, sementara menunggu proses permohonan kuasa itu, pihaknya meminta kerajaan mewujudkan undang-undang penggunaan bahasa melibatkan semua PBT dinegara ini.

      “Pada masa sama, (kita dapat) pastikan ia dikuatkuasakan seperti sepatutnya,” beliau dilaporkan sebagai berkata.

      Padam
    3. Abang Sallehuddin Pengarah DBP berkata bahasa kebangsaan dianggap tidak penting oleh sesetengah pihak sehingga menyebabkan peruntukan mengenainya mengikut Perlembagaan Persekutuan dan Akta Bahasa sering dilupakan.

      “Apa yang DBP perjuangkan sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, jadi kami perlu memastikan identiti kebangsaan, pamatuhan terhadap semangat Perlembagaan Persekutuan dan Akta Bahasa Kebangsaan sentiasa dijaga,” beliau dilaporkan sebagai berkata.

      Sementara itu, Menteri Pendidikan Maszlee Malik menyambut baik usaha DBP itu, katanya kementeriannya akan membawa apa juga cadangan untuk mengangkat dan meningkatkan kedudukan bahasa kebangsaan keperingkat lebih tinggi.

      “Saya percaya DBP dibawah pentadbiran ketua pengarah baru akan lebih agresif dalam soal mempertingkat kedudukan bahasa kebangsaan,” katanya.

      Padam
  14. PALA HOTAK lu si HOMO DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis oi; nak PERTAHANkan pula si DBP PENIPU amat CELAKA ni!!! Yg. komen aku ni pun lu nak TAPIS jua aaah blog BANGANG oi?!!

    SEBENAQnya, DYMM YDPA kami mmg. telah diTIPU habis2an oleh rejim BANGKAI2 Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Dikator madey anak beranak PARIA/PariaKR HO-MO/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS – sbb. itu, lapuran POLIS mesti diBUAT segera atas PENIPUAN ni!

    Sbb. TERJERMAHAN PALSU dan PENIPUAN telah dibuat oleh DBP, terhdp. PERKATAAN2 yg. berkaitan dgn. UNDG2 PERLEMBAGAAN dan SEJARAH/HAK Orang Asal ISLAM/MELAYU kita, serta KUASA2 dan HAK2 DYMM YDPA/RAJA2 Islam/Melayu kita, dlm. KAMUS DBP, cthnya perkataan "HENDAK-lah" dlm UNDG2 PERLEMBA-GAAN 40, yg diSAMAkan MAKNA dgn. "MESTI-lah" (patutlah Per. 40 ni sengaja diLESAPkan dlm. laman web JPA, bersama Per. 41, DYMM YDPA sbg. PEMERINTAH TERTINGGI ATM, yg. juga dah LESAP) - dlm. KAMUS DBP yg. dah diANJINGkan habis2an tu - iaitu berkaitan samada DYMM YDPA “MESTI“ atau sebenaqnya, hanya “diHARAPkan“ (HENDAKlah) mendengar nasihat seorg. atau PM, atau Jemaah Menteri , termsk. utk. UNDG2 PERLEMBAGAAN PERLANTIKAN PEGUAM NEGARA, Per. 145(1); mengISYTIHARkan DARURAT, Per 150; IS-LAM adalah Agama PERSEKUTUAN Per. 3(1), Per. 153, dsbnya!!

    Sbb "HENDAK'" mmg. BUKAN sama MAKNA dgn. "MESTI" (tapi "HENDAK" ni juga telah diPALSUkan oleh DBP sekarang sbg. sama MAKNA dgn. "MESTI")!!!!

    Patutlah si PENJAJAH BANGKAI ANJING Parasit PARIA PN tommyHOMO - yg. TAK fasih berBAHASA KE-BANGSAAN, boleh pula dilantik sbg. salah seorg. AHLI LEMBAGA PENGELOLA Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)! Tgk. PENGGANAS2 PN PARIA/DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis dah TAKUT!!!! Link ni dah HI-LANG dr. Google pula - http://sabahkini2.com/en/news/1441/peguam-negara-tommy-tidak-fasih-bahasa-melayu-dilantik-ahli-lembaga-pengelola-dbp/view

    BINATANG betul PENIPUAN/SABOTAJ anjing PARIA PN DAPengganas ZIONIS ni terhdp. DBP, dan UNDANG-UNDANG PERLEMBAGAAN, serta HAK dan KUASA DYMM YDPA/MAJLIS RAJA-RAJA dan seluruh KESULTAN-AN ISLAM/MELAYU kita!!Ini PENGKHIANATAN/PENDERHAKAAN pd. DYMM YDPA, MAJLIS RAJA-RAJA dan seluruh KESULTANAN ISLAM/MELAYU kita, rakyat BUMIPUTERA kita, serta NEGARA ISLAM kita ni!!! Ini jenayah TERORISMA!!

    Tok Terkedu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmg. perkataan "HENDAKlah", kalau sama MAKNA dgn. "MESTIlah" - cthnya dlm isu samada DYMM YDPA "HENDAKlah" mendengar nasihat seorang atau Jemaah menteri, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 40 (yg. telah diLESAPkan di laman web JPA) – telah diSABOTAJ dan diPALSUKan oleh DBP/PN PARIA DAPengganas HOMO JIJIK Zionis amat BANGSAT tu!!

      Kerana SEBENAQnya, makna "HENDAKlah" adalah hanya "diHARAPkan atau SEHARUSnya", berDASARkan MAKNA dlm. Bahasa Melayu Klasik (yg. menggunakan partikel2 "pun" dan "lah"), pd. TA-HUN 1956, sewaktu UNDG2 PERLEMBAGAAN kita diGUBAL!

      Lagipun, amat MUSTAHIL yg. Almarhum2 BAPA2 KEMERDEKAN, PM DYTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah dan Orang Kaya Indera Syahbandar ke -10 Pahang, YAB PM Tun Abd. Razak Dato Hussein Al-Haj, dr. KETURUNAN DYMM Almarhum Sultan Hasanuddin dr. EMPAYAR BUGIS GOWA, Sulawesi (yg. MENENTANG Penjajah LAKNAT Belanda Zionis Freemason di KEPULAUAN MELAYU kita) terCINTA kita - mahu MERENDAHkan apa2 KUASA dan HAK DYMM YDPA dan MAJLIS RAJA-RAJA hanya sbg. SIMBOLIK semata2, sewaktu mengGUBAL UNDG2 PERLEMBAGAAN pd. 1956 itu!!

      Sbb. itu juga, si HAKIM2/PEGUAM2 PENJAJAH2 DAPanjing KURAP suka menggunakan BAHASA ING-GERIS dlm. MAHKAMAH, supaya disyaki dpt. MENIPU psl. MAKNA2 perkataan2 dlm. UNDG2 PERLEM-BAGAAN, yg. berdasarkan Bahasa Melayu KLASIK kita, waktu 1956 itu, termsk. perkataan "HENDAK" ni, yg. bila dlm. B. INGGERIS, lain MAKNAnya dr. Bahasa Melayu Klasik kita (Bahkan sebenaqnya makna "HENDAKlah" tak dak pun dlm. KAMUS Inggeris)!!

      TokTerkedu.

      Padam
  15. Bagus lah Dewan Bahasa dan Pustaka berpendirian positif. Taniah kpd Ketua Pengarah bahru nya.

    Dengan permohonan nya supaya diberi kuasa mengimplementasi penggunaan Bahasa Malaysia itu, Kerajaan mesti luluskan. Tiada siapa di dalam PH atau di luar yang berani membantah. Sudah high time, DBP di beri "gigi" untuk menggigit mereka yang engkar dengan penggunaan BM.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pening juga nak merangka kuasa mnguak-kuasa Perkara 152 Perlembagaan itu. Sebab sekolah2 vernakular memang tak sejajar, malah melanggar, peruntukan itu.

      Kot Surat Kuasa boleh di keluarkan kpd DBP dengan syarat tak menyentuh sekolah vernakular.

      Padam
    2. Namun demikian, isu sekolah vernakular ini tidak boleh di sapu di bawah permaidani (swept under the carpet) selama lamanya.

      Di harap di masa akan datang akan timbul Kerajaan yang kuat dan kukuh, di pimpin orang yang penuh maruah dan integriti, yang mahu pertahankan Perkara 152 Perlembagaan itu.

      Dan keluarkan arahan supaya ada ha nya Satu Sekolah Untuk Semua (One School For All) - Sekolah Kebangsaan di negara ini.

      Selagi itu tidak berlaku, kita berada di dalam keadaan mengarut. Akibat celaka jahanam Penjajah British yang bawa masuk coolies pendatang dan seliuhkan tangan pemimpin Melayu menyetujukan hak kerakyatan bagi mereka di masa Merdeka.

      Padam

    3. Perlembagaan ada lah undang2 yang tertinggi di tiap2 negara. Segala undang2 lain timbul dari nya, tidak boleh bertentangan dengan nya, kalau tidak, jadi ultra vires atau tidak berkesan.

      Jadi, perlu lah di hormati sepenuh nya Perkara 152 Perlembagaan negara berkenaan BM itu.

      Padam
  16. Sesiapa yang membantah DBP di beri kuasa menguat kuasa memantau penggunaan BM itu ada lah anti0nasional. Tidak lain, tidak bukan. Sebab Perlembagaan negara Perkara 152 menyatakan "Bahasa negara ini ia lah Bahasa Melayu".

    Saya sokong pendapat yang mengatakan sesiapa yang membantah itu perlu disuruh berhijrah ke negara lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hotak ko. Kami united malayan national organisation kebal. Kami parti melayu guna nama inggeris dibolehkan. Kami tuan di negara malaysia..sukak hati la nk pakai dlm bhasa apa pun.

      Ingat ! Kami umno sudah menang di cameron laaa

      Padam

    2. Di bawah ini komen kpd suatun laporan di M'kini -

      Firdaus Mohd

      Yang nak iktiraf UEC dan Sekolah Cina lagi racist. Ini Malaysia la, kenapa perlu ada sistem sekolah berasingan??

      Nk belajar bahasa Cina balik China la, mcm nak belajar bahasa Arab pegi belajar di negara Arab la. Kenapa nak fikirkan iktiraf UEC Cina ni??? Mengarut.

      Padam
  17. Kepelbagaian Malaysia harus jadi satu, kata blog pos itu. Tapi tak akan jadi satu selagi ada sekolah vernakular.

    Sekolah2 itu menimbulkan pemikiran berasingan. Apa tak nya bila bahasa pengantar nya bukan BM yang di sebut di Perlembagaan negara.

    Seolah olah mereka di situ memikir mereka ada kuasa mengenepikan Perlembagaan negara. Konon nya mereka besar, khas, menjadi sombong bongkak. Maka lihat lah yang lepas dari sekolah itu, cara2 nya di jalan raya, di pusat2 membeli belah.

    Mesti ada hanya satu sistem persekolahan di negara ini - sistem Sekolah Kebangsaan.

    BalasPadam
  18. Admin tidoq ke?

    BalasPadam